How to Make a Mosaic Stained Glass Window

چگونه شیشه را مات کنیم؟ آموزش مات کردن شیشه پنجره خانه

۰
چگونه شیشه را مات کنیم؟ آموزش مات کردن شیشه پنجره خانه
نمره 3.5 از 4 رای

طبیعتا هیچ یک از افراد علاقه مند نیستند که فضای داخلی منازل آنها‌ برای دیگران قابل‌ مشاهده باشد. بنابراین امروزه با استفاده از روش هایی همچون استفاده از برچسب، اسپری شیشه مات کن یا نصب شیشه های رنگی به منظور مات کردن شیشه پنجره ها استفاده می کنند.

نحوه مات کردن پنجره ها با استفاده از مات کن شیشه

How to Make a Mosaic Stained Glass Window

استفاده از انواع شیشه مات کن نه تنها حریم خصوصی شما را چه در منزل و چه در محل کار حفظ می کند، بلکه باعث می شود در طول روز به خوبی از نور خورشید بهره مند شده و لذت ببرید. مات کردن شیشه به هیچ وجه کار دشواری نبوده و تنها با داشتن چند ابزار ساده به راحتی در خانه امکان پذیر است. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه مات کردن شیشه را به شیوه ای سنتی و زیبا به شما آموزش دهیم.

بخش اول: برش و چسباندن شیشه

۱- یک پنجره یا قاب شیشه ای تمیز و شفاف انتخاب کنید. این قسمت شفاف روی کار شما خواهد بود که قرار است قطعات شیشه ای رنگی روی آن نصب شود. تا حد امکان سعی کنید قطعه شیشه ای که انتخاب کرده اید بدون خط و خش عمیق باشد؛ چراکه ما در پایان انتظار یک کار تمیز و زیبا را خواهیم داشت. این شیوه جایگزین مناسبی به جای استفاده از اسپری مات کننده شیشه است.

قاب شیشه ای

در صورتیکه این کار را برای اولین بار انجام می دهید، شیشه ای را انتخاب کنید که دارای چهارچوب یا قاب چوبی باشد. ترجیحا یک قاب شیشه ای قدیمی و بلا استفاده را انتخاب کنید. به تدریج با کسب مهارت بیشتر خواهید توانست این کار را روی شیشه منازل یا دیگر مکان ها امتحان نمایید.

۲-در اولین قدم از مات کردن شیشه پنجره ها باید ابزار مخصوص برش شیشه را برداشته و شروع به بریدن آن کنید. به این صورت که از یک دست به منظور نگه داشتن سطح و از دست دیگر برای بریدن شیشه به قطعات دلخواه خود استفاده نمایید.

کات کردن شیشه

قطعات شیشه رنگی را می توانید به صورت آماده از فروشگاه های ابزار نیز تهیه کنید یا به دلخواه خود در منزل آنها را برش دهید. حتی می توان قبل از برش، با استفاده از مداد شکل و فرم قطعات را کشید و سپس از روی خطوط شروع به بریدن نمایید.

۳- پس از برش تکه های شیشه ای طبق الگوی دلخواه خود، اکنون باید این قطعات را روی قاب شیشه ای قرار دهید. قطعه های شیشه ای را به کمک دستکش و با دقت روی صفحه بگذارید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، قطعات رنگی از نظم درستی برخوردار نیستند؛ بنابراین شما نیز می توانید از الگوی چینشی نامنظم استفاده کرده و زیبایی کار خود را دو چندان کنید.

شیشه های رنگی

۴- در این مرحله از مات کردن شیشه پس از اینکه از طرح چینش قطعات شیشه ای روی صفحه اطمینان پیدا کردید، اکنون می توانید آنها را به کمک چسب روی سطح مورد نظر بچسبانید. به این صورت که هر قطعه کوچک را برداشته و لایه نازکی از چسب را روی آن قرار دهید؛ سپس روی صفحه بگذارید و به کمک دو انگشت فشار ملایمی روی آن وارد کنید.

مات کردن شیشه

۵- پس از اینکه تمامی قطعات را چسباندید، اکنون باید صفحه را به مدت ۴ تا ۵ ساعت به حال خود رها کنید تا به طور کامل خشک شود. به این منظور مکانی خشک و به دور از گرد و غبار را انتخاب نمایید.

حلال اسپری شیشه مات کن

با استفاده از این روش دیگر نیازی به حلال اسپری شیشه مات کن ندارید. چه بسا این روزها قیمت انواع شیشه مات کن بسیار افزایش پیدا کرده و شما با استفاده از این شیشه های رنگی و مقداری چسب به راحتی توانسته اید مات کردن شیشه در خانه را انجام دهید.

بخش دوم: استفاده از پودر بندکشی

۱- به منظور مات کردن شیشه بدون استفاده از اسپری شیشه مات کن باید یک فنجان پودر بندکشی را به همراه ۱۵ میلی لیتر (یک قاشق سوپ خوری) آب در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید. پودرهای بندکشی در رنگ های مختلف در بازار موجود است. همچنین در صورت لزوم برای داشتن مخلوطی با رطوبت بیشتر می توانید از مقدار بیشتری آب استفاده کنید.

 استفاده از پودر بندکشی

۲- با استفاده از اسفنج، مخلوط به دست آمده را روی سطح شیشه ای مورد نظر به صورت دایره وار بکشید. به این ترتیب فضای خالی ما بین شیشه ها به خوبی پر می شوند. سعی کنید در این مرحله حتما از دستکش استفاده کنید.

کشیدن اسفنج روی صفحه

۳- اکنون در این مرحله از نحوه مات کردن پنجره ها باید صفحه را به مدت ۴ تا ۵ ساعت به حال خود رها کنید تا به طور کامل خشک شود. به این منظور مکانی خشک و به دور از گرد و غبار را انتخاب نمایید. این مواد حاوی ترکیبات شیمیایی هستند. بنابراین باید آن ها را از بچه ها و حیوانات خانگی دور نگه دارید و در حفظ آن ها احتیاط کنید.

مات کردن شیشه

پس از گذشت چند ساعت به کمک انگشت سطح مورد نظر را لمس کنید. در صورتیکه به طور کامل خشک شده بود می توانید آن را برای مرحله بعد آماده نمایید و کار را ادامه دهید.

۴- در این مرحله از مات کردن شیشه اکنون می توانید بقایای شن و پودر بندکشی را به کمک اسفنجی مرطوب و نرم از روی سطح پاک کنید. دقت کنید که رطوبت زیاد می تواند موجب خرابی کار شما شود. بنابراین اسفنج را به میزان خیلی کم خیس کنید.

روش مات کردن شیشه

۵- در مرحله آخر می توانید به کمک سیلر کار خود را حرفه ای تر کرده و عمر اثر هنری خود را افزایش دهید. سیلر مایعی است کرم رنگ و شفاف و برای غیر قابل نفوذ کردن خلل و فرج سطح کار قبل از رنگ نهایی به کار می رود. بنابراین به کمک قلم مو مقداری سیلر برداشته و روی تمام سطح شیشه ای بمالید.

شیشه مات کن دیجی کالا

در صورتیکه شرایط انجام مراحل بالا برایتان فراهم نیست، می توانید شیشه مات کن دیجی کالا را با مراجعه به سایت مربوطه امتحان نمایید و از گزینه های این وبسایت هم دیدن کنید. ضمن این که توصیه می کنیم نگاهی هم به آموزش تصویری نحوه دکوپاژ حرفه ای روی چوب بیاندازید تا بتوانید خلاقیت خود را بالا ببرید.

آموزش ویدیویی نحوه مات کردن شیشه در خانه

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش نحوه مات کردن شیشه را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید و باقی کاربران را از نظرات خود مطلع کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی