What is the best home remedy for toenail fungus

چگونه قارچ ناخن را درمان کنیم؟ آموزش درمان قارچ ناخن پا در طب سنتی

۰
چگونه قارچ ناخن را درمان کنیم؟ آموزش درمان قارچ ناخن پا در طب سنتی
امتیاز دهی به نوشته

قارچ ناخن پا یک عفونت شایع در انگشتان پا محسوب می شود. این عفونت مسری است و قابلیت انتشار از یک انگشت به انگشتان دیگر یا حتی فرد دیگر را هم دارد. روش های متعددی برای درمان قارچ ناخن پا وجود دارد اما قصد داریم در این مطلب آی آر میکس، نگاه بیشتری به درمان های سنتی و خانگی بیاندازیم. با ما همراه باشید!

بهترین روش های گیاهی برای درمان قارچ ناخن پا و دست چیست؟

What is the Best Home Remedy for Toenail Fungus

همانطور که گفته شد درمان های زیادی برای مقابله با قارچ ناخن پا وجود دارد که شامل داروهای ضدقارچی بسیار قدرتمند می شود. این داروها تاثیر بسیار خوبی دارند اما برخی افراد دچار عوارض جانبی ناخوشایند آن می شوند. این عوارض به صورت کلی از دردهای معده و مشکلات گوارشی تا مشکلات پوستی دیگر را در بر می گیرد. به همین خاطر برخی افراد از روش های گیاهی برای درمان قارچ ناخن پا و دست استفاده می کنند و نتایج خوبی هم به دست می آورند.

جوش شیرین برای درمان قارچ پا

جوش شیرین یکی از ترکیباتی است که با از بین بردن رطوبت انگشتان، احتمال ابتلا به قارچ ناخن پا یا دست را کاهش می دهد. به طور کلی دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد اما یک علت قارچ ناخن که بسیار هم مهم است، همین رطوبت انگشتان می باشد. طبق تحقیقاتی که روی جوش شیرین و قارچ پا انجام شده است، این ماده توانسته رشد قارچ را در ۷۹ درصد بیماران متوقف کند و ۱۷ درصد دیگر هم تا حدودی بهبود یافته اند.

جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین کافی است آن را درون جوراب و کفش ریخت تا رطوبت پا به وسیله این ماده جذب شود. ضمن این که می توان خمیر جوش شیرین و آب را مستقیم بر روی ناخن مبتلا قرار داد و پس از ۱۰ دقیقه آن را شست. این کار را باید چند بار در روز تکرار کرد تا قارچ ها به طور کلی از بین بروند.

پمادهای موضعی دارای نعناع

این نوع پمادها که حاوی نعنا هستند به خوبی ضد قارچ پا عمل می کنند. پزشکان این نوع داروها را برای کمک به درمان سرفه و علائم سرماخوردگی تجویز می کنند. ما پمادهای حاوی نعناع ویژگی های موثری در درمان قارچ ناخن پا هم دارند و می توان از آن ها به خوبی کمک گرفت.

پمادهای موضعی دارای نعناع

تحقیقات روی این ماده هم پاسخ خوبی به همراه داشته است اما همچنان مطالعات بیشتری مورد نیاز خواهد بود. استفاده از آن هم بسیار ساده است و فقط باید پماد را روی ناخن مبتلا قرار داد. این کار را روزی یک بار و به مدت چند هفته انجام می دهند تا به بهبود لازم برسند.

استفاده از سرکه برای درمان قارچ ناخن پا

درمان قارچ پا با سرکه: سرکه همواره به عنوان یک محلول خانگی برای تمیز کردن و البته پخت و پز به کار می رود. تا به امروز هیچ تحقیقی نتوانسته شواهدی مبنی بر استفاده از سرکه برای حل قارچ پا پیدا کند، اما نتایج خانگی و سنتی نظر دیگری دارند. بسیاری از افرادی که سرکه را به صورت مستقیم روی ناخن پا یا دست مبتلای خود قرار داده اند، پاسخ خوبی دریافت کرده اند. فقط باید سرکه و آب گرم را به نسبت ۱ به ۲۱ با هم ترکیب کنید و آن را بر روی ناخن قرار دهید.

استفاده از سرکه برای درمان قارچ ناخن پا

درمان قارچ ناخن با سیر

یکی از روش های طب سنتی برای درمان قارچ پا استفاده از سیر می باشد اما این مورد هم شواهد علمی چندانی برای خود به دست نیاورده است. یک مطالعه بر روی ویژگی های ضد قارچی قدرتمند سیر انجام شد و نتایج نسبتا قابل قبولی دریافت کرد اما تحقیقات بیشتری بر روی آن نیاز خواهد بود. سیر می تواند تا حد زیادی قارچ ناخن دست و پا با رنگ های سفید و زرد را از بین ببرد. می توانید دلایل مختلف تغییر رنگ ناخن دست و پا را در آی آر میکس بخوانید.

درمان قارچ ناخن با سیر

در هر صورت افرادی که از این ماده برای درمان قارچ ناخن دست خود استفاده کرده اند، از نتایج آن راضی بوده اند. فقط کافی است سیر خرد شده را بر روی قارچ ناخن قرار داد و حدود ۳۰ دقیقه آن را در محل حفظ کرد. البته اگر ناخن دست یا پای شما دچار زخم شده باشد، بهتر است در مصرف سیر با دقت بیشتری عمل کنید. به طور کلی گاهی اوقات، قارچ ناخن دست بعد از کاشت ایجاد می شود و باید به دنبال یکی از درمان های گیاهی یا دارویی بود.

عصاره گیاه دارویی انجبار

این گیاه دارویی در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده نیست اما در مکزیک به عنوان یک درمان سنتی قارچ پا و دست به کار می رود. انجبار که با نام گل مار هم شناخته می شود، ویژگی های ضد قارچی قدرتمندی دارد و در آزمایشگاه موفق به ایجاد نتایج قابل قبولی بر روی پای چند ورزشکار شده است. عصاره این گیاه را می توان به صورت تجاری تهیه کرد و دو تا سه بار در هفته آن را بر روی موضع مالید. این درمان قارچ پا حدود ۳ ماه طول می کشد و به احتمال بالا می تواند پاسخ خوبی به همراه داشته باشد.

عصاره گیاه دارویی انجبار

ترکیب روغن های مختلف برای قارچ ناخن پا

روغن های سنتی متعددی برای درمان قارچ ناخن دست و پا وجود دارند و برخی از آن ها نتایج خوبی هم به همراه داشته اند. این روغن ها به صورت ترکیبی با یکدیگر و یا به صورت مجزا در بازار و عطاری ها به فروش می رسند و شامل موارد زیر می شوند:

  • روغن اسطو خودوس
  • روغن عطر نارنج (پتی گرین)
  • روغن مریم گلی
  • روغن یلنگ یلنگ
  • روغن گل یاس

ترکیب روغن های مختلف برای قارچ ناخن پا

ترکیب این روغن ها با یکدیگر می تواند تاثیر ضد قارچی و ضد میکروبی خوبی به همراه داشته باشد اما نسبت ترکیب آن شدیدا حائز اهمیت است. توصیه می شود به دنبال روغن تجاری ترکیب این روغن ها باشید و یا آن ها را از عطاری ها تهیه کنید. ضمن این که درمان قارچ ناخن با حنا هم مفید می باشد و تاثیر خوبی از استفاده از حنا ثبت شده است.

تغییر رژیم غذایی برای درمان قارچ دست و پا

یکی از مهم ترین مسائل برای درمان قارچ ناخن دست و پا، بهبود سلامت عمومی بدن می باشد. هیچ شواهد علمی برای این مسئله وجود ندارد اما با بهبود رژیم غذایی، می توان توان عمومی بدن را بالا برد و نتیجه بهتری از درمان های دیگر دریافت کرد. به صورت کلی رژیم غذایی باید دارای مواد معدنی، ویتامین ها و دیگر موادی باشد که بهبود و رشد ناخن کمک می کنند. مثلا می توان میزان این مواد در رژیم غذایی را بالا برد:

  • تمام غذاهای دارای کلسیم و ویتامین دی
  • اسیدهای چرب درون ماهی ها مثل ماهی سالمون
  • ماست های پروبیوتیک
  • غذاهای حاوی پروتئین کم
  • مواد غذایی دارای آهن بالا مثل اسفناج

تغییر رژیم غذایی برای درمان قارچ دست و پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به صورت کلی قارچ ناخن پا و دست جزو مشکلات جدی و خطرناک افراد محسوب نمی شود. اما برخی از افراد با بیماری های نسبتا خاص باید مراقب این بیماری باشند؛ مثلا افراد مبتلا به دیابت و افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند. این دو گروه باید به دنبال درمان های پزشکی قارچ ناخن دست و پا مثل درمان قارچ ناخن با لیزر باشند و از درمان های سنتی و خانگی اجتناب کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تمام افرادی که هنگام استفاده از درمان های این مطلب، حس ناخوشایندی را تجربه کردند یا وضعیت بدتری را در خود دیدند، باید فورا به پزشک مراجعه کنند. ضمن این که برای اطمینان بیشتر از مصرف این درمان های سنتی، بهتر است پیش از هر عملی با پزشک مشورت کرد و نظر او را جویا شد.

پیش از این هم درباره درمان لکه سفید روی ناخن و رفع پوسته پوسته شدن بدن با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این مطالب را هم مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب نگاهی به عارضه قارچ ناخن پا انداختیم و چند روش خانگی و سنتی را برای رفع آن به شما نشان دادیم. اگر تجربه ناخوشایند این بیماری را داشته اید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی