آموزش تصویری مراحل بستن زنجیر چرخ پراید ، پژو ۴۰۵ و …

۱
آموزش تصویری مراحل بستن زنجیر چرخ پراید ، پژو ۴۰۵ و …
نمره 5 از 1 رای

با نزدیک شدن به فصل زمستان یکی از ملزومات سفر در هوای برفی و جاده های لغزنده، بستن زنجیر چرخ است. نحوه بستن زنجیر چرخ نیاز به مهارت خاصی ندارد و با کمی تمرین به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

چگونه زنجیر چرخ ببندیم؟ آموزش چگونگی بستن زنجیر چرخ به تنهایی

How to Install Snow Chains on Tires

در صورتی که اهل مسافرت هستید با شروع فصل زمستان تا پایان آن حتما زنجیر چرخ را در صندوق عقب خودروی خود قرار دهید؛ چراکه یکی از ملزومات سفر در جاده های برفگیر، بستن زنجیر چرخ است. بنابراین امروز در آی آر میکس قصد داریم آموزش چگونگی بستن زنجیر چرخ را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

بخش اول: بستن زنجیر چرخ

۱- در اولین قدم از آموزش مراحل بستن زنجیر چرخ به تنهایی این است که زنجیر چرخی را انتخاب کنید که با اندازه تایرهای شما مطابقت داشته باشد. بنابراین به سراغ تایر خودروی خود بروید و در دور لاستیک به دنبال سه شماره بگردید. البته پیش از این که اقدام به حرکت با خودرو کنید، باید نحوه رانندگی در جاده برفی و یخ زده را هم بلد باشید.

بستن زنجیر چرخ

هر کدام از این شماره ها بیانگر نکته خاصی هستند. شماره اول، پهنای لاستیک را به میلیمتر بیان می کند. شماره دوم، ارتفاع لاستیک نسبت به پهنا است و شماره سوم، قطر لاستیک شما به اینچ خواهد بود. با دقت به این اعداد نگاه کنید تا در زمان خرید زنجیر چرخ مناسب برای تایرهای خودروتان دچار مشکل نشوید. ضمن این که خرید لاستیک مناسب در فصل زمستان به شما کمک ویژه ای خواهد کرد.

نکته اول : بستن زنجیر چرخ پراید یا ماشین های دیگر روی هر ۴ تایر نتیجه بهتری خواهد داد اما گفته می شود خودروهایی که دیفرانسیل جلو هستند (محرک جلو) می توانید فقط روی لاستیک های جلو زنجیر چرخ ببندید. خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند (محرک عقب) می توانید فقط روی لاستیک های عقب زنجیر چرخ ببندید و در صورتیکه خودروی شما دو دیفرانسیل (۴ چرخ محرک) بود باید روی هر ۴ لاستیک زنجیر چرخ بسته شود.

روش بستن زنجیر چرخ پراید

نکته۲: روش بستن زنجیر چرخ پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس و ال۹۰ فقط روی چرخ های جلو صحیح است.

۲- زنجیر چرخ را از بسته آن درآورده و هرگونه پیچ و تاب موجود در آن را با صبر و حوصله باز کنید.

نکته: توجه کنید که مکان مناسبی را جهت طرز صحیح بستن زنجیر چرخ انتخاب نمایید. در مکانی امن (پارکینگ های بین جاده ای) توقف کنید و تمام جوانب خطر را بسنجید.

۳- به یاد داشته باشید قبل از شروع کار حتما از دستکش استفاده کنید تا علاوه بر راحتی کار از چسبیدن زنجیر چرخ به دست در هوای سرد جلوگیری نمایید.

طرز صحیح بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ را بسته به دیفرانسیل خودروی خود مقابل همان تایرها روی زمین پهن کنید. دقت کنید که قسمت خاردار یا یخ شکن زنجیر باید به سمت زمین قرار گیرند.

۴- قبل از اینکه به سراغ آموزش بستن زنجیر چرخ پلیمری (ژله ای) برویم، از ثابت بودن خودروی خود و بالا بودن ترمز دستی اطمینان حاصل کنید. برخی ترجیح می دهند زنجیر را روی تایر زاپاس انداخته و سپس شروع به تعویض آن نمایند. در هر صورت با توجه به اینکه زنجیر های مختلفی در بازار موجود است اما تقریبا روش بستن همه آنها به طریقه ای که در ادامه توضیح خواهیم داد نزدیک است.

آموزش بستن زنجیر چرخ پلیمری (ژله ای)

۵- پس از پهن کردن زنجیر چرخ مقابل تایرها روی زمین، خودرو را در دنده قرار داده و با سرعت بسیار پایین به سمت جلو حرکت کرده و تایر را تا وسط زنجیر چرخ بیاورید.

زنجیر چرخ

روش دیگری که برای بستن زنجیر چرخ می توان استفاده کرد به این طریق است که زنجیر را روی تایر بیندازید و مطمئن شوید که تمام پهنای لاستیک را بدون هیچ پیچ خوردگی فرا گرفته است. سپس همین کار را در صورت نیاز برای تایرهای دیگر انجام داده و به منظور بستن قفل و بست ها خودرو را کمی به جلو حرکت دهید. از هر دو این روش ها می توانید به منظور نحوه بستن زنجیر چرخ کامیون نیز استفاده نمایید.

۶- اکنون زمان آن است که دو طرف زنجیر را به یکدیگر متصل کنید. بسته به نوع زنجیر چرخ (زنجیر چرخ امریکایی، ایرانی و … )، روش های متفاوتی جهت بستن قفل و بست ها وجود دارد اما به طور معمول ابتدا بست های داخلی زنجیر چرخ و سپس بست های خارجی آن را ببندید.

نحوه بستن زنجیر چرخ کامیون

۷- اطمینان حاصل کنید که اتصالات داخلی و خارجی زنجیرها کاملا محکم و هم تراز انجام گرفته است.

اتصالات داخلی و خارجی زنجیرها

بخش دوم: کنترل زنجیر چرخ ها

به منظور کنترل زنجیر چرخ ها می توانید مسافت کوتاهی را رانندگی کنید (حدود ۳۰ متر)، سپس از خودرو خارج شوید و در صورتیکه مشاهده کردید زنجیر چرخ ها شل شده اند، با استفاده از آچار زنجیر چرخ طبق دستور العمل شروع به محکم کردن قفل ها نمایید. این کار را برای تک تک قفل ها انجام دهید. به این ترتیب فرایند بستن زنجیر چرخ و محکم کردن آن را برای سایر تایرها نیز انجام دهید.

کنترل زنجیر چرخ ها

نکته۱: حتما از بستن زنجیر چرخ به صورت کاملا محکم و بدون پیچ خوردگی اطمینان حاصل نمایید تا به بدنه خودروی شما آسیبی وارد نشده و زنجیر چرخ کارایی خود را از دست ندهد.

نکته۲: پس از بستن زنجیر چرخ با سرعت پایین (۴۰ کیلومتر در ساعت) حرکت کنید؛ چرا که رانندگی با سرعت بالا موجب پارگی زنجیر چرخ و آسیب به خودروی شما خواهد شد.

فیلم آموزشی نحوه بستن زنجیر چرخ

 ما برای شما ویدیویی از طرز صحیح بستن زنجیر چرخ به تنهایی تهیه کردیم در صورت تمایل آنرا مشاهده کنید.

 

بخش سوم: باز کردن زنجیر چرخ

۱- پس از رسیدن به مقصد، در صورتیکه شرایط جوی به گونه ای بود که دیگر نیازی به استفاده از زنجیر چرخ ندارید، حتما آن را باز کنید. چراکه رانندگی با زنجیر چرخ در شرایط مطلوب جاده می تواند به تایرها آسیب وارد کند.

باز کردن زنجیر چرخ

۲- در ادامه آموزش باز کردن زنجیر چرخ باید اتصالات داخلی زنجیر چرخ را باز کنید و سپس به سراغ قفل و بست های خارجی بروید. در هنگام باز کردن زنجیر چرخ مراقب باشید که به تایر آسیب وارد نکنید.

باز کردن قفل

۳- در صورتیکه دسترسی به قفل ها و اتصالات دشوار بود تایرها را کمی به سمت جلو حرکت دهید. سپس هنگامی که زنجیر چرخ کاملا در معرض دید شما قرار گرفت، به راحتی شروع به باز کردن آن نمایید.

زنجیر چرخ

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری مراحل بستن زنجیر چرخ پراید ، پژو ۴۰۵ و  غیرهرا با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی