How to Get Creases Out of Leather Shoes

آموزش تصویری روش از بین بردن خط و چروک روی کفش چرمی

۰
آموزش تصویری روش از بین بردن خط و چروک روی کفش چرمی
نمره 3.3 از 7 رای

کفش های چرمی در ابتدای خرید بسیار صاف و براق هستند؛ اما پس از گذشت چند ماه خطوط ریز و درشتی روی سطح کفش پدیدار می شوند. برای از بین بردن چروک کفش چرمی در خانه باید بافت آن را نرم کنید. یکی از روش های متداول در این زمینه استفاده از واکس است که در ادامه با جزئیات به توضیح آن خواهیم پرداخت.

چگونه چروک روی کفش چرمی را از بین ببریم؟

How to Get Creases Out of Leather Shoes

محصولات چرمی عمدتا از قیمت بالایی برخوردار هستند. بنابراین باید همچون یک سرمایه ارزشمند از آن محافظت کنید و در پی افزایش عمر آن باشید. خوشبختانه محصولات چرمی به گونه ای هستند که در صورت نگهداری صحیح، مدت زمان طولانی را برای شما کار خواهند کرد. توجه به از بین بردن خط و چروک کفش چرم از جمله این موارد است. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راهکارهای از بین بردن چروک روی کفش چرم را طی چند مرحله به شما آموزش دهیم.

مراحل از بین بردن چروک کفش چرم

آنچه که نیاز دارید:

  • اتو بخار
  • آب
  • مقوا یا روزنامه باطله جهت پر کردن داخل کفش
  • پارچه های تمیز
  • واکس یا پولیش مخصوص کفش چرم

مراحل از بین بردن چروک کفش چرم

مرحله اول از بین بردن خط روی کفش:

در مرحله اول از بین بردن چروک کفش چرمی، روزنامه یا مقوا های باطله را مچاله کرده و با احتیاط داخل کفش کنید؛ بطوریکه کفش کاملا شکل گرفته و سفت شود. این کار باعث می شود که چرم پس از اتو شدن به شکل اولیه خود بازگردد.

مرحله دوم رفع چروک کفش چرم:

داخل مخزن اتو بخار را از آب پر کرده و آن را در دمای مناسب قرار دهید تا داغ شود. دما را روی درجه متوسط قرار دهید تا از سوختگی چرم جلوگیری شود.

مرحله سوم ترمیم کفش چرم:

پارچه هایی که آماده کرده اید را کمی مرطوب کنید و روی سطح کفش قرار دهید. این کار به جلوگیری از سوختگی چرم در حین اتو کردن کمک خواهد کرد.

مرحله چهارم:

اکنون می توانید با خیال راحت شروع به اتو کردن و از بین بردن چروک کفش خود نمایید. در صورتی که در میان اتو کردن، پارچه ها رطوبت خود را از دست دادند می توانید مجددا آنها را مرطوب نمایید (به هیچ وجه بدون پارچه های مرطوب، کفش چرمی را اتو نکنید). حرارت مستقیم از هر نوع آن موجب خراب شدن محصولات چرمی خواهد شد.

از بین بردن چروک کفش چرمی

مرحله پنجم از بین بردن خط و چروک روی کفش:

پس از اتمام مرحله اتو کشی، کفش های چرمی را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در معرض هوای آزاد (اما نه در معرض نور مستقیم خورشید) قرار دهید تا به تدریج خشک شود. برای اینکه فرایند خنک سازی به سرعت انجام نگیرد، می توانید با گذاشتن پارچه های مرطوب روی کفش به تدریج این کار را انجام دهید.

نکته: تا حد امکان برای خشک کردن کفش های چرمی از خشک کن استفاده نکنید. چرا که خشکی سریع و زیاد موجب ازدیاد چروک کفش و خرابی آن خواهد شد. ضمن این که توصیه می شود روش صحیح شسشتوی کفش های مختلف را مطالعه کنید.

مرحله ششم:

پس از اتمام مراحل اتو کشی و خشک شدن کفش، اکنون می توانید از انواع واکس کفش چرم (واکس بی رنگ یا روغن مخصوص چرم) به منظور نرم کردن بافت کفش استفاده نمایید.

انواع واکس کفش چرم

چگونه کفش چرم را نرم کنیم؟

به طور کلی برای نرم کردن کفش ها، می توانیم از روش های متعددی استفاده کنیم.

وازلین برای کفش چرم

در صورت دسترسی نداشتن به واکس یا پولیش مخصوص می توانید استفاده از وازلین برای کفش چرم را نیز امتحان کنید. از یک برس کوچک یا مسواک کهنه برای زدن وازلین به کفش استفاده کنید. از وازلین طوری استفاده نمایید که تنها یک لایه نازک روی کفش باقی بماند. کفش را یک شب به حال خود بگذارید. بعد از اینکه به کفش استراحت دادید و نرم شد، آن را با یک پارچه خشک پاک کنید تا هرگونه وازلین اضافه از آن جدا شود.

روغن زیتون برای کفش چرم

ابتدا گرد و غبار و خاک کناره کفش و سوراخ های بند کفش را کاملا تمیز نمایید. سپس مقدار کمی روغن زیتون را روی یک تکه پنبه یا دستمال بریزید و بر روی کفش خود بمالید. پس از گذشت نیم ساعت کفش را با فرچه واکس بزنید. روغن زیتون منجر به دوام و افزایش طول عمر چرم و جلوگیری از چروک کفش چرم خواهد شد.

روغن زیتون برای کفش چرم

جلوگیری از چروک شدن کفش چرم

– کفش های چرمی خود را به طور مرتب از گرد و خاک پاک کنید و حداقل هفته ای یکبار آنها را واکس بزنید.

– از خیس کردن کفش چرمی خود بپرهیزید. در صورت خیس شدن بلافاصله داخل کفش را از روزنامه پر کنید و دور از حرارت مستقیم قرار دهید تا خشک شود. حرارت مستقیم موجب خشک شدن سریع و چروک کفش خواهد شد.

– برای جلوگیری از چروک شدن کفش چرم، پس از واکس زدن و تمیز کردن کفش چرمی خود حتما از قالب های چوبی مخصوص کفش استفاده نمایید. این قالب ها نه تنها از چروک کفش چرمی شما جلوگیری می کنند بلکه فرم انواع کفش مردانه و زنانه را نیز حفظ خواهند کرد.

علت چروک شدن کفش چرم بسیار است. اما اگر قصد استفاده از بوت یا کفش چرمی خود در روز بارانی را دارید، حتما برای جلوگیری از خیس شدن کفش ها از اسپری ضد آب استفاده نمایید. واکس یا اسپری ضد آب را به کمک یک اسفنج روی تمام سطح کفش خود بمالید.

علت چروک شدن کفش چرم

– برای طولانی تر کردن عمر کفش های خود بهترین نوع واکس برای کفش چرم را انتخاب نمایید. مرطوب کننده چرم با واکس های معمولی موجود در بازار متفاوت است. بنابراین پس از خرید محصول چرمی ، واکس یا نرم کننده مخصوص آن را نیز از فروشنده بخواهید.

– حداقل ماهی یک بار با استفاده از پارچه نرم یا اسفنج، مواد نرم کننده را روی تمام سطوح کفش بمالید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه به کمک برس کفش ها را تمیز کنید تا مواد اضافی از روی کفش پاک شود. در صورت رعایت کردن موارد بالا به ندرت به ترمیم کفش چرم خود نیاز پیدا خواهید کرد. در صورتی که نیاز به ترمیم یا تعمیر کفش خود داشتید، نگاهی به این مطلب آی آر میکس بیاندازید.

ترمیم کفش چرم

پیش از این در آی آر میکس درباره ترمیم چرم کاپشن و کیف با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این مطلب را هم مطالعه کنید.

آموزش ویدیویی روش از بین بردن چروک و خط روی کفش چرم

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس مراحل از بین بردن چروک کفش چرم را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی