Drugs That Help the Ovaries Release Eggs to Become Pregnant

چگونه تخمک گذاری را افزایش دهیم؟ تقویت آزاد شدن تخمک با روش های طبی

۱
چگونه تخمک گذاری را افزایش دهیم؟ تقویت آزاد شدن تخمک با روش های طبی
امتیاز دهی به نوشته

تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می شود و این زمان را “دوره باروری” در سیکل قاعدگی می نامند. تغییرات ساده زندگی، تغذیه برنامه ریزی شده و رژیم غذایی سالم می تواند کیفیت تخمک و تخمک گذاری را بهبود بخشد و احتمال باروری را افزایش دهد. اما برای آزاد شدن تخمک چه بخوریم؟

برای آزاد شدن تخمک چه بخوریم؟ راه های افزایش شانس بارداری با انواع داروها

Drugs That Help the Ovaries Release Eggs to Become Pregnant

با وجود اینکه داشتن قدرت باروری چیز ساده ای به نظر می رسد اما مسئله پیچیده ای است. زیرا عوامل متعددی همچون رژیم غذایی، ورزش و سلامت عمومی فرد تاثیر زیادی در آزاد شدن تخمک و توانایی باروری دارند. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راه های افزایش شانس بارداری با انواع داروها را با شما در میان بگذاریم. پیش از این درباره بهترین روش های تست بارداری و راه های اورژانسی جلوگیری از بارداری با هم صحبت کرده بودیم.

۱- کلومیفن سیترات (Clomid)

کلومیفن برای درمان ناباروری ناشی از کاهش یا فقدان تخمک گذاری در زنان و نیز ناباروری مردانی که تولید اسپرم در آنها کافی نیست به کار برده می شود. این دارو معمولا ۵ روز مصرف می شود. برخی پزشکان می خواهند که مصرف آن را در روز سوم از چرخه ماهیانه تان آغاز کنید و برخی دیگر دوز مصرفی را از روز چهارم یا پنجم شروع می کنند.

کلومیفن سیترات (Clomid)

زمان بندی دقیق مصرف این دارو اهمیتی ندارد و مهم این است که مصرف آن را قبل از تقویت فولیکول تخمک آغاز کنید. عوارض جانبی آن عبارتند از گرگرفتگی، درد شکمی، درد پستان و سردرد.

۲- فمارا (Femara)

فمارا یک داروی خوراکی است که در درمان ناباروری به دلیل مشکلات تخمدان یا علت نامشخص به کار می‌ رود. زنانی که به طور طبیعی فرایند آزاد شدن تخمک را دارند، مصرف فمارا می ‌تواند به بلوغ چند فولیکول و در نتیجه آزادسازی چند تخمک کمک کند. آزاد شدن چند تخمک در مقایسه با آزاد شدن یک تخمک در هر سیکل قائدگی طبیعی، شانس بارداری را افزایش می‌ دهد.

۳- گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG)

چگونه تخمک گذاری را افزایش دهیم؟ گنادوتروپین ‌ها داروهای باروری هستند که هورمون تحریک فولیکول (FSH)، هورمون لوتئینیزه (LH) یا ترکیبی از این دو را در خود دارند. همچنین از متداول ‌ترین داروهای درمان ناباروری بوده و در تحریک تخمدان برای آزاد شدن تخمک نیز تاثیرگذار هستند. مصرف این داروها باعث می‌ شود بدن شما تعداد تخمک بالغ بیشتری در یک زمان آزاد کند و راهتان برای مادر شدن کوتاه‌ تر شود.

گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG)

۴- هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)

هورمون FSH قسمتی مهم از سیستم تولید مثل بوده که مسئول رشد فولیکول های تخمدان است. پزشک آزمایش FSH را برای یافتن علائم سیستم تولید مثل سفارش می دهد. این آزمایش یک آزمایش خون ساده است که از زنان خواسته می شود آن را در یک نقطه خاص در چرخه قاعدگی، معمولا چند روز اول انجام دهند. علائم حاملگی قبل از پریود را هم قبلا در آی آر میکس توضیح داده ایم و می توانید آن ها را مرور کنید.

۵- متفورمین (Metformin)

متفورمین همراه با کلومیفن سیترات، میزان تخمک گذاری و حاملگی را افزایش می دهد و مهمولا در زنان مقاوم به کلومیفن یا چاقی شکمی با کلومیفن سیترات تجویز می شود. متفورمین ممکن است باعث کاهش وزن در برخی از زنان شود.

متفورمین (Metformin)

۶- بروموکریپتین (Bromocriptine)

بروموکریپتین یک داروی خوراکی است که خطر حاملگی های چندگانه را افزایش نمی دهد و باعث تخریب تخمدان نمی شود. این دارو برای درمان ناباروری در مردان و زنانی که ساخت پرولاکتین در بدن آن ‌ها بیش از حد بوده استفاده می‌ شود.

تقویت تخمک گذاری در طب سنتی

در طب سنتی و گیاهی هم از گزینه های متعددی برای تقویت تخمک گذاری استفاده می شود، که قصد داریم در ادامه شما را با چند نمونه از روش های طبی تقویت آزاد شدن تخمک آشنا کنیم.

۱- برای آزاد شدن تخمک چه بخوریم؟ زنجبیل

یکی از بهترین راه ها برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی، نوشیدن مقداری چای زنجبیل است. زنجبیل در صدر خوراکی های گیاهی برای تقویت اسپرم و تخمک قرار گرفته است؛ چرا که میل و قوای جنسی را بالا برده و در شرایط مطلوب نگه می دارد.

تقویت تخمک گذاری در طب سنتی

۲- چیکار کنم تخمک گذاریم فعال بشه؟ سیر بخورید

برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در زمینه آزاد شدن تخمک و باروری، شروع مصرف با ۱ تا ۲ حبه سیر در روز می تواند مناسب باشد. اما باز هم مشورت با پزشک در این خصوص امری ضروری است.

۳- شیرین بیان برای تقویت فولیکول تخمک

شیرین بیان در لیست گیاهانی که برای تقویت تخمک مفید هستند (تقویت فولیکول تخمک) ثبت شده است. خصوصا برای خانم هایی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان هستند بسیار موثر است.

۴- برای آزاد شدن تخمک چه بخوریم؟ مارچوبه

پژوهشگران بر این باورند که یکی از دلایل کاهش میل جنسی، استرس است. از این رو مارچوبه در تولید شیر طی دوران شیردهی و درمان ناباروری نیز بسیار موثر است.

مارچوبه

۵- برگ گزنه

این گیاه یکی از موثرترین گیاهان در زمینه تقویت و افزایش تخمک گذاری است. شما می توانید این گیاه را به صورت جوشانده یا با اضافه کردن به چای مصرف نمایید.

علایم تخمک ضعیف

انجام ‌نشدن تخمک‌ گذاری علت‌ های بسیار مختلفی دارد و لزوما تمام خانم‌ های مبتلا چاق نیستند. چه بسا علایم تخمک ضعیف در خانم ‌های خیلی لاغر هم دیده می ‌شود. وقتی چربی بدن خانمی بیش از حد زیاد می‌ شود، مقداری هورمون‌ های جنسی ترشح می‌ کند و تعادل طبیعی هورمون ‌ها را به هم می ‌زند و وقتی تعادل طبیعی هورمون ‌ها به هم می ‌خورد، آزاد شدن تخمک انجام نمی ‌شود.

علایم تخمک ضعیف

بیماری تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) به صورت معمول با قاعدگی نا منظم، نازایی ، پرمویی بدن ، چاقی و بزرگی دو طرفه تخمدان پر از کیست است. حدود ۳٪ افراد در سنین باروری به این بیماری مبتلا بوده و علت بیماری به طور کامل شناخته نشده است ولی شاخص ترین اختلال مربوط به غدد درون ریز بوده که در آن افزایش هورمون های مردانه یا آندروژن ها دیده می شود. در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مبتلایان به این بیماری چاق هستند. اما جای هیچ نگرانی است. این روزها با پیشرفت چشمگیر علم در زمینه ناباروری، بسیاری از این مشکلات با مراجعه به متخصص زنان و زایمان حل خواهد شد.

زمان تخمک گذاری

زمان تخمک ‌گذاری می ‌تواند هر ماه برای یک فرد متفاوت باشد. در واقع طول چرخه قاعدگی است که زمان تخمک ‌گذاری را تعیین می‌ کند. هنگامی که یک زن تخمک ‌گذاری می ‌کند، تخمک در مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت در رحم باقی می ‌ماند و اگر اسپرم به آن نرسد و بارور نشود شروع به تجزیه می‌ کند. اگرچه شانس بسیار نادر برای آزاد شدن تخمک از هر دو تخمدان به طور هم زمان وجود دارد؛ اما اگر این اتفاق بیافتد منجر به دوقلو زایی می ‌شود. توصیه می کنیم نکات مهم درباره هیستروسالپینگوگرافی را هم از آی آر میکس مطالعه کنید.

زمان تخمک گذاری

همچنین آزاد شدن تخمک از تخمدان راست یا چپ هیچ ارتباطی به دختر یا پسر شدن و تعیین جنسیت فرزند شما ندارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس راه های افزایش تخمک گذاری با داروهای گیاهی و شیمیایی را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. parastoo rahmani گفت:
    0

    سلام خدمت شما من میخواهم دوقلو پسر باردار شوم و امروز تاریخ سوم پریود من است چی کار کنم؟

تبلیغات متنی