نحوه انجام مدیتیشن

آموزش تصویری و مرحله به مرحله نحوه صحیح انجام مدیتیشن در خانه

۰
آموزش تصویری و مرحله به مرحله نحوه صحیح انجام مدیتیشن در خانه
نمره 4.3 از 4 رای

زندگی روزمره تلفیقی از شرایط استرس آور همراه با اضطراب و درگیری های ذهنی می باشد که می تواند روزمره شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حال برای خلاص شدن از شر این مشغله های ذهنی روش های بسیاری به کمک انسان ها آمده اند، یکی از این روش های بسیار سودمند انجام مدیتیشن می باشد که می تواند استرس، اضطراب و افکار غیر ضروری ذهنی انسان را بکاهد. در این پست قصد داریم تا شما را با نحوه صحیح انجام مدیتیشن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

چگونه مدیتیشن کنیم؟ آموزش کامل مراقبه در منزل

How to Meditate For Beginner

برای این که با آموزش کامل مراقبه در منزل آشنا شویید در ابتدا باید برای انجام آن به چند آمادگی دست پیدا کنید. این آمادگی ها تنها شامل آمادگی های ذهنی و روانی نمی شوند بلکه مدیتیشن در خانه نیازمند تنظیم کردن زمان و یک مکان مناسب در خانه برای انجام آن می باشد. بنابراین این آموزش را با ابتدایی ترین قدم های آمادگی برای انجام مدیتیشن صحیح در خانه شروع می کنیم.

به حدف خود از انجام مدیتیشن فکر کنید

مردم به دلایل زیادی به انجام مدیتیشن در خانه روی می آورند. از جمله فواید مدیتیشن می توان به بهبود خلاقیت، کمک به تجسم اهداف، از بین بردن افکار مزاحم ذهنی و یا ایجاد یک رابطه معنوی اشاره کرد. بهترین زمان برای انجام مدیتیشن نیازمند داشتن دلایل بسیار پیچیده ای نیست و شما بعد از درگیری های ذهنی یک روز کاری و حتی برای داشتن تمرکز می توانید از آن استفاده کنید.

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن

برای انجام مدیتیشن مکان آرامی را بیابید

روش های انجام مدیتیشن به گونه ای است که افراد باید مکانی آرام بدون عوامل مداخله کننده بیرونی را در خانه یا بیرون از منزل بیابند. بدین منظور لازم است وسایلی هم چون رادیو و تلویزیون را خاموش نموده و برای محدود کردن صداهای آزاردهنده، در و پنجره ها را ببندید. می توانید از افراد اهل خانه بخواهید که در زمان مدیتیشن شما حداکثر سکوت لازم را داشته باشند. علاوه بر این موارد می توانید از عطر گل ها، شمع های معطر و یا عود در محل مدیتیشن خود استفاده کنید. در صورت امکان از از تعداد روشنایی های محل مورد نظر برای بالا بردن تمرکز خود بکاهید.

مدیتیشن در خانه

از کوسن مدیتیشن استفاده کنید

کوسن های مدیتیشن که با عنوان زافو نیز شناخته می شوند کوسن های گرد مانندی هستند که برای نشستن از آنها استفاده می شوند. از آنجایی که نحوه صحیح انجام مدیتیشن به گونه ای است که از هیچ گونه وسایل نشستن و تکیه دادن مانند صندلی استفاده نمی شود، این کوسن ها می توانند به عنوان بهترین جایگزین برای آنها و نیز بالا بردن تمرکز به حساب بیایند.

روش های انجام مدیتیشن

از لباس های راحت استفاده کنید

از لباس های تنگی که با بدن شما در تماسند و مانع تمرکز شما می شوند مانند شلوار جین یا شلوار های تنگ اجتناب کنید. لباس های نخی و آزاد می توانند بهترین گزینه برای مدیتیشن در خانه به حساب بیایند.

مدیتیشن در خانه

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن را انتخاب کنید

اگر شما به عنوان یک مبتدی در انجام مراقبه در خانه هستید شاید در ابتدای کار برای شما تمرکز کردن در هر جا و مکانی کار سختی باشد. در این حالت شما می توانید در زمان هایی مانند صبح و یا بعد از کار و تحصیل مدیتشن را انجام دهید. ولی با مرور زمان و با انجام هر چه بیشتر مدیتیشن در خانه متوجه خواهید شد که براحتی می توانید تمرکز خود را بدست آورید. لازم به ذکر است اگر احساس گرسنگی می کنید بهتر است میان وعده سبکی قبل از انجام مدیتیشن داشته باشید. میتوان گفت بهترین زمان برای انجام مدیتیشن در منزل بعد از هضم شدن نهار است.

بهترین زمان برای انجام مدیتیشن

برای انجام مراقبه از تایمر استفاده کنید

اگر می خواهید از مدت زمان کافی برای انجام مدیتیشن مطمئن شوید و از طرفی نمی خواهید به صورت مدام ساعت را چک کنید بهتر است یک تایمر زمانی داشته باشید. تایمر را بر روی زمان مورد نظر چه ۱۰ دقیقه و یا یک ساعت تنظیم کنید. اگر به تایمر دسترسی ندارید، می توانید از برنامه های تنظیم کننده ساعت و تایمر موجود در گوشی خود برای
نحوه صحیح انجام مدیتیشن استفاده کنید.

روش انجام مدیتیشن

روش های انجام مدیتیشن

ما در ادامه چند نمونه مدیتیشن را به شما معرفی میکنیم؛ در محلی مناسب بر روی کوسن خود بنشینید. در یک وضعیت درست بدنی قرار بگیرید این کار به شما کمک می کند تا نفس کشیدن و دم و بازدم هدفمندی داشته باشید. اگر بر روی زمین نشسته اید می توانید پاهای خود را به صورت مستقیم دراز کرده و یا بر روی هم قرار دهید. تنها چیزی که شما باید به آن توجه داشته باشید دم و بازدم منظم است.

مدیتیشن در خانه

در مورد وضعیت قرار گیری دستان نگران نباشید

احتمالا شما هم در رسانه ها با آموزش تصویری مدیتیشن مواجه شده اید. در اغلب این تصاویر افراد دستان خود را بر روی زانوان به فرم خاصی قرار می دهند، ولی لازم نیست که شما نگران قرار دادن این گونه دستان خود باشید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دستان خود را به صورت کاملا راحت در طرفین خود قرار دهید تا تنفس مناسبی داشته باشد.

آموزش تصویری مدیتیشن

چانه خود را رو به صورت مستقیم نگه دارید

مهم نیست که چشمان خود را در طی انجام مدیتشین باز یا بسته نگه می دارید. برخی از افراد برای جلوگیری از مداخله عوامل پرت کننده حواس، چشمان خود را به صورت بسته نگه می دارند. البته انجام این کار تا حدودی در بالا بردن تمرکز نیز موثر می باشد. سعی کنید در طی انجام این کار سر و گردن خود را به صورت مستقیم و نه رو به بالا یه رو به پایین قرار دهید. این کار به تنفس راحت تر کمک خواهد کرد.

روش انجام مدیتیشن

تایمر را تنظیم کنید

زمانی که در موقعیت آرام و راحت قرار گرفتید و برای شروع آماده هستید، تایمر را برای مدت زمانی که می خواهید مدیتیشن داشته باشید، تنظیم کنید. لازم نیست در هفته اول شروع این کار زمان های طولانی یک ساعته داشته باشید بلکه این کار را با جلسات کوتاه ۳ تا ۵ دقیقه ای شروع کرده و با گذشت زمان مدت زمان انجام آن را طولانی تر و حدود نیم ساعت یا طولانی تر کنید.

نحوه صحیح انجام مدیتیشن

با دهان نفس نکشید

لازم نیست که برای انجام صحیح مراقبه در خانه نفس کشیدن خود را با دهان باز انجام دهید. در عوض ذهن خود را از تمامی افراد مزاحم پاک کنید. در اینحالت عضلات شکمی ریلکس بوده و فک و دندان های شما تکان نمی خورند.

انجام مدیتیشن

بر روی تنفستان تمرکز کنید

در این قسمت از آموزش گام به گام انجام مدیتیشن باید بر روی تنفستان تمرکز کنید. به جای فکر کردن به مسائل روزمره ای که روزانه برای تان اتفاق می افتد بر روی نقاط مثبت و یا حتی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. تمام افکار و اتفاقات موجود در جهان را نادیده بگیرید. بنابراین تمرکز بر روی تنفس راحت ترین کار ممکن برای شما خواهد بود. برخی از افراد بر روی چگونگی عبور هوا از بینی و مجاری تنفسی تفکر کرده و برخی نیز تمایل دارند که بر روی صدای تنفس و یا جنبه های تنفسی تمرکز کنند.

روش انجام مدیتیشن

نفس کشیدنتان را تحلیل نکنید

لازم نیست که هر نفسی را که می کشید تحلیل کنید و یا بتوانید آن را توصیف کنید. فقط هر نفس را در همان لحظه تجربه کنید و سپس نفس بعدی را به تفکر لازم انجام دهید. سعی کنید ذهنتان را زیادی درگیر نفس کشیدن نکنید.

نحوه انجام مدیتیشن

توجه خود را به نفس کشیدن جلب کنید

حتی زمانی که تجربه زیادی در مورد روش های انجام مدیتیشن کسب کرده اید باز هم امکان سردرگمم شدن ذهن با افکار مزاحم وجود دارد. احتمالا وظایفی که باید انجام دهید، پرداخت صورت حساب و یا هر عامل دیگری ذهن تان را به سمت خود بکشند ولی نگران نباشید و آنها را نادیده بگیرید و دوباره به آرامی تمرکز خودتان را به سمت تنفستان معطوف نمایید.

روش های انجام مدیتیشن

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید!

قبول کنید در ابتدای کار تمکز کردن برای شما کار سختی خواهد بود ولی با گذشت زمان بهبود خواهد یافت. از طرفی نباید انتظار داشته باشید تمرینات مدیتیشن یک شبه زندگی شما را تغییر دهند. روزانه به مدت حداقل ۵ دقیقه به تمرینات مدیتیشن بپردازید و به مرور این زمان را افزایش دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با نحوه صحیح مدیتیشن در کنار شما بودیم. چنان چه نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی