How to Make a Colored Smoke Bomb

آموزش تصویری ساخت دودزا رنگی برای چهار شنبه سوری با وسایل ساده

۸
آموزش تصویری ساخت دودزا رنگی برای چهار شنبه سوری با وسایل ساده
نمره 4.3 از 157 رای

همان طور که همه می دانیم، چهارشنبه سوری یکی از جشن های بزرگ ایرانیان است که هر ساله برگزار می شود. آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، یکی از کارهایی است که افراد انجام می دهند. با این کار در واقع، بیماری ها و غم های سال کهنه شده را به آتش می سپارند تا به این ترتیب، سال جدید را با شادی و سرزندگی شروع کنند. یکی از کارهایی که اغلب نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به آن دارند، ساخت دودزا رنگی برای چهار شنبه سوری و استفاده از آن در این شب می باشد.

آموزش ساخت بمب دودزا رنگی با وسایل ساده بدون خطر

How to Make a Colored Smoke Bomb

پیش از آغاز این مطلب، از شما خواهشمندیم، زمان ساخت و هم چنین هنگام استفاده از این دودزاهای رنگی، بسیار دقت کنید و احتیاط لازم داشته باشید تا مراسم قشنگ چهارشنبه سوری برای شما و خانواده تان به خاطره ای خوش و لذت بخش تبدیل گردد. در مورد آموزش ساخت دودزا رنگی با وسایل ساده مطالبی را عنوان نموده ایم. ساخت دودزا رنگی در خانه، پروژه ای ساده خواهد بود. شما می توانید با ساخت دودزا رنگی، دود رنگی تولید کنید و از منظره ایجاد شده لذت ببرید. رنگ های آبی و نارنجی، نتیجه زیباتری را نسبت به بقیه رنگ ها ایجاد می کند.

بخش اول: ترکیب مواد لازم برای ساخت دودزا رنگی

۱- در ابتدای ساخت دودزا رنگی باید نیترات پتاسیم (۶۰ گرم) را با شکر (۴۰ گرم) مخلوط کنید. این مخلوط را داخل یک ظرف یا قابلمه، روی حرارت با شعله کم بگذارید. اگر قادر به اندازه گیری دقیق نیستید، از قاشق سوپ خوری استفاده نمائید. به این صورت که ۳ قاشق سوپ خوری، نیترات پتاسیم و ۲ قاشق سوپ خوری(۲۹٫۶ میلی لیتر) شکر باشد. هنگام مخلوط کردن مواد شیمیایی، مراقب باشید.

ساخت دودزا رنگی

۲- مخلوط را مرتب هم بزنید. اجازه دهید تا رنگ این مخلوط به حالت برشته تبدیل شود. این کار کمتر از ۱۵ دقیقه طول می کشد اما در کل زمان ساخت مخلوط، احتیاط کنید.

هم زدن مواد

۳-در روش ساخت دودزا رنگی باید دقت کنید، زمانی که مخلوط مانند کره بادام زمینی شد، از روی شعله بردارید. در نهایت بایستی مخلوط، مانند کرم کارامل کمی غلظت داشته باشد.

مخلوط دودزا

۴- روش ساخت بمب دودزا رنگی به این صورت است که بعد از برداشتن مخلوط از روی حرارت، یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید. جوش شیرین با توجه به خاصیتی که دارد، می تواند یک واکنش شیمیایی ایجاد کند، پس حتما بایستی مراقب بوده و احتیاط کنید.

روش ساخت بمب دودزا رنگی

۵- در آموزش ساخت ترقه دودزا رنگی، مرحله اضافه کردن رنگ وجود دارد. به اندازه سه قاشق سوپ خوری از هر رنگی که دوست دارید به مخلوط اضافه کنید. این مخلوط بایستی خیلی خوب هم زده شود و در این قسمت می توانید از مداد شمعی یا موارد مشابه استفاده کنید.

آموزش ساخت ترقه دودزا رنگی

بخش دوم: آموزش ساخت بمب دودزا رنگی

۱- بهتر است زمان ساخت دودزا رنگی برای چهار شنبه سوری، تا وقتی که مخلوط شما هنوز گرم و نرم است، لوله، کاغذ و یا هر چیز دیگر را با مخلوط پر کنید. این مخلوط آماده شده، بایستی مانند کارامل داغ یا شکل پودر باشد. از آنجا که مخلوط شما داغ است، هنگام ریختن آن خیلی دقت نمائید. در صورت دسترسی، بهتر است دستکش های مقاوم در برابر حرارت بپوشید. لوله پر شده خود را از هر منبع اشتعالی دور نگه دارید.

آموزش ساخت بمب دودزا رنگی

۲- خودکار یا مدادی را مستقیما به مرکز مخلوط فشار دهید. اصلا لازم نیست به پایین لوله فشار دهید. مخلوط را حداقل به مدت یک ساعت برای سخت شدن، کنار بگذارید. البته برنامه های آموزشی مختلفی در این زمینه ها موجود است، ولی مشاهده فیلم های آموزش ساخت بمب دودزا رنگی فارسی بهتر به شما کمک می کند.

آموزش ساخت بمب دودزا رنگی فارسی

۳- حال می توانید بمب را بسته بندی کنید. به این منظور، از نوار چسب برای پوشاندن قسمت های بالایی، پایینی و اطراف بمب استفاده نمائید. شما می توانید از هر نوع نوار چسب رنگی استفاده کنید. یادتان باشد هنگام ساخت دودزا رنگی، فقط یک سوراخ کوچک در اطراف فتیله بگذارید.

بسته بندی دودزا

۴- جای قلم را عوض کنید. قلم را بردارید و آن را با فتیله آتش بازی جایگزین نمائید. همان طور که می دانید، خود فتیله تا زمانی که روشن نشود، خطرناک نیست ولی همیشه احتیاط کنید چون احتیاط شرط عقل است.

فیتیله دودزا

۵- اکنون می توانید بمب دودزا را توسط فندکی روشن کنید. این کار را حتما در فضای باز انجام داده، زیرا دود به سرعت از بمب خارج می شود. اگر چنان چه احساس کردید که شعله در یک منطقه جمع شده، سریعا بمب را به فضایی دیگر پرتاب نمائید تا با خیالی آسوده بتوانید تماشا کنید.

ساخت دودزا در خانه

آموزش ویدیویی ساخت بمب دودزا رنگی با وسایل ساده

برنامه ها و کلیپ های فراوانی در این زمینه وجود دارد و شما در صورت لزوم می توانید در سایت ها جستجو کنید. ساخت این دودزاها به وسایل گران و پیچیده ای نیاز ندارد. حتی برنامه های آموزش ساخت بمب دودزا رنگی با مداد شمعی، ترقه ، مداد و… به شما کمک می کند تا در خانه بتوانید درست کنید. برای همین ما در ادامه ویدیویی از آموزش ساخت بمب دودزا رنگی فراهم ساختیم.

 

پیش از این هم درباره آموزش تصویری ساخت بالون آرزوها و طریقه استفاده از آن با هم صحبت کرده بودیم. این آموزش هم می تواند در چنین روزهایی به کمک کار شما بیاید و توصیه می کنیم آن را هم از آی آر میکس مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

همان طور که ملاحظه نمودید، در این مطلب آی آر میکس در رابطه با نحوه ساخت دودزا رنگی صحبت کردیم و نکات لازم را خدمتتان عرض کردیم. البتع امیدواریم آموزش ساخت دودزای رنگی برایتان مفید باشد و شبی زیبا و پرخاطره برای خود و خانواده تان رقم بزنید. خواهشمندیم چنانچه در رابطه این موضوع، نظر و یا پیشنهادی دارید، حتما از قسمت دیدگاه های همین پست، آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۸ دیدگاه

  1. هادی گفت:
    19

    سلام نن حدود یک سال کلا وقتمو صرف درست کردن دودزا کردم تقریبا همه نوع رنگ هم استفاده کردم مداد شمعی رنگ روغنی و رنگ خوراکی و رنگ نساجی و رنگ شیرینی م
    پزی مایع و جامد و…. کلی همیشه رنگ دود سفید دراومد مشکل ازکجاست؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    • Black WiN گفت:
      5

      باید بیشتر کنی مداد شمعی رو
      اصلا از هیچ رنگی بجز مداد شمعی استفاده نکن
      مثلا ۹یا۱۰مداد شمعی
      آبی و سیاه خیلی بهتر رنگ میدم
      امتحان کن،جواب میده

      • امید گفت:
        13

        من از مداد شمعی زیاد هم استفاده کردم اما دودش فقط سفید شد اشکال از کجاست

        • Reza گفت:
          2

          سلام منم مثل شما با این ترکیب نیترات پتاسیم و شکر همیشه دود یا سفید هست یا با زیاد کردن شکر سیاه میشه یا اضافه کردن مداد شمعی هم باعث خراب شدن ترکیب میشه و باز رنگ سیاه میشه باید از ترکیب لاکتوز + منیزیم کربنات + پتاسیم کلرات استفاده کنید همراه با پیگمنت معدنی
          من خودم تست نکردم این رو ولی هر جا پرسیدم باید کلرات پتاسیم باشه تا دمای پایین واکنش بده

        • نیما گفت:
          2

          با سلام و احترام
          دوستان این دودزا ها براحتی ساخته نمی‌شوند و رنگ های مخصوص بخود را دارند ما در عرصه پیروتکنیک علم آتش بازی فعالیت داریم
          پتاسیم نیترات فقط با رنگ آبی میشه اگر بخواهید با رنگ های دیگه باشه برا سوختش باید کلرات استفاده کنید با تشکر آیدی من در تلگرام میتونم بهتر کمک کنم @Ggvsak

  2. سیدهادی گفت:
    -2

    واقعا کار درستیه که آموزش این کار خطرناک را میدهید میدانید آسیب های آن متوجه شما خواهد بود متاسفم

  3. رضا گفت:
    0

    سلام و با تشکر از سایت خوبتون میخواستم بدونم ذوب کردن پتاسیم نیترات گاز سمی آزاد می کنه یا نه

تبلیغات متنی