نگهداری از ماهی قرمز

آموزش روش نگهداری از ماهی قرمز شب عید در خانه

۰
آموزش روش نگهداری از ماهی قرمز شب عید در خانه
نمره 3.3 از 19 رای

ماهی قرمز یا همان Goldfish در طی دوران معاصر به یکی از نمادهای عید و سال نو در بین ایرانیان تبدیل شده است و از سویی دیگر یکی از اولین تجربیات ما ایرانی ها در مورد نگهداری از حیوانات خانگی بوده است. امروز ما در آی آر میکس قصد داریم تا با نحوه نگهداری از ماهی قرمز شب عید آشنا شویم.

چگونه ماهی قرمز را در داخل تنگ یا اکواریوم نگهداری کنیم؟

How to Care of Goldfish

نگهداری از هر حیوان خانگی نکات و رموز خاص خود را دارد برای مثال در آی آر میکس ما کاملترین آموزش نحوه پرورش و نگهداری از عروس هلندی در خانه را به شما آموزش دادیم و امروز می خواهیم برخی نکات و رازهای نگهداری از ماهی قرمز در تنگ را با شما در میان بگذاریم.

مقدمه نحوه نگهداری از ماهی قرمز

عمر این ماهی در ایران به ۱۳ روز هم گاهی نمی رسد و شاید مخاطبان سایت آی آر میکس متعجب شوند که این ماهی می تواند سالیان سال و حتی دهه ها به زندگی خود ادامه دهد و حتی به بزرگی بازوی شما شود! البته اگر روش نگهداری از ماهی قرمز  را بلد باشید.

 نگهداری از ماهی قرمز

نگهداری از ماهی قرمز به داشتن دانش کافی در سه موضوع وابسته است:

  • فراهم کردن مکان مناسب زیست برای Goldfish
  • آشنایی با شرایط زیست و تغذیه Goldfish
  • شناخت مشکلات احتمالی و راه حل آن ها

نگهداری از ماهی قرمز در خانه

برای قرن ها تصور می شد که Goldfish به راحتی در جای کوچکی به اندازه یک تنگ و یا ظرف می تواند زندگی کند. بهترین راه نگهداری از ماهی قرمز در خانه (البته اگر دوست دارید ماهی قرمزتان  خوشحال و سالم باشد) نگهداری ماهی قرمز در آکواریوم است. ما در مطالب پیشین نحوه ساخت آکواریوم در خانه را آموزش داده ایم در صورت تمایل این مطلب را مطالعه کنید. برای نگهداری ماهی قرمز در آکواریوم نیاز به فضایی دارید که حداقل ۷۵ لیتر آب را تامین کند (یعنی آکواریومی با ابعاد حداقل۴۰*۴۰*۵۰) این فضا برای رشد یک ماهی قرمز سیار مناسب است مگر اینکه بخواهید یک ماهی به اندازه دست خود داشته باشید که در این حالت به فضایی معادل ۷۰۰ لیتر نیاز است!!

آکواریوم برای ماهی قرمز

این نکته را در مراقبت از ماهی قرمز به یاد داشته باشد که نباید محیط زندگی ماهی ها را زود به زود عوض کنید. Goldfish موجودی بسیار حساس است و حتی اگر محیطش بهتر نیز شود احتمال مرگ آن وجود دارد. از ابتدا یک محیط سالم را برای آن در نظر بگیرید و در همان جا آن را نگه داری کنید. دقت کنید که هیچوقت ماهی را به طور مداوم بین تگ و آکواریوم جا به جا نکنید. دقت کنید که گلد فیش می تواند موقتا در محیط های کوچک (مثل تنگ کوچک یا کیسه پلاستیکی )هم زندگی کند هرچند که بهتر است از چند ساعت فراتر نرود.

ماهی قرمز عید

مراقبت از ماهی قرمز و تغذیه آن

مراقبت از ماهی قرمز، پیش از اینکه ماهی را وارد آب کنید شروع می شود دقت کنید که محیط آب برای زیست ماهی مناسب باشد.در نظر داشته باشید که ph  مناسب برای این نوع ماهی ۶٫۵ تا ۸٫۲۵ است. درنظر داشته باشید  که اگر چند ماهی قرمز دارید آن ها باید تقریبا همسان و یک شکل باشند چون این نوع ماهی به زیاده روی در خوردن مشهور است و اگر یک ماهی سریع و بزرگ کنار یک ماهی کوچک باشد، ماهی بزرگ تر  سهم ماهی کوچک را می خورد و دچار سوهاضمه می شود همچنین به ماهی کوچک تر نیز غذای کافی نمی رسد.

آب ماهی قرمز

لذا در صورت وجود این مشکل اکواریوم را با یک دیواره شیشه ای یا پلاستیکی به دوبخش مجزا تقسیم کنید. اگر می خواهید ماهی جدیدی را به جمع ماهی های قبلی اضافه کنید.دقت کنید که ماهی جدید باید برای دوری از انتشار بیماری تا دو هفته جدا زندگی کند.
هر هفته آکواریوم خود را تمیز کنید در صورتی که از تنگ استفاده می کنید این کار را روزانه انجام دهید. یک آکواریوم تمیز برابر است با یک ماهی خوشحال و سالم.

الگوی تغذیه ماهی قرمز

بهتر است که هر روز دوبار به ماهی خود غذا دهید به عبارتی   جای اینکه ماهی خود را به یک باره تغذیه کنید،آن را در طول روز به دفعات تغذیه کنید. غذای ماهی قرمز را می توانید از بسیاری از پت شاپ ها و سایت های مربوط به حیوانات خانگی و آبزیان به راحتی دریافت کنید اما دقت کنید هر وعده غذایی ابتدا خیس شود و سپس داخل آکواریوم قرار دهید. فراموش نکنید که غذای Goldfish باید دارای کربوهیدرات بیشتر و پروتئین کمتر باشد.

 نگهداری از ماهی قرمز

تولید مثل ماهی قرمز

قبل از صحبت در مورد بیماری های ماهی قرمز باید به این نکته توجه شود که Goldfish تنها در شرایطی که آب کافی و تمیز و غذای مناسب محیا باشد شروع به تولید مثل می کند. تخمک گذاری ماهی قرمز  در دمای ۲۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد رخ می دهد و تخم های این ماهی عموما به گیاهان و پوشش کف رودخانه ها و دریاچه ها می چسبند.تخم این ماهی بعد از۷۲ ساعت به لارو وسپس طی ۷ الی ۱۰ روز به ماهی کامل تبدیل می شود. بنابراین اگر ماهی خودتان را در تنگ نگه می دارید بهتر است که بخش تولید مثل را فراموش کنید.

 نگهداری از ماهی قرمز

بیماری ماهی قرمز

هنگامی که Goldfish بیمار می شود اولین نکته این است که ماهی بیمار را از دیگر ماهی های آکواریوم جدا کنید.

  1. لکه های سفید روی بدن ماهی: اگر بر روی بدن ماهی لکه های سفید ظاهر شد با دو روش به مقابله با این بیماری بروید در مرحله اول دمای محیط را تا ۲۹ درجه سانتی گراد بالا ببرید و در مرحله دوم میزان غلظت نمک در آب را زیاد کنید تا نجات ماهی قرمز در حال مرگ ممکن گردد.
  2. بادکردن شکم ماهی: بیماری دیگر بادکردن شکم ماهیست که عموما به علت انگل رخ می دهد و راهکار آن هم  جداکردن ماهی و قرار دادن آن در آب مقطریست که همانند راهکار بالا ابتدا شور شده باشد و سپس دمای آن تا ۲۹ درجه بالا رفته باشد ،اگر شما به موقع متوجه این موضوع شده باشید امکان نجات ماهی قرمز در حال مرگ و بازگشت وی به نزد دوستانش وجود دارد.
  3. وارونه شدن ماهی: مورد دیگر وارونه شدن ماهی یا شناکردن آن در حالت غیر متعادل است، دقت کنید در این حالت برای بهبود ماهی دوباره آن را قرنطینه کنید و به مدت ۳ روز به آن غذا ندهید این حالت در زمانی رخ می دهد که حجم زیادی از غذا را وارد بدن ماهی کرده اید

 نگهداری از ماهی قرمز

اگر علاقه مند به پرورش ماهی هستید و میخواهید از این راه کسب درآمد کنید، ما به شما مطلب آموزش تصویری پرورش ماهی قزل آلا ، تیلاپیا و … در خانه را پیشنهاد میکنیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره نگهداری از Goldfish و نکات مربوز به تغذیه و بهداشت آن با هم صحبت کردیم و با دردسرهای نگهداری از ماهی قرمز شب عید آشنا شدیم و البته چند راهکار ساده برای بهبود زندگی این ماهی شاد به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی