دیسک کمر

چگونه بفهمیم که دیسک کمر داریم؟ تشخیص خانگی دیسک کمر و سیاتیک

۲
چگونه بفهمیم که دیسک کمر داریم؟ تشخیص خانگی دیسک کمر و سیاتیک
نمره 1 از 1 رای

ستون فقرات از مجموعه ای از مهره ها تشکیل یافته که از بالا به پایین بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. آنها شامل ۷ استخوان در ناحیه گردنی، ۱۲ مهره سینه ای و ۵ مهره کمری می باشند. این استخوان ها به وسیله صفحه دیسک پوشانده شده اند و این دیسک ها هستند که از آنها محافظت می کنند. در این پست قصد داریم تا شما را با نحوه تشخیص خانگی دیسک کمر بیشتر آشنا کنیم . با ما همراه باشید.

شایع ترین علائم دیسک کمر در زنان و مردان چیست؟

?How are Slipped Discs Diagnosed 

هر دیسک دارای دو بخش است یک بخش نرم و ژلاتینی و یک حلقه بیرونی. آسیب و ضعف می تواند باعث بیرون زدگی این بخش داخلی به سمت بیرون گردد. این حالت ها معمولا با اصطلاحاتی هم چون دیسک کمر، فتق کمر و یا حتی بیرون زدگی دیسک مشخص می شود با روش های مختلفی تشخیص داده می شود که پزشک بر حسب علایم بالینی و هم چنین عکس MRI کمری می تواند به راحتی تشخیص مورد نظر را انجام دهد. اما در بعضی مواقع شما در موقعیتی خاص قرار دارید و نمیتوانید به دکتر مراجعه کنید. در این زمان باید شایع ترین علائم دیسک کمر در مردان و زنان را  بدانید تا سلامت جسمانی خود با خبر شوید.

علایم دیسک خفیف کمر

این حالت می تواند در یک بخش از ستون مهره ها از گردن تا کمر رخ دهد. البته بخش پشتی و یا کمری شایع ترند. علایم دیسک کمر خفیف تا شدید متغیرند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد و بی حسی و اغلب در یک طرف بدن
  • دردی که به پاها و بازو ها منتهی می شود
  • دردی که شب ها و یا حتی با حرکت تشدید می شود
  • دردی که پس از ایستادن و نشستن بدتر می شود
  • درد در فواصل کوتاه راه رفتن
  • ضعف عضلانی غیر قابل توضیح
  • احساس درد، سوزش یا سوزن سوزن شدن در منطقه آسیب دیده

البته انواع درد در دیسک کمر از فردی به فرد دیگر متغیر است. اگر در علایم دیسک خفیف کمر شما احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی وجود دارد که می تواند توانایی شما را در کنترل عضلات تحت تاثیر قرار دهد بهتر با شک مشورت در این باره صحبت کنید.

علائم دیسک خفیف کمر

تشخیص و درمان دیسک کمر

معاینه دیسک کمر؛ پزشک در ابتدا علایم بالینی فرد را مورد بررسی قرار خواهد داد این بررسی بیشتر بر روی عملکرد عصبی و قدرت عضلانی فردی بوده و با حرکت و یا لمس کردن قسمت آسیب دیده درد احساس خواهد شد. آزمایشات تصویر برداری می توانند به مشاهده دقیق تر قسمت آسیب دیده کمک کنند. انواع آزمایشات تصویر برداری که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

  • CT اسکن
  • MRI
  • تصویر برداری با اشعه ایکس
  • دیسکوگرام

آیا دیسک کمر خوب می شود؟

بعد از تشخیص دیسک کمر از روی MRI درمان های مورد نظر برای میزان جراحت دیسک کمر را توصیه خواهد نمود. این درمان ها می توانند از درمان های مراقبتی گرفته تا جراحی متغییر باشند. اکثر مردم با استفاده از درمان های محافظتی و ورزش می توانند تا حدود زیادی بهبود یابند و درد دیسک کمر خود را کاهش دهند. در این بین فیزیو تراپیست ها می توانند در آموزش های مناسب کمری کمک شایانی به شما کنند. استفاده از مسکن های بدون نسخه و اجتناب از موقعیت های دردآور و برداشتن اجسام سنگین می توانند روند بهبودی را تسریع بخشند. برخی از مردم از انجام هر گونه فعالیت بدنی تا بهبودی کامل خودداری می کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که چنین عملی نیز می تواند باعث تحلیل و ضعف عضلانی شود. بنابراین بهتر است با ورزش های سبک تر مانند پیاده روی آرام و فعالیت های کششی مانع از تحلیل عضلانی شده و از طرفی برای بهبودی هر چه سریعتر اقدام کنید.

تشخیص دیسک کمر از روی mri

در صورتی که علایم دیسک خفیف کمر با انجام چنین روش هایی تسکین نیافت پزشک به احتمال زاید روش های دیگر را تجویز خواهد نمود مانند:

  • شل کننده های عضلانی برای تسکین گرفتگی عضلات
  • مسکن ها برای تسکین درد
  • داروهای بر طرف کننده درد های عصبی مانند گاباپنتین یا دولوکستین

شایع ترین علائم سیاتیک؛ در صورتی که علایم شما طی ۶ هفته برطرف نشدند و یا بیرون زدگی دیسک کمر باعث تحت تاثیر قرار دادن عملکرد عضلات دیگر شود، پزشک به احتمال زیاد روش های جراحی را توصیه خواهد نمود. در روش های جراحی نیز به احتمال زیاد بخش های آسیب دیده برداشته خواهند شد. و در موارد شدیدتر از مهره های فلزی به عنوان جایگزین استفاده خواهد شد.

چنان چه علاقه مند به یادگیری روش های درمان کمر درد با استفاده از آب درمانی، ورزش و یا حتی یوگا هستید ما به شما خواندن این پست ها را پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با نحوه تشخیص دیسک کمر در خانه در کنار شما بودیم. چنان چه شما هم در این مورد نظر یا پیشنهادی دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. پوکه معدنی گفت:
    1

    خیلی بدردم خورد . ممنون.

  2. طراحی سایت ارزان گفت:
    0

    فوق العاده عالی و کاربردی ممنون از سایت وزین irmix

تبلیغات متنی