How to Find Your Sunglasses Size

راهنمای انتخاب و اندازه گیری سایز عینک آفتابی و طبی

۰
راهنمای انتخاب و اندازه گیری سایز عینک آفتابی و طبی
امتیاز دهی به نوشته

خرید عینک برای بسیاری از افراد یک چالش مهم محسوب می شود. خصوصا زمانی که شما قصد خرید آنلاین را دارید و قادر به امتحان کردن عینک های مختلف جهت پیدا کردن سایز عینک متناسب با صورت خود نیستید.

آموزش نحوه محاسبه سایز عینک آفتابی برای مردان و زنان

How to Find Your Sunglasses Size

بهترین عینک آفتابى عینکى است که بتوانید ساعات طولانی که در فضاى آزاد حضور دارید از آن استفاده کرده و احساس راحتى نمایید. بنابراین باید در انتخاب سایز عینک و هماهنگی آن با چهره خود بسیار دقت کنید. اندازه گیری سایز عینک کار چندان پیچیده ای نیست و با چند تکنیک ساده می توانید به راحتی به اندازه و فرم دلخواه خود برسید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا راهنمای انتخاب سایز عینک آفتابی را طی چند روش با شما در میان بگذاریم.

بخش اول: اندازه گیری چهره

۱- در اولین قدم از نحوه محاسبه سایز عینک آفتابی باید فاصله بین استخوان های گونه را اندازه بگیرید. خط کش یا متر را روی استخوان گونه (درست زیر چشم) یک طرف صورت‌ خود بگذارید و تا استخوان گونه طرف دیگر صورت‌ را اندازه گیری کنید. سپس این عدد را یادداشت نمایید.

خط کش روی صورت

۲- خط فک را اندازه بگیرید. اگر با انگشت زیر گوش خود را لمس کنید، برجستگی انتهای استخوان فک را حس خواهید کرد. گردی زیر چانه را از انتهای استخوان فک تا انتهای دیگر آن اندازه گیری کرده و عدد را یادداشت نمایید.

اندازه گیری فک

۳- در این مرحله از راهنمای سایز عینک، طول صورت خود را اندازه گیری کنید. متر را دقیقا در محل رویش مو قرار داده و تا انتهای چانه اندازه بگیرید. پس از اندازه‌ گیری، عدد حاصل شده را یادداشت کنید.

 اندازه گیری طول صورت

در صورتیکه بینی برجسته ‌ای دارید ممکن است این اندازه بیشتر از حالت نرمال شود؛ بنابراین بهتر است متر را با کمی فاصله از صورت قرار دهید.

۴- عرض پیشانی خود را اندازه گیری کنید. از قسمت رویش مو در سمت راست پیشانی تا سمت چپ پیشانی را با متر اندازه بگیرید. این عدد را نیز یادداشت کنید.

اندازه گیری پیشانی

۵- در پایان از این اندازه گیری ها برای تعیین شکل صورت خود استفاده کنید. این مرحله یک گام مهم در تعیین فریم عینک متناسب با صورت شما است. با توجه به اندازه ‌گیری‌ ها و مقایسه آنها با یکدیگر، ببینید به کدام یک از فرم چهره‌ های زیر شبیه هستید تا بتوانید به راحتی عینک مناسب خود را تهیه کنید.

انواع شکل صورت

  • صورت گرد یا مربع: به عنوان مثال اگر طول و عرض صورت شما تقریبا به یک اندازه باشد، فرم صورت شما مربع یا گرد است. البته قسمت فک صورت ‌های مربعی زاویه‌ دار است اما صورت ‌های گرد این زوایا را ندارند.
  • صورت مثلثی: اگر چهره‌ شما از پیشانی تا خط فک پهن ‌تر می‌ شود، صورت مثلثی شکل است.
  • صورت مستطیلی یا بیضی: اگر طول صورت شما بیشتر از عرض آن است فرم صورت مستطیلی یا بیضوی شکل است. در هنگام انتخاب عینک آفتابی، بی دردسر ترین فرم صورت بیضی است؛ زیرا هر فریمی به این فرم صورت می آید.

بخش دوم: استفاده از روش های جایگزین

۱- از اندازه فریم عینک فعلی خود کمک بگیرید. در این صورت شما می‌ توانید سایز عینک خود را در محلی روی فریم عینک، معمولا داخل یکی از دسته ‌های فریم پیدا کنید. این اعداد ممکن است در محل های دیگر همچون پل عینک یا در کنار دماغ گیر نیز نوشته شده باشند.

استفاده از روش های جایگزین

  • در تصویر بالا اندازه گیری های فریم (۱۴۵-۲۰-۵۰) و اطلاعات روی دسته عینک را مشاهده می کنید. اولین شماره از سمت چپ (۵۰)، عرض عدسی را در مقیاس میلیمتر نشان می دهد. عرض فریم عینک معمولا مهم ترین فاکتور در پیدا کردن یک عینک مناسب برای شما است. به عنوان یک اصل تجربی چشمان شما باید از لحاظ عرضی در وسط عدسی قرار گیرد.
  • دومین عدد (۲۰)، عرض پل عینک است و نیز یک فاکتور تاثیرگذار در تعیین فریم مناسب می باشد. اندازه پل، فاصله بین دو عدسی است.
  • سومین شماره (۱۴۵)، در واقع طول بازوی فریم شما در مقیاس میلیمتر است. دسته عینک باید طول کافی داشته باشد تا بتواند به صورت افقی روی گوش بنشیند و فشاری به دور گوش وارد نکند.

۲- در صورتیکه با نگاه کردن به عینک قدیمی خود، اعداد روی دسته عینک آفتابی حک نشده نگران نباشید. با استفاده از خط کش یا متر به راحتی اطلاعات ذکر شده در بالا را اندازه گیری کنید.

اعداد روی دسته عینک آفتابی

۳- در صورتی که به هیچ یک از وسایل اندازه گیری دسترسی نداشتید، برای اندازه گیری چهره و رسیدن به سایز عینک از یک کارت اعتباری استفاده کنید. پهنای کارت اعتباری نزدیک ‌ترین مقدار به سایز استاندارد لنز است.

 کارت اعتباری

  • به این صورت که یکی از لبه ‌های کارت اعتباری را دقیقا بر مرکز بینی خود منطبق کنید و چک کنید انتهای دیگر آن به کجا ختم می ‌شود. اگر انتهای کارت اعتباری بر انتهای چشم شما منطبق شد پس سایز استاندارد برای شما مناسب است.
  • اگر کارت اعتباری از انتهای چشم شما فراتر رفت پس سایز کوچک مناسب شما است.
  • اگر کارت اعتباری به انتهای چشم شما نرسید پس سایز بزرگ مناسب شما خواهد بود.

بخش سوم: انتخاب عینک آفتابی متناسب با صورت

۱- عینک های آفتابی که دارای لبه های پایینی گرد هستند برای صورت های مربعی می تواند انتخاب مناسبی باشد. به عنوان یک اصل کسانی که دارای چنین صورتی هستند باید از زدن عینک هایی با گوشه های زاویه دار خودداری کنند. به این منظور می توانید مدل ها و انواع سایز عینک ریبن را امتحان نمایید و عینک متناسب با صورت خود را پیدا کنید.

انتخاب عینک آفتابی متناسب با صورت

۲- اگر صورت کشیده یا چانه باریکی دارید، عینک های آفتابی زاویه دار که قسمت پایین آنها عریض است می تواند انتخاب مناسبی باشد. به طور کلی این افراد باید عینک هایی با عدسی گسترده تر را انتخاب نمایند. عینک های اسپرت ورزشی از جمله این مدل عینک ها می باشند.

سایز عینک

۳- اگر صورت گرد تری دارید، عینک های مستطیلی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. فریم های زاویه دار، گردی صورت شما را متعادل تر می کنند.

عینک های مستطیلی

۴- نوع عینکی که استفاده می کنید باید متناسب با هدف شما باشد. بسته به نیاز شما گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. پلاستیک یا فلز رایج ترین نوع فریم های عینک هستند.

جنس عینک

  • اگر قصد خرید فریم‌ های پلاستیکی را دارید و از قضا اهل فریم‌ های رنگارنگ هستید، فریم زیلونایت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این فریم‌ لایه ‌های رنگی مختلفی دارد و از دیگر ویژگی ‌های مثبت این فریم می‌توان به سبک وزن بودن آن اشاره کرد.
  • فریم‌ هایی از جنس نایلون نیز از مقاومت بالایی برخوردار بوده و سبک ‌وزن هستند. همچنین نایلون یک ماده با ارزش برای فریم ‌های ورزشی و کارگاهی است.
  • تیتانیوم یک فلز نقره ‌ای خاکستری سبک، بادوام، قوی‌ و مقاوم در برابر خوردگی است. عینک تیتانیومی در انواع رنگ ‌ها به منظور ایجاد چهره ‌ای واضح و مدرنیته تولید می ‌شود. به این ترتیب شما می توانید بسته به هدفی که دارید عینک دلخواه خود را انتخاب نمایید.

۵- لنزی که برای عینک آفتابی خود انتخاب می کنید از فریم آن مهم ‌تر بوده و غالبا تعیین‌ کننده‌ راحتی شما با عینک خواهد بود. همانند مدل فریم و قاب، لنزهای متنوعی برای انتخاب وجود دارد. به طور معمول لنزهای پلاستیکی یا پلی کربنات ارزان ترین هستند.

فریم‌ های پلاستیکی

  • وزن عدسی های پلاستیکی نصف عدسی های شیشه ای است ولی این عدسی ها خش پذیر هستند و بهتر است با پوشش ضدخش استفاده شوند.
  • مزیت بارز عدسی های پلی کربنات، وزن سبک و راحتی استفاده‌ از آنها است. این عدسی گزینه ای ایمن و راحت برای ساخت عینک‌ کودکان، عینک‌ های ورزشی و عینک ‌های ایمنی است. همچنین از آنجایی که احتمال شکستن و ترک خوردن عدسی پلی‌ کربناتی بسیار کمتر از عدسی ‌های پلاستیکی است، برای ساخت عینک ‌های بدون فریم انتخاب مناسب ‌تری بشمار می ‌روند.

به این ترتیب بسته به سلیقه و هدف خود و البته نظر پزشک می توانید عدسی و فریم مناسب خود را انتخاب نمایید.

توصیه می کنیم در پایان این مطلب نگاهی هم به تشخیص عینک آفتابی اصل و تقلبی بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد راهنمای انتخاب سایز عینک آفتابی ، طبی و … صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما، خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

بدون دیدگاه

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

تبلیغات متنی