How to Repair a Broken Guitar Neck

آموزش تصویری تعمیر سردسته گیتار کلاسیک شکسته در خانه

۰
آموزش تصویری تعمیر سردسته گیتار کلاسیک شکسته در خانه
نمره 5 از 1 رای

گیتار کلاسیک امروزی از ۶ تار و بدنه توخالی چوبی ساخته می شود که دارای اجزای مختلفی است. هر یک از این اجزا ممکن است در حین نواختن یا پرتاب شدن از ارتفاع دچار شکستگی شود. شما می توانید با داشتن چند ابزار ساده خود به تعمیر گیتار کلاسیک در خانه بپردازید. با ما همراه باشید.

چگونه گردن گیتار شکسته را در خانه تعمیر کنیم؟

How to Repair a Broken Guitar Neck

دسته گیتار از ۴ قسمت اصلی تشکیل می شود. بخشی که امروز مورد توجه ما است، سردسته (headstock) خواهد بود. این قسمت از لحاظ فرم و زیبایی حائز اهمیت بوده و به امضای سازنده مشهور است و ساخت آن باید طوری طراحی شود که در امر کشش سیم ها و نصب گوشی کوک اختلالی ایجاد نکرده و در نظر خریدار نیز زیبا جلوه کند. امروز در آی آر میکس قصد داریم آموزش تصویری تعمیر سردسته گیتار کلاسیک در خانه را با شما در میان بگذاریم تا در صورت بروز شکستگی در آن با صرف کمترین هزینه خود به تعمیر آن بپردازید.

 آموزش تصویری تعمیر سردسته گیتار کلاسیک در خانه

مرحله یک: بررسی نحوه شکستگی

شکستن گیتار ممکن است برای هر کس اتفاق بیفتد؛ بنابراین در صورت بروز شکستگی در ناحیه پاشنه گیتار، خرک، بدنه یا سیم ها اصلا نگران نباشید. در صورتیکه شکستگی عمیق نباشد به تنهایی می توانید به تعمیر گیتار خود بپردازید.

بررسی نحوه شکستگی

ابتدا به سراغ گیتار رفته و میزان شکستگی را بررسی نمایید. برخی از شکستگی ها با چسب و تعدادی ابزار ساده قابل تعمیر نیستند و نیاز به متخصص مربوطه در این حوزه دارند. اما اگر میزان شکستگی در حد تصویر بالایی و در ناحیه سردسته یا خرک است، در ادامه با ما همراه باشید تا تعمیر خرک گیتار کلاسیک را به شما آموزش دهیم.

مرحله دو: ابزار مورد نیاز برای تعمیر گیتار شکسته

به منظور تعمیر سردسته گیتار به لوازم ذکر شده در پایین نیاز دارید.

– گیره نگهدارند: پس از ریختن چسب در محل شکستگی، به منظور فیکس کردن دو قسمت بالا و پایین گیتار روی یکدیگر به گیره ای محکم نیاز دارید.

– چسب: چسب سفید از چسب چوب قوی تر است. در صورت امکان می توانید از چسب سفید چوب استفاده نمایید.

– آب: به منظور تمیز کردن به مقداری آب نیاز خواهید داشت.

ابزار مورد نیاز

– دستمال کاغذی (چند برگ کفایت می کند).

– براش کوچک: سایز براشی که استفاده می کنید اهمیت چندانی ندارد. از براش به منظور اعمال چسب در محل شکستگی استفاده می شود.

– سه پایه: برای نگهداشتن گردن گیتار نیاز به وسیله ای همچون سه پایه دارید.

مرحله سه: بررسی آسیب

در این مرحله از تعمیر گیتار لازم است که میزان و نحوه شکستگی خرک یا سردسته بررسی شود. چراکه قرار است عمق شکستگی را بررسی نمایید تا در صورت آسیب شدید، تعمیر گیتار را به متخصص امر در این زمینه بسپارید.

بررسی آسیب

بخش خرک (سیم گیر) نیز از اجزاء مهم ساز به حساب می آید؛ زیرا اگر دقیق و درست ساخته نشود روی صدای آن تاثیر منفی می گذارد، ساز هیچ گاه کوک نشده و از آن صدای صحیح به گوش نخواهد رسید. بنابراین نحوه تعمیر خرک گیتار کلاسیک از اهمیت بالایی برخوردار است که نیاز به صرف زمان و دقت نسبتا بالایی دارد.

مرحله چهار: بررسی میزان قدرت چوب و نفوذ رنگ

به منظور بررسی دقیق تر، محل شکستگی را از نزدیک مشاهده کنید. گاها آسیب در این نواحی از گیتار به دلیل خشکی و ضعیف بودن چوب است که موجب بروز شکستگی های عمیق در گیتار می شود.

بررسی میزان قدرت چوب و نفوذ رنگ

مرحله پنج: بررسی اتصالات محل شکستگی

در این مرحله از تعمیر گیتار کلاسیک، بهتر است پیش از اینکه به سراغ استفاده از چسب بروید، اتصالات را بررسی نمایید. به این منظور از گیره مخصوص این کار استفاده کرده و دو طرف شکسته گیتار را به کمک گیره روی یکدیگر قرار دهید.

بررسی اتصالات محل شکستگی

این مرحله بسیار ساده است. فقط کافی است قطعات را با هم نگاه دارید و ببینید چگونه به نظر می رسد. در صورتیکه نیاز به تکه چوب اضافی یا تراش قسمت کوچکی از لبه ها را نداشته باشید و با گذاشتن قطعات شکسته روی یکدیگر، سردسته گیتار کاملا فیکس روی هم قرار بگیرد، یعنی کار شما با مقداری چسب و رنگ به اتمام خواهد رسید و نیازی به صرف هزینه تعمیر گیتار شکسته در مقادیر بالا را نخواهید داشت.

مرحله شش: استفاده از چسب

در بازار چیزی تحت عنوان چسب مخصوص گیتار وجود ندارد. شما می توانید با استفاده از چسب چوب یا چسب سفید به راحتی مراحل چسباندن قطعات شکسته گیتار را انجام دهید. به منظور اعمال چسب روی نواحی شکسته می توانید از برس کوچک استفاده نمایید تا در پایان، کار شما تمیز و حرفه ای تر به نظر آید.

استفاده از چسب

از این مرحله می توانید به منظور تعمیر پاشنه گیتار نیز استفاده نمایید. قسمت پاشنه از لحاظ نصب دسته به بدنه حائز اهمیت است؛ زیرا باید هنگام نصب از استحکام و فرم خوبی برخوردار باشد تا از بدنه جدا نشده و نوازنده را حین اجرا در قسمت انتهائی دسته دچار مشکل نکند. در سازهایی که به این قسمت توجه خاصی نمی کنند به دلیل فشار سیم ها یا با کوچکترین ضربه دسته از بدنه جدا می شود.

مرحله هفت: روی هم گذاری و پاکسازی

پس از اعمال چسب روی ناحیه شکسته، اکنون به کمک گیره دو قسمت بالا و پایین گیتار را روی هم فشار دهید تا چسب کاملا خود را بگیرد. این اعمال فشار را برای چند دقیقه ادامه دهید و تا زمانی که از اتصال آن مطمئن نشده اید گیره را رها نکنید.

 روی هم گذاری و پاکسازی

– به یاد داشته باشید پس از فشار دادن قسمت های شکسته روی یکدیگر، اضافات چسب از اطراف بیرون خواهد زد. با مقداری آب و چند برگ دستمال کاغذی شروع به تمیز کردن اضافات چسب نمایید؛ چراکه پس از خشک شدن کار شما سخت خواهد شد.

مرحله هشت: برداشتن گیره و پاکسازی مجدد

برای برداشتن گیره عجله نکنید. پس از زدن چسب، به مدت ۲ روز گیره را روی ناحیه شکسته قرار دهید تا به خوبی محکم شده و چسب داخل چوب نفوذ کند. اما در صورتی که عجله دارید، حداقل ۱۲ ساعت به گیره فرصت دهید تا وظیفه خود را به طور کامل انجام دهد. پس از تکمیل این مرحله اکنون شما می توانید به راحتی شروع به نواختن با گیتار خود نمایید.

 برداشتن گیره و پاکسازی مجدد

در صورتیکه اضافات چسب پس از خشک شدن همچنان در اطراف شکستگی وجود دارد، به کمک تیغ شروع به خراش دادن اضافات چسب نمایید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید تا به چوب آسیب وارد نکنید.

مرحله نه: رنگ آمیزی

انجام این مرحله از تعمیر گیتار به خود شما بستگی دارد. در صورتیکه قابل دید بودن شکستگی شما را آزار می دهد، می توانید با مقداری رنگ معمولی قهوه ای (همرنگ چوب گیتار)، یا یک مداد ابرو، گواش و … شروع به رنگ آمیزی سطح شکستگی کرده و ترمیم رنگ گیتار را به بهترین نحو انجام دهید.

رنگ آمیزی

مرحله دهم: بررسی پایانی و نواختن

به این ترتیب مراحل تعمیر گردن گیتار شکسته به پایان رسید. برای چند ساعت گیتار را در گوشه ای از خانه قرار دهید تا استراحت کرده و برای نواختن آماده شود.

 تعمیر گیتار شکسته

آموزش ویدیویی تعمیر گیتار شکسته در خانه

 

توصیه می شود در پایان این مطلب نگاهی به راهنمای خرید گیتار بیس کلاسیک برای شروع بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری تعمیر سردسته گیتار کلاسیک در خانه را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی