How to Get Newborns to Sleep

آموزش تصویری بهترین روش خواباندن نوزاد یک ماهه ، دو ماهه و ..

۰
آموزش تصویری بهترین روش خواباندن نوزاد یک ماهه ، دو ماهه و ..
امتیاز دهی به نوشته

یکی از سخت ترین کارهای دنیا خواباندن نوزاد یک ماه تا یک ساله می­باشد. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این مورد می­ باشد که کودکان نباید به زور وادار به خوابیدن بشوند. باید مرحله به مرحله کودک را برای خوابیدن آماده کرده و شرایط را محیا کنیم. در این مطلب با آموزش خواباندن نوزاد همراه ما باشید.

چگونه نوزاد را بخوابانیم؟ آموزش ترفندهای خواباندن نوزاد یک ماه تا دو ماه

How to Get Newborns to Sleep

چگونه نوزاد را بخوابانیم؟ باید درنظر گرفت که خواباندن نوزادان با استفاده از یک الگوی منظم کار بسیار راحتی می­باشد. در ابتدا باید برای خواباندن نوزادان، مواردی مانند اطمینان نوزاد از راحتی و ایمنی محیا گردد. در این مطالب به سه روش مختلف به آموزش تصویری خواباندن کودک می پردازیم.

روش اول: برآروده کردن نیازهای اولیه نوزاد!

۱- پوشک نوزاد را تغییر دهید و لباس های راحتش را بپوشانید؛ نوزاد باید لباس مرطوب داشته باشد لباس اذیت کننده باعث می­شود که نوزاد نتواند به راحتی به خواب رود. یک پیراهن پنبه ای یا ابریشمی با آستین های بلند گزینه­ های خوبی برای آب و هوای گرم است، در حالی که یک جفت لباس از جنس پشم یا لباس های با آستین بلند از همین جنس همچنین استفاده از کیسه خواب پشمی گزینه های خوبی برای ماه های سردتر برای خواباندن نوزاد هستند. باید توجه داشت نوزادان تازه متولد شده در روزهای اول روزی به ۲ تا ۳ پوشک مرطوب، و پس از آن ۵ تا ۶ پوشک مرطوب در روز نیاز دارند.

خواباندن نوزاد

۲- قبل از خواباندن نوزاد، باید او را سیر کرد؛ یکی ازبهترین روش­های خواباندن کودکان زیر دو و یک سال سیر نگه داشتن نوزاد قبل از خواب می­باشد. اگر کودک گرسنه باشد، ممکن است هنگام خواب به مشکل بر بخورد. باید در نظر داشته باشید کودکان در طول شب نخوابیده اند و ممکن است حین بیداری نیاز به تغذیه داشته باشند.

خواباندن نوزاد

نوزادان اغلب نیاز دازند یک بار در هر ۲ تا ۳ ساعت در روز تغذیه داده شوند. نوزاد تازه متولد شده ممکن است فقط در روزهای اول ۱۵ میلی لیتر از شیر مادر را نیاز داشته باشد، اما این مقدار به تدریج افزایش می یابد و بین ۵۹ تا ۸۹ میلی لیتر در طول ۲ هفته می­رسد و در طول زمان نوزادان ۲ ماهه و به بالا نیاز به ۸ تا ۱۲  تغذیه شدن با شیر مادر را هر ۲ تا ۳ ساعترا دارند و غیر آن باید با بطری هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار غذا بخورند.

۳- دمای بدن نوزاد را حین خواب بررسی کنید؛ لباس نوزاد قبل از خواب باید بررسی گردد که دمای بدن او متعادل باشد تا کودک تحت فشار قرار نگیرد. پوست نوزاد را زیر لباس لمس کنید تا دمای بدنش نه سرد و نه گرم باشد. اگر نوزاد عرق کرده باشد است بدین معنی است که لباس­های او زیاد می ­باشد. اگر پوست نوزاد سرد باشد، یعنی لباس­­های او کم می­باشد و باید متناسب با دمای محیط لباس­هایش را زیاد کنید.

خواباندن نوزاد

۴- در صورتی که کودک ناآرام بنظر برسد باید او را سرحال نگه داشت تا به آرامش نسبی برسد؛ اگر نوزاد قبل از خواب بی قرار می­باشد و گریه می­کند به احتمال زیاد نیازمند محبت شما است. در این مواقع نوزاد را بردارید، و سپس ایستاده یا نشسته نوزاد را بچرخانید. البته باید بدانید که نباید بیش از اندازه به نوزاد محبت کرد، چرا که در مدت زمان زیاد به آن عادت خواهد کرد.

خواباندن نوزاد

۵- نوزاد خود را ببوسید تا احساس امنیت بیشتری کند؛ برای خواباندن نوزاد در پتو پتوی نرمی را روی سطح محکم و صاف قرار دهید تا مانند شکل الماس بشود. گوشه بالای الماس را پایین بگذارید و کودک خود را روی پتو قرار بگذارید و سر نوزاد را بر روی قسمت بسته قرار دهید. یک قسمت از پتو را در اطراف بدن نوزاد و انتهای پتو را تا زیر شکم نوزاد بچرخانید و آن را بکشید. سپس انتهای باقیمانده پتو را روی دست و بدن نوزاد قرار دهید. پتو باید در اطراف بدن نوزاد قرار گیرد ولی نباید زیادی سفت باشد همچنین صورت و گردن نوزاد باید قابل مشاهده باشد.

خواباندن نوزاد

۶- به پشت خواباند نوزاد یکی از بهترین نوع های خواباندن است؛ از بالش های بزرگ و ملافه های بزرگتر استفاده نکنید چرا که باعث خفگی نوزاد می­شود. همچنین در صورت امکان هیچ گونه حیوان خانگی در خانه نگهداری نشود.

  • همیشه کودک خود را در رختخواب خود و یا زیر دست خود قرار دهید تا به خواب برود.
  • خواباندن نوزاد روی شکم؛ نوزاد خود را به سمت معده ­اش نخوابانید زیرا خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در این حالت وجود دارد.
  • اجازه ندهید گریه نوزاد بیش از یک دقیقه طول بکشد. اگر چنین شد یعنی نیازمند چیزی خاصی می­باشد. نوزاد را بردارید، او را خنک نگه دارید، پوشک او را بررسی کنید، و اگر  هنوز گرسنه هست، او را تغذیه کنید. سپس سعی کنید او را به آرامی در رختخواب بگذارید.

خواباندن نوزاد

روش دوم: کمک کنید تا نوزاد عادات خواب مناسب داشته باشد!

۱- دقت کنید تا چیزهایی که باعث خواب­ گرفتگی کودک می­شود را پیدا کنید؛ بهترین زمان خواباندن کودک دو ساله زمانیست که کودک خواب آلود بنظر می­رسد. برخی از نشانه های رایج خواب آلودگی در نوزادان عبارتند از:

  • ایجاد سر و صدا
  • مالش چشم
  • کشیدن دستشان در گوش خود

خواباندن نوزاد

۲- چراغ­ها را در طول روز و شب کم نور نگه دارید؛ صبح­ها پرده ­ها را باز کنید تا اتاق کاملا روشن گردد و درصورت نیاز چراغی را هم روشن نگه دارید. با این کار به نوزاد نشان می­دهید که روز است سپس وقت خواب و ناهار، پرده ­ها را ببندید و چراغ های کم نور را روشن کنید تا نوزاد بداند که زمان خواب است. در طول شب از دیگر فعالیت­های تحریک کننده که برای سرگرمی نوزاد انجام می­دهید، مانند بازی کردن یا صحبت کردن، اجتناب کنید. این فعالیت ها موجب می شود که نوزاد بد عادت شود.

خواباندن نوزاد

۳- زمانی که کودک خواب آلود است او را در گهواره خود به خواب ببرید؛ اگر نشانه هایی از خواب آلودگی را در او می­بینید، نوزاد را در رختخواب بگذارید. پوشک او را عوض کنید،او را تغذیه کنید، و سپس او را در گهواره نگه دارید.

خواباندن نوزاد

۴- اجازه دهید کودک در طول روز یک خواب کوتاه مدت داشته باشد؛ نوزادان تا ۱۹ ساعت در روز می خوابند. تلاش برای بیدار نگه داشتن نوزاد در طول روز، کمکی به بهتر خوابیدن نوزاد در طول شب نخواهد کرد و احتمال اینکه نوزاد سست تر بشود وجود دارد. اجازه دهید نوزاد به همان اندازه که نیاز دارد در طول روز بخوابد.

خواباندن نوزاد

روش سوم: یک روال ساده خواب را ایجاد کنید!

۱- نور چراغ اتاق خواب نوزاد را کم نور نگه دارید؛ هر گونه روشنایی که در اتاق خواب نوزاد وجود دارد، را ازبین ببرید و فقط با یک چراغ خواب کم نور اتاق را نورانی نگه دارید. به همه اعضای خانواده معلوم کنید که در حال خواباندن نوزاد هستید تا مزاحمتی ایجاد نکنند.

خواباندن نوزاد

۲- برای نوزاد کتاب بخوانید؛ یکی دیگر از نکات مهم در خوابندن نوزاد یک تا دو ماه کتاب خواندن است! کتاب خواندن، باعث ایجاد یک عادت خوب برای نشان دادن زمان خواب برای نوزادان می­باشد. یک داستان را انتخاب کرده و هرشب قبل از خواب نوزاد آن­را برای او بخوانید. حتی اگر نوزاد داستان را درک نکرده باشد، صدای شما برای او باعث آرامش خواهد داشت.

خواباندن نوزاد

۳- یک آهنگ آرامش بخش هرشب قبل از خواب برای او اجرا کنید؛ آوازخوانی برای نوزاد یکی دیگر از راه های خوابندن نوزاد یک تا دو ساله است. سعی کنید آواز یک لالایی ساده را برای او اجرا کنید. حتی می­توانید یک نوع موسیقی آرامبخش را از تلفن همراه خود برای نوزداتان به اجرا بگذرانید. یا حتی میتوانید یک آهنگ با کلیپ را نیز برایش به اجرا یگذارید تا بتواند با تصاویر نیز آشنایی پیدا کند.

خواباندن نوزاد

۴- نوزاد خود را قبل از خواب ببوسید؛ زمانی که نوزاد را به پشت خواباندید او را ببوسید. زمانی که نوزاد به خواب رفت به آرامی اتاق را ترک کنید. احتما اینکه کودک قبل از خواب چند دقیقه ای گریه کند وجود دارد.

خواباندن نوزاد

قبل از اتمام این مطلب پیشنهاد میشود مطلب تشخیص پیشرفت های جسمانی نوزاد را هم مطالعه کنید.همچنین برای جایگزین کردن شیر مادر مطلب چه چیزی را جایگزین شیر مادر کنیم؟ را هم برای مطالعه شما عزیزان آماده کرده ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب برای خواباندن کودک چند روش ساده را ارائه کردیم. اگر در این زمینه نظر، پیشنهاد یا تجربه ای دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی