How to Embroider

آموزش تصویری گلدوزی با دست از ابتدا برای مبتدیان روی پارچه

۴
آموزش تصویری گلدوزی با دست از ابتدا برای مبتدیان روی پارچه
نمره 4.2 از 36 رای

هنر دوختن پارچه های فانتزی برای ایجاد طرح ها و تصاویر متنوع وجذاب امروزه بسیار سرگرم کننده می­باشد. برای شروع یادگیری گلدوزی حرفه­ ای نیازمند چند ابزار ساده و مواد ویژه می باشید. سپس با آموزش گلدوزی پایه می­توانید هر آنچه که در ذهن خود دارید را به روی پارچه بیارید. گلدوزی با دست کار بسیار لذت بخشی است بنابراین در این مطلب با آموزش گلدوزی برای مبتدیان با ما همراه باشید.

آموزش تصویری گلدوزی با دست از پایه در منزل

How to Embroider

کار با دست همیشه خلاقانه و پر از ماجراجویی است. در کنار مشغله های روزمره پرداختن به کاری که به آن علاقه دارید میتواند خستگی یک هفته را از تنتان به در کند. ساخت کاردستی های خلاقانه و زیبا با وسایل دور ریختنی و بازیافتی و گلدوزی با دست و … برای اکثر خانم ها یک مشغله مناسبی است. با ما در این بخش به آموزش گلدوزی با دست از پایه همراه باشید:

۱- جمع آوری وسایل مورد نیاز

۱- کتان سفید را به عنوان پارچه خود انتخاب کنید؛ این نوع پارچه می­تواند به عنوان اولین پارچه برای اولین کارتان مناسب باشد. اگر پارچه­ ای که انتخاب کرده­ اید بتواند نور را از خودش عبور دهد و همچنین زیر نور خطوط شبکه­ ای شده پارچه قابل مشاهده باشد یعنی پارچه انتخاب شده برای گلدوزی برگ گل، گل رز برزیلی و …  بسیار مناسب می­باشد.

  • هر رنگی از پارچه را می­توانید انتخاب کنید، اما رنگ­های روشن گلدوزی را بهتر به نمایش می­گذارد.
  • برای ابتدای کار می­توانید از پارچه­های معمولی موجود در خانه نیز استفاده کنید.

گلدوزی با دست

۲- یک الگوی خوب را خریداری کنید و آن را به پارچه ­تان وصل کنید؛ برای اینکه ابتدای کارتان است، بهتر است از الگوهای ساده و مبتدی استفاده نمایید. الگوی خود را بر روی پارچه قرار داده تا از روی آن کارتان را شروع کنید.

  • خطوط الگوی خود را برای انتقال طرح به طرح  الگو بر روی پارچه انتخاب کنید.
  • حتی اگر الگوهای گلدوزی را نخواهید بخرید میتوانید از سایت بصورت رایگان، یک الگوی مناسب را انتخاب کنید.

گلدوزی با دست

۳- از نخ های چند رشته ­ای برای گلدوزی استفاده نمایید؛ علت استفاده از نخ­های چند رشته این است که می­توانید ضخامت طرح خود را با کم یا زیاد کردن رشته­ های نخ، تنظیم کنید.  در صورت نیاز به نخ کم حجم، می­توانید از رشته نخ اصلی کم کنید و از آن استفاده کنید.

  • برای بافتن شال­گردنی و یا رو سری بهتر است از یک نخ ضخیم استفاده کنید.
  • از رنگ­های متفاوت برای الگوی خود استفاده کنید.

گلدوز با دست

۴- برای ثابت نگه داشتن پارچه، از یک حلقه گلدوزی باستفاده نمایید؛ برای اینکه حین سوزن زدن پارچه مچاله نشود، بهتر است از یک قلاب گلدوزی استفاده نمایید. قلاب گلدوزی دارای چند مهره و پیچ است که می­تواند پارچه را ثابت نگه دارد. اندازه قلاب گلدوزی را متناسب با کار خودتان انتخاب کنید. معمولا قلاب ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری برای کار مناسب می­باشد.

گلدوزی با دست

۵- در این قسمت از آموزش گلدوزی با دست برای مبتدیان باید به این نکته توجه کنبد که از یک سوزن گلدوزی مناسب استفاده کنید؛ سوزن­های گلدوزی دارای چشمان بزرگتر نسبت به سوزن های دیگر هستند، بنابراین رشته ­های ضخیم­تر نخ را از طریق این سوزن می­توان به راحتی استفاده کرد. برای پیدا کردن سوزن­های گلدوزی، به مغازه خرازی مراجعه کنید. برای تغییر نخ­های رنگی، زمانی که به رنگ دیگری نیاز دارید، نیازمند یک قیچی تیز می­باشید.

گلدوزی با دست

۲- انتخاب دوخت مناسب برای گلدوزی با دست

۱- برای گلدوزی بر روی پارچه باید یک خط زیگزاگ برای خطوط مستقیم ایجاد کنید؛ از پشت گلدوزی یک گره محکم بزنید. سپس سوزن را به طرف جلوی پارچه در حدود ۰٫۲۵ اینچی بیرون بیاورید و تا جایی که نخ کامل سفت بشود، آن را بکشید. و به همین ترتیب دوباره سوزن را از جلو به عقب وارد کنید و دوباره تا زمان سفت شدن نخ آن را بکشید. کوک زیگزاگی یک از بهترین روش­ها می باشد بهتر است آن را زیاد تمرین کنید.

گلدوزی با دست

۲- کوک ترک یا شکاف را برای خطوط ضخیم طراحی استفاده کنید؛ سوزن را در قسمت پشتی پارچه قرار دهید و آن را بکشید. سپس، نخ را از آن­جایی که وارد پارچه شده، دوباره حدود ۰٫۳ سانتیمتر آن طرف تر بیرون بیاورید. این کار را چندین بار انجام دهید. این نوع از کوک همانند کوک قبلی است، تنها تفاوت آن با کوک قبلی در ضخامت آن است.

گلدوزی با دست

۳- در گلدوزی پایه یک خط دوخت صاف مانند مدل خط خطی درست کنید؛ برای انجام این مدل از دوخت، سوزن را در پشت پارچه قرار دهید و یک گره محکم ایجاد نمایید. سپس، سوزن را به سمت جلو پارچه در فاصله حدود ۰٫۲۵ تا ۰٫۶۴ سانتی متر از گره پشتی، بیرون بیاورید. (بسته به اینکه فاصله بخیه ها می­خواهید چقدر باشد) به همین ترتیب چندین بار این کار را انجام دهید.

گلدوزی با دست

۴- برای انتقال طرح گلدوزی روی پارچه سوزن را از پشت پارچه به سمت جلو پارچه بیرون بیاورید. سپس سوزن را از فاصله ۰٫۶۴ سانتی متری اولین بخیه دوباره به سمت پشت پارچه ببرید. سپس سوزن را از قسمت نصف بخیه اول وارد کنید. همین کار را برای بخیه­ های بعدی انجام دهید.

گلدوزی با دست

۵- سوزن زنجیری برای طرح­های برجسته انتخاب کنید؛ سوزن را طوری وارد پارچه کنید تا از پشت پارچه یک گره محکم ایجاد گردد. برای گلدوزی با دست سوزن را از روی پارچه وارد کنید و حدود ۰٫۶۴ سانتیمتر جلوتر از زیر به سمت رو از پارچه خرج کنید. این مدل از دوخت معمولا برای حاشیه الگوها مورد استفاده قرار می­گیرد.

گلدوزی با دست

۳- انتخاب طراحی گلدوزی حرفه­ ای

۱- یک طرح خاص را انتخاب کنید! قبل از اینکه بتوانید الگوهای پیچیده ای با متن، مرزها و دیگر ویژگی های پیشرفته را ایجاد کنید. سعی داشته باشید یک شکل ساده بخیه ­های متفاوت را پر و هر شکل ساده ­ای که دوست دارید را انتخاب کنید و آن را با بخیه ­های انتخابی خود تکمیل کنید. برای مثال، یک قلب ایجاد و مرزها را با سطرهای مختلف بخیه ها پر کنید.

گلدوزی با دست

۲- اگر میخواهید گلدوزی حرفه ای را تمرین کنید، روی یک شیء کوچک و پیچیده تمرکز کنید. میتوانید یک تصویر پیچیده را به عنوان بخشی از طراحی خود در نظر بگیرید. این کار بر تمرکز شما تاثیر مثبت می­گذارد.

  • به عنوان مثال، می توانید یک خرس عروسکی کوچک با کراوات، یک درخت با تعداد زیادی برگ کوچک  یا یک تور های بافته شده یک عنکبوت را در نظر بگیرید.
  • از طراحی به عنوان نقطه کانونی برای گلدوزی خود استفاده کنید و کارهای ساده ای را برای زیبایی آن انجام دهید، از قبیل گلدوزی کردن زنبور عسل و اضافه کردن یک خط ساده پشت آن برای نشان دادن مسیر پروازش.

گلدوزی با دست

۳- اگر می خواهید گل ها را برای طرح خود امتحان کنید، گلدوزی گل رز برزیلی را انتخاب کنید؛ اگر مبتدی هستید بهتر است از گل­های بزرگ شروع کنید، از یک الگوی برای انتقال تصویر گل بر روی پارچه خود استفاده سپس طرح را با بخیه های انتخابی خود پر کنید.

  • برای پر کردن گل ها از انواع مختلف بخیه استفاده کنید.
  • رنگ نخ خود را برای قسمت های مختلف گل تغییر دهید، به عنوان مثال سبز برای گلدوزی برگ گل و بنفش برای گلبرگ.

گلدوزی با دست

۴- اگر می خواهید طرح خود را شخصی سازی کنید، حروف ساده را بر روی آیتم های خود قرار دهید؛ حروف دوزی ممکن است ساده یا پیچیده باشد. اگر فقط با گلدوزی شروع می کنید، حروفی را انتخاب کنید که دوختی مستقیم دارند. به عنوان مثال، حروف اول نام خود را بر روی پیراهن یا روسری بدوزید تا آن را شخصی سازی کنید.

گلدوزی با دست

اگر به کار دست علاقه دارید پیشنهاد میشود چگونه کیف چرم بدوزیم؟ و آموزش تصویری بافت شال گردن اسپرت مردانه  را هم مطالعه کنید

آموزش ویدیویی گلدوزی با دست

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره گلدوزی با دست برای مبتدیان صحبت کردیم  طبیعتا روش ها و مدل های مختلفی برای گلدوزی با دست وجود دارد و همه چیز به آموزش این مطلب محدود نمی شود. اگر شما هم تجربه گلدوزی و موارد مشابه را دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. کیان گفت:
    2

    سلام ممنونم از سایت بسیار خوب ومفید شما.

  2. مهناز گفت:
    0

    عزیزم آموزشتون خیلی خوب بود .براتون آرزوی موفقیت دارم و منتظر آموزشهای دیگرتون هستم .

  3. Shika گفت:
    1

    بسیار مفید و کاربردی بود اموزش گلدوزی

  4. عاطفه قرایی گفت:
    0

    سلام
    ممنونم بخاطر آموزش
    وقتی از روی مقاله میخونه باید همون لحظه انجام بدی که گیج نشی و گر نه نمی‌فهمه چجوری هست.
    من همین کار رو کردم خیلی قشنگ شد.
    از این آموزش توی سایت هنرآموز ، برتر آموز دیدم

تبلیغات متنی