How to Recharge Your Car Air Conditioning

گاز کولر ماشین چیست؟ آموزش تصویری شارژ گاز کولر ماشین در خانه

۰
گاز کولر ماشین چیست؟ آموزش تصویری شارژ گاز کولر ماشین در خانه
امتیاز دهی به نوشته

در فصول گرم سال، نیاز به داشتن یک کولر سالم در ماشین شدیدا احساس می شود. کولر ماشین هم همانند اکثر قطعات خودرو، نیازمند بهبود و شارژ مجدد می باشد و باید به آن نگاه ویژه ای داشت. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم آموزش تصویری شارژ گاز کولر ماشین در خانه را به شما نشان دهیم.

چگونه گاز کولر ماشین را بدون دستگاه شارژ کنیم؟

How to Recharge Your Car Air Conditioning

وقتی که خودروی شما از نظر خنک کردن هوای درون اتاق به خوبی عمل نمی کند، باید به فکر شارژ گاز کولر بدون دستگاه باشید. شارژ به موقع و صحیح گاز کولر ماشین می تواند به افزایش کارایی و عمر کولر و قطعات مرتبط با آن کمک کند و البته دمای مطبوعی را در اختیار سرنشینان قرار دهد. ضمن این که نمی توان از تاثیر کولر بر موتور ماشین غافل شد و یک کولر دچار ایراد، قطعا موتور را هم مختل خواهد کرد.

گاز کولر ماشین

گاز کولر ماشین چیست؟

پیش از این که نحوه شارژ گاز کولر ماشین را با هم بررسی کنیم، بهتر است نگاهی به عملکرد و کارایی گاز کولر بیاندازیم. انواع مختلفی از گازهای کولر در دنیا به کار گرفته شده اند و این فرایند با گاز R11 آغاز شد. بعد از این گاز، حدود ۲۵ سال پیش خودروسازان از گاز R12 استفاده کردند و به پذیرش جمعی رسیدند. گاز آر ۱۲ به خاطر ویژگی های مناسب دمایی می توانست به خوبی در خودروها عمل کرده و هیچ تاثیر منفی بر روی فلزات درون خودرو نداشته باشد. ضمن این که این گاز توانایی فعالیت با روغن های معدنی خودرو را هم به خوبی در اختیار داشت.

گاز آر 12

تنها ایرادی که این گاز نسبتا محبوب داشت، اثر منفی و مضر بر روی محیط زیست بود و این تاثیر منفی سبب حذف تدریجی آن از سیستم خودروسازی بود. در نهایت گاز R134a وارد بازار شد و به اضافه ویژگی های مثبت آر ۱۲، توانست با محیط زیست هم ارتباط خوبی برقرار کند! به همین خاطر است که اکثر خودروهای امروزی از گاز R134a که هیچ سمیتی برای آن وجود ندارد، در سیستم تهویه و کولر خود بهره می برند. حال که پاسخ سوال گاز کولر ماشین چیست را گرفتید به ادامه آموزش شارژ گاز کولر میرسیم.

شارژ گاز کولر ماشین بدون دستگاه

به طور کلی شارژ گاز کولر ماشین در محل دو مرحله کلی و ساده دارد: ابتدا اضافه کردن گاز و سپس پر کردن گاز کامل کولر گازی ماشین! پیش از آن که اقدام به تعویض و شارژ کولر کنید، باید بدانید که اغلب اوقات این عمل، یک راه حل موقتی می باشد و باید به دنبال چاره اساسی برای مشکل کولر خود باشید. ممکن است سیستم تهویه ماشین شما دچار نشتی یا ایراد باشد یا مسائل دیگری برای آن رخ داده باشد. توصیه می شود از یک مکانیک یا فرد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

شارژ گاز کولر ماشین در محل

ضمن این که باید توجه داشت که در برخی خودروهای قدیمی نمی توان شارژ گاز کولر ماشین را انجام داد. این خودورها پیش از سال ۱۹۹۵ تولید شده اند و از گاز آر ۱۲ استفاده می کنند که دیگر تولید نمی شود. در این خودروها فقط یک راه پیش روی شما خواهد بود و آن تعویض کلی AC می باشد.

نکته: موضوع قابل توجه این است که هنگام شارژ گاز کولر ماشین با مایعات نسبتا خطرناکی سر و کار دارید. باز هم توصیه می کنیم که تا حد ممکن این عمل را به مکانیک با تجربه دیگری بسپارید.

وسایل لازم برای شارژ گاز کولر ماشین در خانه

لوازمی که شما برای پر کردن گاز کولر ماشین در خانه نیاز دارید شامل موارد زیر میشوید.

  • دستکش لاتکس یا دستکش کار که مطمئن و ایمن باشد.
  • عینک ایمنی
  • ماده خنک کننده بسته مدل خودرو
  • دماسنج
  • کپسول گاز R134 یا شلنگ مخصوص
  • رابط شلنگ

نوع و میزان ماده خنک کننده را می توان با نگاه به کاپوت پیدا کرد. معمولا در قسمتی از کاپوت، می توان اطلاعات مربوط به خنک کننده کولر را پیدا کرد. هر خودرو ماده خنک کننده خاص خود را دارد و باید به این نکته توجه داشت.

وسایل لازم برای شارژ گاز کولر ماشین

نکته امنیتی: استفاده از دستکش و عینک ایمنی را نباید نادیده گرفت. هنگام شارژ گاز کولر ماشین باید توجه کنید که ماده خنک کننده در صورت ریختن بر روی دست یا صورت شما، فورا منجمد می شود و درد زیادی را به همراه دارد! بنابراین همانند تمامی فعالیت های فنی درون خانه، هرگز هشدارهای امنیتی را دست کم نگیرید.

مرحله اول: از فعالیت صحیح کمپرسور مطمئن شوید

ابتدا کولر خود را روشن کنید و دکمه ac کولر خودرو را به بالاترین حد خود برسانید. اجازه دهید کولر چندین ثانیه کار کند و سپس به دنبال فعالیت صحیح کمپرسور باشید. کمپرسور وسیله ای است که سبب تبدیل ماده خنک کننده از حالت مایع به گاز و متراکم کردن گاز می شود و کارکرد صحیح آن شدیدا حائز اهمیت می باشد. در حالت حداکثری کولر، صدای کمپرسور کولر ماشین را گوش کنید زیرا که آن ها به نوعی قلب کولر شما محسوب می شوند.

کمپرسور کولر ماشین

ممکن است کمپرسور خودروی شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض داشته باشد. شاید لازم باشد که مقدار روغن کمپرسور کولر خودرو را بررسی کنید و شاید هم سیستم برقی خودرو و کولر شما مشکل داشته باشد که در هر حال احتمالا عملکرد کمپرسور با اختلال همراه است. تا حد زیادی می توان مشکل کمپرسور را با شنیدن صدای آن پیدا کرد.

مرحله دوم: نیاز به گاز را آزمایش و بررسی کنید

ابتدا خودرو را خاموش و محل والف کولر را پیدا کنید. این محل در خودروها یکسان نیست اما به طور کلی چنین شکل و شمایلی دارد:

والف

حالا باید مطمئن شوید که این محفظه دارای گاز هست یا خیر. میزان کم یا زیاد بودن گاز کولر خودرو را می توان با یک حرکت نسبتا ساده تعیین کرد. برای تعیین این مسئله، ابتدا درپوش کولر را باز کنید و با انگشت یا وسایل مشابه به والف فشار وارد کنید. اگر با فشار شما، گاز با فشار نسبتا زیادی از محفظه به بیرون خارج شد، سیستم کولر شما گاز دارد و فقط باید کمی به آن اضافه کنید. اما اگر با فشار انگشت شما، هیچ گازی خارج نشد، احتمالا سیستم کولر بدون گاز بوده و باید شارژ را به طور کامل صورت دهید.

مرحله سوم: شلنگ را به محفظه متصل کنید

حالا که از نیاز به گاز خودروی خود مطمئن شدید، باید شلنگ کیت کولر گاز را به محفظه متصل کنید. بعد از اتصال شلنگ گیج به والف، پیچ شلنگ را به میزان اندکی باز کنید تا هوای موجود در شلنگ خارج شود. این کار را باید به این خاطر انجام دهید که هنگام شارژ گاز کولر، هیچ گاز یا رطوبت دیگری نباید وارد سیستم کولر شما شود. حالا شیر کپسول را باز کنید تا گاز مورد نظر وارد سیستم کولر شود.

شلنگ گاز کولر

مرحله چهارم: ماشین را دوباره روشن و گیج را بررسی کنید

پس از این که شیر کپسول را باز کردید و گاز مورد نظر وارد سیستم کولر ماشین شما شد، شیر را ببندید؛ بار دیگر ماشین خود را روشن کنید و دکمه ac کولر خودرو را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهید. باز هم باید گیج را چک کنیم تا ببینیم چه میزانی را نشان می دهد. این عدد معمولا باید نزدیک ۴۰ psi باشد و مقادیر بالاتر و پایینتر را باید تنظیم کنیم. بعد از تنظیم این عدد، کار شارژ کولر ماشین به پایان می رسد و مشکلی وجود نخواهد داشت.

بررسی گیج

مرحله پنجم: دمای داخل ماشین را بررسی کنید

به داخل ماشین بروید و با استفاده از دماسنج، دمای داخل ماشین را بررسی کنید. اگر گاز کولر ماشین به درستی کار کند، دمایی زیر ۲۸ درجه سانتی گراد خواهید داشت. هر دمای بالاتر از این عدد، اختلالی در سیستم تهویه و کولر شما به همراه دارد و باید به دنبال آن باشید.

دماسنج

جدول مقدار گاز کولر خودرو

به طور کلی می توان گفت که مقدار گاز کولر خودروهای مختلف با هم تفاوت هایی دارد. این تفاوت ها به صورت کلی در جدول زیر آمده اند.

جدول مقدار گاز کولر خودرو

شستشوی کولر ماشین در خانه

برای شستشوی کولر ماشین، روش های زیادی وجود دارد. مثلا می توانید از ابر و فوم برای تمیز کردن دریچه ها کمک بگیرید یا فیلتر هوای کابین خودرو را تعویض کنید. اسپری های ضدعفونی کننده ای وجود دارند که می توانید برای تمیز کردن دریچه ها و محفظه های کولر از آن ها استفاده کنید. سرویس کردن به موقع خودرو و تمیز کردن کلی ماشین هم می تواند در افزایش عمر مفید کولر و تمیز ماندن آن مفید باشد.

شستشوی کولر ماشین

آموزش ویدیویی شارژ گار کولر ماشین در خانه

در پایان توصیه می شود برای افزایش اطلاعات مرتبط با خودرو، نگاهی به تعمیر آمپر بنزین، تعویض آب رادیاتور و تعویض فیلتر روغن که قبلا در آی آر میکس توضیح داده شده بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب نگاهی به روش شارژ گاز کولر ماشین انداختیم و نکات ساده ای را پیرامون آن به شما نشان دادیم. اگر شما هم در این زمینه تجربه یا پیشنهادی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی