How to Play Billiards

آموزش کامل نحوه بازی بیلیارد : از گرفتن چوب تا ضربه زدن حرفه ای

۱
آموزش کامل نحوه بازی بیلیارد : از گرفتن چوب تا ضربه زدن حرفه ای
نمره 3.1 از 11 رای

بازی بیلیارد به دو نوع تقسیم می شود: کاروم بیلیارد که در آن میز بیلیارد فاقد تور (pocket) نگه دارنده توپ بوده و در آن هدف بازی، بیرون انداختن توپ ها به کمک کیوبال است که یکی پس از دیگری انجام می شود و در پاکت بیلیارد (pocket billiard) میز بیلیارد از تورهایی تشکیل یافته که هدف بازی ضربه زدن به توپ های رنگی به کمک کیوبال و انداختن آنها درون تورها می باشد. در این پست قصد داریم تا شما را با یک آموزش کلی در مورد نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد، آموزش بیلیارد مبتدی، آموزش حرکات بیلیارد، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش هدف گیری و ضربه زدن در بازی بیلیارد اسنوکر یا ایت بال

How to Play Billiards

قبل از آموزش هدف گیری و ضربه زدن در بازی بیلیارد باید یک میز بیلیارد و یک هم بازی داشته باشید. اگرچه می توانید تعداد نفرات بیشتری را برای بازی با خود همراه سازید ولی باید بدانید که برای انجام هر نوع بازی بیلیارد شما نیاز به یک هم بازی خواهید داشت. در نهایت از یک میز بیلیارد استاندارد برای این کار استفاده کنید. چنان چه علاقه مند به ساخت میز بیلیارد هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم. اگرچه برای بازی بیلیارد (پاکت بیلیارد) میزهای تور دار اغلب مورد استفاده قرار می گیرد با این وجود به مرور شما به این نتیجه خواهید رسید که به طور بالقوه ای می توانند بازی شما را خراب کنند. اولین بازیکن ضربه ای به مثلث توپ ها در وسط میز وارد کرده و توپ ها را در زمین پخش یا break می کند. این ضربه پشت خط عرضی یا head string انجام می شود.

بازی بیلیارد

چه کسی ضربه بعدی را خواهد زد

قواعد ضربه زدن در بازی بیلیارد؛ در صورتی که نفر اول بعد از زدن نخستین ضربه اش توپی را وارد سوراخ کرده باشد می تواند به بازی ادامه دهد، در غیر این صورت شخص دوم باید ضربه خود را بزند که همین روال برای او هم صدق میکند. یعنی هر شخص تا زمانی که با ضربات خود توپی را وارد سوراخ های میز کند قادر به بازی کردن است و در صورت خراب کردن ضربه اش نوبت به نفر بعد میرسد.

مقدمات بازی بیلیارد برای مبتدی ها

یکی از آموزشات اولیه بیلیارد مبتدی ها این است که هر یک از بازیکنان برای شروع نیاز به یک کیو استیک دارند. چوب های بیلیارد در سر خود باریکتر و سبکتر از انتهای خود هستند، همچنین از رنگ سفید و یا درخشان در سر آنان استفاده شده است. یکی از توپ ها سفید می باشد که با عنوان کیوبال نامیده شده و در وسط آن، نشانه ای به رنگ قرمز یا سیاه به کار رفته است. توپ های قرمز رنگ عمدتا توپ های هدف می باشند که با کیو بال به آنان ضربه وارد می گردد. اگر فرد بعد از وارد کردن ضربه به کیوبال توپی را وارد حفره کند رنگ توپ مشخص کننده دسته بندی هر فرد خواهد بود. بنابراین بدیهی است زمانی که رنگ توپ های شما با حریف یکی است ضربه زدن به توپ ها با دشواری همراه خواهد بود.

بازی بیلیارد

قواعد بازی بین بازیکنان را تعیین کنید

نحوه بازی بیلیارد بسته به قواعدی است که تعیین میشود. همانطوری که این بازی برای قرن ها پیش می باشد، تغییراتی در بازی به وجود آمده است. بعضی از تغییرات آن را آسانتر و برخی آن را دشوارتر کرده اند. بعضی از این تغییرات آن را سریعتر و برخی انجام آن را کند تر ساخته اند. شما برای تعیین قواعد بازی بیلیارد نیاز به دانستن اطلاعاتی هم چون این که چقدر زمان برای انجام یک دست بازی دارید؟ و یا این که چقدر مهارت دارید؟ خواهید داشت. به عنوان مثال در بازی بیلیارد از نوع straight از آنجایی که با هر ضربه زدن به دو توپ شما یک امتیاز دریافت می کنید بنابراین بازی بیلیارد آسانتر پیش خواهد رفت.

بازی بیلیارد

بازی بیلیارد را شروع کنید!

برای شروع بازی بیلیارد شما در ابتدا باید با نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد آشنا شوید. بازوی خود را به آرامی به سمت عقب ببرید. و سپس در یک حرکت آونگ مانند آن را به سمت جلو هل دهید. سایر اندام های بدن تا زمانی که به کیوبال ضربه وارد نشده باید در همان حالت قبلی باقی بمانند. همه کاری که شما باید انجام دهید این است که با وارد کردن یک ضربه به کیوبال و توپ دیگر یک امتیاز دریافت کنید. بازیکنی که از روی خوش شانسی یا مهارت به توپ قرمز ضربه وارد کند یک امتیاز دریافت کرده و بازی را ادامه می دهد. بدن را بعد از ضربه همچنان در وضعیت قبلی نگه داشته و روند حرکت توپ را بررسی کنید. در آموزش حرکات بیلیارد باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه دو پای خود را بر روی زمین نگه داشته و بدنتان را تکان ندهید تا توپ به سمت بالا پرتاب نشود.

آموزش حرکات بیلیارد

به محل کیوبال توجه کنید

نکته ای که در مورد آموزش بیلیارد مبتدی می توان به آن اشاره کرد این است که باید به محل قرار گرفتن کیوبال و جایی که چوب بیلیارد قرار است به آن ضربه وارد نماید، توجه کنید. شما می توانید با تمرین ضربه زدن به مهارت در این حالت دست پیدا کنید. هدف شما می تواند نقطه مرکزی توپ سفید باشد.

آموزش ضربه زدن در بیلیارد

بر روی نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد تسلط یابید

یکی از قواعد اصلی در نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد که باید آنرا محکم در دست بگیرید. دست ضربه زننده باید انتهای چوب را محکم و در عین حال آرام بگیرد. با انگشت شست، اشاره، حلقه و انگشت میانی چوب بیلیارد را حمایت کنید. مچ دست باید به طور تکیه گاه قرار گرفته و مانع از حرکت دست در هنگام ضربه زدن شود.

نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد

موقعیت انگشتان را تعیین کنید

در بازی بیلیارد باید انگشتان دست را به صورت پل قرار دهید و نوک چوب بیلیارد را در درون این پل حمایت کنید. این نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد باعث می شود که چوب بیلیارد به صورت شلیکی به سمت جلو پرتاب شود.

نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد

آموزش ضربه زدن بیلیارد

اولین مرحله از آموزش ضربه زدن در بازی بیلیارد اسنوکر یا ایت بال این است که باید یک پل باز با انگشتانتان ایجاد کنید به صورتی که انشگت شست و اشاره یک شکاف V مانند ایجاد کند. چوب بیلیارد را از درون آن عبور دهید و با کمک دیگر انگشتان از چوب بیلیارد حمایت کنید. در بازی بیلیارد پل باز برای ضربه زدن نرم تر و در بازیکنانی که با پل های بسته مشکل دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر پل باز یک روش عالی است که می توان در آن چوب بیلیارد را با شتاب بیشتری حرکت داد.

نحوه صحیح گرفتن چوب بیلیارد

بدن را برای ضربه تنظیم کنید

در بازی بیلیارد باید خودتان را در مسیر کیوبال و توپ هایی که می خواهید به آن ضربه وارد کنید قرار دهید. پای موافق با دست ضربه زننده (در صورت راست دست بودن پای راست و در صورت چپ دست بودن پای چپ) را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به آرنج قرار دهید. پای مخالف باید در حالتی کاملا آرام و در جلوی پای موافق با دست ضربه زننده قرار بگیرد.

بازی بیلیارد

در یک فاصله مناسب بایستید

در آموزش حرکات بیلیارد این فاصله ایستادن بر ۳ اساس بیان می گردد: قد شما، فاصله کیوبال از شما و میزان کشش شما. هر چقدر کیوبال از شما فاصله بیشتری داشته باشد شما نیاز به کشش بیشتری برای رسیدن به آن دارید. اگر شما فاصله زیادی از آن داشته باشید احتمالا نیاز به استفاده از حرکات مختلفی برای ضربه زدن به کیوبال وجود خواهد داشت.

بازی بیلیارد

وضعیت قرار گیری باید به صورت عمود بر ضربه باشد

در این قسمت از آموزش بیلیارد به زبان فارسی باید چانه باید در راستای چوب بیلیارد قرار بگیرد. برای این منظور اگر شما قد بلندی داشته باشید و همچنین برای دستیابی به موقعیت مناسب، احتمالا نیاز به کمی خم شدن وجود خواهد داشت. بدن باید طوری قرار بگیرد که کمی به سمت جلو متمایل گردد. مرکز سر و چشمان باید مسیر کیوبال را دنبال کنند.

بازی بیلیارد

استراتژی و تغییرات بازی آزمایش کنید

آموزش بیلیارد حرفه ای؛ شما باید برای انجام بهترین ضربه تصمیم گیری های لازم را انجام دهید. برای انجام این کار باید موقعیت تمامی توپ های موجود بر روی میز بیلیارد را بررسی کنید. زوایا و خطوط ارتباطی بین توپ ها، شما را در انجام این کار یاری خواهند نمود. گاهی اوقات بهترین ضربه، ضربه امیتازی آور نیست و می تواند ضربه ای به کیوبال باشد و امتیاز گیری حریف را با مشکل مواجه سازد.

در مورد سیستم مثلثی بیشتر بدانید

سیستم مثلثی یا diamond system روشی نسبتا ساده است. شما در ابتدا با شماره توپ ها آنها را مورد ضربه کیوبال قرار می دهید و سپس براساس زوایای طبیعی بین آنها.

بازی بیلیارد

بازی بیلیارد به صورت حرفه ای بازی کنید

بهترین بازی زمانی اتاق می افتد که بازیکنان ۷۶ تغییر موقعیت بازی را رصد کرده و براساس آن بازی را انجام دهند. اگرچه یک دست بازی بیلیارد شدنی است با این وجود سعی کنید دو دست بازی انجام دهید و بازی کردن دست سوم احتمالا کمی غیر ممکن خواهد بود.

بازی بیلیارد

به شیوه های مختلف به کیوبال ضربه بزنید

ضربات کیوبال به سایر توپ ها می تواند مسیر سایر توپ ها را مشخص نماید. بازیکنان بیلیارد که سابقه طولانی در انجام این بازی دارند و حرفه ای شده اند می توانند مسیر توپ ها را تخمین بزنند. شما برای این که به این سطح از معلومات برسید باید زمان زیادی صرف انجام این بازی کنید. با رسیدن به مهارت کافی در بازی بیلیارد کاروم می توانید شروع به بازی بیلیارد ناین بال ( ball -9) یا ایت بال (ball-8) یا حتی اسنوکر کنید.

آموزش ویدویی و کامل نحوه بازی بیلیارد

ما در مطالب پیشین آی آر میکس آموزش کامل و حرفه ای بازی دومینو یا سنگ در خانه را ارئه دادیم در صورت تمایل آنرا مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با آموزش بیلیارد مبتدی و هم چنین آموزش حرکات بیلیارد در کنار شما بودیم. چنان در این خصوص پیشنهاد یا نظری دارید می توانید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی