How to Make a Thermos

آموزش تصویری ساخت فلاسک چای با لوازم دور ریختنی در خانه

۲
آموزش تصویری ساخت فلاسک چای با لوازم دور ریختنی در خانه
نمره 4.6 از 14 رای

فلاسک یکی از وسایل مهم و ضروری در اغلب خانه ها به حساب می آید. شما می توانید با خیال آسوده ساعت های طولانی را در جاده و سفر گذرانده و با نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه داغ که فلاسک آن را برای شما میسر کرده، لذت سفر خود را دو چندان کنید. این مطلب آی آر میکس را از دست ندهید تا با روش ساده ساخت فلاسک با لوازم دور ریختنی آشنا شوید.

چگونه با لوازم دور ریختنی فلاسک چای بسازیم؟

How to Make a Thermos

در ساخت فلاسک دیواره ای از جنس شیشه به کار رفته است. شیشه ماده ای عایق است که موجب می شود گرما از طریق هدایت جریان پیدا نکند و به این ترتیب محتوی داخل آن برای مدت زمان طولانی گرم بماند. همچنین وجود خلاء در فاصله بین دو جداره مانع از جریان یافتن گرما به صورت همرفت می شود. پوشش نقره ای داخل ظرف نیز از انتقال گرما به صورت تابش جلوگیری می کند. در نتیجه این ظرف می تواند برای مدت زمان طولانی مواد گرم یا سرد را بدون تغییر دمای آن در خود نگه دارد. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا چگونگی ساخت فلاسک در خانه را به شما آموزش دهیم.

بخش اول: ساخت فلاسک ساده

۱- ساختار فلاسک چای چندان پیچیده نیست. همانند دیگر ایده های خاص و جالب برای کاردستی، شما می توانید با چند لوازم ساده دور ریختنی فلاسک مورد نظر خود را به راحتی در خانه بسازید.

ساختار فلاسک چای

ابتدا بطری مناسب جهت ساخت فلاسک را انتخاب نمایید. شما می توانید از انواع بطری های شیشه ای یا پلاستیکی که قابلیت استفاده مجدد را دارند (یک بار مصرف نیستند) استفاده نمایید. طبیعتا شیشه عایق بهتری در مقایسه با پلاستیک بوده ولی پلاستیک ارزان تر و کار با آن ساده تر است. بنابراین انتخاب با خود شما خواهد بود.

۲- در مرحله بعدی ساخت فلاسک چای با لوازم دور ریختنی باید بطری را در دستمال کاغذی بپیچانید. یک ورقه بلند دستمال کاغذی را روی سطح کار قرار داده و بطری را درون دستمال رول کنید؛ بطوریکه سطح بطری به طور کامل با دستمال پوشانده شود. سپس با مقداری چسب، دستمال کاغذی را روی سطح کار فیکس نمایید.

ساخت فلاسک چای

۳- در این مرحله از ساخت فلاسک چای، سر تا سر بطری را به کمک فویل پوشش دهید. همانند مرحله قبل که بطری را درون دستمال کاغذی رول کردید، در این مرحله همین کار را با فویل انجام دهید. دقت کنید که سر تا سر بطری به وسیله فویل پوشش داده شود. در آخر با زدن چسب، فویل را روی بطری فیکس نمایید.

بطری درون فویل

۴- در این مرحله از ساخت فلاسک ساده، بخش های اضافی فویل را به کمک قیچی برش دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، فویل و دستمال کاغذی دقیقا تا لبه بطری پوشانده شده و اضافات آنها به کمک قیچی بریده شده است.

 ساخت فلاسک ساده

۵- پس از پوشاندن بطری به وسیله دستمال کاغذی و فویل، اکنون زمان استفاده از چسب است. شما می توانید در این مرحله از ساخت فلاسک با وسایل دور ریختنی به کمک نوار چسب سیاه دور تا دور بطری را بپوشانید.

چسب سیاه

از قسمت بالای بطری شروع به کار کرده و به صورت مارپیچ، چسب سیاه نواری را دور تا دور بطری بپوشانید. به این ترتیب بطری خود را عایق خواهید کرد.

۶- اکنون می توانید بطری عایق حرارتی خود را امتحان کنید. همانطور که ملاحظه کردید، ساختار فلاسک چای چندان پیچیده نیست و شما به راحتی ساخت فلاسک ساده در خانه را با چند وسیله بسیار ساده به اتمام رساندید.

ساخت فلاسک ساده

جهت تست کردن فلاسک خود، مقداری آب داغ را درون بطری بریزید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه دمای آب را بررسی کنید. در صورتیکه آب درون محفظه همچنان داغ باقی مانده، کار خود را درست انجام داده اید.

بخش دوم: ساخت فلاسک پیشرفته

۱- دو بطری به دلخواه انتخاب کنید. سایز بطری ها باید به گونه ای باشد، که یک بطری بتواند به راحتی درون بطری دیگر جای گیرد (دو سایز کوچک و بزرگ از بطری را انتخاب نمایید). بطری داخلی می تواند از جنس شیشه یا پلاستیک باشد. اما بطری بیرونی باید حتما پلاستیکی باشد.

ساخت فلاسک پیشرفته

۲-  قسمت بالای بطری بزرگتر را به کمک کاتر ببرید. اگر می خواهید ساخت فلاسک شما حرفه ای تر به نظر آید، بهتر است از قیچی جهت برش استفاده نمایید. چرا که یک قیچی تیز برش را تمیز تر انجام می دهد.

قیچی کردن سر بطری

۳- پس از بریدن سر بطری بزرگتر، همین بطری را از وسط به دو نیم کنید. دقت کنید که نیمه پایینی بطری را کمی بزرگتر از نیمه بالایی از وسط نصف کنید.

دو نیمه بطری

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قسمت های برش داده شده هر دو نیمه را به کمک نوار چسب های مشکی بپوشانید.

۴- در این مرحله از ساخت فلاسک در خانه، دو نیمه بطری بزرگتر را به کمک فویل بپوشانید. مطابق تصویر زیر، دو نیمه بطری را کاملا در فویل آلومینیومی رول کنید تا لبه های تیز هر دو نیمه نیز پوشانده شود.

ساخت فلاسک در خانه

۵- در این مرحله از ساخت فلاسک چای، به سراغ بطری کوچک تر بروید. بطری کوچک را در یک لبه پارچه قرار داده و شروع به رول کردن آن نمایید. این کار به دقت و محکم انجام دهید تا پارچه کاملا سر تا سر بطری را بپوشاند. سپس با مقداری چسب پارچه را به بطری فیکس کنید.

ساخت فلاسک چای

۶- همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، پارچه فقط تا لبه بطری کوچکتر آمده است. بطری کوچکی که به وسیله پارچه رول کرده اید را درون نیمه بطری بزرگتر قرار دهید. به این منظور از چسب داغ استفاده کنید تا دو بطری کاملا درون یکدیگر قرار گیرند.

بطری درون فویل

قبل از اینکه به مرحله بعد بروید، اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود.

۷- فضای خالی بین دو بطری را به کمک پنبه پر کنید. تا جایی که امکان دارد گلوله های پنبه ای را درون شکاف های باز قرار داده و به سمت پایین فشار دهید. تا جایی که قسمت زیرین کاملا از پنبه پر شود.

پنبه کردن داخل شکاف ها

جهت این کار می توانید به جای دست از خلال دندان یا یک تکه چوب باریک استفاده نمایید تا پنبه ها را کاملا به سمت پایین هدایت کنید.

۸- در این مرحله از ساخت فلاسک پیشرفته، باید هر دو بطری با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. به این منظور مقداری فویل آلومینیومی برداشته و قسمت بالایی را پوشش دهید؛ بطوریکه سر تا سر بطری را فویل فرا گرفته باشد.

پوشاندن با فویل

۹- سپس از بالای بطری شروع به کار کرده و به کمک نوار چسب سیاه دور تا دور بطری را پوشش دهید. به صورت مارپیچ از قسمت بالا به سمت پایین بیایید.

چسب سیاه زدن

۱۰-  پس از اتمام ساخت فلاسک چای، آن را امتحان کنید. جهت بررسی اینکه چه مدت گرما را نگه می دارد، مقداری آب داغ درون بطری ریخته و دمای آن را بررسی کنید. پس از گذشت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه مجددا دمای آب را بررسی کرده تا از درستی ساخت فلاسک خود اطمینان حاصل کنید.

ساخت فلاسک چای.

آموزش ویدیویی ساخت فلاسک چای با لوازم دور ریختنی

در ادامه ویدیویی از نحوه ساخت این کاردستی با لوازم دور ریختنی قرار داده ایم:

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری ساخت فلاسک دست ساز را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. بی نام گفت:
    3

    بسیار خلاق و عالی

  2. pakroyall.com گفت:
    5

    خسته نباشید مرسی به خاطر این وبسایت مفید

تبلیغات متنی