What I Learned From Learning How to Say No

مهارت نه گفتن چیست و چگونه این مهارت را در خود تقویت کنیم؟

۰
مهارت نه گفتن چیست و چگونه این مهارت را در خود تقویت کنیم؟
امتیاز دهی به نوشته

برای بسیاری از ما توانایی نه گفتن امری سخت و حتی غیر ممکن است. به خصوص در فرهنگ ما ایرانی ها بسیاری از افراد، “نه” شنیدن را نوعی بی احترامی و کم توجهی به خود به حساب می آورند. باید سعی کنیم نه گفتن را یاد بگیریم. در واقع باید بتوانیم درک درستی از موقعیت و شرایط داشته باشیم تا موفق به کسب این مهارت مهم شده و از فواید نه گفتن در زندگی روزمره خود بهره مند شویم.

آموزش راه های تقویت مهارت نگه گفتن در نوجوانان و جوانان

How to Say No

ناتوانی افراد در پاسخ منفی به درخواست های سایرین، دلایل زیادی دارد. برخی می خواهند با پاسخ مثبت، خود را فردی مهربان و دوستی وفادار جلوه دهند. رودربایستی در روابط فردی، فامیلی و اجتماعی نیز دلیلی دیگر بر این ناتوانی است. یادگیری اینکه چطور به بعضی از فرایند ها نه بگویید در ابتدا کار سختی است اما اگر به اهمیت این قضیه در مسیر زندگیتان پی ببرید به تلاش خود برای یادگیری این مهارت ادامه خواهید داد. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راهکارهایی جهت به دست آوردن و تقویت مهارت نه گفتن را یاد بگیریم.

۱- برای تقویت مهارت نه گفتن قاطعانه پاسخ دهید!

اولین قدم در مسیر بدست آوردن قدرت نه گفتن این که باید قبل از هر چیز بپذیرید “نه گفتن” حق مسلم شما است. در نظر داشته باشید که افراد از هر روشی استفاده می کنند تا دیگران را متقاعد به گفتن بله و وادار نمودن به انجام کاری که می خواهند نمایند. به همین دلیل همیشه قاطعانه پاسخ دهید. اگر کلام ما از استحکام کافی برخوردار باشد دیگران به خود اجازه نخواهند داد جهت ترغیب ما به انجام خواسته هایشان مجددا سعی و تلاش کنند.

قاطعانه پاسخ دهید

۲- دروغ گفتن ممنوع!

به هیچ وجه برای گفتن نه به شخص مقابل از دلایل دروغ استفاده نکنید؛ به خاطر داشته باشید شما به دیگران مدیون نیستید. اگر دوست صمیمیتان از شما درخواستی می کند و شما می توانید برایش دلیل انجام ندادنتان را توضیح دهید اشکالی ندارد اما بدانید با دلیل آوردن برای انجام ندادن کاری بعد از مدتی شما مورد قضاوت دیگران قرار می گیرید. گفتن منطقی کلمه “نه” گاهی اوقات نهایت صداقت، صراحت و شجاعت ما را می رساند. در نتیجه دیگران احترام بیشتری را برای ما قائل خواهند شد.

۳- از موقعیت های آسان تر شروع کنید

برای اینکه جسارت خود را در نه گفتن افزایش دهید بهتر است از موقعیت های کوچک تر و با افرادی که بیشتر با آنها صمیمی هستید شروع کنید تا به تدریج بتوانید در موقعیت های دشوارتر “نه” بگویید. برای مثال رد کردن پیشنهاد یک دوست برای بیرون رفتن یا غذا خوردن در یک رستوران نمونه ای از جواب نه دادن به یک موقعیت ساده است.

دروغ گفتن ممنوع

۴- به پیامد های مثبت “نه گفتن” خود فکر کنید

هر گاه به درخواستی نه بگویید، می‌توانید به کارهای دیگری بله بگویید که مزایای زیادی برایتان دارد. مثلا به جای انجام کاری که به آن علاقه‌ ندارید می‌ توانید وقت بیشتری را با دوستان یا خانواده بگذرانید و از آن لذت ببرید. مهارت نه گفتن به مواد مخدر از جمله این موارد است.

به پیامد های مثبت "نه گفتن" خود فکر کنید

همانطور که می دانید درصد بسیار بالایی از معتادین، مشکل خود را ناشی از تعارفات و درخواست های نادرست دیگران برای مصرف مواد می دانند. کسب مهارت نه گفتن به اعتیاد، سیگار یا دیگر پیشنهادات نادرست باعث می شود شما بتوانید بدون درگیری و با ارائه استدلال های منطقی و روشن و نیز رفتار های اصلاحی و تکمیلی در زمینه امتناع، از خود پایداری نشان دهید. در این خصوص مهارت نه گفتن در دانش آموزان یا نوجوانان خود را تقویت کنید.

۵- زبان بدن را جدی بگیرید

اگر قصد نه گفتن را به صورت رو در رو دارید، زبان بدن را جدی بگیرید. به این معنی که هنگام نه گفتن در چشم ‌های طرف مقابل‌ نگاه کنید. با دستان‌ خود یا چیزی بازی نکنید و در مورد تصمیم‌ تان دودل نباشید. طوری برخورد نکنید که انگار از تصمیم خود ناراحت هستید و می ‌توان نظرتان را تغییر داد.

۶- یک دلیل کوتاه بیاورید

در این مرحله از آموزش راه های تقویت مهارت نگه گفتن در نوجوانان باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ما هیچ نیازی به شرح و توضیح علت عدم پذیرش خود نداریم. بعلاوه نباید نسبت به رد انجام درخواست دیگران احساس گناه کنیم، بلکه باید توجه کنیم که انجام کارهایی که تمایل چندانی به انجام آن نداریم احساس بدی را در ما ایجاد می کند که باید با اعتماد به نفس و انگیزه بالا با آن مقابله کنیم و دست از کوشش خود بر نداریم. سعی کنید در هنگام رد یک تقاضا بیش از حد وارد جزئیات نشده و توضیح ندهید و تصور نکنید باید پاسخ منفی خود را توجیه کنید.

یک دلیل کوتاه بیاورید

می توانید در این رابطه نگاهی هم به مشکل کم حرفی بیاندازید و در جهت حل آن قدم بردارید.

۷- مودبانه نه بگویید

گفتن نه به این معنی نیست که بی ادبانه رفتار کنید. محترمانه یا نا محترمانه بودن این رفتار ربطی به نه گفتن یا بله گفتن شما ندارد؛ بلکه به نحوه بیان و گفتن آن مربوط می شود. در پاسخی که می دهید باید نهایت ادب را رعایت کرده و برای احساس طرف مقابل خود ارزش قائل شوید.

۸- گاهی درخواست زمان برای فکر کردن نمایید

گاهی “نه” جواب قطعی ما به یک درخواست خاص نیست. اگر ما علاقه مند به انجام یک کار یا قبول یک پیشنهاد هستیم، شاید لازم باشد قبل از آن به برنامه روزانه و وظایف فعلی خود نگاهی بیاندازیم. همچنین شاید برای فکر کردن در خصوص آن پیشنهاد خاص و بررسی جوانب مختلف آن به زمان کافی نیاز داشته باشیم. پس صادق باشیم و به جای گفتن بله یا نه فوری، مقدار مشخصی زمان برای فکر کردن (یک روز، یک هفته یا…) از طرف مقابل بخواهیم. در این خصوص آموزش نه گفتن به کودکان خود را از یاد نبرید.

زمان برای فکر کردن

۹- راهکار یا پیشنهاد ارائه کنید

گاها در موقعیتی قرار می گیرید که پس از گفتن نه به دوست یا همکار خود می توانید پیشنهاداتی را جایگزین آن کنید. فراموش نکنید که شما به خاطر حسن نیتی که دارید یک راه حل جایگزین پیشنهاد می دهید و هیچ تعهدی برای این کار ندارید. به عنوان مثال دوست شما در خصوص یک کار کامپیوتری از شما درخواست کمک می کند. شما به دلیل نداشتن وقت یا هر دلیل دیگری به صورت کاملا مودبانه درخواست ایشان را رد کرده و در عوض دوست خود را که به نوعی متخصص در آن کار است را برای کمک به او پیشنهاد می دهید.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

فرزندان ما وقتی از یک من قوی و یک خود ارزشمند برخوردار باشند می‌توانند با تکیه بر آن در مقابل انحراف ‌ها، اعتیاد و کارهای خلاف و آنچه که احساس ارزشمند بودن فرد را خدشه دار می‌ کند مقاومت کنند. به یاد داشته باشیم، نه گفتن یک هنر است. از همان ابتدای کودکی به او نه گفتن را بیاموزید. مثلا هنگامی که در حال آشپزی یا رانندگی هستید از شما می خواهد برایش قصه بگویید. به کودک خیلی محکم بگویید نه الان وقتش نیست یا شب از شما درخواست شکلات می کند فقط بگویید نه!

 نه گفتن یک هنر است

بدون هیچ توضیح یا توبیخی فقط نه بگویید و به گریه های کودک بی توجه باشید. سعی کنید خواسته را جایگزین کنید یا حواسش را پرت نمایید. به این ترتیب با آموزش رفتارهای شجاعانه مثل نه گفتن به کودک خود می ‌توانیم به افزایش اعتماد به نفس او کمک کنیم. افزایش اعتماد به نفس در کودک ما باعث تقویت روابط اجتماعی و احساس رضایت و آرامش خاطر بیشتر کودک خواهد شد.

توصیه می کنیم در پایان مطلب، نگاهی به موضوع رهایی از درگیری ذهنی بیاندازید و روش های درمانی آن را مرور کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس راهکارهایی جهت به دست آوردن مهارت نه گفتن را با یکدیگر مرور کردیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی