تفاوت چای سبز و سیاه با چای سفید ؛ کدام یک سالم تر است؟

۰
تفاوت چای سبز و سیاه با چای سفید ؛ کدام یک سالم تر است؟
نمره 4 از 2 رای

معمولا وقتی صحبت از یک نوشیدنی گرم به میان می آید، بیشتر افراد به یاد چای یا قهوه می افتند. خصوصا چای که از دیرباز تا به امروز در زندگی ما ایرانی ها جا خوش کرده است. چای بر اساس درجه و مدت زمان اکسیداسیون برگ هـایش به ۴ گروه چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و چای سفید تـقسیم می شود. در ادامه به تفاوت چای سبز و سیاه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کدام چای کافئین ندارد و سالم تر است؟

Green tea vs black tea which one is healthier

برخی افراد فکر می کنند مصرف چای سفید یا چای سبز بر چای سیاه ارجحیت دارد اما این گونه نیست. ترکیباتی که در انواع چای هست با هم متفاوت اند و هر یک خواص آنتی اکسیدانی خاص خودشان را دارند. اما به طور کلی بهتر است در نوشیدن چای نیز تنوع را رعایت کنیم. امروز در آی آر میکس قصد داریم  و مزایای هر یک را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چای سیاه چیست؟

چای سیاه و سبز هر دو از گیاه مشابهی به نام “کاملیا سنسیس” آمده است. تفاوت چای سیاه، سبز و سفید در نحوه فراوری آن است. در مرحله فراوری، چای سیاه تخمیر و اکسیداسیون می شود و رنگ، عطر و خواص بسیاری می گیرد.

چای سیاه چیست؟

با استفاده از اکسیداسیون، برگ چای اکسیژن جذب می‌ کند و خشک می ‌شود. اگر اکسیداسیون بسیار کم انجام شود، چای سبز می ‌ماند و اگر اکسیداسیون کامل انجام شود، چای سیاه به دست می آید. چای سیاه نسبت به چای سبز کافئین بیشتری دارد؛ زیرا اکسیداسیون، آنتی اکسیدان چای را کاهش داده و در عوض میزان کافئین آن را افزایش می ‌دهد.

خواص چای سیاه برای سلامتی

– بهبود سلامت قلب: مصرف منظم چای سیاه می تواند به بازسازی اختلال عملکرد عروق کرونری بیماران قلبی کمک کند.

– کاهش کلسترول: یکی دیگر از فواید مصرف چای سیاه این استاین افراد می توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهد که عامل سکته قلبی و حملات مرگبار قلبی است.

– بهبود هضم: چای سیاه دارای تانن ها و دیگر مواد شیمیایی است که دارای اثر مثبت و آرام کننده بر روی سیستم هضم بدن انسان است.

– بهبود سنگ کلیه: چای سیاه می ‌تواند تشکیل سنگ کلیه را تا ۸ درصد کاهش دهد. با این حال پزشکان در این باره نظرات مختلفی دارند.

خواص چای سیاه برای سلامتی

– کاهش خطر سرطان تخمدان: تئوفلاوین ‌های موجود در چای سیاه مانند کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند مانع از تولید سلول‌ های سرطانی تخمدان شود. به گفته پزشکان در بیمارانی که روزانه بیش از ۲ فنجان چای می ‌نوشیدند کاهش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان تخمدان مشاهده شد.

– پیشگیری از پیری زودرس: آنتی ‌اکسیدان و پلی فنول وجود در چای می ‌تواند پوست شما را از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک محافظت کند. چای سیاه در مقایسه با چای ‌های دیگر یک عامل ضد چروک موثر تر بود و این از خواص منحصر به فرد چای سیاه است.

چای سبز چیست؟

از جمله تفاوت چای سبز با دیگر چای ها، شیوه تهیه و فراوری آن است. روش تهیه چای سبز به این گونه است که برگ های چای کمی اکسید شده و بلافاصله فرآیند اکسیداسیون توسط بخار یا به وسیله بو دادن در تابه های داغ متوقف می‌ شود.

چای سبز چیست؟

اکسیداسیون فرآیندی است که طی آن اکسیژن توسط برگ جذب شده و آن را خشک می کند. با بخار یا بو دادن، رنگ سبز برگ حفظ شده که باعث می شود طعم چای سبز بسیار ملایم تر از چای سیاه شود. همچنین آنتی اکسیدان ها در چای سبز بیشتر از چای سیاه و در چای سفید بیشتر از چای سبز هستند.

خواص چای سبز

– خاصیت ضد سرطانی: در جوامعی که چای سبز به عنوان یک نوشیدنی رایج مرتب مصرف می شود، ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان های گوارشی و سرطان پروستات کمتر است. چای سبز و عصاره چای سبز به طور قابل توجهی سرعت تکثیر سلول های سرطانی در پوست، معده، مری، روده بزرگ، ریه، پانکراس، مثانه، تخمدان، و پستان را کاهش می دهد.

– افزایش سوخت و ساز بدن: مصرف ۴ فنجان چای سبز در روز می تواند تا حدودی سوخت و ساز پایه بدن را افزایش دهد و با افزایش سوخت و ساز نیز مقدار کالری کمتری در بدن به صورت بافت چربی ذخیره می شود.

خواص چای سبز

– محافظت از قلب: افرادی که روزانه سه فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشند، خطر کلی ابتلا به بیماری قلبی در نتیجه کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید در آنها کاهش می یابد.

– آرامش بخش و ضد خستگی: دانشمندان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که موش ‌ها با مصرف نوشیدنی دارای آنتی ‌اکسیدان ‌های چای سبز به جای آب، توانستند مدت زمان بیشتری را قبل از این که خسته شوند شنا کنند. این ترکیبات می ‌توانند با گیرنده ‌های مغزی که تاثیر آرام ‌بخشی روی بدن دارد ارتباط برقرار کنند.

چای سفید چیست؟

تفاوت چای سفید با سبز این است که چای سفید در اصل جوانه های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک دار نقره ای دارد می چینند. در واقع طبیعی ترین چای، چای سفید است که آنتی اکسیدان های آن حفظ می ‌شود (بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد و در حفاظت از بدن در برابر بیماری ها موثرتر از سایر چای ها است) و اکسیداسیون روی آن انجام نمی گیرد. میتوان گفت سالم ترین چای موجود چای سفید است!

چای سفید چیست؟

بعد از چای سفید، کمترین فراوری روی چای سبز انجام می‌ شود و چای سیاه عموماً بیشترین حجم فراوری و مواد افزودنی را داراست. اما متاسفانه به دلیل رنگ، طعم، کافئین پایین و قیمت بالا چای سفید، چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت. شما می توانید ترکیب چای سفید و سبز را به صورت دمنوش در خانه تهیه و میل نمایید یا از بازار به صورت بسته بندی تهیه کنید. ضمن این که قبلا در آی آر میکس روش تهیه و دم کردن چای سبز را با هم مرور کرده بودیم.

تفاوت چای سبز و سفید و سیاه در چیست؟

برخلاف تصور عده زیادی که بر این باورند چای سبز، چای سیاه و چای سفید از گیاهان متفاوتی ایجاد می شود، اما در واقعیت چنین نیست. تمامی این گونه های چای از یک گیاه که نام علمی آن کاملیا سنسیس است بدست می آیند. تفاوت این نوع چای ها در طرز تهیه و روش فراوری آنها از برگ سبز گیاه کاملیا است که منجر به ایجاد چند محصول با خواص و کافئین متفاوت از یک گیاه شده است.

تفاوت چای سبز و سفید و سیاه در چیست؟

بسته به اینکه درجات تخمیر تا چه حد باشد، چای به انواع مختلف تقسیم می شود. ترکیباتی که در انواع چای هست با هم متفاوت اند و هر یک خواص آنتی اکسیدانی خاص خودشان را دارند. از دید دارویی، کافئین موجود در چای سفید و سبز کمتر است و طبیعتا مصرف مداوم آنها وابستگی ای را که چای سیاه به وجود می آورد به دنبال ندارد. بنابراین بهتر است در نوشیدن چای نیز تنوع را رعایت کرد. همچنین شما می توانید از مخلوط چای سبز با چای سیاه نیز استفاده نمایید.

آیا چای سبز بدون کافئین است؟

– چای ها همگی از گیاهی آسیایی که نام علمی آن کاملیا است تهیه می شوند و همه حاوی کافئین هستند. دیگر چای هایی که آنها را به عنوان دمنوش می شناسیم از گیاهان دیگری که به این گیاه ارتباطی ندارند تهیه می گردند که آنها بدون کافئین هستند.

– عوامل مختلفی بر میزان کافئین موجود در برگ های چای موثر است. اما به طور کلی هرچه عمر گیاه و جوانه کمتر باشد میزان کافئین برگ ها بیشتر است.

چای ترش یا چای سبز؟

این روزها بازار نوشیدن انواع دمنوش ها جهت لاغری داغ است. عده زیادی سوال می کنند که آیا چای ترش یا سبز موجب لاغری می شود یا خیر؟

چای ترش یا چای سبز؟

باید گفت هیچ دمنوش یا چایی به تنهایی موجب لاغری نخواهد شد. به عنوان مثال چای ترش یا قرمز حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد؛ اما نمی تواند به تنهایی سبب لاغری شود. این چای در کنار رژیم غذایی و تحرک می تواند یک نوشیدنی رژیمی و کم کالری باشد. همین موضوع در مورد چای سبز نیز صادق است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به تفاوت چای سبز و سفید و سیاه پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را به اختصار توضیح دادیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی