Office Work

آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری در شرکت های خصوصی و سازمانی

۱
آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری در شرکت های خصوصی و سازمانی
امتیاز دهی به نوشته

تامین اجتماعی، قانون کار و بیمه بیکاری سه قانون پایه ای در حوزه اشتغال به شمار می روند. در قانون کار برای اضافه کاری تعریف مشخصی بیان شده است. طبق ماده ۵۱ قانون کار مدت زمانی که کارگر، نیرو یا وقت خود را در اختیار کار فرما قرار می دهد ساعات کار وی محسوب می گردد. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم نگاهی به نحوه محاسبه اضافه کاری داشته باشیم، با ما همراه باشید!

فرمول محاسبه اضافه کاری کارمندان و کارگران طبق قانون کار چیست؟

How to Calculate Overtime for Salary Employees

ارجاع کار اضافی به کارگر شرایطی دارد که در ماده ۵۹ قانون کار به تفصیل اشاره شده است. اما در مورد محاسبه اضافه کاری در همین ماده آورده شده است که یکی از شرایط ارجاع کار اضافی به کارگر پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی می باشد. اگر شما هم به دنبال نحوه محاسبه اضافه کاری سال ۹۷ خود هستید، در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا فرمول محاسبه اضافه کاری کارمندان و کارگران طبق قانون کار را به شما آموزش دهیم.

قانون اضافه کاری وزارت کار

قانون اضافه کاری وزارت کار چیست؟ طبق ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار روزانه کارگر نمی تواند بیشتر از ۸ ساعت باشد. برابر با تبصره ۱ این ماده چنانچه ماهیت کار طوری باشد که ساعات کارکرد در برخی روزها کمتر از ۸ ساعت و برخی روزها بیشتر از ۸ ساعت است؛ در مجموع کل ساعات کار هفتگی نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز کند. البته به استناد ماده ۵۲ قانون کار در کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی، ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید. از آنجا که به  طور معمول حقوق کارگران ماهیانه پرداخت می شود لذا حقوق و مزایا از جمله اضافه کاری نیز سر ماه محاسبه و پرداخت می گردد.

نحوه محاسبه اضافه کاری سال 97

دلایل وقوع اضافه کاری

اضافه کاری در کارگاه ها به دو صورت رخ می دهد:

۱- کارگران در ادامه ساعات کار عادی خود بیش از ساعات کار موظفی کار می کنند.

۲- کارگران در روزهای تعطیل رسمی سر کار حاضر می شوند. بنابراین برابر با مواد قانونی اشاره شده اگر کارگری بیشتر از ساعات کار موظفی کار کند باید اضافه کاری به وی پرداخت گردد.

نحوه محاسبه اضافه کاری در سیستم حقوق و دستمزد به چه صورت است؟

نحوه محاسبه اضافه کاری در قانون کار معمولا به دو صورت انجام می گیرد: الف) اضافه کاری خدمات کشوری ب) اضافه کاری قانون کار. به منظور بدست آوردن مزایای مشمول اضافه کاری، یک الگوی محاسباتی ایجاد نمایید و مزایای مورد نظر را در الگوی ایجاد شده با یکدیگر جمع کنید. جهت به دست آوردن فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل یا از طریق ماشین حساب طبق مراحل زیر اقدام نمایید.

الف) برای محاسبه اضافه کاری خدمات کشوری، لازم است تا مزایای مشمول اضافه کاری بر عدد ۱۶۰ تقسیم شده و در کارکرد اضافه کاری ضرب شود. (۱۶۰/ مزایای مشمول اضافه کاری) * (کارکرد اضافه کاری).

ب) برای محاسبه اضافه کاری قانون کار، لازم است تا مزایای مشمول اضافه کاری بر عدد ۲۲۰ و یا ۱۹۲ تقسیم شده و سپس در ۴/۱ ضرب شود و پس از آن در کارکرد اضافه کاری ضرب نمایید. (۲۲۰/ مزایای مشمول اضافه کاری) * (کارکرد اضافه کاری) * ۴/۱٫

نحوه محاسبه اضافه کاری

نکته۱٫ اولویت محاسباتی اضافه کاری را بزرگتر از اولویت محاسباتی الگوی محاسباتی قرار دهید.

نکته۲٫ شما می توانید به جای قرار دادن عدد ثابت ۲۲۰ در فرمول محاسباتی نوع دوم اضافه کار، از پارامتر کارکرد استاندارد ماه به ساعت و دقیقه استفاده کنید و اطلاعات مورد نظر را در تقویم کاری ثبت نمایید.

نحوه محاسبه اضافه کاری در ایام تعطیل

عنوان تعطیل کاری همان اضافه کاری است و این عنوان عرف شده و در قانون کار چیزی به اسم تعطیل کاری وجود ندارد. در ماده ۶۳ نیز تعطیلات رسمی تقویم کشور و ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز کارگر برای کارگران تعطیل با مزد است.

– طبق ماده ۶۲ قانون کار، روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی است. بنابراین مزد و مزایا و بیمه روز جمعه باید بدون حضور کارگر در کارگاه پرداخت گردد.

– با تلفیق مفاد مواد ۵۱ ، ۶۲ و ۶۳ قانون کار نحوه محاسبه اضافه کاری در ایام تعطیل: اگر کارگر در روزهای تعطیل رسمی کار کند و به جای آن روز دیگری تعطیل نشود باعث افزایش ساعات کار کارگر از مدت ساعات کار موظفی و در نهایت اضافه کاری می شود.

نحوه محاسبه اضافه کاری در ایام تعطیل

جمعه کاری چیست؟

از آنجا که جمعه همه جا تعطیل است و خانواده ها می توانند در کنار هم از این روز تعطیل استفاده نمایند لذا تعطیلی این روز مزایای بیشتری نسبت به تعطیلی کارگر در روزهای غیر جمعه دارد. بنابراین فوق العاده جمعه کاری ۴۰% در نظر گرفته شده که به تعطیلات سایر روزها این فوق العاده تعلق نمی گیرد.

تفاوت جمعه کاری و اضافه کاری چیست؟

جمعه کاری و اضافه کاری به نوعی یک نوبت کاری محسوب می شوند اما فوق العاده۴۰% جمعه کاری متفاوت از ۴۰% موضوع اضافه کاری است. به عنوان مثال کارگری که هم روز جمعه کار می کند و هم روز تعطیل رسمی وسط هفته و به جای این دو روز تعطیل روز دیگری را تعطیل نیست، برای روز جمعه که سر کار بوده هم اضافه کاری و هم جمعه کاری (۱۸۰%) محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل رسمی وسط هفته فقط اضافه کاری (۱۴۰%) تعلق می گیرد.

تفاوت جمعه کاری و اضافه کاری چیست؟

نکته مهم: اضافه کاری تنها و تنها زمانی معنی پیدا می کند که ساعات کار موظفی تکمیل شود و چنانچه ساعات کاری در طول ماه از ساعات کار موظفی آن ماه کمتر باشد کار تحت هر شرایطی اضافه کار محسوب نمی شود. مثلا در طول هفته ۴ روز کاری و روزانه ۱۰ ساعت کار باشد که مجموع کارکرد هفتگی ۴۰ ساعت می شود که از میزان مقرر در قانون کمتر است و اضافه کاری محسوب نمی شود.

مثال نحوه محاسبه اضافه کاری سال ۹۷

کارگری با مزد روزانه ۳۷۰۴۲۳ ریال در ماه تیر ۱۳۹۷ هر روز از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۶ کار می کند. روزهای تعطیلات رسمی همیشه سر کار است. جمعه ها یک جمعه در میان از ساعت ۷ لغایت ۱۲ سر کار است. در روزهایی که ۷ لغایت ۱۷ کار می کند نیم ساعت برای صرف صبحانه و نهار کار را تعطیل می کند. در طول این ماه یک روز کامل و یک روز ۳ ساعت مرخصی استفاده کرده است.

مدت و مبلغ اضافه کاری و جمعه کاری این کارگر در طول ماه تیر ۱۳۹۷ چقدر خواهد بود؟

طبق جدول ساعات کار موظفی و فرمول محاسبه اضافه کاری تیر سال ۱۳۹۷  برابر با ۱۶۹ است.

این  شخص ۲۶ روز ۵/۸ ساعت (۹ ساعت حضور و نیم ساعت کسر صرف غذا) و سه جمعه ۵ ساعت کارکرده است. جمع کارکرد این کارگر ۲۳۶ ساعت می شود.

ساعات اضافه کاری: ۲۳۶-۱۶۹=۶۷ ساعت

ساعات جمعه کاری : ۳*۵=۱۵ ساعت

مزد هر ساعت اضافه کاری:

مزد روزانه تقسیم بر۳۳/۷ ضرب در ۴/۱ = ۳۷۰۴۲۳ تقسیم بر ۳۳/۷ ضرب در ۴/۱=۷۰۷۴۹ ریال.

فوق العاده هرساعت جمعه کاری:

مزد روزانه تقسیم بر ۳۳/۷ ضرب در ۴/۰ = ۳۷۰۴۲۳ تقسیم بر ۳۳/۷ ضرب در ۴/۰=۲۰۲۱۴ ریال.

فوق العاده اضافه کاری تیر ماه:

۶۷*۷۰۷۴۹=  ۴۷۴۰۱۸۳ ریال

فوق العاده جمعه کاری تیر ماه:

۱۵*۲۰۲۱۴= ۳۰۳۲۱۰ ریال

همانگونه که ملاحظه می کنید برای ساعات کار جمعه هم اضافه کاری و هم جمعه کاری محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل وسط هفته فقط اضافه کار محاسبه شده است. حتی چنانچه روز دیگری به جای جمعه تعطیل شود باز هم فوق العاده جمعه کاری محاسبه می شود.

مثال نحوه محاسبه اضافه کاری سال 97

روابط و فرمول های محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری قانون کار

ساعات کارکرد ماه – کارکرد موظفی ماه = ساعات اضافه کاری ماه

ساعات اضافه کاری ماه * مزد هر ساعت اضافه کاری= فوق العاده اضافه کاری ماه

ساعات جمعه کاری ماه * فوق العاده هر ساعت جمعه کاری= فوق العاده جمعه کاری ماه

مزد روزانه (مزد ثابت) / ۳۳/۷ *۴/۰ = فوق العاده هر ساعت جمعه کاری

مزد روزانه (مزد ثابت) / ۳۳/۷ * ۴/۱= مزد هر ساعت اضافه کاری

روابط و فرمول های محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری قانون کار

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه بر اساس قانون کار

برابر مفاد قانون مدنی جمهوری اسلامی، ماه شمسی ۳۰ روز است. بنابراین در قانون کار، مزد و مزایای متعلقه به کارگر بر مبنای ۳۰ روز محاسبه می گردد. تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای ماه ۳۰ روزه و پرداخت آن بر مبنای تعداد روزهای ماه انجام می گردد. به این معنی که وقتی از سوی شورای عالی کار حداقل مزد کارگران اعلام می گردد، این مبلغ بر مبنای ماه شمسی (۳۰ روزه) اعلام شده ولی هنگام پرداخت آن بایستی به تناسب تعداد روزهای ماه مورد نظر محاسبه گردد. با توجه به اینکه ساعات کاری در روز ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه می باشد پس هر شخص باید در ماه ۳۰ تا ۷.۳۳ کار کند که می شود ۲۲۰ ساعت. حال اگر جمعه ها و نصف روز پنج شنبه ها و سایر روزهای تعطیل را از آن کم کنیم می شود خالص کارکرد شخص.

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه بر اساس قانون کار

پیشنهاد می کنیم در پایان این مطلب، نگاهی هم به نحوه محاسبه شارژ آپارتمان و آموزش نوشتن نامه اداری بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری در شرکت های خصوصی و سازمانی را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. مدیران نواندیش گفت:
    1

    روش جذابی رو ارئه کردید. تشکر

تبلیغات متنی