پا درد در بارداری

آموزش درمان پا درد در دوران بارداری ؛ درد پاشنه و ران پا

۰
آموزش درمان پا درد در دوران بارداری ؛ درد پاشنه و ران پا
امتیاز دهی به نوشته

علاوه بر مسائلی مانند بیماری صبحگاهی، خستگی و درد کمر که ممکن است در دوران بارداری برای یک زن باردار به وجود می آید پا درد در بارداری نیز از مشکلات رایج به خصوص در سه ماهه سوم بارداری به حساب می آید. چند روش پیشنهادی برای درمان پا درد در دوران بارداری توصیه می شود که در این پست قصد داریم تا شما را با چند نمونه از این روش ها آشنا کنیم با ما همراه باشید.

پا درد در ماه اول تا ماه پنجم بارداری نشانه چیست و چگونه درمان میشود؟

Leg and Foot Pain During Pregnancy 

نکته ای که باید در مورد درد پا به آن اشاره کرد این است که اگر این دردها از قبل از بارداری شروع شده باشند بهتر است استراحت بیشتری کنید تا از تشدید یافتن این دردها در طول بارداری بکاهید. این دردها عمدتا بعد از بارداری از بین خواهند رفت. از جمله دلایل پا درد در ماه اول تا پنجم بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت ورم پا زنان در طول بارداری

علت ورم و درد پا درد طول بارداری؛ در طول دوران بارداری تغییرات هورمونی باعث تجمع آب و مایعات در سلول های بدن می گردد که این حالت با عنوان ادم نیز شناخته می شود. البته بدن مادر برای حفظ مواد مغذی بدن جنین و تامین اکسیژن آن به این مایعات نیاز دارد. اگر چه این تورم به خودی خود نگران کننده نیست ولی در صورتی که ورم دست و پا با تاری دید و سردردهای شدید و افزایش وزن بیش از اندازه همراه باشد بهتر است زن باردار توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. این موارد می توانند نشانه از پره اکلامپسی یا فشار خون بالای بارداری به حساب بیایند. به طور معمول احتباس مایعات در پاها، مچ دست و مچ پا بیشتر مشاهده می گردد چرا که رحم در حال رشد فشاری بیشتری را بر روی رگ های خون رسان به بخش های انتهایی بدن وارد می آورد. که بخش از این مایعات در این نواحی محبوس می شود.

ضعف پا در اوایل بارداری

البته بدن همه افراد در حالت های عادی مانند ورزش کردن، در حال ایستادن یا قدم زدن، خستگی مفرط یا مصرف غذاهای شور دچار این ادم می شود. غذاهای پر نمک باعث جمع شدن آب در بدن و مصرف مواد کافئینی مانند قهوه باعث از دست رفتن آب بدن می شوند. ایستادن های بیش از حد نیز آب بیشتری از بدن را روانه قسمت های انتهایی به خصوص پاها می کند.

درمان درد پا از علائم بارداری

چند روش پیشنهادی که شما می توانید از آنها برای از بین بردن درد ران و پاشنه پا در دوران بارداری استفاده کنید عبارتنداز :

  • به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاهای خود را رو به بالا قرار دهید. این کار باعث می شود که جریان خون به سمت قلب و ریه های شما برگردد.
  • به پهلو بخوابید و سعی کنید در هنگام خوابیدن به پشت قرار نگیرید. این کار باعث می شود که بزرگترین رگ خون رساننده بدن شما فشاری را محتمل شده و خون را به سمت پایین بدنتان هدایت کند. این روش از کمر درد و پا درد در بارداری می کاهد.
  • مایعات کافی بنوشید. در زمان کم آبی بدن کلیه ها برای پاکسازی و تصفیه کردن خون مقادیر بیشتری از مایعات را در خود نگه می دارند.
  • کافئین کمتری مصرف کنید. اگر چه این مواد باعث می شوند که شما چندین بار ادرار خود را تخلیه کنید ولی از طرفی باعث کم آبی بدن می شوند.
  • به اندازه نمک مصرف کنید. نمک ها بیشتر قادر به احتباس آب در بدن و ایجاد ادم هستند.
  • وزن خود را کنترل کنید. افزایش وزن بیش از حد موجب تورم می شود و می تواند یک علت دست و پا درد در بارداری به حساب بیاید.
  • گردش خون مچ پا را با حرکات چرخشی بهبود ببخشید. سع کنید با یک پا از حا برخیزید و یا این که مچ پای خود را ۱۰ بار به سمت چپ و برعکس انجام داده و این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • هر نیم ساعت تا یک ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی مچ پا یخ بگذارید.

درمان پا درد در بارداری

ضعف پا در اوایل بارداری

علت گرفتگی عضلات پا در خواب در دوران بارداری عمدتا به خاطر این حالت می باشد. در واقع کمبود کلسیم و فسفر بیش از حد این دردها را ایجاد می کند. در صورت صلاح دید پزشک می توانید از مکمل های کلسیم استفاده نموده و لبنیات بیشتری مصرف کنید. اگر با چنین دردهایی در طول شب مواجه شدید می توانید پای خود را با هر دو دست گرفته و به آرامی آن را فشار دهید تا به نوک انگشتان خود برسید.

رگ های واریسی

حدود ۲۰ درصد زنان باردار با این مشکل در طول دوران بارداری خود مواجه می شوند و یکی از دلایل پا درد در ماه هشتم بارداری است. خون بیشتر در جریان در زنان باردار می تواند به دریچه های موجود در پا آسیب برساند. اضافه وزن بیش از حد در این دوران و ژنتیک دو عامل دخیل در بروز این رگ های واریسی هستند. تمرینات سبک مانند پیاده روی و شنا تا حدودی می توانند مانع از بروز این حالت شوند. حتی در حین نشستن بر روی صندلی سعی کنید پاهای خود را رو به جلو و عقب تکان دهید تا جریان خون را بهبود ببخشید.

چنان چه علاقه مند به مطالعه روش های گرم نگه داشتن رحم در بارداری و یا حتی درمان زانو درد هستید ما به شما خواندن این پست ها را پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با دلایل پا درد در بارداری و هم چنین چند روش مدیریتی برای درمان این درد در کنار شما بودیم. چنان چه شما هم در این باره نظر یا پیشنهادی دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی