Why Do My Nails Look Weird

دلیل تغییر رنگ ناخن چیست؟ معرفی دلایل مختلف تغییر رنگ ناخن های دست و پا

۱
دلیل تغییر رنگ ناخن چیست؟ معرفی دلایل مختلف تغییر رنگ ناخن های دست و پا
امتیاز دهی به نوشته

برای همه انسان ها، داشتن ناخن های سالم و زیبا آرزویی خوشایند است. ولی گاهی اوقات سلامت ناخن ها به خطر می افتد و ما بایستی آن را جدی بگیریم و به دنبال درمان باشیم تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم. در این مطلب می خواهیم نگاهی به دلایل مختلف تغییر رنگ ناخن بیاندازیم.

تغییر رنگ ناخن ها نشانه چیست؟ دلایل عوض شدن رنگ ناخن را بیشتر بشناسید

Why Do My Nails Look Weird

همه ما شنیده ایم که امروزه برخی خانم ها، علاقه زیادی به مانیکور کردن ناخن هایشان دارند. ولی وقتی به آرایشگر مراجعه می کنند، متوجه مشکلی در ناخن ها می شوند که بایستی آن را جدی بگیرند. این مشکلات می توانند ناشی از عفونت، بیماری جدی و یا وضعیت تغذیه باشد. در صورت نگران بودن، به پزشک مراجعه کرده و علت تغییر رنگ ناخن پا و دستتان را جویا شوید. بهتر است بدانید که رنگ ناخن سالم صورتی رنگ و انتهای آن معمولا دارای خطوط سفید عرضی می باشد.

۱- آیا رنگ ناخن، سفید به نظر می رسد؟

این حالت، اغلب نشان دهنده کم خونی است و هم چنین به دلیل بیماری کبدی، دیابت، تیروئید پرکار، نارسایی قلبی و یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می باشد. اگر بیشتر ناخن به رنگ سفید با یک باند باریک صورتی در نوک آن بود، به این حالت ناخن تری گفته می شود. تغییر رنگ ناخن ها نشانه چیست؟ علت رنگ پریدگی ناخن، اغلب به دلیل پیری رخ می دهد ولی بیماری های دیابت، کبد و کلیه و بیماری های قلبی نیز تاثیر گذارند.

سفید بودن ناخن

۲- آیا رنگ ناخن زرد است؟

در مورد علت زرد شدن ناخن شصت پا و دست باید بگوییم این حالت، بیشتر ناشی از بیماری های ریوی مانند برونشیت مزمن می باشد. مایع موجود در شش ها و دست ها می تواند به سندرم ناخن زرد منجر شود. هم چنین پدیده رینود که به دلیل کاهش چشمگیر جریان خون در رگ های دست و پا و بینی بوده به زردی ناخن ها می انجامد. ناخن های زرد حتی می تواند نشانه سینوزیت، مشکلات تیروئید و آرتریت روماتوئید باشد. اما فقط پزشک به درستی می داند که علت تغییر رنگ ناخن پا نشانه چیست.

۳- آیا ناخن ها قرمز هستند؟

در مورد رنگ ناخن با پزشک صحبت کنید. پزشک پس از بررسی تاریخچه پزشکی و وضعیت عمومی سلامت شما، احتمالا قلبتان را معاینه کند. بسیاری از موارد قرمزی ناخن به اختلالات قلبی باز می گردند و شاید نیاز به انجام آزمایش های بیشتری هم باشد.

ناخن قرمز

۴- آیا رنگ ناخن، کمی آبی یا بنفش به نظر می رسد؟

ممکن است پزشک به این حالت سیانوز گوید. سیانوز در پوست، ناخن و غشاهای مخاطی قابل مشاهده است. این حالت زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز خون، اکسیژن کافی ندارند.

۵- آیا خطوط نازک قرمز یا قهوه ای مشاهده می کنید؟

علت قرمز یا قهوه ای شدن ناخن شصت پا؛ این وضعیت در اثر خونریزی، آسیب به ناخن یا عفونت قارچی ممکن است اتفاق بیفتد. هم چنین ناشی از پسوریازیس و یا حتی عفونت دریچه قلب باشد.

۶- آیا خطوطی وجود دارند که از طرفی به طرف دیگر جا به جا شوند؟

به این خطوط، بیو گفته می شود که اغلب با بیماری یا آسیب شدیدی همراه است. بیشتر اوقات، آن ها نشانه ای از استرس هستند و نباید باعث نگرانی شود. بار دیگر توصیه می کنیم در صورت باقی ماندن چنین مواردی، حتما با پزشک مشورت کنید.

خطوط روی ناخن

۷- آیا ناخن هایتان قاشقی شکل اند؟

زمانی این اتفاق می افتد که ناخن ها نازک شوند و در وسط فرو روند. این وضعیت، نشانه ای از بیماری قلبی، تروما، تیروئید کم کار و… می باشد اما نمی توان بدون انجام آزمایش های بیشتر، نظر قطعی و صد در صدی دارد.

۸- آیا ناخن شما ترک خورده است؟

پسوریازیس می تواند باعث ترک خوردگی و ایجاد حفره های سطحی در ناخن گردد. پسوریازیس به جز عوارض پوستی در نقاط مختلف بدن، می تواند روی ناخن ها هم تاثیر بگذارد. علل دیگر عبارتند از: آرتریت التهابی و یا بیماری تیروئید.

ترک خوردن ناخن

۹- علت موج دار شدن ناخن (چماقی شکل) چیست؟

علت موج دار شدن ناخن؛ چماقی شدن ناخن به صورتی است که ناخن ها برآمده و خم می شوند. این حالت می تواند نشانه ای از مشکلات ریوی یا قلبی و یا حتی بیماری التهابی روده باشد. در صورتی که به طور غیر عادی با این عارضه مواجه شدید، پیش از هر گونه اقدام دیگر، به پزشک مراجعه کنید.

۱۰- آیا خطوط و لک های تیره در زیر ناخن ها وجود دارد؟

خطوط مختلف می توانند علائم مختلفی از عوارض باشند و باید آن ها را جدی گرفت. مثلا همین خطوط تیره بر روی ناخن نشانه ابتلا به بیماری ملانوم، تغییر رنگ در ناخن هستند.

خطوط تیره روی ناخن

۱۱- آیا ناخن های سست و شکننده ای دارید؟

بسیاری از عوامل موثراند از جمله:

– ناخن های بلند (شایع ترین علت)

– آسیب یا عفونت

– واکنش به مواد چسبی ناخن

– استفاده زیاد از مواد شیمیایی و مانیکور

– داروهایی مانند تترا سایکلین و ناپروکسن که باعث حساسیت نور می شوند.

– پسوریازیس، بیماری تیروئید یا بیماری های دیگر.

 ناخن های سست و شکننده

آیا رنگ ناخن به بیماری خاصی مرتبط است؟

بیماری های مختلفی باعث تغییر رنگ در ناخن می شوند، یکی از این بیماری ها ویروس اچ آی وی یا ایدز می باشد. تغییر رنگ ناخن در ایدز امکان دارد به رنگ سیاه یا قهوه ای و بعضی اوقات آبی رنگ باشد.

چه کاری باید انجام دهیم؟

تغییرات در رنگ ناخن را نادیده نگیرید ولی سعی نکنید خودتان نتیجه گیری کنید. ناخن هایی که سطح صاف و یک رنگی ندارند می تواند نشانه ای از بیماری باشد یا نباشد. فقط و فقط پزشک می تواند با اطمینان صحبت کند. کبودی، خون ریزی ناخن و عفونت های قارچی، عامل اصلی ترک، کنده شدن یا تغییر رنگ ناخن می باشد. عفونت های قارچی می تواند درمان شود اما اگر علائم از بین نرفت، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییر رنگ ناخن در ایدز

توصیه می شود درمان پوسته پوسته شدن پوست کف دست و علل اصلی تغییر بوی عرق را هم از آی آر میکس مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

همان طور که ملاحظه کردید در این مطلب در مورد دلایل مختلف تغییر رنگ ناخن های دست و پا و هم چنین انواع تغییر رنگ ناخن پرداختیم. چنان چه در این مورد پیشنهاد و یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی