How to Get Rid of Cold Sores FAST

چرا تبخال میزنیم؟ روش های گیاهی و طبی درمان تبخال بینی، دهان و .. در خانه

۱
چرا تبخال میزنیم؟ روش های گیاهی و طبی درمان تبخال بینی، دهان و .. در خانه
امتیاز دهی به نوشته

تبخال ها به واسطه عوامل ویروسی ایجاد می شوند و ظاهر ناخوشایندی را برای فرد به وجود می آورند. حتما شما هم حضور تبخال در اطراف لب، بینی یا دهان را مشاهده کرده اید و ظاهر آن را می شناسید. در این مطلب از آی آر میکس قصد داریم تا نگاهی ساده به عوامل و روش های گیاهی و طبی درمان تبخال بینی، دهان و .. در خانه بیاندازیم و درباره این عارضه، کمی با هم صحبت کنیم.

درمان تبخال در طب سنتی چیست؟ آموزش درمان تبخال با نمک و جوش شیرین

How to Get Rid of Cold Sores FAST

تبخال ها جزو عفونت های ویروسی بسیار شایع محسوب می شوند. به صورت کلی تبخال یک جوش بسیار کوچک حاوی مایع بر روی لب یا اطراف آن می باشد که با ترکیدن یا پارگی، بعد از ۲ تا ۴ هفته و بدون باقی ماندن جای زخم، بهبود می یابد. این عارضه با تماس مستقیم از فرد به فرد (مثل بوسیدن) منتقل می شود و عامل بیماری به ویروس های هرپس باز می گردد که تصویر آن را مشاهده می کنید:

هرپس ویروس

دو نوع هرپس ویروس عامل مولد تبخال می باشند که HSV-1 و HSV-2 (هرپس تناسلی) هستند. هر دو ویروس می توانند روی دهان یا اندام های جنسی تاثیر بگذارند و مثلا از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شوند. حتی اگر متوجه این عارضه نباشید، باز هم می توانید آن را انتقال دهید و واگیری نسبتا بالایی دارند. به طور کلی درمان نهایی برای عفونت HSV وجود ندارد و بازگشت تاول ها ممکن خواهد بود. اما در این مطلب می خواهیم نگاهی به بهترین موارد درمان تبخال دهان در طب سنتی بیاندازیم و گزینه های پیش رویمان را بررسی کنیم.

علت بروز تبخال چیست؟

همانطور که گفته شد ویروس هرپس عامل ایجاد بیماری می باشد که HSV-2 برای بیماری در نقاط تناسلی انجام وظیفه می کند. افرادی که با این ویروس مواجه می شوند بسیاری از اوقات علائم خاصی را تجربه نمی کنند و این مشکل بزرگی در عارضه می باشد. اگر بخواهیم به طور کلی و عمومی از علت بروز تبخال و البته دلایل بازگشت آن صحبت کنیم، باید بگوییم که تبخال به این دلایل عود می کند:

  • عفونت ویروسی یا تب
  • تغییرات هورمونی مثل موارد مرتبط با قاعدگی
  • استرس و اضطراب
  • خستگی فیزیکی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد شدید
  • تغییرات سیستم ایمنی فرد

دلایل بروز تبخال

 بهترین درمان تبخال چیست؟

به طور کلی شش روش و نکته برای درمان تبخال وجود دارد. شاید نتوان گزینه ای صحیح برای درمان دائمی تبخال ارائه کرد اما می توان از این شش نکته برای بهبود و رفع تبخال کمک زیادی گرفت.

۱- سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. می توانید این کار را با بهبود رژیم غذایی، مصرف پروبیوتیک ها و مشورت با پزشک انجام دهید.

۲- از پروپولیس یا بره موم استفاده کنید. بره موم در مقابل تبخال تاثیر چشمگیری نشان داده است و در درمان تبخال بینی می تواند سویه های HSV-1 و HSV-2 را تا حدود زیادی مغلوب کند.

۳- از ال لیزین استفاده کنید. ال لیزین یک آمینو اسید مورد نیاز برای سنتز و ساخت پروتئین می باشد و در درمان تبخال موثر واقع شده است. این ماده در انواع مختلف پنیرها و گوشت مرغ وجود دارد و در جلوگیری از عود تبخال کمک کننده خواهد بود.

درمان تبخال

۴- مصرف بادرنجبویه می تواند در برابر تبخال مفید باشد اما نباید آن را بدون مشورت پزشک خریداری کرد.

۵- کرم اکسید/ گلایسین روی می تواند در کاهش توسعه و رشد تبخال کمک کننده باشد.

۶- مصرف دارو های خاص در مقابل پیشرفت تبخال تاثیر به سزایی دارد. اما به هیچ وجه این داروها را بدون تجویز پزشک خریداری نکنید زیرا که عوارض جانبی برخی از آن ها برای افراد مختلف، خطرناک خواهد بود. داروی دوکوزانول یکی از مواردی است که برای درمان سریع تبخال بینی و دهان به کار می رود.

درمان سریع تبخال

آموزش درمان تبخال با نمک و جوش شیرین (طب سنتی)

به طور کلی درمان یک روزه تبخال لب چندان عملی نیست و نباید انتظار بهبود سریع را داشت. اما گزینه هایی پیش روی شما هستند که تاثیر خوبی داشته اند و به صورت سنتی و قدیمی مفید واقع شده اند. مثلا می توانید از درمان تبخال با جوش شیرین استفاده کنید؛ برای این کار باید جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و ماده حاصل را با کمک یک گاز استریل، روی موضع قرار دهید. این روش می تواند در بهبود سریع تبخال شما مفید واقع شود. به طور کلی تبخال سه مرحله مختلف دارد و درمان شما به مرحله بیماری تان بستگی دارد:

مراحل مختلف تبخال

یا مثلا از وازلین برای درمان تبخال استفاده می شود و این ماده می تواند در تسکین زخم ها و دردهای احتمالی کمک زیادی به شما کند. برای درمان تبخال در طب سنتی از مواردی مثل بادرنجبویه، سیر، سرکه سیب، یخ، ریشه شیرین بیان، نعناع فلفلی، روغن درخت چای یا روغن نارگیل استفاده می شود اما بسیاری از پزشکان نسبت به این روش ها مطمئن نیستند. درمان تبخال با نمک هم مدت زیادی است که در بین افراد کاربرد دارد و می توان از خاصیت میکروب کشی این ماده استفاده کرد.

چگونه از وقوع تبخال جلوگیری کنیم؟

اگر می خواهید دچار تبخال نشوید، باید برخی از نکات بهداشتی ساده را رعایت کنید. تعویض به موقع مسواک و تمیز نگه داشتن آن در پیشگیری از وقوع تبخال مفید می باشد؛ مسواک کثیف به سادگی می تواند عوامل ویروسی و باکتریایی را منتقل کند و میلیون جرم بیماری زا را در خود نگه دارد. از ویتامین های متعدد استفاده کنید و با پزشک در این رابطه حرف بزنید. حفظ سلامتی سیستم ایمنی هم تاثیر خوبی در جلوگیری از تبخال دارد و به این نکته قبلا اشاره کردیم.

درمان تبخال

پرسش و پاسخ های رایج درباره هرپس و درمان تبخال

پرسش: چگونه می توان درمان تبخال را سرعت بخشید؟

پاسخ: همانطور که گفته شد ابتدا باید سیستم ایمنی را تقویت کرد. سپس باید به طور کلی از اضطراب فاصله گرفت زیرا که اضطراب و سیستم ایمنی ضعیف دو عامل اصلی بروز تبخال هستند. استفاده از درمان های موضعی هم در نهایت برای شما توصیه می شود که حتما باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

پرسش: درمان تبخال معمولا چقدر زمان می خواهد؟

پاسخ: به طور کلی برای درمان تبخال نیاز به ۷ تا ۱۰ روز زمان خواهد بود. این میزان برای طی شدن دوره کامل بیماری مورد نیاز است و نمی توان زمان کمتری برای درمان در نظر گرفت. البته بهبود کامل چیزی در حدود یک ماه را باید لحاظ کنید و نباید عجول باشید!

درمان خانگی تبخال

پرسش: آیا تبخال واگیر دارد؟ درمان یک روزه تبخال لب ممکن است؟

پاسخ: بله، تبخال شدیدا واگیر دارد و باید مراقبت های بهداشتی را انجام دهید و نه، متاسفانه درمان یک روزه تبخال لب ممکن نیست!

پیشنهاد می کنیم در پایان این مطلب، نگاهی به درمان جوش زیرپوستی بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره درمان تبخال و علائم بروز این عارضه صحبت کردیم. اگر شما هم سابقه این عارضه ناخوشایند را دارید، آن را با ما در میان بگذارید و تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها به دوستان خود منتقل کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. میکائیل گفت:
    0

    اول که متوجه شدم که تبخال زده باشه میشه با نگه داشت نه یخ آن را برطرف کرد

تبلیغات متنی