آموزش بهترین حالت تنظیم کلاچ پراید و ماشین های دیگر در خانه

۴
آموزش بهترین حالت تنظیم کلاچ پراید و ماشین های دیگر در خانه
نمره 3.5 از 14 رای

تمام ماشین های دنده ای نیازمند یک کلاچ نرم هستند و خودروهایی که تنظیم کلاچ مناسبی نداشته باشند، تجربه نامطلوبی را به راننده خود می دهند. در این مطلب آی آر میکس قصد داریم نگاهی به آموزش تصویری تنظیم کلاچ پراید و آموزش ویدیویی نحوه تنظیم کلاچ موتور سیکلت بیاندازیم و روش های صحیح انجام این کار را به شما نشان دهیم.

چگونه کلاچ ماشین را نرم کنیم؟

Adjusting the Clutch at Home

ارتباط بین اهرم کلاچ و پدال پا باید به طور صحیح برقرار باشد تا رانندگی لذت بخش تری را برای فرد رقم بزند. هر چقدر که این ارتباط بدتر باشد، سبب سفتی کلاچ می شود و به واسطه فشار بیشتر از سوی راننده، می تواند مشکلات دیسک یا موارد مرتبط با ستون مهره ها را در فرد تشدید کند. در این مطلب می خواهیم نحوه نرم کردن کلاچ ماشین را نشان دهیم.

تنظیم کلاچ

پیش از این در آی آر میکس درباره روش تخلیه و تعویض آب رادیاتور ماشین در خانه و بررسی علت خاموش شدن ماشین در حالت های مختلف صحبت کرده بودیم که البته این موارد کمی آسان تر از تنظیم کلاچ خودرو هستند. توصیه می کنیم نگاهی به این مطالب بیاندازید تا تجربیات بیشتری از آموزش های مکانیکی داشته باشید.

علل مختلف خرابی کلاچ

به صورت کلی شاید نتوان علائم خرابی کلاچ یا سفت شدن آن را پیدا کرد. خودروهایی که بیش از یک راننده دارند، یا راننده هایی که بیش از حد کلاچ می گیرند می توانند کلاچ سفت را تجربه کنند. گاهی اوقات راننده ها متوجه نحوه صحیح تعویض دنده نیستند و چندین سال با حالت غلط اقدام به تعویض دنده می کنند. تعویض دنده در حالت و زمان نامناسب، به سادگی باعث سفتی کلاچ می شود. درگیر کردن دنده برای حفظ ماشین در سر بالایی ها می تواند باعث خرابی کلاچ شود و باید از این کار پرهیز کرد. گاهی اوقات هم مشکل در عمر کلاچ و آلودگی احتمالی آن می باشد و نباید نگران هیچ کدام از موارد بالا بود.

بهترین حالت تنظیم کلاچ

اگر اتصالات اهرم کلاچ بیش از حد نرم باشد، خودرو تمایل به حرکت رو به جلو دارد و هنگام دنده عوض کردن این مسئله به خوبی نمایان خواهد شد. پس می توان اینگونه گفت که نرم بودن و سفت بودن بیش از حد کلاچ باعث اشکال در رانندگی و وقوع حوادث بدتر خواهد شد و قطعا باید به تنظیم کلاچ مطلوب و مناسب برسید.

به طور کلی کلاچ را باید به صورت مداوم چک کرد و توصیه می شود تا هر ۱۰ هزار کیلومتر یک بار، با مراجعه به نمایندگی های مجاز خودرو یا مکانیک های معتبر، این مسئله را بررسی کنید. برخی از خودروهای جدید دارای سیستم کلاچ هیدرولیک هستند و با مشکل سفتی کلاچ کمتر رو به رو می شوند؛ در این خودروها تنظیم کلاچ به سادگی انجام می شود و مشکلی برای راننده پیش نمی آید.

بهترین حالت تنظیم کلاچ

تفاوت های زیادی در نحوه اتصال بخش کلاچ بین خودروهای مختلف وجود دارد اما در تمامی موارد افزایش و کاهش کابل های داخلی و بیرونی است که تنظیم کلاچ را صورت می دهد. طول این کابل در صورتی کوتاه می شود که اتصالات بین کلاچ و اهرم های مربوطه، بیش از حد باشد. در صورتی هم که این اتصالات کافی نباشند، طول کابل های مذکور بلندتر از حالت عادی خواهد شد.

آموزش تنظیم کلاچ پراید

پیش از این که بخواهید چگونگی تنظیم کلاچ پراید را دنبال کنید، توصیه می کنیم دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید یا با یک فرد حرفه ای در این زمینه مشورت کنید. برای کلاچ های مکانیکی مثل پراید و اکثر خودروهای نسبتا قدیمی، با حالت زیر رو به رو هستید:

آموزش تنظیم کلاچ پراید

برای تنظیم کلاچ پراید و دیگر خودروها، روش نسبتا مشابهی در پیش دارید. اغلب خودروها بر روی پوسته گیربکس، شش کلاچ دارند و سیم کلاچ به آن ها متصل شده است. در این قسمت مهره ای وجود دارد و می توانید با استفاده از همین مهره، ارتفاع کلاچ را تنظیم کرد. درون موتور ماشین، باید سیم کلاچ را پیدا کرد و با نگاه به ۲ مهره مذکور، می توان طول کابل کلاچ را کم و زیاد کرد. با این کار، خودروی شما با فشار کمتر یا بیشتر از حالت قبل وارد دنده می شود و می توانید تنظیم کلاچ را اینگونه انجام دهید.

نحوه عمل پیچ تنظیم کلاچ پراید به این شکل است که هر چقدر این مهره سفت تر متصل باشد، کلاچ بالاتر آزاد می شود و هر چقدر این مهره نرم تر یا شل تر باشد، کلاچ پایینتر آزاد خواهد شد. هر چقدر کلاچ بالاتر آزاد شود، دنده دیرتر و هر چقدر که کلاچ پایین تر آزاد شود، دنده زودتر درگیر می شود.

 پیچ تنظیم کلاچ پراید

نحوه تنظیم کلاچ برقی

تنظیم کلاچ برقی تفاوت های زیادی با کلاچ های مکانیکی دارد و توصیه می کنیم حتما خودروی خود را به فرد حرفه ای نشان دهید. اما در صورتی که بخواهید این کار را در منزل انجام دهید، می توانید چنین عمل کنید. خودرو را در سطح صاف و در دنده خلاص قرار دهید، سپس دنده را یک کنید و پا را از روی ترمز بردارید. حالا باید از دکمه های up و down استفاده کنید و سردنده خودرو را به تنظیم صحیح برسانید. مثلا اگر حرکت خودرو سریع است باید کلید down را فشار دهید تا سردنده به حالت صحیح برسد و حرکت خودرو آهسته شود.

نحوه تنظیم کلاچ برقی

برای رسیدن به حرکت نرم کلاچ هم می توانیم از دکمه up استفاده کنیم و این در هنگامی صورت می گیرد که در فواصل بین دنده ها، گاز اضافی یا اصطلاحا هرز مشاهده کنیم. اگر خودرو در این فواصل به اصطلاح کله می زد، باید از دکمه down استفاده کنیم تا باز هم به حرکت نرم دنده برسیم. برای تنظیم مهره و طول کابل هم که قبلا توضیح دادیم و تفاوتی در این قسمت وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که تمام تنظیمات را بهتر است در نمایندگی های مجاز سراسر کشور انجام دهید و توصیه می کنیم در خانه اقدام به این تغییرات و البته تنظیم کلاچ خود نکنید!

تنظیم کلاچ

آموزش ویدیویی نحوه تنظیم کلاچ موتور سیکلت

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس نگاهی به نحوه تنظیم کلاچ پراید و باقی خودروها انداختیم و چند نکته ساده در این زمینه را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید و از تجربیات خود برای کاربران صحبت کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    7

    با سلام و عرض ادب خواستم از ساخت بسیار خوبتون تشکر کنم.به این خاطر که بنده چندین سایت جستجو کردم برای تنظیم کلاچ اما تمامشان مشابه بود و در اخر هم متوجه نشدم.اما سایت شما بسیار واضح و روان توضیح دادن خسته نباشید مجددا تشکر

  2. محمد احمدی کشکولی فرهنگی گفت:
    -1

    با سلام و عرض ادب و احترام و سپاس ویژه حضور سبز و گرم طلا مطالب بسیار واضح شفاف و روشن در این سایت بیان گر دیده و جواب مشکلات و سوالات کاربران و عموم مردم بسیار قابل فهم و کاربردی است جا دارد مجدداً از نیت خیرتان درتسهیل و رفع مشکلات مردم از طریق زبان گویا و قابل فهم تان تشکر صمیمانه ای داشته باشیم.
    قال علی ع”

    کفاره یادگرفتن، یاد دادن است.
    پیوسته در پناه حق پاینده و سربلند

  3. Mm گفت:
    0

    سلام در مورد این که گفتید ( خودروهایی که بیش از یک راننده دارند، یا راننده هایی که بیش از حد کلاچ می گیرند می توانند کلاچ سفت را تجربه کنند. گاهی اوقات راننده ها متوجه نحوه صحیح تعویض دنده نیستند و چندین سال با حالت غلط اقدام به تعویض دنده می کنند. ) ، همه ماشین ها و راننده ها این گونه نیستند.

تبلیغات متنی