First Aid For All Seizures

هنگام تشنج چه باید کرد؟ آموزش تصویری راه های جلوگیری از تشنج

۰
هنگام تشنج چه باید کرد؟ آموزش تصویری راه های جلوگیری از تشنج
امتیاز دهی به نوشته

تشنج­ های صرعی را میتوان به دو نوع اصلی تقسیم کرد؛ تشنج های کانونی و تشنجات عمومی. تشنج ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. اینکه چگونه افراد تحت تاثیر آن قرار می­گیرند و چگونه پس از تشنج ها بهبود می یابند از شخصی به شخصی دیگر کاملا متفاوت است، در این پست با آموزش تصویری راه های جلوگیری از تشنج همراه ما باشید.

علت تشنج در بزرگسالان و کودکان چیست؟ آموزش نحوه برخورد با تشنج

 Reasons of Seizures

هنگام بروز تشنج برای فردی معمولا اگر تجربه قبلی نداشته باشیم، نمیدانیم چگونه برخورد کنیم و برای همین نیاز به آموزش نحوه برخورد با تشنج در بزرگسالان و کودکان داریم. در این پست به این مورد پرداخته شده است که چگونه در طول تشنج یک فرد می­توان به بهترین شکل ممکن به او کمک کرد . البته این موضوع کاملا بستگی به این دارد که فرد چه نوع تشنجی را داشته است.

علائم تشنج­ های کانونی در کودکان و بزرگسالان

۱- تشنج متأثر از یک جز: فردی که دارای تشنج شده است ممکن است احساس غریب و ناراحتی را داشته باشد، در قدم اول از راه های جلوگیری از تشنج باید او را آرام کنید.

۲- تشنج ناشی از آسیب رسیدن به هوشیاری (تشنج کلی): آن­ها را از هرگونه خطر به دور کنید و در صورت لزوم برای راه رفتنشان، به آنها کمک کنید.

طوری رفتار نکنید که احساس ناراحتی و بی قراری به آنها دست بدهد. خیلی آرام و شمرده با آنها صحبت کنید. ممکن است صدای بلند آنها را اذیت کند و منظورتان را کامل متوجه نشوند.

جلوگیری از تشنج

فرد بعد از تشنج ممکن است احساس خستگی کنند و بخواهند بخوابند. بهتر است به آنها در مورد موقعیت مکانی که آنجا هستند، یک توضیحی بدهید. تا زمانی که بهبود پیدا کنند با آنها بمانید تا خیال راحت بتوانند به آنچه که قبلا می­توانستند انجام بدهند، بازگردند. بعضی افراد به سرعت بهبود می یابند، اما ممکن است دیگران کمی دیر به حالت عادی بازگردند.

علائم تشنج های دوقطبی کونیک تونیک

گاهی اوقات تشنج کانونی گسترش یافته و به دو طرف مغز آسیب می­رساند. بعضی افراد تشنج کانونی را “هاله” یا “هشدار” می نامند، چرا که هشدار می دهد که ممکن است تشنج کونیک تونیک اتفاق بیفتد. اگر همچین تشنجی را متوجه شدید باید فرد متشنج را قبل از رسیدن کمک اولیه به یک محل آرام و امنی ببرید ( نحوه برخورد با بیمار تشنجی ). در چنین شرایطی با فرد باقی بمانید و آن­ها را از هرگونه خطری دور نمایید. اگر دچار حادثه شده و آسیب دیده ­اند با پزشک تماس بگیرید.

جلوگیری از تشنج

آموزش علائم انواع تشنج: مایوکلونیک

(Myoclonic) به معنای “تکان خوردن عضلات” است و این تشنج شامل حرکات اندام است. اغلب در مدت کوتاهی پس از بیدار شدن اتفاق می­افتد (معمولا پشت سر هم اتفاق می­افتد) شما لازم نیست هر چیزی را برای کمک در طول تشنج به غیر از اطمینان حاصل کنید که فرد به خود آسیب زده نیست. در همچین موقعی سعی کنید آرام باشید. زمان را بررسی کنید تا ببینید که چه مدت طولانی تشنج اتفاق می­افتد (زیرا ممکن است خطر ابتلا به صرع وجود داشته باشد).

جلوگیری از تشنج

فقط اگر فرد در مکان خطرناکی قرار دارد، او را از محل خطر دور کنید و اگر وسیله­ ای هست که می­تواند به او آسیب برساند، آن را از او دور کنید. از جمله اقدامات اورژانسی در تشنج قرار دادن چیزی نرم (مانند یک بلوز) زیر سر بیمار است تا به او آرامش دهد. چیزی را در دهان او قرار ندهید – ممکن است باعث ایجاد خفگی شود. به آرامی آنها را به سمت خود در موقعیت بهتر قرار دهید. اگر تنفس آنها دشوار یا پر سر و صدا باشد، به آرامی دهان او را باز کنید تا ببینید آیا راه تنفسش بسته شده یا نه.

جلوگیری از تشنج

هر گونه تف را از دهان او پاک کنید. دمای بدن او را چک کنید. درصورت سر بودن بدنشان به یک کت بپوشانید. با فرد تشنج کرده بمانید تا به طور کامل بهبود یابند. برخی از افراد به سرعت از تشنج کونیک تونیک بهبود می یابند، اما اغلب آنها بسیار خسته می شوند، می خواهند بخوابند. تشنج اغلب نیازمند به کمک های پزشکی نیست. با این حال، اگر مطمئن نیستید که فرد در معرض تشنج ممکن است به خود صدمه بزند شاید بخواهید با آمبولانس تماس بگیرید. برخی از افراد ممکن است در طول تشنج به خود آسیب برسند مانند آسیب دندانی.

آموزش جلوگیری از تشنج

تشنج وقتی اتفاق می­افتد، خود به خود هم متوقف می­شود.  با این حال، گاهی تشنج ها متوقف نمی شوند، یا یک تشنج به دنبال دیگری اتفاق می­افتد. اگر بیشتر از ۵ دقیقه به طول بینجامد ممکن است “صرع” اتفاق افتاده باشد. در این موقعیت فرد متشنج را باید پیش پزشک ببرید. تشنج کونیک تونیک نیاز به یک اورژانس پزشکی دارد و فرد نیاز به کمک فوری پزشکی دارد. اگر تشنج بیش از ۵ دقیقه طول بکشد، مهم است که برای آمبولانس تماس بگیرید.

جلوگیری از تشنج

برای برخی از افراد داروهای اضطراری تجویز می شود. برای جلوگیری از تشنج میدازولام بوکال یا دیازپام رکتال تجویز می­شود. بررسی مدت زمان تشنج یک امر ضروریست. بسیاری از افراد سابقه تشنج خود را حفظ می­کنند، و شرح تشنج و مدت زمان طولانی تشنج می­تواند اطلاعات حیاتی برای آنها باشد و باید به متخصص خود اطلاع دهد. خواندن مطلب آشنایی با علائم سکته قلبی در زنان ، مردان جوان و نحوه جلوگیری از آن میتواند برایتان مفید باشد.

همچنین پیشنهاد ما این است از مطلب بهترین راه های درمان اوردوز الکل، متادون، ماری جونا و .. در خانه غافل نشوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری راه های جلوگیری از تشنج را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی