How to Make Healthy Homemade Mayonnaise

آموزش تصویری دو روش تهیه سس مایونز رژیمی : با ماست و با تخم مرغ

۰
آموزش تصویری دو روش تهیه سس مایونز رژیمی : با ماست و با تخم مرغ
نمره 3.3 از 4 رای

سس مایونز یکی از جذابترین و جادویی ترین مواد غذایی محسوب می شود اما چگونه می توانیم آن را در خانه درست کنیم؟ شاید در ابتدا به نظر سخت بیاید اما تهیه سس مایونز در خانه اصلا کار سختی نیست و روش های متنوعی برای این کار وجود دارد. در این مطلب آی آر میکس قصد داریم دو روش تهیه سس مایونز رژیمی را به شما نشان دهیم؛ با ما همراه باشید!

چگونه با ماست یا تخم مرغ در خانه سس مایونز رژیمی درست کنیم؟

How to Make Healthy Homemade Mayonnaise

یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین سس های سراسر دنیا، سس مایونز است؛ البته این سس در بین ما ایرانی ها هم از محبوبیت بالایی برخوردار است و تقریبا همه حداقل یک بار طعم آن را همراه غذاهای خود چشیده اند. با استفاده از این سس می توان غذاهای مختلفی را درست کرد و طعم بیشتری به آن ها بخشید. اما درست کردن آن در خانه به گونه ای که رژیمی هم باشد شدیدا حائز اهمیت خواهد بود. باقی مطلب را بخوانید تا بتوانید تهیه سس مایونز با ماست و با تخم مرغ در خانه انجام دهید.

تهیه سس مایونز

مواد لازم برای تهیه سس مایونز رژیمی با تخم مرغ

به صورت کلی برای تهیه سس مایونز رژیمی در خانه، نیاز به تخم مرغ است و همانطور که می دانید، تخم مرغ کالری و چربی بالایی دارد و مصرف زیاد آن، مخصوصا برای افراد مسن تر اصلا توصیه نمی شود. اگر بخواهیم سس مایونز رژیمی داشته باشیم می توانیم از دو روش استفاده کنیم. به طور کلی سفیده تخم مرغ، یک روغن مثل روغن زیتون یا انواع دیگر روغن ها، سرکه و البته شیرین کننده به صورت اختیاری برای تهیه سس مایونز نیاز هستند.

مواد لازم برای تهیه سس مایونز رژیمی

نکته مهم در گردآوری مواد لازم برای تهیه سس مایونز، انتخاب صحیح روغن خواهد بود. روغن زیتون که گاهی با اشکال روغن زیتون رژیمی هم موجود است، شدیدا توصیه می شود. روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت و انواع دیگری را می توان به جای روغن زیتون به کار برد و در نهایت همه چیز به سلیقه شما باز می گردد. همچنین می توانید روغن گردو، روغن آووکادو را با روغن زیتون یا نوع دیگری روغن ترکیب کنید و بر اساس نسبت های آن ها، روغن خاصی را داشته باشید.

طرز تهیه سس مایونز

بنابراین به صورت کلی برای تهیه سس مایونز برای ۴ نفر به این میزان مواد نیاز دارید:

  • سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن زیتون (یا هر روغن دیگری به دلخواه) ۱ لیوان
  • سرکه ۴ قاشق غذاخوری (به اضافه آبلیمو در صورت نیاز)
  • نمک ۲ قاشق چای خوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری (به میزان دلخواه و یا استفاده از شیرین کننده های دیگر)
  • فلفل و پودر خردل (دلخواه و به اندازه لازم)
  • ماست به میزان لازم

طرز تهیه سس مایونز رژیمی

به صورت کلی طرز تهیه سس مایونز رژیمی چندان سخت نیست و تفاوت چندانی با تهیه سس مایونز عادی ندارد. ابتدا باید سفیده را از زرده تخم مرغ جدا کنید و این کار نیاز به دقت نسبتا بالایی دارد. هر چقدر که بهتر این کار را انجام دهید، کیفیت و سلامت بیشتری برای سس مایونز خود ایجاد خواهید کرد.

جدا کردن سفیده از زرده

حالا سفیده تخم مرغ را به همراه شکر، نمک و پودر خردل ترکیب می کنیم تا یک مخلوط یکسان و یک شکل داشته باشیم. توجه کنید که طرز تهیه سس مایونز بدون خردل هم به همین شکل است و فقط باید پودر خردل را از مواد حذف کنید. مشکلی که در تهیه سس مایونز رژیمی وجود دارد این است که سفیده تخم (بدون حضور هیچ زرده دیگری) سبب بریدن سس می شود و عمر سس بسیار پایین تر از حالت عادی خواهد شد.

 طرز تهیه سس مایونز بدون خردل

حالا باید آبلیمو و سرکه را در یک کاسه دیگر ترکیب کنیم و به صورت آرام نصف آن را به مخلوط مرحله قبل بیافزاییم. حالا باید روغن زیتون را به ترکیب اضافه کنیم و این مرحله هم باید به آرامی صورت بگیرد. حالا که مخلوط ما شکل مناسبی گرفت، باید نصف دیگر آبلیمو و سرکه را به مخلوط اضافه کنیم و در نهایت باقی روغن زیتون یا روغن دلخواهمان را در ظرف نهایی بریزیم. همه مراحل باید به صورت قطره قطره و آرام انجام شود تا از کافی بودن میزان مواد اطمینان حاصل شود.

طرز تهیه سس مایونز در خانه

در پایان مراحل طرز تهیه سس مایونز در خانه باید فلفل سیاه را به مخلوط اضافه کنیم (در صورت نیاز و به طور دلخواه). حالا باید بگذاریم حدود ۲ ساعت این سس در محیط باقی بماند و بعد آن را به یخچال می بریم. اگر از زرده در طول فرایند آماده سازی سس مایونز استفاده کرده باشید، می توانید تا حدود یک هفته آن را در یخچال و دمای مناسب نگهداری کنید. اما اگر فقط از سفیده استفاده کرده باشید و سس مایونز رژیمی ساخته باشید، فقط حدود ۲ روز قابلیت استفاده از آن را خواهید داشت.

طرز تهیه سس مایونز رژیمی با ماست

تهیه سس مایونز رژیمی با ماست: در پایان مرحله قبل موفق شدیم سس مایونز رژیمی تولید و آن را تا حدود ۴۸ ساعت مصرف کنیم. اگر بخواهید سس سالم تری داشته باشید، می توانید بعد از تهیه سس مایونز رژیمی با ماست خود و پیش از مصرف آن همراه با غذاها، از کمی ماست کم چرب استفاده کنید. اضافه کردن ماست کم چرب، سس شما را کمی رقیق می کند و با این کار کمترین میزان کالری سس مایونز را دریافت خواهید کرد.

طرز تهیه سس مایونز رژیمی با ماست

بعد از این که آموزش تصویری طرز تهیه ماست چکیده خانگی با فر، مایکوویو را مطالعه کردید، باقی آموزش را دنبال کنید. ضمن این که به جز فلفل سیاه می توانید از برخی مواد گیاهی و مواردی مثل سیر و ادویه های دیگر هم استفاده کنید. به طور کلی محدودیت چندانی هنگام تهیه سس مایونز وجود ندارد و همه چیز به سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

آموزش تهیه سس سالاد رژیمی با ماست

برای تهیه سس سالاد سفید با ماست که بتوانید آنرا برای پیتزا هم استفاده کنید، میتوانید ویدیویی آموزشی زیر را مشاهده کنید.

 

پیش از این در آی آر میکس درباره طرز تهیه فلافل خوشمزه ایرانی و لبنانی در خانه به سبک مغازه و آموزش تصویری درست کردن چیپس خانگی و پنیری با طمع های مختلف در خانه با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این مطالب را هم مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره طرز تهیه سس سفید با ماست صحبت کردیم و دو روش ساده انجام این کار را به شما نشان دادیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی