What to do if your car is in a flood

هنگام گیر افتادن ماشین در سیل چه کاری باید انجام داد؟

۰
هنگام گیر افتادن ماشین در سیل چه کاری باید انجام داد؟
امتیاز دهی به نوشته

با سرازیر شدن سیل در شهر ها و خیابان ها یکی از بدترین اتفاقاتی که مردم و به ویژه رانندگان اتومبیل را تهدید می کند گیر افتادن ماشین در سیل است و در صورتیکه اطلاعی از نحوه رسیدگی به این وضعیت نداشته باشید، وضعیت به سرعت بحرانی خواهد شد. با این حال چندین راه وجود دارد که استفاده از آنها می‌ تواند در مواقعی که داخل خودرو خود درست در میان سیل گیر افتاده‌ اید و آب در حال بالا آمدن است به شما کمک کند تا از وضعیت بحرانی خارج شوید.

نکات ایمنی در هنگام سیل زدگی؛ چگونگی مواجهه با سیل در هنگام رانندگی

What to do if your Car is in a Flood

حوادث طبیعی مانند سیل همیشه تهدیدی برای انسان و خودرو ها نیز بوده است. به ویژه در فصول بارندگی، ریزش بارش های مکرر موجب جمع شدن آب در خیابان ‌ها شده و در مدت زمانی کوتاه تشکیل سیل را در پی خواهد داشت. به همین دلیل امروز در آی آر میکس قصد داریم نکاتی در خصوص چگونگی مواجهه با سیل در هنگام رانندگی را با شما در میان بگذاریم.

نکات ایمنی در هنگام گیر افتادن در سیل

هرگز آب‌ های کم عمق را دست کم نگیرید. بر اساس یک دستورالعمل خاص توسط اداره مدیریت اضطراری؛ خطر طبیعی منتشر شده ۱۵ سانتیمتر آب می‌ تواند به شکستن فرمان کمک کند و کنترل ماشین را برای شما بسیار دشوار سازد. در همین حال، ۳۰ سانتیمتر آب به طرز شگفت‌ انگیزی می ‌تواند اتومبیل ‌ها را به تدریج از بین برده و شناور کند.

چگونگی مواجهه با سیل در هنگام رانندگی

در نهایت، ۵۷ لیتر آب برای جابجایی وسایل نقلیه سریع و حتی خودرو های بزرگی مانند کامیون، اتوبوس و وانت کافی است. به محض این که ماشین با آب احاطه شد، شما حق دارید که نگران باشید. اما هرگز نترسید و صبر نکنید تا سیل به سطح مهلکی برسد. شما باید دستورالعمل ‌های زیر را در هنگام گیر افتادن در سیل به خاطر بسپارید.

۱- با شرکت بیمه تماس بگیرید

صرف نظر از میزان صدمه ای که سیل به اتومبیل شما واردکرده، اولین کاری که در هنگام وقوع حوادث گیر افتادن در سیل باید انجام دهید این است که با شرکت بیمه تماس بگیرید. آسیب های سیل به طور کلی تحت پوشش جامع (آتش سوزی و سرقت) قرار می گیرند. بنابراین ممکن است هر نوع تعمیر یا جایگزینی را برای خودروی شما در نظر بگیرند. هرچه زودتر اقدام کنید به نفع خود شما خواهد بود.

۲- خودرو را به هیچ وجه روشن نکنید

از جمله نکات مهمی که در خصوص گیر کردن در ماشین به هنگام وقوع سیل باید بدانید، این است که در زمان گیر افتادن در سیل به هیچ وجه موتور اتومبیل را روشن نکنید. زیرا این امر می ‌تواند آسیب‌ های جدی به سیستم‌ داخلی اتومبیل شما وارد کند. پس از آنکه حجم آب جمع شده کم شد، می ‌توانید از یک متخصص بخواهید که خودرو شما را معاینه کند و اگر از خشک بودن سیستم‌ های داخلی اتومبیل اطمینان پیدا کردید، می‌توانید آن را روشن کنید.

گیر افتادن در سیل

۳- از اتومبیل خارج شوید

در هنگام گیر افتادن در سیل و زمانیکه به یکباره آب اطراف خودرو را فرا می ‌گیرد، اولین اقدامی که باید انجام دهید خاموش کردن موتور اتومبیل و خارج شدن از آن است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماشین خود را با روشن کردن چراغ‌ های خطر و چراغ‌ های جلو قابل مشاهده کنید و برای کمک گرفتن دست تکان دهید.

۴- قطعات داخلی اتومبیل را خشک کنید

پس از رهایی از سیلاب و کم شدن حجم آب در صورتیکه به متخصص اتومبیل دسترسی نداشتید خود شما می توانید به تنهایی شروع به خشک کردن قطعات داخلی اتومبیل نمایید. در هنگام گیر افتادن در سیل می‌توانید کاپوت خودرو را بالا زده و با یک پارچه نرم و تمیز تمام سطوح را خشک کنید. البته بهتر است قبل از خشک کردن سیستم‌ های داخلی خودرو، ارتباط باطری را قطع کنید. پس از خشک کردن قسمت ‌های مختلف موتور و سیم ‌کشی ‌ها، به سراغ اجزای داخل کابین اتومبیل بروید و سعی کنید با بهره ‌گیری از یک سشوار تمام سطوح را در داخل کابین خودرو خشک کنید.

رهایی از سیلاب

۵- روغن و فیلتر هوا را بررسی کنید

رانندگی در سیل بسیار خطرناک است. پس از وقوع سیل، قبل از اینکه با اتومبیل خود رانندگی کنید بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن را بررسی کنید؛ زیرا در اغلب موارد آب و مواد خارجی دیگر در میان پره‌ های فیلتر هوا و روغن خودرو جمع شده‌اند. به همین دلیل بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو را پس از وقوع سیل تعویض کنید.

۶- سعی نکنید ماشین خود را نجات دهید

گیر افتادن در سیل و شناور شدن خودرو روی آب، به این معنا نیست که شما می‌توانید ماشین خود را به یک مکان امن انتقال دهید. دلیل اصلی این که به شما توصیه می ‌کنیم که بلافاصله از ماشین بیرون بیایید، پیدا کردن یک سطح بلند است. سیل هنوز هم می ‌تواند به یک سطح بسیار بلند برسد؛ بنابراین بهتر است از تلاش برای نجات خودرو خود اجتناب کنید.

رانندگی در سیل

نکته: به عنوان یک صاحب خودرو، شما باید کاملا از اخبار وضعیت آب و هوا مطلع باشید.

۷- تمام سیستم برق خودرو را بررسی کنید

رعایت نکات ایمنی در سیل بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در صورتیکه خود شما تخصص معاینه فنی خودرو را دارید حتما تمامی اجزای الکتریکی خودرو را بررسی کنید. در غیر این صورت اتومبیل را به مکانیک رسانده و از خدمات بیمه خود در این مواقع استفاده نمایید.

۸- بدنه اتومبیل را به طور کامل تمیز کنید

سیل فقط آب به همراه ندارد و معمولا آلودگی ‌ها و مواد شیمیایی بسیاری در زمان سیلاب به بدنه اتومبیل برخورد می‌ کنند. بسیاری از این آلودگی‌ ها جزء مواد شیمیایی و اسیدی هستند که می ‌توانند به بدنه اتومبیل آسیب جدی وارد کنند؛ از همین رو پس از سیلاب، بدنه خودرو خود را با شوینده ‌های مخصوص و آب به خوبی تمیز کنید.

نکات ایمنی در سیل

۹- برای خارج شدن از خودرو شیشه ‌ها را نشکنید

یکی دیگر از نکات ایمنی در هنگام سیل زدگی این است که در هنگام گیر افتادن در سیل انرژی خود را صرف باز کردن در اتومبیل نکنید. زیرا تا زمانی که فشار از بیرون و درون برابر نشده باشد در خودرو باز نخواهد شد. به یاد داشته باشید برای خارج شدن از خودرو شیشه ‌ها را نشکنید. اگر فشار از بیرون و درون به سطح برابری نرسد شیشه ترکیده و قطعات آن به داخل ماشین روی شما و دیگر سرنشینان پاشیده می ‌شود.

۱۰- همیشه از وضعیت آب و هوا مطلع باشید

در هنگام گیر افتادن در سیل، پس از خارج شدن از اتومبیل کنار آن نمانید و به سطحی مرتفع بروید. بعد از خروج، اگر خودرو شما در حال غرق شدن است روی سقف آن نایستید چون امکان دارد همراه خودرو زیر آب بروید یا در صورت چپ شدن ناگهانی‌ آن سقوط کرده و صدمه ببینید. در نهایت همیشه از وضعیت آب و هوا مطلع باشید و یاد بگیرید چگونه شنا کنید.

گیر افتادن در سیل

با توجه به باران های عجیب این روزهای کشور عزیزمان ایران، خطر سیل بیش از همیشه افراد را تهدید می کند. اتفاقات ناخوشایند شهرهای شمالی ایران و البته اتفاقات استان فارس، نیاز به آمادگی در هنگام وقوع سیل را بالا برده است. ما در آی آر میکس نکات و اقدامات ضروری هنگام وقوع سیل را آموزش داده ایم. پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس نکاتی در خصوص چگونگی مواجهه با سیل در هنگام رانندگی را با شما در میان گذاشتیم. در صورت داشتن نظر یا انتقاد آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی