How to Prevent Sports Injuries

آسیب ورزشی چیست؟ راهنمای جلوگیری از آسیب دیدگی در ورزش

۰
آسیب ورزشی چیست؟ راهنمای جلوگیری از آسیب دیدگی در ورزش
امتیاز دهی به نوشته

روش های زیادی برای سالم ماندن وجود دارد و مطالب زیادی درباره حفظ سلامت ارائه شده است. صرف نظر از موارد مرتبط با رژیم غذایی و سبک زندگی، باید قبول کرد که بدون انجام ورزش، هرگز نمی توان به سلامتی مطلوبی رسید. در تمامی برنامه های غذایی یا درمانی، نقش ورزش شدیدا پر رنگ است و نمی توان آن را نادیده گرفت. طبیعتا ورزش هم باید به صورت اصولی انجام شود و در غیر این صورت حوادث بدتر و آسیب دیدگی های بعدی را به همراه خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم تا انواع آسیب های ورزشی و راهنمای جلوگیری از آسیب دیدگی در ورزش را با هم مرور کنیم و نگاه کاملی به این مسئله داشته باشیم؛ با آی آر میکس همراه باشید.

چگونه از آسیب دیدگی ورزشی جلوگیری کنیم؟

How to Prevent Sports Injuries

فرقی نمیکند که به صورت حرفه ای یا آماتور ورزش می کنید، باید به فکر انجام صحیح آن و جلوگیری از آسیب دیدگی باشید. هیچ کس از آسیب دیدگی فیزیکی استقبال نمی کند اما این مسئله در کمین همه ورزشکاران است! با این که قطعا نمی توان به روشی برای جلوگیری قطعی و صد در صدی از آسیب های ورزشی رسید، تحقیقات نشان می دهند که در صورت رعایت نکات ایمنی در ورزش، می توان تا حدود ۲۵ درصد از آسیب ورزشی فاصله گرفت.

آسیب های ورزشی

آسیب ورزشی چیست؟

به طور کلی آسیب های ورزشی، صدماتی هستند که حین ورزش، فعالیت ورزشی یا تمرین های متنوع ورزشی رخ می دهند. انواع بسیار متفاوتی برای آسیب های ورزشی وجود دارد که به صورت کلی در دو زیر شاخه کلی آسیب های بافت نرم و آسیب های بافت سخت تقسیم می شوند. خستگی، استفاده بیش از حد از اندام ها در حین ورزش، تمرین با درد و آسیب های فیزیکی به سر و اندام ها تنها چند مورد ساده از انواع مختلف آسیب های ورزشی هستند.

آسیب ورزشی چیست؟

بیشترین نواحی آسیب دیده در جریان ورزش شامل زانو و قوزک می شود و این مسئله در مردان و زنان تقریبا به صورت یکسان بروز می کند. بنابراین توصیه می کنیم تا از قوانین عمومی و نکات کلی این مطلب پیروی کنید تا از آسیب های ناشی از ورزش مورد علاقه خود، فاصله بیشتر و بیشتری بگیرید. پیش از این هم درباره ترفندهای کاهش صدمات ناشی از سقوط یا افتادن و درمان گیاهی ترک و شکستگی استخوان در طب سنتی صحبت کرده بودیم.

شرایط فیزیکی مناسب با ورزش داشته باشید

در ذهن داشته باشید که جنگجوی ضعیف، مصدومیت در ورزش را با درصد و شدت بالایی تجربه می کند. پیش از این که ورزش خاصی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که تمرین کافی برای انجام آن را دارید. مثلا فوتبال بازی کردن برای رسیدن به فرم و تناسب بالا، کاملا غلط است.

آسیب های ناشی از ورزش

پیش از این که بخواهید فوتبال را شروع کنید، باید بدن مناسب با آن را از طریق ورزش های سبک تر مثل دویدن آرام و اصولی به همراه بدنسازی های متناسب آن، به دست آورید. بعد از این که بدن متناسب با فوتبال را در خود ساختید باید از تمرین های مخصوص و طراحی شده برای فوتبال پیروی کنید تا آسیب های ورزشی در فوتبال را به حداقل برسانید.

از قوانین ورزش خود پیروی کنید

قوانین هر ورزش متناسب همان ورزش هستند و به هدف خاصی طراحی شده اند؛ هدف قوانین هر ورزش، جلوگیری از آسیب دیدگی بازیکنان و حاضرین در آن می باشد. به طور کلی قوانین بازی برای ایمن نگه داشتن شما نوشته شده اند و نباید آن ها را دست کم گرفت. طبیعتا باید با افرادی ورزش کنید که مثل شما این قوانین را جدی می گیرند و از آن ها پیروی می کنند.

قوانین ورزش

از تجهیزات لازم برای ورزش استفاده کنید

کلاه، دستکش، محافظ دهان و دیگر تجهیزات مخصوص ورزش های مختلف برای افراد ضعیف حاضر در این ورزش ها طراحی نشده اند. این وسایل برای تمامی بازیکنان و ورزشکاران علاقه مند به ورزش مذکور تولید می شوند و باید از تک تک آن ها استفاده کرد تا از آسیب های ناشی از ورزش جلوگیری شود. هرگز بدون وسایل کامل و ضروری اقدام به ورزش نکنید و با این کار زانو، دست، دندان یا باقی بخش های بدن خود را سالم نگه دارید.

تجهیزات لازم برای ورزش

استراحت کامل داشته باشید

ورزشکارانی که به صورت متوالی و با فشار بالا ورزش می کنند، بیشتر دچار آسیب دیدگی می شوند. با این که بسیاری از ورزشکاران فکر می کنند با تمرین بیشتر، عملکرد بهتری خواهند داشت، چندین مقاله در مورد آسیب های ورزشی وجود دارد خلاف این مسئله را نشان می دهد. استراحت با فواصل زمانی و میزان مناسب یک اصل مهم و ضروری در جلوگیری از صدمات ورزشی است و نباید آن را نادیده گرفت. توجه داشته باشید که استراحت شما را قوی می کند و با درجه ای بسیار کمتر دچار صدمات ناشی از خستگی فیزیکی یا روحی می شوید.

استراحت کامل داشته باشید

پیش از ورزش، بدن خود را گرم کنید

عضلات گرم کمتر دچار آسیب دیدگی ناشی از ورزش می شوند. حتی حرفه ای ترین ورزشکاران هم پیش از کوچکترین حرکت ورزشی، بدن خود را به طور کامل و مطلوب گرم می کنند. البته برخی از ورزش ها به صورت کلی نیاز به شروع آرام دارد و فرایند گرم کردن را در خود جای می دهد. در هر صورت بدون گرم کردن نمی توان اقدام به ورزش کرد و باید این موضوع ساده را تا پایان جلسات ورزشی ادامه داد.

گرم کردن

با درد یا خستگی شدید ورزش نکنید

یکی از مهمترین روش های جلوگیری از آسیب های جسمانی در ورزش، توجه به وضعیت آمادگی بدنی است. هرگز نباید بدون توجه به آسیب دیدگی قبلی یا درد بدنی اقدام به ورزش کرد. دردها همیشه بیانگر یک مشکل در بدن هستند و برخلاف چیزی که مردم فکر می کنند، درد برای بدن شدیدا مفید است! درد است که به ما می گوید در کدام قسمت بدن دچار مشکل شده ایم و در واقع یک هشدار ایده آل برای ما محسوب می شود. بدن همیشه به ما نشانه هایی را در قالب درد ارسال می کند و ما باید آن ها را جدی بگیریم. هرگز در صورتی که شدیدا خسته هستید یا در بدن خود درد حس می کنید، ورزش را ادامه ندهید.

درد یا خستگی شدید

نکته دیگر در بحث درد این است که نادیده گرفتن درد می تواند به مزمن شدن آن بیانجامد. یک درد ساده و به ظاهر عادی می تواند به راحتی مزمن شود و سال ها همراه شما بماند. برای همین است که باید درد را مهم دانست و سریعا در جهت رفع آن اقدام کرد. آسیب های ورزشی در بدنسازی و تمامی ورزش های دیگر جزو موارد طبیعی و ناگزیر هستند اما با کمی هوشیاری و حوصله می توان آن ها را به حداقل رساند و بدن سالم تری برای خود ایجاد کرد.

توصیه می کنیم در پایان این مطلب، نگاهی به علل سوختن عضله در بدنسازی و روش های جلوگیری از آن بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشی با هم صحبت کردیم و چند نکته بسیار ساده را در این رابطه به شما ارائه دادیم. اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید یا سابقه ورزش مداوم را دارید، تجربیات، نظرات یا پیشنهادات خود را از بخش دیدگاه ها برای ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی