What is a Torn meniscus

علائم آسیب دیدگی مینیسک زانو چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

۰
علائم آسیب دیدگی مینیسک زانو چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟
نمره 1 از 1 رای

مینیسک یکی از قسمت های مهم زانو است که نقش ضربه گیر در زانو را بر عهده داشته و موجب استحکام زانو می شود. پارگی مینیسک زانو که یکی از آسیب های شایع برای ورزشکاران است می تواند باعث ایجاد اختلال درعملکرد صحیح زانو شود و زندگی شخصی یا ورزشی فرد را با مشکل جدی روبرو نماید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا علائم و راه های درمان آسیب دیدگی مینیسک زانو را به اختصار با شما در میان بگذاریم.

معرفی نکات درمانی مینیسک پاره شده و روش های مقابله با آن

What is a Torn Meniscus

پارگی مینیسک، یکی از شایع ترین آسیب های غضروف زانو است. هر کس در هر سنی می تواند دچار پارگی مینیسک شود اما ورزشکاران به خصوص افرادی که ورزش های برخوردی همچون فوتبال انجام می دهند بیشتر در معرض خطر پارگی مینیسک قرار دارند. نشانه های آسیب دیدگی مینیسک بخش زانو در نوجوانان و بزرگسالان با هم متفاوت است؛ همچنان که علت و نوع پارگی هم می تواند متفاوت باشد.

۱- مینیسک زانو چیست؟

یک صفحه هلالی فیبری – غضروفی که قسمتی از فاصله مفصلی بین استخوان درشت نی و ران را پر می کند مینیسک می باشد. هر زانو دو مینیسک دارد. یک مینیسک خارجی و یک مینیسک داخلی. مینیسک ها بافت هایی شبیه غضروف ولی به مراتب محکم تر از آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک هستند.

مینیسک زانو (اجزای داخلی و خارجی)

آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته اند. وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ای است که به زانو وارد می شود. در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین می رسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو بشدت به یکدیگر کوبیده می شوند و مینیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش می دهد.

۲- پارگی یا آسیب دیدگی مینیسک زانو چیست؟

مشخصه بارز از علائم آسیب دیدگی مینیسک، پاره شدن بافت غضروفی است که در سمت داخلی اندام زانو قرار گرفته است. اغلب این پارگی با درد داخل زانو همراه است. علاوه بر آن آسیب های مینیسک داخلی از آسیب های مینیسک خارجی شیوع بیشتری دارند. گاهی پارگی مینیسک داخلی با آسیب دیگر زانو مانند رباط های صلیبی، رباط های جانبی یا مینیسک خارجی همزمان می باشند.

پارگی یا آسیب دیدگی مینیسک زانو

هر مینیسک به مثابه یک ضربه گیر می باشد و در حین فعالیت های متضمن تحمل وزن، از تماس استخوان ران با درشت نی ممانعت به عمل می آورد. در حالت عادی مینیسک دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی می باشد و این مشخصه باعث حرکت آسان استخوان ران بر روی درشت نی می شود. از دلایل پارگی یا آسیب مینیسک می توان به تحمل وزن بیش از حد یا وارد شدن نیرو های چرخشی اشاره نمود به طوری که مینیسک سطح صاف و صیقلی خود را از دست می دهد. به چنین پدیده ای پارگی یا آسیب دیدگی مینیسک داخلی زانو گفته می شود.

۳- علت پارگی مینیسک زانو چیست؟

  • سن (مینیسک با افزایش سن دچار فرسودگی می شود)
  • ورزش های برخوردی مانند فوتبال، هاکی و (نوعی فوتبال آمریکایی)
  • ورزش های مسابقه ای مانند دو میدانی
  • بلند کردن اشیاء و اجسام سنگین و خم شدن موجب آسیب دیدگی شدید زانو میشود
  • چرخش های شدید که باعث ایجاد وزن روی ساق پا و خم شدن زانو می شود اغلب باعث پارگی های مینیسک بخش زانو خواهد شد.

علت پارگی مینیسک زانو

به طور میانگین از بین هر صد هزار نفر، ۶۱ نفر در طول زندگی خود تجربه این اختلال را داشته اند.

۴- علائم آسیب دیدگی مینیسک زانو

این علائم به صورت کلی عبارتند زانو عبارتند از:

  • درد زانو
  • ورم زانو
  • صدا کردن زانو موقع آسیب
  • به سختی خم و راست کردن پا از ناحیه زانو
  • قفل شدن زانو

درد زانو شدید جزو علائم آسیب دیدگی زانو نیست؛ زیرا اگر دچار آسیب دیدگی شده باشید بازهم می توانید با وجود آسیب، بازی و ورزش کنید. اما وقتی که زانو ملتهب می شود و ورم می کند نشان می دهد کاملا آسیب دیده است.

۵- راهکارهای برای پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

– از آنجایی که غضروف ترمیم شده را نمی توان دوباره ترمیم کرد، پیشگیری از پارگی مجدد مینیسک پا بهترین درمان است.

– داشتن وزن مناسب و اجتناب از آسیب و فشار در غضروف زانو در طول فعالیت های روزانه احتمال پارگی مینیسک را کاهش می دهد.

علائم آسیب دیدگی مینیسک زانو

– همچنین تقویت عضلات زانو نه تنها شامل عضله چهار سر ران و عضلات همسترینگ می شود بلکه تقویت عضلات هسته ای بدن نیز در پیشگیری از پارگی مینیسک پا موثر است (تقویت عضلات و حفظ انعطاف پذیری به محافظت از مفاصل کمک می کند).

۶- درمان آسیب دیدگی مینیسک زانو با ورزش

تعدادی از تمرینات حرکتی، کششی و استقامتی می تواند در منزل انجام شود. اگرچه توصیه می شود این تمرینات را تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپی یا مربی ورزشی انجام دهید. برای درمان بسیاری از موارد آسیب دیدگی زانو از روش های فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات چهار سر ران و بازیابی دامنه حرکتی مفصل زانو می توان کمک گرفت. انجام درمان های فیزیوتراپی از جمله ورزش و حرکات اصلاحی با کنترل کردن درد و کاهش التهاب و تورم نقش بسزایی در روند درمان پارگی مینیسک زانو دارند.

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

فیزیوتراپیست حرکات و تمرین های ورزشی مخصوصی را برای حفظ استحکام زانوی بیمار در طول درمان پارگی و کشیدگی مینیسک زانو طراحی می کند و بدین ترتیب به ترمیم دامنه حرکتی زانو کمک می شود. همچنین به شما یک برنامه ورزشی خانگی را ارائه می دهد که مناسب وضعیت شما طراحی شده است.

توصیه می شود در این قسمت نگاهی به نحوه آب درمانی در استخر برای کمر، زانو درد، سیاتیک و باقی موارد بیاندازید.

۷- درمان آسیب دیدگی مینیسک زانو با جراحی

امروزه درمان جراحی آسیب های مینیسک توسط تکنیک آرتروسکوپی انجام می شود. در این روش پزشک از راه شکاف کوچکی که روی پوست زانوی شما ایجاد می کند یک دوربین را وارد زانو کرده تا بتواند داخل را مشاهده کند و سپس از راه شکاف های کوچک دیگر ابزارهایی را وارد زانوی شما می کند تا با کمک آنها قسمت پاره شده مینیسک را ترمیم یا از زانوی شما خارج نماید.

جراحی مینیسک زانو

مزیت روش آرتروسکوپی برای بررسی مفصل این است که معمولا ترومای کمتری در بافت ایجاد می شود. در نتیجه درد کاهش پیدا کرده و ممکن است بهبودی سریع تر انجام گیرد.

پیش از این در آی آر میکس درباره راه های درمان درد آرتروز زانو و درد پشت زانو با ورزش با هم صحبت کرده بودیم و می توانید آن را هم مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس علائم و راه های درمان آسیب دیدگی زانو را به اختصار با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی