What do you do during a flood

نکات و اقدامات ضروری قبل، هنگام و بعد از وقوع سیل در ایران

۲
نکات و اقدامات ضروری قبل، هنگام و بعد از وقوع سیل در ایران
نمره 4.5 از 2 رای

با توجه به باران های عجیب این روزهای کشور عزیزمان ایران، خطر سیل بیش از همیشه افراد را تهدید می کند. اتفاقات ناخوشایند شهرهای شمالی ایران و البته اتفاقات استان فارس، نیاز به آمادگی در هنگام وقوع سیل را بالا برده است. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم نگاهی به فعالیت های لازم در هنگام وقوع سیل بیاندازیم و اقدامات هنگام وقوع سیلاب را با هم بررسی کنیم.

هنگام وقوع سیل چه باید کرد؟ نکات مهم در هنگام وقوع سیلاب

What you should do During a Flood

عدم تخلیه مناسب نواحی سیل زده، ورود آب سیل به خانه ها یا باقی ماندن آب بعد از اتمام سیل می تواند سبب آسیب های خطرناک یا حتی مرگ شود. به صورت کلی سیل یک جریان بیش از حد موقت آب است که در منطقه ای با خشکی معمول رخ می دهد. سیل ها یکی از رایج ترین بلایای طبیعی در کشورهای مختلف محسوب می شوند. حال ما قصد داریم تا نکات مهم در هنگام وقوع سیلاب را برای شما تعریف کنیم.

سیلاب در شهر

دلایل بروز سیل

پیش از آن که درباره روش ها و کارهای لازم در هنگام وقوع سیلاب صحبت کنیم، می توانیم نگاهی به چند علت ساده وقوع سیل و نکات پیرامون آن داشته باشیم:

  • سیل ها می توانند با منشا باران، برف، طوفان های ساحلی و بالا آمدن آب سدها و دیگر سیستم های آبی شهری ایجاد شوند.
  • سیل ها گاهی اوقات آرام و گاهی سریع هستند اما در اغلب اوقات هیچ هشداری به همراه ندارند و ناگهانی رخ می دهند.
  • سیل ها سبب قطع برق و گاز، از بین رفتن حمل و نقل، خرابی ساختمان ها و چندین و چند حادثه تلخ دیگر شوند.

دلایل بروز سیل

قبل از وقوع سیل چه باید کرد؟

با توجه به بهبود فناوری در قرن جدید، پیش از این که سیل رخ دهد می توان تا حدی از وقوع خطرات آن جلوگیری کرد. قبل از وقوع سیل باید هشدارهای رسانه های ملی و جمعی و البته پیش بینی هواشناسی را جدی گرفت و نسبت به آن ها اقدام کرد. مثلا در صورتی که نیاز به تخلیه محل یا شهر زندگی وجود دارد، نسبت به آن درنگ نکنید. اگر زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، به نقاط بلند شهر یا طبقات بالاتر بروید. اگر هیچکدام از این شرایط را ندارید، محل خود را ترک نکنید! توصیه می کنیم درباره پیش بینی زلزله و نکات ایمنی این حادثه طبیعی هم مطالبی را مطالعه کنید.

قبل از وقوع سیل چه باید کرد ؟

راه های تخلیه شهر را از پیش مشخص کنید و از مسیر صحیح آن مطلع باشید. در صورت وجود، پناهگاه های شهری را هم بشناسید و از آمادگی های شهر خود مطلع باشید. در حد نیاز اقدام به جمع آوری غذاهای لازم، پیش از وقوع سیل کنید و سعی کنید در خانه خود تا حدی مواد غذایی جمع کنید. هرگز نباید از جعبه کمک های اولیه غافل شد و وجود یک جعبه کامل به شما کمک ویژه ای خواهد کرد. برای گوشی یا دیگر تجهیزات الکترونیکی خود، شارژر، پاور بانک یا باطری مهیا کنید و در حالت آماده باش قرار بگیرید.

اگر توان مالی خوبی دارید، حتما به فکر بیمه حوادث طبیعی شامل سیل باشید. اسناد و مدارک ضروری خود را در محفظه های ضد آب یا پلاستیکی با درب مناسب قرار دهید. در صورتی که می توانید از مدارک خود اسکن یا تصاویر مناسب تهیه کنید تا در صورت از بین رفتن آن ها، کپی دیجیتالی در اختیار داشته باشید.

وقوع سیل

در زمان وقوع سیل چه باید کرد؟

اگر در هنگام وقوع سیل در محیط باز هستید، فورا یک پناهگاه پیدا کنید. این اولین نکته مهم و بدیهی آمادگی برای سیلاب محسوب می شود و نباید آن را نادیده گرفت. هرگز نباید در هنگام بروز سیل اقدام به شنا یا شیرجه زدن در آب کرد زیرا با هر نوع مهارت شناگری هم نمی توان در مقابل قدرت آن ایستاد. به طور کلی نمی توان گفت که هنگام وقوع سیل چه باید کرد اما می توان تا حدودی نسبت به آن آمادگی داشت.

در زمان وقوع سیل چه باید کرد ؟

توجه داشته باشید که فقط به ۱۵ سانتی متر آب جاری نیاز است تا تعادل خود را از دست دهید! حتی این میزان آب هم می تواند شما و خودروی شما را حرکت دهد و به این دلیل است که مقاومت در مقابل سیل، عملا بی فایده است. بنابراین تا حد ممکن از مکان های مستعد به سیل باید دوری کرد و هرگز نباید بر روی پل ها باقی ماند. سعی کنید به رادیو یا رسانه های دیگر گوش دهید و نکات امنیتی آن ها را رعایت کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و به فکر رانندگی های خطرناک یا اقدامات عجولانه نباشید.

هنگام وقوع سیل چه باید کرد

اگر خودروی شما در آب با حرکت سریع گیر کرده، در جای خود باقی بمانید اما اگر سرعت حرکت آب پایین است، سعی کنید خود را به روی سقف ماشین برسانید. اگر در ساختمان گیر کرده اید، سعی کنید به بالاترین طبقه ممکن بروید. فقط در صورت نیاز به پشت بام بروید و در این صورت هم تقاضای کمک کنید.

بعد از وقوع سیل چه باید کرد؟

بعد از وقوع سیل، با حفظ خونسردی باز هم به دستورالعمل های مقامات کشور گوش دهید. اگر مسئولان به شما گفتند که خطر رفع شده، به خانه های خود باز گردید. هرگز بدون اطلاع از وضعیت شهری اقدام به رانندگی نکنید، مگر اینکه وضعیت اورژانسی داشته باشید. از خطر اتصال برق آگاه باشید و در صورتی که از وضعیت خانه خود مطلع نیستید، به وسایل برقی و سیم ها دست نزنید.

بعد از وقوع سیل چه باید کرد؟

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره سیل صحبت کردیم و گفتیم که در هنگام وقوع سیل چه باید کرد. در صورتی که در رابطه با سیل تجربه یا نکته مهمی را دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. جواهرات نقره گفت:
    0

    مطالب مفیدی دارید.ممنون

  2. Microsoft Licence گفت:
    0

    ممنون از اطلاع رسانی تون

تبلیغات متنی