How to Perform Stand Up Comedy

آموزش نوشتن متن طنز برای استندآپ کمدی خنده دار طولانی و کوتاه

۰
آموزش نوشتن متن طنز برای استندآپ کمدی خنده دار طولانی و کوتاه
نمره 4.1 از 15 رای

استندآپ کمدی یک راه ساده و جذاب برای خنداندن مردم است. اگر قرار است شانس خودتان را برای موفقیت در استندآپ کمدی امتحان کنید بهتر است که توانایی نوشتن جوک و متون طنز را داشته باشید ، بنابر این امروز ما در آی آر میکس در مورد نوشتن متن استندآپ کمدی راهنمایی ها و نکاتی را برای شما آماده کرده ایم.

چگونه برای استندآپ کمدی آمده بشویم؟ مراحل تبدیل شدن به یک کمدین

How to Perform Stand Up Comedy

شاید همیشه نقل محافل بوده اید و دوستانتان  را خندانده اید و شاید هم حتی توصیه هایی برای شرکت در برنامه ها و مسابقات استند آپ کمدی از جانب دوستان و آشنایانتان دریافت کرده اید اما به خاطر داشته باشید که شرکت در برنامه های استندآپ کمدی و تبدیل شدن به کمدین رموز خاص خودش را دارد. برای نوشتن یک متن برای استندآپ کمدی تنها چیزی که نیاز دارید این است که از دید خودتان یک سری جوک و داستان طنز را روایت کنید و البته باید بتوانید این داستان ها و جوک ها را به شکل یک رویه و در قالبی مناسب ارائه دهید. آموزش استندآپ کمدی ابعاد مختلفی دارد اما شاید بتوانید برخی از آن ها را در این مقاله بیابید. بنابر این اگر آماده تبدیل شدن به یک کمدین هستید مقاله ما را دنبال کنید.

بخش اول آموزش استندآپ کمدی: نوشتن جوک

گام اول :  یک کاغذ و قلم آماده کنید و تمامی افکاری را که به ذهنتان می رسد ردیف کنید و آن ها را یادداشت کنید فعلا تنها به ردیف کردن انواع جوک ها ،خاطرات و داستان های بامزه بسنده کنید.

متن استند آپ

گام دوم: یک مفهوم و موضوع کلی را برای نوشتن متن استندآپ کمدی خنده دار  خود انتخاب کنید و سعی کنید ایده ها ،داستان ها و جوک های خود را حول این مفهوم ارائه دهید این موضوع باید به اصطلاح ریشه و ستون اصلی استندآپ کمدی شما باشد. شما باید بتوانید خاطرات ،داستان ها و جوک های خود را که در مرحله قبل ردیف کرده اید گزینش کرده و سپس به نحوی که با موضوع اصلی در ارتباط باشند و یا در امتداد آن باشند هماهنگ کنید.

متن استند آپ

گام سوم: یک مقدمه کوتاه بنویسید تا شنوندگان را آماده ورود به استندآپ خود بکنید. کلمات و جملات خود را دقیق امتحان کنید به نحوی که مشکلی از لحاظ دستوری نداشته باشند.یک توضیح مختصر هم در مورد صحبت ها و مطالب که قرار است ارائه دهید آماده کنید.

گام چهارم: قله شوخی خود را مشخص کنید و مخاطبینتان را با جوک های ریز و دشت تا انتهای برنامه سرگرم کنید و کاری کنید که زمانی که به قله و بهترین جوک خود رسیدید، بیشترین تشویق را از حضار دریافت کنید.

بهترین طنز

برای افزایش خلاقیت خود می توانید مقاله ما با موضوع ۱۰ روش ساده برای افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان را مطالعه نمایید.

بخش دوم آموزش استندآپ کمدی: نوشتن رویه و استراتژی

گام اول: ظرف و رویه کلی خود را آماده کنید. شما باید جوک ها و خاطرات طنز خود را در یک ظرف یا قالب داستانی قرار داده و به مخاطب ارائه دهید به طوری که روایت اصلی شما یک موضوع برای استندآپ کمدی باشد و بحث اصلی شما حول آن محور شکل بگیرد،مثلا ما تعریف یک جوک در مورد روح و جوک دیگر در مورد تلوزیون با هم بی ارتباطند اما شما باید در قالب یک داستان هر دوی ای نها را تکمیل کنید. مهمترین کار شما در همین بخش است شما باید جوک ها و ازطرات خود را بنویسید( مثلا ده جوک ) و تلاش کنید تا بین آن ها ارتباط ایجاد کنید.

متن استند آپ

در این بخش مهم ترین کار شما ایجاد یک روایت یا داستان و حتی سخنرانی است که بتوان به شکل معنا داری این ها را در هم جای داد. سعی کنید کار را خودتان انجام دهید و به نبال کپی از کار دیگران حتی متن استندآپ کمدی خارجی نباشید. حتی اگر متن استندآپ کمدی درباره تقلب را بخواهید اجرا کنید. اگر می خواهید بدانید چگونه سخنرانی کنید مطالعه مقاله ما در مورد آموزش سخنرانی در جمع ؛ چگونه خود را برای سخنرانی در جمع آماده کنیم؟ می تواند مفید واقع گردد.

گام دوم: زمان برای شما محدود است پس برنامه خودتان را با زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید ،بهتر است که ۳۰تا ۶۰ ثانیه فضا را خالی قرار دهید برای مثال اگر وقت شما ۱۵ دقیقه است برای ۱۴ دقیقه تمرین کنید. در گام اول به وسیله موبایل یا یک دستگاه ضبط صدا صدایتان را ضبط کنید.

سپس با دقت به صدایتان گوش دهید و ببینید در کجا ضعف دارید، فراز و فرودها و مکث های خودتان را بررسی کنید و دست به اصلاح آن ها بزنید و زمان بندی دقیقتان را هم تمرین کنید تا در تجرای واقعی برایتان مشکلی پیش نیاید.داشتن یک  متن استندآپ کمدی خنده دار طولانی خوب است اما لازمه آن داشتن وقت طولانی است.

گام سوم: جوک هایتان را خلاصه کنید. اگرچه زمان دقیقی وجود ندارد اما عموما بین ۹۰ تا ۱۲۰ ثانیه زمانیست که انتظار می رود یک جوک را بگویید. تلاش کنید که زمان جوک هایتان را کاهش دهید و جملات اضافی و کلمات بیخود را حذف کنید. سپس خواهید دید که اگر قبلا ۱۰ جوک را در ۱۵ دقیقه تعریف کرده بودید الان می توانید ۱۲ جوک را در  زمان مشابه بیان کنید که تاثیر بیشتری بر مخاطبانتان دارد ، شاید همین دو جوک بتواند نقش پیش برنده و تاثیرگذاری بر کار شما داشته باشد. داشتن متن استندآپ کمدی کوتاه اما موثر بهتر از داشتن یک متن بلند اما بی فایده است.

متن استند آپ

گام چهارم: تن صدایتان را تغییر دهید و با زیر و بم کردن صدا و تغییر حالت گفتگو و حتی تقلید صدا جذابیت کار خود را دو چندان کنید. اگر به تماشای کار کمدین های دیگر نشسته باشید دیده اید که چگونه صدای خود را تغییر می دهند و حتی صداهای کودکانه ،پیرمرد،زنانه و…. را به خوبی اجرا می کنند. همچنین لحن خود را بررسی کنید و ببینید که بهتر است که در کجا لحن شوخ داشته باشید و در کجا لحن جدی، البته این کارها با تجربه به دست می آید و یک کار سلیقه ایست.

گام پنجم:  در جلوی دوستانتان و یا اقوام و خانواده یکبار اجرا کنید. از آن ها بخواهید تا اشکالات شما را بگویند و همچنین درخواست کنید تا از شما فیلم بگیرند تا با دیدن این فیلم ها و بررسی اشکالاتتان ،مشکلات خود را رفع کنید.

متن استند آپ

برای استندآپ خود آماده شوید!

گام اول: برای شروع استندآپ کمدی خنده دار خود بسیاری از کافه ها،سیرک ها و تئاترهای محلی می توانند محل شروع و پله آغازین شما باشند. حتما نباید که کارتان را از شبکه های رسمی تلوزیون آغاز کنید.

گام دوم: کسی نمی خندد ،شنونده ای نیست ،این موضوعات اهمیت ندارد. در درجه اول و روی صحنه تنها به کار خود توجه کنید و طوری برنامه را اجرا کنید که انگار شما بهترین کمدین دنیا هستید و اینجا هم سالن تئاتر برج میلاد است. اگر یک شوخی خاص برای مخاطبتان کار نکرد روحیه خود را نبازید و کار خودتان را ادامه دهید. از خنده بیجا جلوگیری کنید و اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید مقاله ما در مورد آموزش روش های ساده برای جلوگیری از خنده بیجا را مطالعه نمایید.

اعتماد به نفس

گام سوم: در انتها از شنوندگان تشکر کنید و نام خودتان را هم بگویید. سعی کنید که این بخش به نوعی خاطره انگیز باشد و به برند و امضای آخر کار شما تبدیل شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در موردراه های نوشتن متن طنز برای استندآپ کمدی صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی