When Your Car Won’t Start

علت طولانی و سنگین استارت خوردن ماشین و چگونگی برطرف کردن مشکل

۴
علت طولانی و سنگین استارت خوردن ماشین و چگونگی برطرف کردن مشکل
نمره 2.6 از 14 رای

حتما برای شما هم پیش آمده که در یک صبح سرد زمستانی برای رسیدن به قرار ملاقاتی مهم، با عجله درون ماشینتان نشسته و با باز کردن سوئیچ، ماشین را استارت بزنید، ولی ماشین روشن نشود. شاید در لحظاتی که مکرر استارت میزنید و امیدوارید که بالاخره ماشین روشن شود، به ذهنتان خطور کرده باشد که کاش اطلاعاتی میداشتید که به جز استارت زدن، می توانستید جهت رفع مشکل، اقدام دیگری نیز انجام دهید. در این نوشته می خواهیم شما را با روش هایی عملی که در هنگام سنگین استارت خوردن ماشین می تواند به شما کمک کند آشنا خواهیم کرد.

علت طولانی استارت خوردن ماشین در هنگام صبح چیست؟

What to Do When Your Car Won’t Start on a Cold Morning

در ابتدا بهتر است درباره چهار علت طولانی استارت خوردن ماشین که منجر به استارت نخوردن یا سنگین استارت خوردن ماشین در هوای سرد می شود توضیحاتی داده شود:

۱- ساختار باتری ماشین به گونه ای است که در هوای سرد، سرعت واکنش شیمیایی داخل باتری کند می شود که این مسئله می تواند سنگین استارت خوردن ماشین را در پی داشته باشد. استارت خوردن و روشن نشدن پراید یا باقی خودروها می تواند به این دلیل صورت بگیرد.

استارت خوردن و روشن نشدن پراید

۲- پارامتر مهمی در مورد مایعات مطرح است که ویسکوزیته نامیده می شود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم، ویسکوزیته یا گرانروی در یک سیال به مقاومت آن در برابر لغزیدن لایه های سیال گفته می شود. بطور مثال ویسکوزیته عسل از آب بیشتر است. این پارامتر در روغن ماشین نیز حائز اهمیت است. با سرد شدن هوا، ویسکوزیته روغن بیشتر می شود که منجر به سخت تر شدن جریان روغن در موتور می گردد. این مسئله فشار بیشتری بر باتری می آورد و علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین ۲۰۶ می تواند چنین عاملی باشد. در صورتیکه باتری ضعیف شده باشد، ماشین سنگین استارت می خورد.

۳- در موارد نادری مشاهده شده که با سرد شدن هوا رطوبت موجود در مسیرهای سوخت رسانی اتومبیل، یخ زده و مسیر سوخت بسته شده است. واضح است که با عدم سوخت رسانی مناسب، استارت و روشن شدن ماشین با مشکل مواجه می شود.

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 206

۴- دلیل چهارم مربوط به خودروهای قدیمی تر است که از سیستم کاربراتور استفاده می کنند. نازل های کوچک این سیستم می توانند مسدود شوند و اجازه ندهند تبخیر مناسب رطوبت انجام شود و در نهایت باعث یخ زدگی می شوند. در نتیجه در صورتیکه شما دارای یک ماشین کلاسیک یا قدیمی هستید، باید آگاه باشید که کاربراتور میتواند منجر به بروز مشکلاتی از این قسم گردد و شاید در این خودروها با استارت نخوردن موتور گرم رو به رو شوید.

برای سنگین استارت خوردن ماشین خود چه کاری انجام دهیم؟

دانستن نکات ذیل میتواند در هنگام بد استارت خوردن سمند و دیگر ماشین ها به شما کمک کند:

لوازم الکتریکی استاندارد ماشین مانند چراغ های جلو، بخاریها و رادیوها از قدرت باتری استفاده می کنند. در نتیجه با خاموش کردن آنها، شرایط بهتری برای باتری مهیا می شود تا ماشین را روشن کند. در این رابطه توصیه می شود بدون روشن کردن لوازم الکتریکی مذکور، چند دقیقه ای ماشین رانده شود.

نگه داشتن کلاچ در هنگام استارت خودرو، از کار باتری می کاهد و روشن شدن خودرو راحت تر اتفاق می افتد.

وضعیت باتری

وضعیت باتری و اتصالات آن را بررسی کنید. در صورت مشاهده آثار خوردگی یا اصطلاحا شوره بستن اتصالات باتری، آنها را تمیز نمایید. در باز کردن اتصالات باتری می بایست به نکات ایمنی از جمله پوشیدن عینک محافظ و دستکشهای عایق توجه شود. بعد از باز کردن اتصالات، با یک برس کوچک مانند مسواک و محلول مناسب، اتصالات را تمیز نمایید. به یاد داشته باشید که در ابتدا قطب منفی باز شود. این مسئله باعث از قطع برق بدنه اتومبیل می شود. همچنین در هنگام بستن اتصالات، قطب منفی در انتهای کار بسته شود.

سطح روغن موتور را چک کنید. کم بودن روغن موتور یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث سنگین استارت خوردن ماشین بخصوص در روزهای سرد شود. در صورتیکه سطح روغن ماشین پایین است، قبل از اقدام به استارت مجدد، لازم است به آن روغن اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است با صدای تق تق استارت خودرو رو به رو شوید.

سنگین استارت خوردن ماشین

استفاده از اسپری تقویت کننده استارت یا اسپری اتر راه حل دیگری است که می تواند به شما کمک کند. فقط کافی است درب کاور فیلتر هوای موتور را برداشته و چند پیس مایع را به محل مذکور اسپری کنید و سپس مجدد استارت بزنید. این کار باعث می شود هوای ورودی به موتور با اتر آغشته شود که کمک می کند موتور راحتتر روشن شود.

در صورتیکه اطمینان دارید مشکل سنگین استارت خوردن ماشین به باتری مربوط می شود، می توانید با استفاده از باتری ماشین دیگری، اتومبیل خود را روشن کنید. این روش که اصطلاحا باتری به باتری کردن نامیده می شود می تواند باتری مشکل دار را شارژ کند. البته پیشنهاد می شود در صورتیکه تاکنون این کار را انجام نداده اید، بعد از بررسی و تحقیق لازم و با رعایت نکات ایمنی نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

سنگین استارت خوردن ماشین

جلوگیری از سنگین استارت خوردن ماشین

علی رغم بیان نکات فوق برای رفع مشکل، لازم است با بازرسی های منظم، ماشین خود را در وضعیت مطلوب نگه دارید. شکی نیست که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر با بد استارت خوردن سمند یا خودروهای دیگر مواجه هستید، توجه به موارد ذیل می تواند مفید باشد:

  • در صورتیکه مدتی است که باتری ماشین شما بازی درآورده، لازم است باتری را تعویض نمایید. هزینه این کار از مشکلات و خسارتهایی که باتری معیوب به بار می آورد، قطعا کمتر خواهد بود.
  • آیا می دانید استارت یک اتومبیل سرد در مقایسه با حالت معمول می تواند تا چهل درصد سوخت بیشتری را مصرف کند؟ پس بهتر است اجازه ندهید مقدار سوخت مخزن اتومبیل تا حد مینیمم کاهش پیدا کند.

بد استارت خوردن

  • استفاده از روغن مناسب، کاری است که هر راننده ای که به سلامت ماشین خود اهمیت می دهد، ملزم به اجرای آن است. مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل و انتخاب روغن توصیه شده سازنده، ضروری است.

جلوگیری از سنگین استارت خوردن ماشین

در ارتباط با این مطلب، پیش از این نگاهی به خاموش شدن ماشین در حالت در جا انداخته بودیم و می توانید این مطلب را هم بررسی کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس نگاهی به سنگین استارت خوردن ماشین ها داشتیم و چند راه حل ساده برای رفع آن را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محسن عبدله پور گفت:
    3

    سلام خسته نباشی من براید دارم وقتی سرد هست خوب استارت می زند کمی گرم شد استارت نمیزند مشکل کجاست

    • علی گفت:
      1

      سلام من یه پراید مدل ۸۵ دارم صبح زود تو سرما استارت میزنم سنگین استارت میخوره کلاج ماشینمو گرفتم با تک استارت روشن شد ۱_باید یک بطری ۱/۵ ا گرم ملایم بریزید روی باطری ۲_ کامل بزاری انژکتور باز بشه و پمپ برقی بنزین رو برسونه به سوزن انژکتور ……… باید حداقل ۱۰ ثانیه بزاری انژکتور ماشین باز بشه بعد کلاج رو بگیر با خیال راحت استارت بزن یاعلی

    • Rouhy گفت:
      3

      سلام ماشین من پژو۴۰۵ است باطری نگذاشتم همه چی اوکی هست همینکه ماشین گرم شد استارت نمیزنه یا خیلی بزور میزنه باید صبر کرد تا ماشین سرد بشه بعد با یک استارت روشن میشه عیب از کجاست

  2. Hossein گفت:
    0

    سلام
    ماشین من پارسtu5 هستش همیشه استارت خوردن ماشین همراه با صدای غیر عادی هستش. صدای استارت زدن جوریه که انگار گیربکس هم درگیر میشه. با این وجود موتور چه درحالت سرد چه گرم سریع روشن میشه ولی نگران اینم که بعدا یه مشکل جدی پیش بیاد. لطفا راهنمایی کنید.

تبلیغات متنی