How to Plant a Been for Nowruz

آموزش تصویری مراحل کاشت لوبیا برای سبزه عید به سریع ترین روش

۰
آموزش تصویری مراحل کاشت لوبیا برای سبزه عید به سریع ترین روش
نمره 4.3 از 12 رای

از رسم های ویژه عید نوروز، تهیه سبزه برای سفره هفت سین می باشد که بهتر است چند روز قبل از شروع سال جدید اقدام به آن کنید. برای تهیه سبزه از انواع دانه ها می توانید استفاده نمائید که ما در این مطلب به آموزش کاشت لوبیا برای سبزه عید پرداخته ایم. سفره هفت سین، سفره ای بی معنی نیست بلکه هر یک از سین ها معنایی دارند، مثلا سبزه که در این مطلب به آن می پردازیم، نشانه خرمی و شادابی می باشد که سرزندگی را به ارمغان می آورد.

بهترین روش کاشت لوبیا برای سبزه عید چیست؟

How to Plant a Been for Nowruz

پرورش و کاشت لوبیا در سینی، روشی ساده می باشد که در خانه قابل انجام بوده و مزیتی که دارد این است که جوانه های لوبیا به صورت عمودی رشد می کنند. در این مطلب می خواهیم بهترین و سریع ترین روش کاشت لوبیا برای سبزه عید در سینی را به شما نشان دهیم.

۱- انتخاب سینی یا گلدان برای سبز کردن لوبیا عید

سینی های پلاستیکی دردار که در گلخانه ها موجود می باشند برای رشد سریع سبزه عید مناسب هستند. می توانید از ظروف پلاستیکی غذا که در دار هستند و همچنین خوب شسته می شوند استفاده کنید. سپس باید ایجاد سوراخ هایی در زیر ظرف با ابزار پانچ ایجاد کنید.

کاشت لوبیا

۲- شستشوی بذرها

در این مرحله از بهترین روش کاشت لوبیا برای عید باید بذرها را با آب سرد (حدود ۷۰ درجه فارنهایت) بشویید. هر گونه سنگ یا دانه های شکسته را حذف کنید. هنگام کاشت لوبیا و بذر های کوچک، برداشتن دانه های شکسته عملی نیست، اما در صورت امکان آن ها را حذف کنید.

۳- خیساندن بذرها به منظور کاشت لوبیا برای عید

همانطور که مراحل کاشت لوبیا برای سبزه عید را طی میکنید باید بذرهای شسته شده را در ظرفی که سه چهارم آن پر از آب است قرار دهید و آن را با پارچه ای بپوشانید به صورتی که هوا رد شود. قانون کلی برا خیساندن حدودا ۸ ساعت است. در مورد بذر های بزرگ تر، زمان خیساندن طولانی تر می شود. خیس نگه داشتن بذر بهتر است تا زمانی ادامه پیدا کند که اندازه بذرها تقریبا دو برابر شوند. هم چنین دما در مدت زمان خیساندن موثر است. در دمای گرم، این زمان کمتر و در دمای سردتر، زمان خیساندن طولانی تر می گردد. حتی دانه های بزرگ تر مانند نخود و لوبیا به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارند.

کاشت لوبیا برای عید

۴- تعویض آب دانه ها

تعویض کردن آب بذرها بایستی به خوبی انجام شود تا جریان هوا به خوبی صورت گیرد. درب های توری شکل یا آبکش برای این منظور بسیار گزینه خوبی می باشند. اگر جریان هوای مناسبی از بین لوبیاها حرکت نکند، نتیجه خوبی را برای سبزه های خود نخواهید داشت.

۵- شستشو، تخلیه و تکرار

بذرها را با آب سرد شسته و آب آن را خالی کنید. به منظور جلوگیری از آسیب زدن جوانه های تازه، به آرامی و ملایمت شستشو را انجام دهید. انجام عمل شستشو و تخلیه آب آن برای مدت ۳ روز و هر روز ۲ تا ۳ مرتبه تکرار شود. دقت کنید هنگام کاشت لوبیا در درجه حرارت گرم، شستن بایستی بیشتر از هوای سرد انجام شود. درجه حرارت بین ۸۰-۶۵ درجه فارنهایت برای اغلب بذر ها مناسب می باشد.

۶- انتقال دانه ها و بذرها به سینی

بذرها را روی سینی پهن کنید. از نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و سینی را در جایی که نور غیر مستقی می تابد بگذارید. این نور باعث رشد جوانه ها می شود و در عین حال به آن ها آسیب نمی زند.

انتقال دانه ها و بذرها به سینی

۷- ادامه شستشو

به بذرها روزی ۲ مرتبه به مدت ۳ روز آب دهید. به منظور جوانه زدن لوبیا برای عید و هم چنین برای جلوگیری از آسیب زدن به جوانه های تازه از اسپری کمک بگیرید اما الزامی به استفاده از افشانه یا اسپری ندارید.

۸- شستن، تخلیه و برداشت

دقت داشته باشید که نباید به سبزه ها آن قدر آب دهید که با کج کردن ظرف، آب در کنار ظرف جمع شود. فقط تا حدی که پارچه نم دار شود کار را ادامه دهید. هنگامی که ریشه ها که یکی دو سانت شد می توانید آن ها را در ظرف مورد نظر قرار دهید (حتما زیر ظرف را سوراخ کنید تا آب خارج شود).

شستن، تخلیه و برداشت

نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که رشد دانه ها و بذرها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، برخی دانه ها مانند گندم، آفتابگردان، رشد سریعی دارند و مدت زمان جوانه زدن لوبیا، نخود یت ماش آهسته تر می باشد. دقت کنید مراحل کاشت لوبیا برای عید را به همین ترتیب رعایت کنید تا سبزه ای زیبا در هفت سین خود داشته باشید.

حفظ و نگه داری جوانه های رشد کرده

جوانه ها به طرز شگفت انگیزی رشد می کنند، به طوری که هر روزه جوانه تازه برای خوردن وچود دارد. با این حال حفظ و نگه داری مناسب از آن ها ضروری می باشد. آن ها را به ظروف شیشه ای یا پلاستیکی انتقال دهید و درب را محکم بسته و برای چند روز در یخچال نگه داری نمائید.

حفظ و نگه داری جوانه های رشد کرده

پیش از این درباره پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات صحبت کرده بودیم و می توانید به این آموزش هم نگاهی بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به مراحل کاشت لوبیا و همچنین بهترین روش کاشت لوبیا قرمز برای سبزه عید پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. خوشحال می شویم چنان چه شما هم نظر یا تجربه ای در این باره دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی