How To Make Fruit Leather

آموزش تصویری طرز تهیه لواشک آلو سیاه بدون فر در خانه

۰
آموزش تصویری طرز تهیه لواشک آلو سیاه بدون فر در خانه
نمره 4.4 از 5 رای

تهیه لواشک به غیر از این که از نظر مالی مقرون به صرفه است، سلامتی بیشتری را هم به خانواده شما هدیه می کند. با تهیه انواع مختلف لواشک در خانه، می توانید از میزان شکر و مواد دیگر آن مطمئن شوید و از این خوردنی سنتی حداکثر لذت را ببرید. در این مطلب آی آر میکس قصد داریم طرز تهیه لواشک آلو سیاه خانگی بدون نیاز به فر را به شما نشان دهیم، با ما همراه باشید.

چگونه در خانه لواشک میوه ای درست کنیم؟ طرز تهیه لواشک ترش خانگی

How To Make Fruit Leather

لواشک های میوه ای جزو جذاب ترین خوردنی های سنتی محسوب می شوند که همیشه هواداران خاص خود را دارند. بر خلاف چیزی که فکر می کنید، یاد گرفتن طرز تهیه لواشک ترش و دیگر لواشک ها اصلا کار سختی نیست و با کمی تمرین، می توانید بهترین لواشک ها را در خانه تولید کنید.

با چه میوه هایی میشه لواشک درست کرد؟

لواشک های بازاری همیشه حاوی نگهدارنده ها، رنگ دهنده ها، مواد افزودنی دیگر و چندین و چند طعم دهنده هستند و کمی نگرانی بابت کیفیت تولید آن ها وجود دارد. با خرید این لواشک ها شاید نتوانید از مواد درون آن اطمینان کامل داشته باشید و طبیعتا این مسئله شما را کمی نگران خواهد کرد. با یاد گرفتن طرز تهیه لواشک آلو یا باقی میوه ها می توانید لواشکی کاملا طبیعی و دارای میوه تولید کنید و از این مهارت خانگی استفاده کافی را ببرید. زیرا هیچ مهدودیتی در انتخاب میوه برای تهیه لواشک خانگی وجود ندارد.

طرز تهیه لواشک ترش

طرز تهیه لواشک آلو سیاه بدوه فر

به طور کلی برای تهیه انواع مختلف لواشک های خانگی، نیاز به یک روش کلی دارید. این روش در برخی میوه ها بسته به ماهیت و ساختار آن ها تفاوت خواهد داشت اما به صورت کلی باید از یک اصل عمومی در تهیه لواشک های مختلف پیروی کنید.

طرز تهیه لواشک هلو

مواد لازم برای تهیه لواشک

جمع آوری مواد لازم برای تهیه انواع مختلف لواشک، نیازمند میوه و کمی ادویه دیگر می باشد. طبیعتا اگر به دنبال طرز تهیه لواشک کیوی هستید ابتدا باید کیوی مطلوب و به میزان لازم تهیه کنید. برای تهیه انواع لواشک های مخلوط چند میوه می توانید میوه های مد نظر خود را با هم ترکیب کنید و باید ابتدا آن ها را با نسبت مورد نظر خود تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه لواشک

بعد از تهیه میوه های مورد نظر باید دانه های آن ها را خارج کنید اما تمام میوه ها نیازمند پوست کردن نیستند. برای تهیه لواشک ترش می توانید از آلبالو یا انار استفاده کنید اما اگر قصد تولید لواشک شیرین را دارید، سیب گزینه بهتری برایتان خواهد بود؛ استفاده از آلوچه و زرد آلو هم می تواند برای تهیه لواشک ملس مفید باشد.

سپس به مقدار کمی نمک، رب انار (یا موارد مشابه به صورت دلخواه)، کمی روغن مایع و البته یک سینی یا نایلون تمیز برای پهن کردن لواشک نیاز دارید.

تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک شلیل یا آلو

حالا که مواد لازم برای تهیه لواشک آلو قرمز یا سیاه را آماده کردید، باید میوه ها را به خوبی بشویید و آن ها را در یک ظرف قرار دهید. اگر قصد ساخت لواشک هلو یا شلیل را دارید، باید آب کمتری به ظرف اضافه کنید. میزان آبی که به ظرف میوه اضافه می کنید باید به اندازه ای باشد که فقط کف ظرف را بپوشاند. مثلا برای شلیل یا هلو حدود یک چهارم فنجان آب کافی خواهد بود. این میزان آب برای جلوگیری از سوختن و ته گرفتن میوه ها می باشد.

طرز تهیه لواشک شلیل

همانند تصویر بالا، باید میوه های شسته شده و پوست گرفته شده که قسمت های خراب یا دانه دار آن هم خارج شده را در قابلمه یا ظرف دیگری بریزیم و آن ها را بر روی گاز قرار دهیم. از چند دقیقه تا نهایتا ۲ ساعت زمان برای نرم شدن میوه ها کافی خواهد بود و بسته به جنس میوه، این زمان تفاوت دارد. البته توجه داشته باشید که برخی میوه ها که جدا کردن هسته آن ها سخت است را می توان با روش متفاوتی تهیه کرد. در این میوه ها می توان جدا کردن هسته ها را بعد از کمی نرم شدن انجام داد و هیچ اجباری در جداسازی هسته در ابتدا نیست.

طرز تهیه لواشک شلیل یا آلو

حالا که میوه های شما نرم شدند، باید به آن ها ادویه های مورد نظر را اضافه کنید. بعد از این که نمک، دارچین یا رب انار را به آن ها اضافه کردید، سعی کنید با قاشق و موارد مشابه، آن ها را کاملا له کنید. استفاده از مخلوط کن خانگی هم مناسب خواهد بود و در هر حال به میوه های له و آماده نیاز داریم. وقتی که میوه های شما کاملا پخته و همگن شدند، توجه کنید که آب میوه ها رقیق نباشد. اگر به این شرایط رسیدید، شعله را خاموش کنید و بگذارید ظرف میوه کمی خنک شود.

خنک شدن ظرف میوه لواشک

برای اطمینان از یک دست شدن میوه ها، از یک سبد و قابلمه هم اندازه با آن استفاده می کنیم. سبد را درون قابلمه می گذاریم و میوه ها را بر روی آن می ریزیم و باز هم اقدام به له کردن تکه های درشت می کنیم. شاید مرحله قبلی تهیه لواشک خانگی برای شما کافی باشد نیازی به این قسمت نداشته باشد؛ در هر حال در پایان این قسمت باید به مخلوطی یک دست برسید. حالا باید مخلوط شبیه به ماست (غلیظ، بدون هسته و قسمت های زائد میوه) را بر روی سینی یا نایلون تمیزی که از قبل آماده کرده ایم، پخش کنیم.

سینی یا نایلون تمیزی

نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که باید مقدار بسیار کمی روغن به کار ببرید تا مواد لواشک بعد از خشک شدن به نایلون یا سینی نچسبند. روغنی که بر روی نایلون یا سینی می کشید باید بسیار کم باشد و فقط به منظور جدایی آسان تر لواشک در پایان کار اعمال می شود. ضخامتی که لواشک را بر روی نایلون یا سینی پهن می کنیم به دلخواه خودمان است اما به صورت کلی نباید از ۱ سانتی متر بیشتر شود؛ ضخامت زیاد احتمال کپک زدن را بالا می برد و طبیعتا توصیه نمی شود.

طرز تهیه لواشک چند میوه

حالا برای خشک کردن میوه ها باید سینی یا نایلون را در کنار بخاری یا مقابل آفتاب یا بر روی پشت بام قرار داد؛ توجه کنید که روی آن را با نایلون بپوشانید یا به روشی مراقب تمیز ماندن آن باشید. می توانید آن را در اتاقی گرم و در مقابل پنجره بسته قرار دهید تا فقط آفتاب به روی آن بتابد. اگر به صورت سنتی اقدام به خشک کردن و تهیه لواشک می کنید، بهتر است تا حد ۲ یا ۳ روز صبر کنید. روش های جدیدتر مثل استفاده از فر هم وجود دارد اما ممکن است تمام زحمات را به باد بدهد! زیرا تنظیم درجه و شدت فر را نمی توان به خوبی مدیریت کرد و شانس خرابی کل لواشک بالا خواهد بود.

برش لواشک

حالا به پایان کار رسیدیم و می توانیم لواشک خود را لوله کنیم (یا هر شکل دیگری که می خواهیم). می توانیم برش های کوچک و به اندازه دلخواه در آن ایجاد کنیم و به صورت کلی محدودیتی در این قسمت وجود ندارد؛ فقط کافی است تا از لواشک خود لذت ببریم!

خوردن لواشک

پیش از این در آی آر میکس درباره روش خشک کردن انجیر و همچنین خشک کردن انواع مختلف میوه ها با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این مطالب را هم مطالعه کنید.

آموزش ویدیویی طرز تهیه لواشک توت فرنگی

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره تهیه لواشک با هم صحبت کردیم و طرز تهیه لواشک قیسی و انواع مختلف لواشک ها را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی