خوابیدن با جوراب

چرا شب ها نباید با جوراب خوابید؟ مضرات و عوارض خوابیدن با جوراب در شب

۱
چرا شب ها نباید با جوراب خوابید؟ مضرات و عوارض خوابیدن با جوراب در شب
نمره 2.3 از 3 رای

شب ها در زیر پای خود تشک گرم قرار می دهید؟ یا کیسه آب گرمی را در انتهای رخت خواب خود می گذارید؟ تا سالیان سال انسان ها به دنبال گرم کردن پای خود در طی خواب شبانه بودند و از دلایل علمی این موضوع اطلاع چندانی نداشتند. از طرفی به نظر شما آیا شایعاتی مانند خوابیدن با جوراب باعث ضعیف شدن چشم می شود حقیقت دارد؟ در این پست قصد داریم تا مضرات و عوارض خوابیدن با جوراب در شب را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

چرا شبها نباید با جوراب بخوابیم؟ معرفی اثرات پوشیدن جوراب هنگام خواب

The Science Behind Sleeping with Socks on

برای درک بهتر این که چرا شبها نباید با جوراب بخوابیم باید در ابتدا با نحوه تنظیم حرارت بدن آشنا شویم. بدن انسان ها به صورت اندوترم می باشد بدین معنی که برخلاف خزندگان که به نور خورشید و یا گرمای بیرونی برای گرم شدن نیاز دارند بدن انسان از این قاعده مستثنی هستند و تنظیم دمای درونی آنها به صورت داخلی انجام می شود. مغز ما در تمام طول شبانه روز تلاش می کند که با وجود تاثیرات خارجی مانند درجه حرارت هوا، فعالیت های بدنی و رژیم غذایی، دمای بدن را در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد نگه دارد.

با این حال درجه حرارت بدن به طور ثابت در ۳۷ درجه سانتی گراد باقی نمی ماند و در طول روز در حال تغییر است. شب ها در هنگام خواب این درجه به پایین ترین میزان خود رسیده و در اوایل صبح و قبل از بیدار شدن از خواب شروع به افزایش می کند. به همین دلیل بهترین درجه حرارت برای یک خواب خوب شبانه نزدیک به دمای پایین می باشد که افت طبیعی دمای مغز را با خواب همراه سازد. حفظ دمای بدن در طول خواب تضمین کننده یک خواب آسوده خواهد بود.

خوابیدن با جوراب

اما خود جوراب ها در این مورد نقشی ندارند بلکه اثرات پوشیدن جوراب هنگام خواب مهم هستند. برای اینکه فلسفه خوابیدن با جوراب را برای شما بهتر تشریح کنیم این گونه می توان این مسئله را بیان کرد که گرم کردن پاها قبل از خواب گشاد شدن عروق را تسهیل می کند. گشادی عروق باعث تسریع جریان خون می شود. بنابراین زمانی که عروق دست ها و پاها گشادتر می شوند راحت تر می توانند دما و حرارت را در بدن توزیع کرده و آن را پایین بیاورند که این خود دمای بدن را تنظیم نموده و آن را آماده فرآیند خواب می کند. خوابیدن با جوراب باعث می شود که این اتفاق بیفتد. در حقیقت محققان متوجه شده اند که خوابیدن با جوراب ۱۵ دقیقه زمان به خواب رفتن را کوتاهتر می کند.

اگر برای خوابیدن کودک با مشکلاتی مواجه هستید و یا برای سریع به خواب رفتن به دنبال راه حل می گردید ما در این پست ها راهکار های خوبی برای شما ارائه نموده ایم.

مزایای خوابیدن با جوراب

چرا موقع خواب باید جوراب بپوشیم؟ علاوه بر تسریع فرآیند خواب، جوراب ها مزایای دیگری هم با خود به همراه دارند از جمله:

  • گرمای همراه با جوراب ها به تنظیم دمای بدن کمک می کنند از تعریق شبانه و بالا رفتن ناگهانی دمای در طول شب جلوگیری می کنند.
  • خوابیدن با جوراب در طول شب از حملات بیماری رینود پیشگیری می کند. بیماران مبتلا به این بیماری سلول های خونی حساس تری نسبت به سرما دارند.
  • جوراب ها رطوبت طبیعی پوست پا را در طی سردی و خشکی فصول زمستان حفظ می کنند و مانع از خشکی و ترک خوردن پوست پا می شوند به خصوص اگر از زیر آنها یک لایه نرم کننده پوست استفاده شده باشد.
  • با توجه به نظر طب سنتی چینی پوشیدن جوراب موجب افزایش جریان مثبت انرژی می شود. بنابراین گرما باعث افزایش جریان مثبت انرژی چی در بدن می شود.
  • مطابق با یک تحقیق استفاده از جوراب می تواند شانس رسیدن به ارگاسم را ۳۰ درصد افزایش دهد.

اثرات پوشیدن جوراب هنگام خواب

چرا نباید با جوراب بخوابیم؟

آیا خوابیدن با جوراب باعث ضعیف شدن چشم میشود؟ این سوالی که اکثر مردم از خود می پرسند و برخی از باورها به آن دامن می زنند. اما در پاسخ به این سوال باید بگوییم ماهیت خوابیدن با جوراب مشکل خاصی ایجاد نمی کند و اگر چنین مشکلاتی هم وجود داشته باشند به نوع جوراب مورد استفاده بر می گردند. به عنوان مثال:

  • از پوشیدن جوراب های خیلی ضخیم و یا بدون قابلیت تنفسی خودداری کنید. مواد طبیعی بهترین مواد می باشند. البته نباید به میزان گرم کردن جوراب توجه کنید.
  • از پوشیدن جوراب هنگام خواب کودک و یا استفاده از پتوها و تشک برقی خودداری کنید. چرا که ممکن است بدن آنها بیش از حد گرم شود. فقط بعد از یک حمام گرم معمولی به آنها جوراب بپوشانید.
  • اگر می خواهید قبل از خواب جوراب بپوشاید از انواع تمیز آن برای این کار استفاده کنید چرا که تعریق و فعالیت های روزانه می توانند آنها را آلوده سازند.
  • می توانید قبل از خواب یک حمام یا دوش آب گرم داشته باشید چرا که بخار شدن رطوبت بدن باعث کاهش دمای بدن شده و احساس خواب را در شما القاء می کند.
  • بعد از حمام یا دوش و قبل از به پا کردن جوراب حتما پاهای خود را کامل خشک کنید تا رطوبتی در آن باقی نماند.

چنان چه علاقه مند به موضوع گرم نگه داشتن رحم در بارداری هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با اثرات پوشیدن جوراب هنگام خواب در کنار شما بودیم. چنان چه شما هم در این مورد نظر یا پیشنهادی دارید آن را با ما در بخش دیگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
منبع فارسی: آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه