How to Stop Windshield Wiper Blades from Squeaking

آموزش تصویری روش های صداگیری تیغه برف پاک کن در خانه

۴
آموزش تصویری روش های صداگیری تیغه برف پاک کن در خانه
نمره 3.4 از 5 رای

خرابی تیغه برف پاک کن و عدم تمیزکاری مناسب شیشه، گاهی ممکن است در شرایط بحرانی خطر آفرین باشد. هزینه مرتبط با نگهداری و تعمیر برف پاک کن ها عموما ناچیز است؛ بنابراین تا حد امکان مشکلات مرتبط با آن را جدی گرفته و در صدد رفع آن باشید.

علت صدا دادن تیغه برف پاک کن پراید، پژو ۴۰۵ و دیگر ماشین ها چیست؟

How to Stop Windshield Wiper Blades from Squeaking

اساس کار کلی برف پاک ‌کن ساده است. یک موتور الکتریکی به کمک یک گیربکس کوچک، بازوی اصلی برف ‌پاک‌ کن را به صورت رفت و برگشتی حرکت داده و حرکت خطی رفت و برگشتی بازو به حرکت رفت و برگشتی بازوی تیغه ‌ها تبدیل می ‌شود. گاها تیغه ‌ها با صدای ناهنجاری ‌روی شیشه کشیده می‌ شوند و این نشان دهنده کهنگی و مستهلک‌ شدن لاستیک تیغه است. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا روش های صداگیری تیغه برف پاک کن را به شما آموزش دهیم.

علت صدا دادن برف پاک کن چیست؟

– در بیشتر موارد عیوب مرتبط با سیستم برف پاک کن در مستهلک‌ شدن تیغه‌ ها خلاصه می گردد. صدای بلند و غیر عادی کشیده ‌شدن تیغه بر سطح شیشه نشانه کهنگی و مستهلک ‌شدن لاستیک تیغه است. مشکل صدا دادن تیغه برف پاک کن اگر از مایع شیشه‌ شور مناسبی استفاده نکنید و یا شیشه دارای مقدار زیادی آلودگی بوده یا سطح آن خشک باشد به وجود خواهد آمد.

علت صدا دادن برف پاک کن چیست؟

– رفع خشکی تیغه برف پاک کن موضوع مهمی است که کمتر به آن توجه می شود. توجه کنید که به غیر از شرایط بارندگی، هرگز بدون استفاده از شیشه ‌شور برف ‌پاک ‌کن را روشن نکنید؛ چرا که عمر تیغه ‌ها بسیار کاهش یافته و خطر خراشیدگی سطح شیشه نیز وجود دارد (تیغه ‌ها تنها هنگام مرطوب بودن سطح شیشه مجاز به حرکت هستند).

روش های صداگیری برف پاک کن

بعد از این که درباره صداگیری اتاق ماشین با هم صحبت کردیم، امروز می خواهیم نگاهی به یک مشکل دیگر خودرو یعنی برف پاکن ها بیاندازیم. برای صداگیری این قسمت مهم خودرو، باید چند بخش را دنبال کرد.

بخش اول: تمیز کردن شیشه جلو اتومبیل و تیغه ها

در اولین مرحله از رفع مشکل صدا دادن برف پاک کن پراید باید به کمک یک پارچه نرم و مقداری آب گرم ترکیب شده با صابون یا مقدار کمی الکل شروع به تمیز کردن شیشه جلو و تیغه های برف پاک کن نمایید.

روش های صداگیری برف پاک کن

۲- سپس برای ادامه روند صداگیری برف پاک کن به کمک پاک کننده های مخصوص شیشه شروع به تمیز کردن شیشه جلو خودرو نمایید. شیشه جلو اتومبیل خود را با مقدار زیادی پاک کننده شیشه بدون آمونیاک پوشش دهید. سپس به کمک پارچه ای بدون پرز و نرم همچون دستمال میکرو فایبر، به صورت حرکات بالا به پایین شروع به تمیز کردن شیشه جلو نمایید.

پاک کننده های مخصوص شیشه

۳- یکی از دلایل اصلی خط انداختن برف پاک کن خشکی و کثیفی شیشه جلو اتومبیل است. بنابراین اگر شیشه جلو خودرو شما بسیار کثیف شده، از جوش شیرین به منظور پاک کردن کامل آن استفاده نمایید. مقدار نسبتا زیادی جوش شیرین را به خوبی با آب حل کرده و به کمک پارچه ای نرم و بدون پرز در جهت بالا به پایین شروع به تمیز کردن کنید.

خط انداختن برف پاک کن

۴- در صورتیکه تیغه یا اهرم برف پاک کن پراید یا اتومبیل شما صدای ناهنجار می دهد و شما در جاده هستید بدون اینکه به مواد ذکر شده در بالا دسترسی داشته باشید، از دستمال های مرطوب الکلی استفاده نمایید.

اهرم برف پاک کن پراید

همیشه بسته ای از این دستمال های مرطوب الکلی را در اتومبیل خود قرار دهید تا در صورت رگلاژ برف پاک کن ۴۰۵، لاستیک تیغه های آن را به کمک این دستمال ها تمیز کرده و از صدای جیر جیر آن خلاص شوید.

بخش دوم: رفع دلایل مرتبط با صدای تیغه ها

۱- مخزن مرتبط با برف پاک کن را مجدد از مایع مخصوص پر کنید. تیغه ‌ها تنها هنگام مرطوب بودن سطح شیشه مجاز به حرکت هستند؛ بنابراین همیشه این مخزن را پر از آب و مایع شوینده نگاه دارید تا از خط انداختن برف پاک کن روی شیشه و خش کردن آن جلوگیری نمایید.

رفع دلایل مرتبط با صدای تیغه ها

۲- در صورت لزوم، موقعیت تیغه های برف پاکن را تنظیم کنید.

برف پاک کن

۳- تا حد امکان خودرو را در سایه پارک کنید. این کار براى تمام بخش هاى خودروى شما مفید است؛ حتى برف پاک کن. زمانى که قسمت پلاستیکى تیغه برف پاک کن گرم مى شود، بخشی از خاصیت انعطاف پذیرى خود را از دست مى دهد و در واقع خشک شده و سخت و شکننده مى شود.

قسمت پلاستیکى تیغه برف پاک کن

تیغه هایى که سخت و شکننده مى شوند نمى توانند به خوبى شیشه را تمیز کنند و به تدریج موجب ایجاد خط و خش روی شیشه می گردند. به این منظور می توانید مقداری الکل را روی پارچه ریخته و شروع به تمیز کردن لاستیک تیغه ها نمایید. در صورت داشتن مواد نرم کننده دیگر نیز می توانید از آن استفاده نمایید.

۴- سفتی یا شل بودن اتصالات را بررسی کنید. تنش زیاد بین شیشه و برف پاکن نیز می تواند موجب شنیده شدن صدای جیر جیر یا لرزش برف پاک کن شما شود.

آچار و برف پاکن

۵- انواع روکش و واکس هایی که به دلایل مختلف روی شیشه کشیده می شوند می تواند موجب افزایش اصطکاک بین برف پاک کن و شیشه جلو اتومبیل شما گردد. بنابراین تا حد امکان از این محصولات استفاده نکنید و علائم خرابی تیغه برف پاک کن را جدی بگیرید.

علائم خرابی تیغه برف پاک کن

بخش سوم: جایگزینی قطعات برف پاک کن

۱- لاستیک داخل تیغه ها به مرور زمان در اثر استهلاک دچار ترک خوردگی می شوند. در صورتیکه لاستیک دچار چنین ترک هایی بود حتما جهت تعویض کردن آن با لاستیک جدید اقدام نمایید.

جایگزینی قطعات برف پاک کن

نکته دیگر در این خصوص این است که تا حد امکان اتومبیل را در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت زمان طولانی پارک نکنید. زمانى که قسمت پلاستیکى تیغه برف پاک کن گرم مى شود، بخشی از خاصیت انعطاف پذیرى خود را از دست مى دهد و در واقع خشک شده و سخت و شکننده می گردد (علائم خرابی تیغه برف پاک کن). تیغه هایى که سخت و شکننده مى شوند نمى توانند به خوبى شیشه را تمیز کنند.

۲- تیغه های برف پاک کن اتومبیل خود را به طور منظم جایگزین کنید. سه چهارم ماشین‌ ها با برف پاک کن‌ هایی حرکت می‌ کنند که تیغه ‌های کاملا مرغوبی دارند، اما از آنجا که این تیغه ها در معرض فشار های گوناگون سرما و گرما، برف و باران، باد و… است، عمر آن به کمتر از یک سال کاهش می ‌یابد. با ظهور نشانه ‌های فرسودگی، برف پاکن را تعویض کنید. مهم ‌ترین این نشانه‌ ها عبارتند از:

۱- تیغه برف پاک کن خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است.

۲- رسوب سیاهی در گوشه محور شیشه باقی می‌ گذارد.

۳- تیغه به راحتی از برف پاک کن جدا می ‌شود.

برف پاکن

اگرچه هزینه تعویض تیغه ها زیاد نیست، اما بهتر است با انجام دادن نکات ذکر شده در بالا طول عمر برف پاک کن خودروی خود را افزایش دهید تا دیگر نیازی به تعویض پی در پی لاستیک و تیغه ها نباشد.

چرا برف پاک کن کار نمی کند!

در صورتیکه هیچ یک از حالات برف ‌پاک ‌کن کار نمی کنند، ابتدا سلامت فیوز تغذیه دسته راهنما و برف‌ پاک ‌کن و فیوز موتور برف ‌پاک ‌کن پیکان یا اتومبیل مربوطه را بررسی کنید. در صورت سلامت فیوز تغذیه، ممکن است مدار تایمر خراب شده باشد و یا زغال موتور برف ‌پاک ‌کن تمام شده و یا اتصال بدنه آن قطع شده باشد. بنابراین در صورت کار نکردن تایمر برف پاک کن یا موتور سریعا خودروی خود را به نزدیک ترین مکانیکی انتقال دهید.

برف پاک کن کار نمی کند!

آموزش ویدیویی صداگیری تیغه برف پاک کن

 

توصیه می شود در پایان این مطلب نگاهی به تعویض کمک فنر انواع ماشین و آموزش اصول و تکنیک های رانندگی در باران شدید بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد روش های صداگیری برف پاک کن در خانه صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محمدرضا تیموری گفت:
    6

    با سلام
    ممنون به خاطر این که اینقدر واضح و شفاف توضیح دادین و البته خیلی هم کاربردی

  2. امیر گفت:
    4

    با عرض سلام .من تیغه برف پاکن جلو رو ژله ای گذاشتم متاسفانه مثل قبل رد بارون رو شیشه میمونه و کم صدا داره .شیشه رو دوبار تمیز شستم چیکار دیگه باید بکنم .ممنون از شما

    • مجید گفت:
      0

      لبه های لاستیک برف پاکن را با خمیر دندان آغشته کنید دیگر نه صدا میدهد نهردی از آب باقی میگذارد.

  3. آزاد گفت:
    1

    رفقا من یه اشتباه کردم وبرف پاک کن استیل برای ماشینم گرفتم.از شانس من همون شب بارون شدیدی گرفت و مجبور شدم برف پاک کن رو استفاده کنم.به حدی صدا میداد که سردرد گرفتم ولی روز بعد دیدم شیشه جلو رو کامل خط انداخته و خرابش کرده…. با انبردست اون قسمتی که گیر میکرد رو کج کردم و اون مشکل حل شد اما مشکل دیگه ش صدای زیاد و تمیز نکردن شیشه س.وقتی میاد بالا تمیز میکنه ولی برمیگرده پایین لرزشی میره و کامل شیشه رو کثیف میکنه.گرفتارم کرده این لامصب.حتی تیکه های پلاستیکی که تیغه وبازویی رو وصل میکنه رو هم عوض کردم و محکمتر شد اما بازم تمیز نمیکنه.فکر میکنم فشاری که باید روی شیشه بیاره موقع برگشت خیلی ضعیفه و باعث میشه تکه تکه ولرزشی برگرده.مثه زمانیگه شیشه خشکه صدا میده ولرزش داره.حتی مایع ظرفشویی ریختم روی شیشه و لیزش کردم اما بازم فشاری موقع برگشت روی شیشه نمیاره…با اینکار هم کلی هزینه برف پاک کن دادم،هم زدم شیشه ی فابریکی که خش نداشت رو کامل خش انداختم وداغون کردم وهم توی بارندگی اصلا نمیتونم جلو رو ببینم.

تبلیغات متنی