بی خوابی در نوزادان

دلیل بی خوابی شبانه در کودکان چیست؟ راه های درمان بی خوابی در کودکان نوپا

۰
دلیل بی خوابی شبانه در کودکان چیست؟ راه های درمان بی خوابی در کودکان نوپا
امتیاز دهی به نوشته

داشتن یک خواب کافی برای رشد فیزیولوژیکی، شناختی و عاطفی کودکان بسیار مهم است. در طی مراحل مختلف رشد کودک این خواب دست خوش تغییر می شود. بنابراین والدین به منظور مقابله با بی خوابی در نوزادان، باید درک درستی از نیاز ضروری خواب فرزندان خود در طی مراحل مختلف زندگی داشته باشند. بدین منظور قصد داریم در این پست شما را با راه های درمان بی خوابی کودکان بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

راه های درمان بی خوابی چیست؟ راه های طبیعی درمان بی خوابی نوزادان و کودکان نوپا

?What is Behavioral Insomnia in Children 

یک مطالعه نشان داده که تقریبا ۲۷ درصد از کودکان از بی خوابی متناسب با نیازهای خود رنج می برند. بی خوابی در نوزادان مشکلات عدیده ای هم چون بی توجهی، تحریک پذیری، بیش فعالی مشکلات یادگیری را با خود به همراه دارد. البته ناگفته نماند که بی خوابی در نوزادان مشکلات خواب والدین را نیز در پی دارد. چرا که والدین هم در اواسط شب هم زمان با بی خوابی کودک از خواب بر می خیزند و به دنبال راه حل بی خوابی نوزاد خود هستید و بدین ترتیب خود نیز از خواب کافی محروم می شوند. جالب است بدانید که بی خوابی رفتاری یکی از دلایل بی خوابی در نوزادان است.

راه های درمان بی خوابی نوزادان و کودکان نوپا

درمان بی خوابی در نوزادان

برآورد شده که تقریا ۲۵ درصد از کودکان بی خوابی رفتاری را در دوران کودکی خود تجربه می کنند. بی خوابی رفتاری در نوزادان اختلالی است که مشخصه آن ناتوانی در به خواب رفتن و یا حفظ یک خواب مناسب می باشد که باعث کمبود خواب در کودکان و نوزادان می گردد. این نوع اختلال بسیار شبیه به بی خوابی بزرگسالان است، زمانی که فرصت کافی برای خوابیدن ندارند و با کمبود خواب مواجه می شوند. دو نوع اصلی بی خوابی رفتاری وجود دارد که یکی در شروع خواب و یکی در تنظیم کردن آن می باشد.

علت بی خوابی در کودکان نوپا

مشکلات در فرآیند به خواب رفتن بیشتر در کودکان نوپا و نوزادان دیده می شود. و معمولا علت بی خوابی در کودکان این است که، اغلب آنها برای خوابیدن به وجود والدین در کنارشان نیاز دارند. مکان راحت خواب و یا حتی نیازمند تکان دادن در هنگام خوابیدن هستند. اگر این کودک در اواسط شب از خواب بیدار شود معمولا به همین راحتی ها دوباره به خواب نخواهد رفت. عوامل محیطی بسیاری نیز ممکن است مانع به خواب رفتن کودک شوند مانند روشنایی، سر و صدا در اتاق و دما. این حالت بیشتر باعث بی خوابی در نوزادان می شود تا کودکان بزرگتر. یک محیط خواب نامناسب می تواند کودک را برای به خواب رفتن بیشتر متکی به والدین خود سازد. در مورد کودکان بزرگتر اقلامی مانند تلویزیون، تلفن همراه، کنسول های بازی ویدیویی می توانند باعث چنین مشکلاتی گردند.

درمان بی خوابی در کودکان

درمان بی خوابی در کودکان

یکی از راه های طبیعی درمان بی خوابی این است که زمان به خواب رفتن تنظیم شود. برخی کودکان این زمان را با دلایل نابجا به تعویق می اندازند به عنوان مثال درخواست های بی موردی از والدین خود دارند به عنوان مثال تشنگی، در خواست آب و حتی خواندن یک داستان بیشتر را بهانه می کنند. زمان های متداول به خواب رفتن می تواند ریتم خواب شبانه روزی کودک را با اختلال مواجه سازد.

راه های درمان بی خوابی چیست؟

اولین درمان بی خوابی در کودکان نوپا، آموزش به والدین است. والدین باید نیازهای خواب متناسب با رشد کودک را در نظر بگیرند. از طرفی والدین برای رفع بی خوابی نوزادان عادت هایی که باعث بروز مشکلات خواب می شود را با عادت های درست جایگزین کنند.

درمان قطعی بی خوابی شبانه

برای کوکانی که نمی توانند بدون حضور والدین خود بخوابند چند روش توصیه می شود. به عنوان راه حلی برای بیخوابی کودکان، والدین باید زمانی که کودکان به خواب رفتند در کنار آنها باقی نمانند. از طرفی در زمان بیداری کودک در اواسط شب، بدون درنگ برای خواباندن او اقدام نکنند بلکه اجازه بدهند خود کودک فرآیند به خواب رفتن را طی کند و تنها زمانی که متوجه گریه های بسیار او شدند باید وارد عمل شوند. والدین باید تعاملات فیزیکی با کودک را در طی شب کاهش دهند به عنوان مثال برای فهمیدن این که آیا کودک واقعا خواب است مدام به تخت او نزدیک نشوند.

درمان بی خوابی در کودکان

  • بهتر است قبل از خواب تمام وسایل الکترونیکی خاموش شود.
  • از خوردن غذاهای سنگین و کافئین دار قبل از خواب اجتناب شود.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان در طول روز به قدر کافی فعالیت و ورزش داشته باشند تا در طی شب خواب خوبی داشته باشند.
  • قبل از به خواب رفتن فعالیت های آرامش بخشی هم چون مسواک زدن، یک دوش آب گرم، پوشیدن یک لباس خواب و یک بوسه با فرزند خود داشته باشید.
  • یک محیط خواب آرام و تاریک برای فزرند خود ایجاد کنید.
  • بهتر است قبل از به خواب رفتن به جای تماشای تلویزیون از خواندن کتاب های مناسب استفاده کنید. اگر قبل از خواب برای فرزندتان کتاب می خوانید بهتر است برای پایان دادن به آن زمان بندی خاصی داشته باشید.
  • در مورد کودکان بزرگتر استفاده از تکنینک های مثبت انگیزشی قبل از خواب موثرتر خواهد بود.
  • یک برنامه زمانی مخصوص برای خوابیدن داشته باشید که از ابتدای هفته تا انتهای آن ثابت باشد.

چنان چه علاقه مند به یادگیری بهترین روش های خوابیدن سریع شبانه یا روش های نشیدن صدا در موقع خواب هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با راه های درمان بی خوابی نوزادان و کودکان نوپا در کنار شما بودیم. چنان چه شما هم با راه های رفع بی خوابی شبانه آشنا هستید، آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی