How to Prevent Spring Allergies

برای حساسیت بهاری چه کنیم؟ آموزش راه های درمان آلرژی بهاری در خانه

۰
برای حساسیت بهاری چه کنیم؟ آموزش راه های درمان آلرژی بهاری در خانه
امتیاز دهی به نوشته

عده زیادی در فصل بهار با انواع حساسیت ها و آلرژی بهاری دست و پنجه نرم می کنند. ضمن اینکه این عارضه اغلب به صورت یک بیماری مزمن فرد مبتلا را رنج خواهد داد. در چنین شرایطی می توان با انجام برخی رفتارها حساسیت فصلی بهاره را کنترل کرد یا از شدت آن کاست. با ما همراه باشید.

راهکارهای پیشگیری از حساسیت فصلی در بهاری

How to Prevent Spring Allergies

آلرژی بهاری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به ‌طور اشتباه در برابر ماده ‌ای به نام آلرژن که چندان هم خطرناک نیست از خود دفاع می‌ کند. این عوامل محیطی و غذایی شامل آلرژن های موجود در هوا (گرده گل، گرد و غبار و…)، نیش حشرات، برخی مواد غذایی، داروها و سایر عوامل هستند. اگرچه اجتناب از این آلرژن ‌ها طی فصل حساسیت به طور کامل امکان پذیر نیست، اما برای اینکه خیلی کمتر در معرض آلرژن ها باشید راه‌ هایی وجود دارد. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راه درمان آلرژی بهاری و پیشگیری از آن را طی چند مرحله با شما در میان بگذاریم.

بخش اول: پیشگیری از حساسیت بهاری در خارج از منزل

۱- هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید. به خصوص در ساعات اولیه ۵ تا ۱۰ صبح زمان کمتری را در بیرون بگذرانید. چراکه گل و گیاهان بیشترین میزان گرده افشانی را در این ساعات از روز خواهند داشت. همچنین در روزهایی که شدت باد زیاد است برای پیشگیری از حساسیت فصلی بهاره از خانه خارج نشوید.

راه درمان آلرژی بهاری و پیشگیری

۲- ابتدای صبح بیشترین زمان گرده افشانی است. وارد شدن گرده‌ ها به بینی و ریه شما علائم حساسیت بهاری را تشدید کرده و در برخی موارد منجر به بروز آسم خفیف می ‌شود. اگر مجبور هستید در ساعات ابتدایی صبح از خانه خارج شوید، حتما از ماسک فیلتر دار و عینک استفاده کنید. به خصوص زمانیکه مشغول کار در حیاط لابلای گل و گیاهان هستید.

حساسیت بهاری

یکی از راه های مقابله با تنگی نفس در فصل بهار زدن ماسک است.

۳- در هنگام رانندگی شیشه ها را بالا بکشید و به جای آن، کولر یا سیستم گردش هوای داخل اتومبیل را روشن کنید. به این ترتیب از ورود گرد و غبار و گرده گیاهان به داخل اتومبیل خود جلوگیری کرده اید.

تنگی نفس در فصل بهار

بخش دوم: حذف علائم آلرژی زا در داخل منزل

۱- از جمله راه های پیشگیری و درمان خانگی آلرژی بهاری، دوش گرفتن است. وقتی بیرون هستید بدن و موی شما می ‌تواند مقدار بسیار زیادی گرده و آلودگی جمع کند. بنابراین هر شب قبل از خواب دوش بگیرید و لباسی که بیرون پوشیده اید را بشویید.

بخش دوم: حذف علائم آلرژی زا داخل منزل

۲- یکی از راه های پیشگیری و درمان آبریزش بینی در بهار، جلوگیری از ورود گرد و غبار و گرده گل ها به مجرای داخلی بینی است. بنابراین با آمدن فصل بهار، خانه تکانی سال نو را فراموش نکنید. همچنین فیلترهای دستگاه تهویه هوا در منزل را تعویض نمایید تا به این ترتیب آلرژن های فضای داخلی خانه را به حداقل برسانید.

درمان آبریزش بینی در بهار

۳- تمیز کردن خانه را به ‌طور مرتب انجام دهید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می ‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. فرش ها را به طور مرتب جاروبرقی بکشید یا با تی کشیدن سطوح سرامیکی تمام گرد و غبار را از کف خانه و اتاق ها پاک کنید. جاروبرقی ‌های پرقدرت می ‌توانند گرده‌ و سایر آلرژن ‌ها مانند موی حیوانات خانگی را به خوبی جمع کنند.

حساسیت چشمی در فصل بهار

از جمله راه های پیشگیری از آبریزش بینی و حساسیت چشمی در فصل بهار توجه به همین نکات ظریف است.

۴- دستشویی و حمام را تمیز کنید. به ویژه از بین بردن قارچ ها و کپک هایی که روی سطوح مختلف دستشویی و حمام به وجود می آیند اهمیت زیادی دارد. این قارچ ها از عوامل اصلی بروز آلرژی هستند. در فصل بهار به دلیل افزایش رطوبت این مشکل تشدید می شود.

جلوگیری از آلرژی بهاری

۵- حیوانات خانگی خود را از محل رختخواب و مبلمان خود دور کنید. تماس مستقیم با حیوان خانگی در افراد دارای آلرژی ممکن است به آماس پوستی منجر شود و باعث ایجاد علائم و نشانه هایی همچون کهیر، اگزما و خارش پوست گردد.

آلرژی بهاری

به عنوان مثال اگر فردی نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست و یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌ زا آزاد خواهد کرد. گرفتگی صدا و بروز سرفه های خشک مزمن می تواند به دلیل حضور حیوانات خانگی باشد و باید به آن توجه کرد.

۶- به منظور جلوگیری از آلرژی بهاری، لباس‌ ها را برای خشک شدن بیرون از خانه پهن نکنید. چراکه گرده‌ ها به راحتی روی پارچه‌ می‌ نشینند و بعدا که لباس را به تن کنید علائم آلرژیک ایجاد خواهند کرد.

ماشین لباسشویی

شما می توانید پس از خشک کردن لباس ها در خشک کن ماشین لباسشوئی، آنها را روی رخت آویز داخل خانه قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند.

۷- هر روز صبح تخت خواب خود را مرتب کنید. کشیدن ملافه یا پارچه روی تخت و بالش ها می تواند از نشستن گرد و غبار روی آنها جلوگیری کند.

نشستن گرد و غبار

همچنین تا حد امکان هفته ای یک تا دو بار ملافه بالش و تشک خود را به خوبی بشویید تا تمام ذرات ریز آلرژی زا از آن پاک شود. یکی از راه های پیشگیری و درمان حساسیت پوستی فصل بهار توجه به نظافت رختخواب است.

بخش سوم: راه حل های پزشکی درمان آلرژی بهاری

۱- استفاده از دارو های آنتی هیستامین یا همان ضد حساسیت ها می توانند تا حد زیادی به کاهش علائم آلرژی زا کمک کنند. این دارو مانع تولید هیستامین (هیستامین عامل آبریزش بینی می باشد) در بدن شده و غشاهای مخاطی را در بخش های مختلف بینی شما خشک می کند. شما می توانید نیم ساعت قبل از خارج شدن از منزل یک قرص آنتی هیستامین مصرف کنید.

درمان حساسیت پوستی فصل بهار

نکته: برای مصرف این قرص یا سایر داروها حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

۲-  با مراجعه به پزشک تست پوستی آلرژی دهید. این تست یک راه امن و نسبتا آسان برای پزشک است تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد علائم آلرژیک در شما می شود.

قطره چکان

در طول تست آلرژی پوستی، پوست در معرض عوامل آلرژی زا قرار می گیرد و سپس علائم واکنش حساسیتی مشاهده می شود.

۳- در صورتی که با وجود مصرف انواع قرص های ضد حساسیت باز هم از آلرژی بهاری خود رنج می برید، به پزشک معالجه کنید تا درمان های پیشرفته تری را جهت درمان حساسیت فصلی بهاره شما تجویز نماید.

حساسیت فصلی بهاره

علاوه بر مصرف آ‌نتی ‌هیستامین ‌ها و دارو‌های ضدالتهاب، استفاده از اسپری‌ های چشم، بینی و دهان که در بازار موجود است، موجب کنترل علائم آلرژی شده و از پیشرفت بیماری به صورت موقتی جلوگیری می ‌کند.

بخش چهارم: درمان آلرژی بهاری با روش های طبیعی

۱- درمان آلرژی بهاری در طب سنتی با انواع مواد گیاهی و خوراکی است. کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می ‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی بهاری و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز، انواع توت و چای.

درمان آلرژی بهاری با روش های طبیعی

۲- در فصل بهار استفاده از ادویه های تند مانند فلفل، زنجبیل تند و سیر را بیشتر کنید تا از شر آلرژی بهاری و حساسیت در امان باشید. غذاهای تند در این فصل گزینه های بسیار خوبی برای از بین بردن آلرژی هستند.

درمان آلرژی بهاری

درمان طب سنتی آلرژی بهاری بیشتر به مصرف انواع ادویه و گیاهان دارویی تاکید دارد.

۳- یکی از راههای درمان آلرژی بهاری کاهش مواد غذایی که آلرژی را بدتر می کند همچون خربزه، موز، خیار، دانه های آفتاب گردان و بابونه است. اگر در اثر مصرف میوه های آلرژی زا و سبزیجات دچار آلرژی شده باشید علائم شما شامل مشکلات و اختلالات گوارشی و حساسیت پوستی خواهد بود.

درمان طب سنتی آلرژی بهاری

۴- از جمله راه های درمان گیاهی آلرژی بهاری، استفاده از گیاه ” butterbur” است. گیاه باتربور از ریشه و برگ درختچه آن استخراج می شود و می تواند در بهبود علائم آسم و میگرن موثر باشد. قبل استفاده از این گیاه حتما با پزشک طب سنتی مشورت نمایید.

درمان گیاهی آلرژی بهاری

۵- از قوری پاکسازی بینی (neti pot) استفاده نمایید. با استفاده از این قوری تمامی اضافات و ترشحات از مجاری بینی خارج می شوند؛ سینوس ها تمیز شده و تنفس بهبود می یابد. وقتی به طور منظم از آن استفاده شود، در بهبود بعضی از امراض تنفسی مثل آسم و برونشیت بسیار موثر است و می تواند گرفتگی بینی را هم تا حد زیادی بهبود دهد.

قوری پاکسازی بینی

۶- در طول دوره حساسیت مهم است که بدنتان آب کافی داشته باشد به همین دلیل باید آب کافی بنوشید. آب شما را هیدراته می کند و از عطسه کردن با مجاری تنفسی خشک جلوگیری می نماید. زنان روزانه به ۹ لیوان آب (۲/۲ لیتر) و مردان به ۱۳ لیوان (۳ لیتر) آب نیاز دارند.

نوشیدن آب

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش راه های درمان آلرژی بهاری در خانه را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی