Conditions that cause scaling skin

آموزش درمان پوسته پوسته شدن پوست کف دست با طب سنتی

۰
آموزش درمان پوسته پوسته شدن پوست کف دست با طب سنتی
نمره 3.8 از 6 رای

قطعا برای شما هم پیش آمده که بر روی پوست خود، خشکی و پوسته پوسته شدن مشاهده کنید. این عارضه که ظاهر ناخوشایندی به پوست شما می دهد را می توان با چند روش ساده درمان کرد. با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش درمان پوسته پوسته شدن کف دست با طب سنتی و البته علل آن را به شما نشان دهیم.

علت پوسته پوسته شدن پوست چیست؟

Conditions that cause scaling skin

علت پوسته پوسته شدن پوست چیست؟ شرایط مختلف باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود. در اینجا ۱۶ علت احتمالی ذکر گردیده است که سعی می کنیم به اختصار هر یک را برایتان توضیح دهیم. پیش از این، نشانه ها و علائم سرطان پوست در بزرگسالان، کودکان و روشهای درمان آن را در آی آر میکس به شما نشان داده بودیم و می توانید این مطلب را هم مرور کنید.

هشدار: عکس ها ممکن است برایتان ناخوشایند و دردناک باشند!

علت پوسته پوسته شدن پوست بدن

اختلالات پوستی مختلف و شرایط فیزیکی می توانند منجر به پوسته پوسته شدن پوست بدن شوند. پوسته پوسته شدن معمولا نشانه ای از یک مسئله اساسی است و شرایط و تشخیصات مربوطه، به طور کلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کراتوز فعال (بیماری ای که با پوسته پوسته شدن پوست شروع می شود، اما می تواند به رشد و پیشرفت سرطان پوست کمک کند)
  • حساسیت آلرژیک
  • پای ورزشکار
  • درماتیت تماسی
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری ایکتیوز ولگاریس
  • عفونت قارچی
  • پسوریازیس
  • اگزما
  • بیماری کاوازاکی
  • بیماری اگزمای سبورئیک
  • واکنش آلرژیک
  • حساسیت دارویی
  • بیماری درماتیت و زخم ساکن
  • سندرم شوک سمی

کراتوز اکتینیک: قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست صورت

  • لکه‌ ای سفت، خشک یا پوسته پوسته که قطر آن معمولاً کمتر از ۲ سانتی ‌متر است
  • لکه‌ یا برآمدگی صاف تا قسمتی برآمده روی لایه پوست
  • بر روی قسمت هایی از بدن که در معرض تابش خورشید هستند، ظاهر می شوند (دست ها، بازوها، صورت، پوست سر و گردن).
  • معمولا صورتی رنگ است، اما می تواند پایه قهوه ای یا خاکستری داشته باشد.

کراتوز اکتینیک

واکنش آلرژیک (ازدیاد حساسیت)

این وضعیتی اورژانسی است که به مراقبت های فوری نیاز می باشد. در نتیجه‌ واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌ شود. سوزش زخم ها افزایش می یابد که به مدت چند دقیقه تا چند ساعت پس از تماس پوست با ماده حساسیت زا ظاهر می شود. قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست صورت و بدن و هم چنین خارش که ساعت ها و یا حتی روزها پس از تماس پوست با مواد آلرژی زا نمایان می گردد. واکنش های شدید و ناگهانی آلرژیک که ممکن است باعث تورم و مشکلات تنفسی شود که در این صورت نیازمند مراقبت های ویژه می باشد.

ازدیاد حساسیت

پای ورزشکار (نوعی بیماری قارچی)

علت پوسته پوسته شدن کف پا ورزشکاران یک نوع بیماری قارچی است، این بیماری با تاول های روی پاها که خارش دارند مشخص می شود. به طور کلی علائم دیگر شامل موارد زیر خواهند شد:

  • خارش و سوزش بین انگشتان پا یا کف پا
  • تغییر رنگ دادن ناخن انگشت پا
  • پوست جدید ایجاد شده روی پا

پای ورزشکار

عفونت قارچی

این عفونت شامل تکه‌ های مسطح و حلقه‌ ای قرمز رنگ می‌ باشد که می ‌تواند رشد کرده و گسترش یابد. این حلقه‌ ها در لبه، پوسته دار و در مرکز مسطح می ‌باشند. پوست در وسط حلقه به نظر روشن و سالم است، و در لبه حلقه ممکن است به سمت خارج گسترش یابد. خارش هم در این عارضه برای فرد وجود خواهد داشت.

 عفونت قارچی

بیماری درماتیت تماسی

این بیماری که موجب پوسته پوسته شدن دست میشود ساعت ها و یا روزها پس از تماس با مواد آلرژی زا ظاهر می شود. بثورات در صورت تماس پوستتان با مواد حساسیت زا ظاهر می گردند. پوست همراه با قرمزی و خارش است و در نهایت تاول ها پوسته پوسته می شوند.

بیماری درماتیت تماسی

اگزمای آلرژیک

این حالت شاید شبیه یک سوختگی به نظر بیاید. اغلب در دست و ساعد یافت می شود و پوست این ناحیه دارای خارش و قرمزی خواهد بود. تاول های پوسته پوسته شده یکی دیگر از علائم این عارضه می باشد و چنین شواهدی برای آن گزارش شده است.

بیماری درماتیت تماسی

اگزما: پوسته پوسته شدن سر

قسمت های زرد یا سفید پوسته پوسته شده در این ضایعه در فرد به چشم می خورد و مناطق آسیب دیده ممکن است به همراه قرمزی، خارش، یا چربی باشند. ریزش مو نیز ممکن است در آن منطقه رخ دهد و می توان انتظار شواهد بیشتری را هم داشت.

بیماری درماتیت تماسی

پسوریازیس

به دنبال این بیماری، سلول‌های روی سطح پوست به شکل پوسته‌ پوسته و لکه ‌های قرمز انباشته می ‌شوند و می توان پوسته پوسته شدن سر، آرنج و زانو را در آن مشاهده کرد. ضمن این که این حالت ممکن است دارای خارش یا بدون علامت باشد.

پسوریازیس

سندرم شوک سمی : پوسته شدن انگشتان دست کودکان

این حالت به مراقب های فوری نیازمند است و باید آن را جدی گرفت. این بیماری پزشکی نادر اما جدی، زمانی اتفاق می افتد که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد جریان خون شده و سموم تولید می کند. سموم باکتریایی توسط سیستم ایمنی به عنوان سوپر آنتی ژن شناخته شده است، که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به آن ها واکنش بسیار قدرتمندی داشته باشد. تب ناگهانی، فشار خون پایین، لرز، درد عضلانی، سردرد، استفراغ، اسهال، درد شکمی، سرگیجه و سردرگمی رخ می دهد.

سندرم شوک سمی

بثورات، مشخصه ای که اغلب در اوایل بیماری مشاهده می ‌شود، شبیه آفتاب سوختگی است و می‌ تواند هر منطقه ‌ای از بدن از جمله کف دست ‌ها را شامل شود. در مورد علت پوسته شدن کف دست و پا و هم چنین درمان پوسته پوسته شدن کف دست با طب سنتی گفته شده، خشکی علت مهمی است باید در تمام مدت دست های خود را چرب و مرطوب نگه دارید و از استفاده از مواد خشک کننده پوست و از بین برنده چربی دست مانند مواد شوینده غیر استاندارد و خیلی قوی خودداری نمایید. چند مورد از این درمان های سنتی را در انتهای این پست به شما معرفی خواهیم کرد.

بیماری ایکتیوز ولگاریس

این یک بیماری موروثی یا اکتسابی پوستی است که فرآیند ریختن سلول های مرده پوست را ضعیف می کند. در این بیماری سلول های مرده پوست به شکل فلس های خشک و ضخیم روی سطح پوست جمع می شوند. پوست خشک به طور معمول بر روی آرنج و قسمت های پایین پاها قرار دارند اما نمی توان آن را به این نواحی محدود دانست. علائم ممکن است حاوی پوسته پوسته شدن پوست، خارش، قسمت های قهوه ای، خاکستری یا سفید باشد.

بیماری ایکتیوز ولگاریس

بیماری اگزمای سبورئیک

قسمت های پوسته پوسته شده زرد یا سفید هستند و  مناطق آسیب دیده ممکن است دارای قرمزی، خارش و چربی باشند. ریزش مو ممکن است در منطقه رخ دهد و می توان انتظار آن را داشت.

بیماری اگزمای سبورئیک

حساسیت دارویی

این شرایط که موجب پوسته پوسته شدن پوست بدن میشود به مراقبت ویژه نیاز دارد و باید با پزشک مشورت های لازم صورت بگیرد. خارش و قرمزی ممکن است چند هفته پس از مصرف دارو رخ دهد آلرژی های شدید دارویی می تواند خطرناک بوده و علائمی مانند کهیر، تورم، خارش و مشکل تنفس به همراه داشته باشد. علائم دیگر عبارتند از تب، ناراحتی معده و ظاهر شدن نقاط کوچک بنفش یا قرمز بر روی پوست.

حساسیت دارویی

بیماری درماتیت ساکن

درماتیت ساکن در مناطقی از بدن مانند پا و قسمت های پایین ساق پا که جریان خون ضعیف دارند، ایجاد می شود. این باعث تورم در قسمت های مچ پا و پایین پاها می شود که با بالا بردن پاها بهتر می شود. علائم عبارتند از ظاهر لکه دار، تیرگی پوست و وریدهای واریسی اما  خشکی پوست و خارش ممکن است به قرمزی تبدیل شده و هم چنین ظاهری براق ایجاد نماید. همچنین ممکن است این عارضه باعث ایجاد زخم های باز روی سطح پوست شوند.

بیماری درماتیت ساکن

زخم ساکن

علائم درماتیت ساکن پیشرفته که بیشتر در مناطقی از بدن که جریان خون ضعیف دارند، مانند پاها ایجاد می شود زخم ها کبره بسته دردناک و سطحی هستند و درمان ضعیف دارند.

بیماری درماتیت ساکن

هیپر پاراتیروئیدیسم

این بیماری نادر وقتی رخ می دهد که غدد پاراتیروئید در گردن به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید (PTH) تولید نکنند. داشتن بیش از حد کم هورمون PTH باعث کاهش سطح کلسیم و مقادیر بالای فسفر در بدن می شود. علائم شامل درد عضلانی یا گرفتگی، سوزش یا بی حسی در نوک انگشتان، انگشتان پا و لب ها و اسپاسم عضلانی به ویژه در اطراف دهان و هم چنین پوسته پوسته شدن چانه می باشد. علائم دیگر شامل ریزش مو، پوست خشک، ناخن های شکننده، خستگی، اضطراب یا افسردگی و تشنج می باشد.

بیماری کاوازاکی

معمولا کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار داده که باعث پوسته شدن انگشتان دست کودکان می گردد. نشانه های آن شامل زبان قرمز و متورم، تب بالا، تورم، قرمزی کف دست و پا، غدد لنفاوی متورم، چشم های سرخ و برافروخته می باشد. این بیماری معمولا به خودی خود بهتر می شود، اما ممکن است باعث مشکلات قلبی شدید شود.

بیماری کاوازاکی

تشخیص علت اصلی پوسته پوسته شدن پوست

اوایل پوسته پوسته شدن پوست بدن، ممکن است به سادگی بتوانید لوسیون را اعمال کنید. ولی این حالت برای پوست اغلب در هوای سرد، خشک و یا پس از مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار داشتن بسیار معمول است. با این حال، اگر پوست شما  بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، ممکن است به فکر مراقبت های بهداشتی دیگر بیافتید. تشخیص بر اساس ظاهر پوست شما، سابقه تماس با هر نوع مواد آلرژیک و تحریک کننده و هر گونه علائم همراه آن صورت می گیرد.

درمان پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست

درمان این عارضه به صورت کلی بستگی به علت و شدت علائم دارد. در واکنش های آلرژیک، قطع مصرف یا عدم تماس با مواد حساسیت زا می تواند مشکل شما را حل کند. شما بایستی با یک متخصص در مورد حساسیت های خود مشاوره داشته و هم چنین در مورد این که کمبود چه ویتامینی باعث پوسته شدن انگشتان می شود، اطلاعاتی کسب کنید. به طور کلی کمبود ویتامین B3، B7، A در بدن می توانند سبب پوست شدن بخش های مختلف بدن شوند و باید با پزشک برای درمان این موارد مشورت کرد.

درمان پوسته پوسته شدن پوست

بسیاری از اوقات، پوسته پوسته شدن را می توان با کرم موضعی ساده درمان کرد. با این حال گاهی اوقات دارو های خوراکی نیز می توانند موثر باشند. بسته به تشخیص، مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است شما را به یک متخصص پوست برای درمان تخصصی ارجاع دهد. بهترین روش برای مقابله با این عارضه، مراجعه به پزشک است، زیرا اکثر علائم بیماری های مختلف ایجاد کننده اختلالات پوستی، شبیه به هم هستند اما ممکن است به پروسه های درمانی بسیار متقاوتی نیاز داشته باشند. بنابراین تجویز یک درمان خاص برای تمام پوسته پوسته شدن ها، کاملا غلط و غیر اصولی است.

زمان جستجوی مراقبت های اضطراری پزشکی

به ندرت پوسته پوسته شدن پوست، علامتی اضطراری است. با این حال، گاهی اوقات این نشانه ای از واکنش آلرژیک است که اگر نادیده گرفته شود، می تواند کشنده باشد. اگر پوسته پوسته شدن همراه با علائم زیر باشد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • واکنش شدید آلرژیک (کهیر، تورم، مشکل تنفس، خارش)
  • تهوع شدید
  • ضعف شدید
  • تب شدید
  • تاول های ناگهانی و شدید

درمان پوسته پوسته شدن کف دست با طب سنتی

اگر خواستید در خانه و با کمک موارد سنتی، به درمان این عارضه ناخوشایند بپردازید، چند گزینه کلی را پیش روی خود دارید. روغن زیتون، خیار و ماسک های خیار، روغن نارگیل، جو، شیر، آلوئه ورا و اسطوخودوس تنها چند مورد از موارد سنتی برای درمان این عارضه هستند. ضمن این که برای درمان تبخال هم از طب سنتی کمک می گیریم و این روش ها را قبلا توضیح داده ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره پوسته پوسته شدن پوست نواحی مختلف بدن با هم صحبت کردیم و علل اصلی این عارضه را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی