How to Be Brave in Front of a Group of People

آموزش سخنرانی در جمع ؛ چگونه خود را برای سخنرانی در جمع آماده کنیم؟

۰
آموزش سخنرانی در جمع ؛ چگونه خود را برای سخنرانی در جمع آماده کنیم؟
نمره 5 از 1 رای

سخنرانی مهارتی است که همه می ‌توانند با تمرین آن را بیاموزند. با استفاده از ابزار ارتباطی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس صحبت کنید و اجرایی جالب توجه داشته باشید. با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش سخنرانی در جمع را با هم مرور کنیم.

نکات سخنرانی در جمع چیست؟ آموزش فنون و آداب سخنرانی در جمع

How to Be Brave in Front of a Group of People

در سال ۲۰۱۷، دانشگاه چاپمن در رابطه با ترس‌ های مردم آمریکا تحقیقی انجام ‌داد. طبق این تحقیق‌، بالاترین میزان تشویش و اضطراب در جهان، ترس از سخنرانی در جمع شناخته شده است. بنابراین پس از بررسی موارد لازم برای بیان در مصاحبه شغلی، امروز در آی آر میکس قصد داریم آداب و فنون سخنرانی در جمع را طی ۴ بخش به شما آموزش دهیم.

بخش اول: ارائه سخنرانی

۱- قبل از هر چیز متن سخنرانی خود را آماده کرده و شروع به تمرین نمایید. ابتدا در خلوت خود شروع به خواندن متن و تمرین نکات سخنرانی کنید. پس از اینکه احساس آمادگی و تسلط بیشتر و کاملتری روی متن داشتید، اکنون می توانید اعضای خانواده یا تعدادی از دوستان را فراخوانده و شروع به ارائه نمایید.

ارائه سخنرانی

۲- متن سخنرانی که از قبل آماده کرده اید نباید شیوه نوشتاری طولانی داشته باشد. صرفا نکاتی که قرار است در مورد آنها صحبت کنید را به صورت موردی روی کاغذ آورید و از نوت های خود تنها محض یادآوری استفاده کنید. این یک نکته مهم در امر آموزش سخنرانی است.

آموزش سخنرانی

۳- طبیعتا ترس از سخنرانی در جمع موجب استرس شما خواهد شد. این احساس اضطراب باعث سفت و سخت شدن بدن شما نیز می شود. برای جلوگیری از این حالت استرس قبل از شروع سخنرانی، ۱۵ دقیقه را صرف انجام حرکات کششی گردن، کمر، دست و پاها نمایید.

ترس از سخنرانی در جمع

۴- در این مرحله از آموزش سخنرانی در جمع باید گفت که اگر شما در ۵ دقیقه اول ارائه خود بتوانید آرامش خود را حفظ کنید، ادامه سخنرانی خود را نیز به خوبی پشت سر خواهید گذاشت.

آموزش سخنرانی در جمع

پنج دقیقه اول نحوه سخنرانی در جلسات بسیار مهم است. بنابراین اگر قرار است سخنرانی طولانی داشته باشید، به جای تمرکز روی زمان و استرس بابت به موقع تمام کردن ارائه خود، بر روی آنچه که می گویید تمرکز کنید.

۵- یکی از نکات مهم در آموزش سخنرانی این است که برای مقابله با استرس سخنرانی در جمع، آرام صحبت کنید. بنابراین اگر در میانه سخنرانی احساس اضطراب داشتید، نفسی عمیق بکشید و شمرده تر به ادامه صحبت خود بپردازید.

استرس سخنرانی در جمع

– نحوه صحبت کردن شما نباید به قدری آرام و شمرده باشد که موجب خستگی حضار گردد.

– برای داشتن سرعتی متعادل در سخنرانی در جمع همکاران، تقریبا بیان کردن ۱۹۰ کلمه در هر دقیقه می تواند مناسب باشد.

۶- یکی از نکات مهم در رابطه با تمرین سخنرانی در جمع، توجه نکردن به بروز هرگونه مشکل در طول سخنرانی است. بنابراین در صورت بروز اشکالات فنی مرتبط با سالن، میکروفون، پاورپوینت یا خود شما در نحوه صحبت کردن، به هیچ وجه از تمرکز خارج نشوید و فقط روی آنچه که می گویید تمرکز نمایید.

تمرین سخنرانی در جمع

۷- نکته مهم دیگر در آموزش سخنرانی، تشکر کردن از حضار است. شما باید در ابتدا و پایان سخنرانی از حضار یا مخاطبانی که برای گوش دادن به حرف های شما وقت گذاشته اند تشکر کنید. اگر انسان کم حرفی هستید، می توانید روش های مقابله با کم حرفی را از آی آر میکس مطالعه کنید.

تشکر کردن از حضار

بخش دوم: نحوه سخنرانی در جلسات

۱- قبل از شروع جلسه، متن سخنرانی خود را آماده کنید. استفاده از “نقشه ذهنی” می تواند برای جلوگیری از فراموشی و دسته بندی اطلاعات بسیار مفید باشد.

نحوه سخنرانی در جلسات

در تهیه متن سخنرانی سرفصل ها را مشخص می کنیم. یکی از مهمترین مواردی که در آموزش سخنرانی و آماده سازی متن سخنرانی باید مد نظرمان باشد این است که سخنرانی ما باید یک چارچوب داشته باشد.

۲- کمی زودتر در محل سخنرانی حاضر شوید تا با محیط آشنا شده و فرصت کافی داشته باشید که متن خود را برای بار آخر سر صحنه تمرین کنید. پس از آمدن تعدادی از حضار و دوستان می توانید با آنها شروع به صحبت کنید تا کمی از استرس دور شوید و حس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

آماده سازی متن سخنرانی

۳- در ۱۰ یا ۱۵ دقیقه اول شروع به صحبت نمایید. سکوت کردن در این دقایق ابتدایی ممکن است باعث شود که دیگران شما را نادیده بگیرند. به تدریج خواهید دید که صدای شما اعتماد به نفس لازم را به دست می آورد.

اعتماد به نفس

۴- از جمله نکات مهم در زمینه آموزش سخنرانی، سوال پرسیدن از حضار و مخاطبان است. مهارت و نحوه سوال پرسیدن یکی از عواملی است که باعث می شود بتوانیم با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم و همینطور اگر بتوانیم سوالات خوبی بپرسیم، جواب های خوبی نیز دریافت خواهیم کرد.

سوال پرسیدن از حضار و مخاطبان

۵- پس از پایان جلسه از مدیر، مربی یا دوستی که با شما صادق است در مورد نحوه ارائه خود بپرسید. از او بخواهید که نقاط قوت و ضعف شما را طی چند دقیقه سخنرانی با شما در میان بگذارد.

نقاط قوت و ضعف

بخش سوم: سخنرانی در جمع همکاران یا گروه

۱- برای سخنرانی در جمع همکاران خود را در موقعیتی که می خواهید در آن صحبت کنید قرار دهید. در این گونه مواقع خود را در مرکز گروه قرار دهید تا توجه افراد بیشتر روی شما متمرکز شود و شما نیز احساس اعتماد به نفس بیشتری کنید.

 سخنرانی در جمع همکاران یا گروه

۲- یکی از نکات قابل توجه در زمینه آموزش سخنرانی، صحبت کردن در جمع های دوستانه، رسمی یا در میان همکاران است.

صحبت کردن در جمع های دوستانه

تمرین صحبت کردن در یک گروه به شما احساس اعتماد به نفس بیشتری برای نحوه سخنرانی در جمع خواهد داد. حتی اگر چیزی برای گفتن ندارید، سوال بپرسید، پیشنهاد دهید یا موضوع مورد بحث را به مسیری سوق دهید که شما هم بتوانید در مورد آن اظهار نظر نمایید.

۳- از جمله روش سخنرانی در جمع یا گروه این است که به هر نحوی شده حتی با گفتن جملات یا اصوات کوتاه همچون: بله، کاملا، به هیچ وجه، درست می فرمایید، حق با شماست و… در بحث مشارکت داشته باشید. خود را با جمع همراه کنید و سکوت مطلق نباشید.

روش سخنرانی در جمع

بخش چهارم: زبان بدن در سخنرانی

۱- نفس های آهسته و عمیق بکشید. به مدت ۵ ثانیه از طریق بینی خود نفس بکشید و سپس نفس خود را برای مدت ۱ ثانیه نگه داشته و سپس از طریق بینی یا دهان آن را بیرون دهید.

یکی از نکات مهم در امر آموزش سخنرانی این است که قبل از شروع ارائه به مدت ۲ تا ۳ دقیقه نفس های عمیق بکشید تا بدین وسیله احساس آرامش بیشتری پیدا کنید.

زبان بدن در سخنرانی

۲- لبخند در سخنرانی همچون چراغی است که قطعا هر سخنران برای گرم کردن فضا و شروع مباحث به آن نیاز دارد.

شروع مباحث

مهم ترین عنصر ارتباط غیرکلامی ما در سخنرانی با مخاطبانمان همین لبخند است و از جمله روشهای سخنرانی جذاب نیز به شمار می آید. لبخند صدای شما را شادتر کرده و از این طریق احساس بهتری از جانب شما به سمت شنونده یا حضار ساطع خواهد شد.

۳- یکی از نکات مهم در آموزش سخنرانی این است که ارتباط چشمی خود را با حضار حفظ کنید. برای اینکار باید آنقدر بر متن سخنرانی خود تسلط داشته باشید که فقط هرازگاهی نیاز به نگاه کردن به متن خود پیدا کنید. چند چهره صمیمی را که به مضمون سخنان شما واکنش نشان می‌ دهند در بین حضار پیدا کنید و سخنرانی خود را با تمرکز بر روی آنان انجام دهید. در هر نوبت، ارتباط چشمی خود را چهار تا پنج ثانیه حفظ کنید و سپس به سراغ نفر بعدی بروید.

 ارتباط چشمی

۴- نکته آخر در مورد آموزش سخنرانی، طرز ایستادن و حرکات بدن است. صحیح ایستادن نشان دهنده اعتماد به نفس است. محکم بایستید. حرکات بیش از حد ممکن است حواس شنوندگان را پرت کند. اگر شما راست بایستید، لبخند بزنید، از دستان خود به صورت طبیعی و به هدف قوی ‌تر کردن نقاط مثبت خود استفاده کنید، زبان بدن شما قادر خواهد بود تا سخنرانی شما را بیمه کند.

صحیح ایستادن

سخنرانی خود را در مقابل آینه تمرین کنید تا نحوه اجرا و حرکات بدن خود را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. همچنین قبل از حضور در محل سخنرانی، نظر دیگران را در رابطه با نحوه انتخاب لباس و نیز تناسب آن با مناسبت مربوطه جویا شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس نکات آموزش سخنرانی در جمع و پاسخ به سوال چگونه سخنران شویم را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی