Seven Fuel Pump Warning Signs

هفت عدد از مهم ترین علائم خرابی پمپ بنزین ماشین پراید ، ۲۰۶ و …

۱۳
هفت عدد از مهم ترین علائم خرابی پمپ بنزین ماشین پراید ، ۲۰۶ و …
نمره 4 از 5 رای

قطعا یکی از مهم ترین قطعات در خودرو هایی که با بنزین کار می کنند، پمپ بنزین است که در صورت از کار افتادن آن موجب عدم عملکرد صحیح و در نهایت خاموش شدن خودرو خواهد شد. بنابراین علائم خرابی پمپ بنزین یکی از مواردی است که باید جدی گرفته شده و هر چه زودتر به آن پرداخته شود.

علامت خرابی پمپ بنزین ماشین چیست؟ نشانه های نیم سوز شدن پمپ بنزین

Seven Fuel Pump Warning Signs

زمانی که پمپ بنزین خراب می شود معمولا بدون هیچ نشانه ای خودرو از کار می افتد. تا لحظاتی قبل ماشین شما به خوبی کار می کرده اما ناگهان ریپ می زند و بلافاصله موتور خاموش می شود و هر چه استارت می زنید فایده ای ندارد. فراموش نکنید که نامرغوب و ناخالص بودن سوخت، از جمله عوامل مهم در آسیب دیدن پمپ بنزین است. همچنین رانندگی کردن با چراغ بنزین روشن، رفتار بدی است که اگر به آن عادت کرده اید باید آن را ترک کنید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا سایر نشانه های نیم سوز شدن پمپ بنزین و خرابی آن را با شما در میان بگذاریم.

علت خرابی پمپ بنزین پراید، ۲۰۶ و دیگر ماشین ها

۱- غیر استاندارد و نا مرغوب بودن پمپ بنزین.

۲- ناخالص یا نامرغوب بودن سوختی که استفاده می کنید.

۳- روشن شدن چراغ بنزین یکی از مهم ترین علت های نیم سوز شدن پمپ بنزین و خرابی آن است. اگر سطح بنزین پایین باشد به پمپ بنزین فشار می آید؛ زیرا خود بنزین باعث خنک شدن موتور پمپ بنزین می شود. زمانی که سطح بنزین داخل باک خیلی پایین است، این قطعه برای ایجاد فشار لازم سوخت، فشار زیادی را تحمل می کند. به علاوه، بنزینی که مکش می شود، شامل ذرات و ناخالصی های ته نشین شده در کف باک است. این اتفاق سبب کثیف شدن و گرفتگی سوزن انژکتور می شود. به یاد داشته باشید مقدار بنزین نباید کمتر از یک چهارم حجم باک باشد.

دلایل خرابی پمپ بنزین

۴- تمیز نکردن باک. باک خودرو ها همواره دارای رسوبات است. رسوب کردن بنزین در کف باک باعث می شود به پمپ بنزین فشار بیاید. تمیز کردن باک خودرو ها هر ۲۰۰ هزار کیلومتر برای سلامتی پمپ بنزین و سوزن انژکتور ها مفید خواهد بود.

نکته: خالی بودن باک به ویژه در مناطق مرطوب منجر به زنگ زدگی باک می شود. بنابراین برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین در چنین مناطقی باید تا حد امکان باک بنزین را پر نگه دارید.

هفت مورد از علائم خرابی پمپ بنزین

به طور کلی هنگامی که پمپ بنزین ماشین دچار مشکل شود، می توانیم این هفت علامت را در خودروی خود مشاهده کنیم.

۱- کاهش قدرت موتور در سرعت های بالا

کاهش قدرت موتور و ریپ زدن خودرو یکی از علائم خرابی پمپ بنزین پراید کاربراتور، پژو ۲۰۶ و سایر خودرو ها است. در صورت ضعیف شدن پمپ بنزین و کاهش فشار آن نتیجتا قدرت موتور کاهش پیدا می کند. به علاوه در صورتی که موتور خودرو روشن می‌شود اما به سختی گاز خورده و دور موتور نیز به سختی بالا می‌ رود باید پمپ بنزین خودرو را مورد بررسی قرار دهید. گاهی اوقات نیز پس از روشن شدن موتور و کارکرد طبیعی آن بعد از طی شدن مسافتی خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند یا خاموش می ‌شود که این مورد نیز از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو است.

کاهش قدرت موتور در سرعت های بالا

۲- افزایش دمای موتور

بالا رفتن بیش از حد دمای موتور یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین ۲۰۶ است؛ این اتفاق زمانی می افتد که دما به اندازه ای بالا می رود که می تواند به قسمت های موتور آسیب وارد کند و در نهایت موجب خرابی پمپ بنزین شود. معمولا دمای بالاتر از ۱۱۵ درجه سانتیگراد برای نگران شدن کافی است. بخار از ناحیه موتور به هوا می رود، درجه دمای آب به منطقه قرمز رفته و چراغ اخطار موتور روشن می شود تا نشان دهد که دمای موتور بیش از حد بالا رفته است.

۳- خرابی فشار شکن بنزین

پمپ بنزین سوخت را با فشار کافی به پشت نازل (انژکتور) می رساند. فشار سوخت در پشت انژکتور باید حداقل ۵/۳ تا ۴ بار باشد تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار تولید شود. یک پمپ بنزین سالم باید بتواند فشاری در حدود ۶ بار را تولید کند و مقدار اضافه فشار توسط سوپاپ فشار شکن تعدیل شده و بنزین اضافی به باک برگردانده می شود. سوپاپ فشار شکن، فشار سوخت را ثابت نگاه می دارد.

خرابی فشار شکن بنزین

تست فشار پمپ بنزین

در اکثر خودرو های روی ریل سوخت زیر کاپوت محلی برای تست فشار در نظر می گیرند. با فشار سنج این فشار را اندازه می گیریم که مقدار ۳۰-۸۰ psi مقدار معمول آن می باشد که فشار کمتر از این مقدار نشان نقص در پمپ بنزین و یکی از علائم خرابی فشار شکن بنزین پراید ، پژو یا سایر خودرو ها می باشد.

۴- کاهش شتاب خودرو در سربالایی ها

تست پمپ بنزین پراید؛ اگر خودروی شما پمپ بنزین فرسوده و یا خراب داشته باشد، در نتیجه در عمل سوخت رسانی به خودرو با مشکل مواجه می شود که این موضوع سبب می شود هنگامی که سیلندر به سوخت بیشتر جهت بالا بردن شتاب خودرو نیاز دارد، نتواند به خوبی تامین شود و در نتیجه خودرو شتاب لازمه را نداشته باشد.

۵- افت عملکرد پدال گاز

در صورت بروز این مشکل هرگاه پدال گاز را فشار می دهید، سرعت موتور کم می شود؛ در این صورت مشکلات احتمالی عبارتند از:

  •  فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
  • پمپ بنزین ممکن است که فرسوده باشد.
  • زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.
  • آب ممکن است در بنزین مخلوط شده باشد.
  • مبدل کاتالیتیک ممکن است وصل شده باشد.

 افت عملکرد پدال گاز

۶- افزایش مصرف سوخت

از جمله نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید و خرابی آن، افزایش مصرف سوخت بیشتر از مسافت طی شده است. گاها خرابی انژکتور (انژکتور بیش از حد نیاز سوخت در سیلندر تزریق کند) موجب بروز چنین پدیده ای می شود. در این حالت مصرف سوخت خودرو بالا می رود، موتور با لرزش شدید کار می کند و دود سیاه از اگزوز خارج می شود؛ زیرا ترکیب سوخت و هوا با هم متناسب نیست. متعارف ترین دلایل خرابی انژکتور، وجود ناخالصی در سوخت (خصوصا وجود آب یا روغن در آن) یا اتصالی کردن سیم های انژکتور هستند. می توانید روش های کاهش مصرف سوخت را هم در آی آر میکس مطالعه کنید.

۷- استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

به خوبی استارت خوردن خودرو اما روشن نشدن آن یکی از دلایل خرابی پمپ بنزین تلقی می شود. در صورتیکه این پمپ به هر دلیلی درست ‌کار نکند، بنزین به موتور نمی ‌رسد. در نتیجه خودرو روشن نمی ‌شود. همچنین اگر فیلتر بنزین خودرو مسدود و گرفته باشد یا به هر دلیل دیگری مجاری سوخت ‌رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی شده باشند، نباید انتظار داشته باشید تا خودروی شما با تک استارتی روشن شود. پیشنهاد می شود بهترین روش های گرم کردن خودرو را هم مطالعه کنید.

خرابی پمپ بنزین

تست پمپ بنزین

به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ذکر شده در بالا حتما هر از گاهی تست پمپ بنزین پراید یا هر خودروی دیگری که دارید را انجام دهید. تست هایی همچون:

امیدواریم با انجام چنین تست هایی روی اتومبیل خود با مشکلاتی همچون خرابی پمپ بنزین کمتر مواجه شوید و یا در صورت بروز آن هر چه زودتر اقدام نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس ۷ مورد از علائم خرابی پمپ بنزین ماشین را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۳ دیدگاه

  1. عزت‌اله گفت:
    1

    باسلام بسیارعالیست،اما اگه یخورده راجه به چگونگی تعمیریارفع علت مشکل یاخرابی توضیح بیشتری داده بشه،خیلی بهتره اینجوری واسه خیلی ازمواردوخرابیهاخودمون تو خونه درستش میکنیم

  2. رضا گفت:
    3

    سلام وقت بخیر. خودرو بنده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ هستش. خودرو در مسیر خاموش میشود و روشن نمیشود. وقتی سرباطری رو برمیدارم و بعد از حدود ۲ دقیقه سرباطری رو جامیزنم خودرو روشن میشود. لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی بفرمایید. تشکر

    • رحمان گفت:
      -1

      مپ سنسورمعیوب است وبایدتعویض شود

    • ناصر گفت:
      1

      سلام ماشین من ۲۰۶تیپ پنج هستش مشکل گازنخوردن داره درحین حرکت دورموتوراز۲۵۰۰بالانمیره وسرعت نهایت ۹۰تاسربالایی اصلاً راه نمیره شمع عوض کردتعقیری نکرددوباره بردم مکانیک دریچه گاز شستشو داد و ecuرارسیت کردن دوباره برنامه ریزی کردتعقیری نکرده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • امیر گفت:
      0

      سلام دوست عزیز بنده هم ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۶ دارم دقیقاً همین مشکل شما رو داشتم پمپ بنزین رو باز کردم صافی روی خود پمپ بنزین کاملاً کپ شده بود اونو عوض کردم تا یکی دو ماه خوب بود ولی چون فشار زیادی بهش میاد وقتی خاموش میشه شما یکی دو دقیقه می‌ذاری و بعد دوباره روشن می‌کنی یعنی پمپ تحت فشاره مغزی داغ می‌کنه اون یکی دو دقیقه فرصت می‌خواد تا خنک بشه و دوباره کار کنه و چون من مدت زیادی این کارو کردم بعد یکی دو ماه ماشینم با افت فشار بنزین روبرو شد که مغزی رو عوض کردم و البته رگلاتورم عوض کردم و درست شد پیشنهاد می‌کنم تا پمپ تو نسوزونده بدی پمپ بنزین باز بکنن و مشکلشو برطرف کنن اگه می‌خوای هزینه‌های دیگه رو دستت نذاری

  3. میلاد گفت:
    13

    خیلی عالی ولی من ی سوال دارم من ی ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۸۸ دارم تو حین حرکت ماشین یک لحظه خودشو میگیره و سریع ول میکنه همه چیزشو عوض کردم شمع وایر، سوزن انژکتور ،سنسور اکسیژن ،سنسور مپ، سنسور دور موتور، پمپ بنزین، دریچه گاز که برقی هم هست تعویض شد ای سی یو هم تست شد سالمه، استپ ترمز هم تعویض شد والا دیگه داره منو دیووونه میکنه اگه چیزی به ذهنتون میرسه بهم بگین

  4. babak گفت:
    1

    با سلام بنده چند روز پیش تصادف کردم بعد صافکاری و …. اومدیم برای روشن کردن ماشین و انجام تعمیر سیم کشی و روال کار
    بعد دو روز متوجه شدم پمپ بنزینم مدام داره کار میکنه و خاموش نمیشه حتی بعد اینکه سویچ را هم میکشم و پشت آمپر هم خاموش میشه بازم هم پمپ بنزین در حال کار کردن هست هر جا بردم نتیجه نگرفتم اگر امکانش هست راهنمایی کنین ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۵

    • فرزاد گفت:
      0

      داداش جعبه فیوز رو چک کن فیوزشو بکش ببین قطع میشه جای فیوز رو عوض کن

    • امین گ گفت:
      0

      سلام . مغزی سوییچ را تست سلامت کنید خرابی اون باعث یکسره کار کردن پمپ است

    • امیر گفت:
      0

      سلام دوست عزیز این مشکل می‌تونه مال رله دوبل پمپ بنزینم باشه که بر اثر اتصال و جرقه رله متصل می‌مونه و قطع نمی‌شه

تبلیغات متنی