Reasons You Have Smelly Sweat

۹ علت اصلی تغییر بوی بد عرق زیر بغل در مردان و زنان + درمان قطعی بوی عرق

۰
۹ علت اصلی تغییر بوی بد عرق زیر بغل در مردان و زنان + درمان قطعی بوی عرق
امتیاز دهی به نوشته

عرق کردن علی رغم فواید مهمی که برای بدن دارد، یک اتفاق ناخوشایند برای اکثر افراد به حساب می آید، مخصوصا اگر با تغییر بو همراه باشد. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم نگاهی به ۹ علت اصلی تغییر بوی عرق زیر بغل در مردان و زنان و درمان قطعی بوی عرق داشته باشیم، با ما همراه باشید.

روش استفاده از طب سنتی برای رفع بوی بد زیر بغل

Reasons You Have Smelly Sweat and How to Fix It

بوی عرق هرگز مسئله جالبی نیست. برخلاف باور عمومی، عرق بدن به خودی خود تقریبا بی بو است. این بو از باکتری‌هایی ناشی می‌شود که در ارتباط با بدن بوده و روی سطح پوست قرارگرفته اند. عرق خفیف مزمن به نام بروم هیدروز شناخته شده و بسیاری از دلایل احتمالی این بیماری نیز شناخته شده اند. برای همین ما قصد داریم در این پست روش استفاده از طب سنتی برای رفع بوی بد زیر بغل را آموزش دهیم.

انواع بوی عرق نشانه چیست؟

علت بوی بدن افراد متفاوت است. اما بیشتر بوهای بدن به وسیله ی غده آپوکرین که در زیر بغل و کشاله ران است ایجاد می شود. اگر عرق بدن شما همیشه بوی بدی دارد این مشکل می‌تواند ناشی از یک دلیل یا ترکیبی از دلایل باشد. ضمن این که علت تغییر بوی عرق زیر بغل یا باقی بدن می تواند به یکی از ۹ دلیل زیر صورت بگیرد. توصیه می شود پیش از مطالعه این مطلب، نگاهی به درمان قطعی و گیاهی بوی بد پا و درمان قطعی و گیاهی رفع بوی بد دهان بیاندازید.

علت تغییر بوی عرق زیر بغل

۱- بهداشت شخصی علت اصلی تغییر بوی عرق

بهداشت شخصی ضعیف می تواند باعث رشد زیاد باکتری شود که علت اصلی تغییر بوى عرق است. اگر شما زمان دوش گرفتن یا مسواک زدن زیادی ندارید، بدن شما می تواند بدبو شود. بنابراین، هر شخص برای برخورداری از بهداشت و ارتباط اجتماعی مناسب،  باید میزان تعریق خود را تحت کنترل درآورده و از ازدیاد آن جلوگیری کند. اولین نکته در بهبود بوی عرق و رفع آن، حمام کردن و رعایت بهداشت شخصی خواهد بود.

۲- عرق ناشی از استرس زیاد

آیا در شرایط استرس زا مانند صحبت در جمع های خانوادگی، تعریق دارید؟ عرق ناشی از استرس نسبت به سایر علل تعریق در بدن، بوی بدتری ایجاد می‌کند. بوی گوگرد بدن گاهی اوقات به واسطه استرس زیاد ایجاد می شود که اصلا خوشایند نیست. زمانی که شما تحت تأثیر استرس و یا عصبانیت قرار بگیرید غده‌های آپوکرین در بدن یک مایع سفیدرنگ و بی‌بو (یعنی عرق) تولید می‌کنند که در صورت مخلوط شدن با باکتری‌های روی پوست موجب به وجود آمدن بوی بد عرق بدن می‌شوند.

عرق ناشی از استرس زیاد

۳- لباس های دارای الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مثل ریون، پلی‌استر و نایلون قادر به دفع عرق بدن نبوده و به‌جای این‌که عرق بدن را از باکتری‌های سطح پوست دور نگه دارند آن‌ها را روی سطح پوست به دام می‌اندازند. شاید یک علت بوی بد عرق در زنان به نحوه پوشش و لباس هایی که بر تن می کنند بستگی داشته باشد. بنابراین برای رهایی از بوی بد عرق، لباس‌هایی خریداری کنید که از الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و کتان تولیدشده‌اند. الیاف طبیعی مانع از خیس شدن بدن شده و عرق سطح پوست را تبخیر می‌کنند.

۴- شرایط خاص پزشکی

قرارگیری در برخی از شرایط زیر می‌تواند موجب تغییر ناگهانی بوی بدن شوند که عبارت اند از:

  • دیابت
  • تیروئید پرکار
  • اختلالات عملکرد کلیه و کبد
  • اختلالات ژنتیکی

شرایط خاص پزشکی

طبیعتا دلایل پزشکی متعددی در تغییر بوی عرق در مردان و زنان موثر هستند و نمی توان فهرست بالا را به منزله کل دلایل پزشکی در نظر گرفت.

۵- غذاهای دارای کولین

کولین نوعی از ویتامین B است که در ماهی، گوشت و تخم مرغ موجود می باشد. تغییر بوی عرق میلیون ها انسان ناشی از نوعی اختلال ژنتیکی به نام تری متیل آمینوریا است که در آن بدن قادر به هضم و جذب برخی ترکیبات نیتروژن دار نظیر کولین نیست؛ در نتیجه بدن بوی بد ماهی به خود می گیرد. بسیاری از غذا هایی که حاوی این نوع ترکیب تری متیل آمین (کولین) هستند، عبارتند از: غذا های دریایی، روغن ماهی، تخم مرغ، جگر، شیر گاو، نخودفرنگی، لوبیا، سویا، بادام زمینی، کلم بروکلی، جوانه و کلم بروکسل.

۶- تغییر بوی عرق با مصرف شیرینی جات

بهتر است از خوردن زیاد شیرینی جات خودداری کنید زیرا باعث افزایش رشد باکتری‌ و قارچ‌های میکروسکوپی روی پوست می‌شود. این باکتری‌ها مانند نوعی مخمر قند را به الکل تبدیل می‌کنند که این موضوع باعث تغییر بوی عرق و بد بو شدن آن می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از شر بوی بد عرق بدن خلاص شوید وقت آن رسیده است که کشوهای میز کار خود را از آب‌نبات و دسرهای شیرین خالی کنید. علت بوی عرق شیرین می تواند با واسطه دیابت باشد که بالاتر توضیح داده شد اما باید ریشه مسئله را از پزشک پرسید.

تغییر بوی عرق

۷- داروها و تغییر بوى عرق

عوارض جانبی برخی از داروها، تعریق زیاد یا تغییر ناگهانی بوی عرق است. قرص‌های رایجی مثل استامینوفن، قرص‌های ضد بارداری، قرص‌ ضد حساسیت و همچنین برخی داروهای تجویزشده برای افسردگی و اختلالات بیش فعالی موجب تعریق زیاد در بدن می‌شوند؛  بنابراین هنگام خرید از عوارض داروها اطمینان حاصل نمائید.

۸- رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم‌های غذایی کم‌چرب و کم کربوهیدرات می‌توانند موجب بد بو شدن تنفس و تغییر بوی عرق شوند. کتوز، یک فرایند متابولیکی نرمال است که بدن شما برای حیاتش آن را انجام می‌دهد. هنگامی که بدنتان از مواد غذایی، کربوهیدرات کافی دریافت نکند تا سلول‌های شما برای تولید انرژی آنها را بسوزانند، بدن به جای آن، چربی را می‌سوزاند. آنگاه بعنوان بخشی از این فرایند، چیزی ساخته می‌شود بنام کتون و به‌این‌ترتیب سطح کتون خون افزایش می‌یابد. بنابراین یکی از راه های خلاص شدن از بوی بد عرق تغییر رژیم غذایی است.

 رژیم غذایی کم کربوهیدرات

۹- کمبود منیزیم علت های اصلی بوی زیر بغل

منیزیم یک ماده معدنی حیاتی برای قلب، عضلات، اعصاب و کلیه است. اما حدود ۸۰ درصد آمریکایی ها کمبود منیزیم دارند. تحقیقات نشان داده است که بوی عرق افرادی که بدن آنها با کمبود منیزیم مواجه شده است، قوی‌تر از افرادی است که منیزیم بدن آن‌ها کافی است. خوردن غذاهای غنی از منیزیم مانند شکلات تلخ، بادام خام، دانه های کتان و کنجد می تواند به شما کمک کند که منیزیم کافی دریافت کنید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن رژیم غذایی که حاوی هیچ ماده سمی نباشد و شامل مکمل منیزم باشد، مشکل تغییر بوی عرق را مرتفع می‌کند.

چگونه با بوی بد عرق و تعریق زیاد مقابله کنیم؟

بروم هیدروز برای افراد می‌تواند آزار دهنده و حتی شرم آور باشد، ولی خبر خوب این است که این عارضه معمولا قابل درمان می باشد. در ادامه روش های درمانی بوی بد عرق زیر بغل در طب سنتی را به شما معرفی می کنیم.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید. از مصرف برخی از مواد غذایی مثل سیر، پیاز و برخی ادویه‌ها مثل کاری یا فلفل دوری و غذاهای حاوی منیزیم استفاده نمائید. هم چنین مصرف الکل را به حداقل برسانید. ضمن این که درباره راه های از بین بردن بوی بد سیر قبلا در آی آر میکس صحبت کرده ایم.

حتما زیر لباس خود از زیرپوش های ضد تعریق استفاده کنید. تعریق زیاد روی پوست، باعث بدتر شدن بوی عرقتان می شود. زیر پوش ضد تعریق به دلیل آن که از جنس پنبه تولید شده است و در ناحیه زیر بغل پدهای جاذب عرق دارد در کنترل تعریق زیاد به شما کمک خواهد کرد.

زیرپوش های ضد تعریق

بهداشت شخصی را رعایت کنید. مرتب دوش گرفتن، استفاده از دئودورانت و پوشیدن لباس های تمیز می توانند بسیار کمک کننده باشند. یک صابون ضد باکتریایی را امتحان کنید و از محصولات معطر بپرهیزید که می تواند بوی بدن را بدتر کند.

موهای زیر بغل را اصلاح کنید. از آنجایی که موی زیر بغل، بوی بد را در خود نگه می‏دارد و شرایطی ایده ‏آل برای رشد باکتری‏ ها ایجاد می کند، یکی از کارهای خوبی که می توانید انجام دهید، اصلاح موی زیربغل است.

درمان بوی بد بدن در طب سنتی

ضمن این که برای درمان بوی بد بدن در طب سنتی هم روش ها و موادی ذکر شده اند. برگ مورد، برگ شیرین بیان، برگ حنا، مریم گلی، مازو، نعناع، برگ سیب و گلسرخ در طب سنتی برای کاهش بوی بد عرق توصیه شده اند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب درباره تغییر بوی عرق و علل مختلف این عارضه با شما صحبت کردیم، همچنین درمان قطعی بوی بد عرق را معرفی کردیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی