What you should know about hair dye allergies

چرا به رنگ مو حساس هستیم؟ آموزش راه های جلوگیری از حساسیت به رنگ مو

۰
چرا به رنگ مو حساس هستیم؟ آموزش راه های جلوگیری از حساسیت به رنگ مو
نمره 5 از 1 رای

حساسیت به رنگ مو معمولا به شکل التهاب پوستی همراه با قرمزی و خارش در محدوده پوست سر ایجاد می شود. در برخی مواقع علائم چند روز یا چند هفته بعد از رنگ کردن مو به وجود می آید که فرد بلافاصله پس از مشاهده باید به پزشک مراجعه کند.

معرفی عوامل حساسیت زا به رنگ موی سر

What you Should Know About Hair Dye Allergies

متاسفانه تبلیغات گمراه کننده برخی از برند ها مبنی بر تولید رنگ موی ضد حساسیت موجب آن شده که فرد بدون تست حساسیت اقدام به رنگ کردن موهای خود کند و در پایان با واکنش های آلرژیک و گاها خطرناک آن روبرو شود. اگر شما هم جز افرادی هستید که به رنگ مو آلرژی دارید در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا علائم حساسیت به رنگ مو و راه های درمانی آن را با شما در میان بگذاریم.

۱- عامل حساسیت به رنگ مو

یکی از مهمترین عامل حساسیت به رنگ مو وجود ماده ای به نام پارا-فنیل اندی امین است که به نام PPD نیز شناخته می‎شود. در واقع این ماده مهمترین عامل رنگ گرفتن موها محسوب می شود و در هر دو نوع رنگ های دائم و موقت وجود دارد.

در پروسه رنگ کردن مو، ابتدا آب اکسیژنه برای کاهش دادن رنگ دانه های طبیعی پوست و مو استفاده می شود. سپس از PPD برای تغییر رنگ مو استفاده می کنند. زمانی که PPD با آب اکسیژنه واکنش نشان می دهد کمی اکسید و رنگی می شود که همین حالت باعث بروز حساسیت می گردد.

عامل حساسیت به رنگ مو

دیگر ماده شیمیایی موجود در رنگ مو پارا-تولو اندی امین (PTD) است که امکان تحمل آن بیش از PPD است اما باز هم می ‎تواند در بسیاری از افراد ایجاد حساسیت نماید. جهت پیدا کردن رنگ موی بدون حساسیت می توانید از رنگ موهای گیاهی که از فروشگاه های معتبر خریداری کرده اید استفاده نمایید.

۲- علائم حساسیت به رنگ مو

“درماتیت تماسی آلرژیک” نوعی درماتیت است که از واکنش نسبت به مواد حساسیت زا همچون رنگ مو ایجاد می شود و در نهایت در بدن واکنش ایمنی ایجاد می‌ کند و باعث التهاب و سرخی پوست می گردد. از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرمزی و خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • تورم و تاول
  • خشکی و فلسی شدن
  • ضخیم شدن و احساس حرارت در نقطه تماس
  • در موارد حاد، زخم های باز و تاول

علائم حساسیت به رنگ مو

در صورتی که فرد برای اولین بار دچار این حساسیت شود تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند و کوچک ‌ترین تماس با ماده حساسیت زا می ‌تواند باعث بازگشت حساسیت پوستی در فرد گردد. برخی از افراد پس از رنگ کردن موهای خود دچار کهیر می شوند و عده ای دیگر با مشکلات تنفسی، دشواری در بلع و خس خس سینه دست و پنجه نرم می کنند.

۳- شوک آنافیلاکتیک

علائم حساسیت به رنگ مو: شوک آنافیلاکتیک به دلیل واکنش شدید بدن به مواد حساسیت زا ایجاد می شود که در صورت عدم درمان فوری می تواند منجر به مرگ شود. این شوک می تواند در افراد حساس به رنگ مو نیز ایجاد گردد.

شوک آنافیلاکتیک

از علائم آن می توان به بروز کهیر، تنگی نفس، ورم صورت و گردن، افت فشار همراه با تپش قلب و احتمال از هوش رفتن فرد اشاره نمود. در صورت بروز چنین علائمی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا درمان حساسیت پوستی رنگ مو در شما را آغاز نماید.

۴- نحوه تشخیص حساسیت

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در رابطه با تشخیص واکنش به ماده PPD وجود دارد این است که در مرحله اول استفاده از محصول حساسیت زا علائم مخصوص خود را نشان نمی دهد و در دفعات دوم به بعد می توان نشانه های آن را دید.

یکی از روش های رایج به منظور تشخیص حساسیت، تجویز آزمایش است. آزمایش‏‌ های پوستی فقط زمانی باید تجویز شوند که روش ‏‌های رایج درمان حساسیت همچون مصرف داروهای ضد حساسیت یا کاهش استفاده از رنگ مو و … به نتیجه نرسیده باشند.

 نحوه تشخیص حساسیت

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌ کنند افراد به ویژه بانوانی که در خانه به رنگ آمیزی مو‌های خود می‌ پردازند دستورالعمل‌ های طرز استفاده از رنگ را به طور دقیق انجام دهند. به ویژه بازه زمانی استاندارد درج شده برای آزمایش احتمال وجود آلرژی و تست آن بر روی پوست را فراموش نکنند.

۵- آب اکسیژنه (Hydrogen peroxide)

جالب است بدانید رنگ کردن موها بدون هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه غیر ممکن است. چراکه هیدروژن پراکسید یک عامل اکسیداسیون سازی سفید رنگ است که هنگامی که با مواد اکسیداتیو موجود در رنگ مو ترکیب می شود گاز اکسیژن تولید می کند و در نهایت رنگ موجود روی موها تغییر می کند.

همچنین استفاده از محلول هیدروژن پراکسید دو درصد پس از شستشوی سر می تواند مفید باشد؛ چراکه این ماده به اکسید شدن کامل PPD کمک کرده و آن را غیر فعال می‎ کند. البته برای برخی از افراد نتیجه عکس داشته است. بنابراین حتما قبل از انجام با پزشک مشورت کنید.

همچنین لوسیون آب اکسیژنه به افزایش درخشندگی موهای بور یا خرمایی رنگ کمک زیادی می کند. استفاده روزانه از این محصول (البته زیر نظر پزشک) موهایی زیبا، سالم و براق را برای شما به ارمغان می آورد.

۶- درمان حساسیت رنگ مو: کرم ها و نرم کننده ها

برای درمان حساسسیت به رنگ مو می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید.اغلب کرم ها دارای الکل و مواد شیمیایی هستند بنابراین اگر به فکر درمان حساسیت پوستی رنگ موی خود هستید حتما با مراجعه به پزشک کرم متناسب با حساسیت خود را دریافت نمایید.

کرم های طبیعی همچون مرطوب کننده های ساده روغن زیتون و لیمو می تواند گزینه مناسبی باشد. کرم های استروئیدی ممکن است برای کاهش التهاب همراه با خارش و قرمزی پوست در موارد شدید حساسیت کمک کننده باشند.

داروی ضد حساسیت رنگ مو

حساسیت به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد که پزشک برای هر نوع از آلرژی ها داروی مخصوص به خودش را تجویز می کند. قطعا قرص ضد حساسیت به رنگ مو با قرص یا داروهایی که برای درمان آلرژی فصلی تجویز شده متفاوت است. معمولا برای درمان حساسیت حاصل از رنگ مو از داروهای ضد التهاب موضعی و اگر حساسیت شدید باشد از داروهای التهاب خوراکی استفاده می کنند. تمامی این داروها باید طبق نظر پزشک تجویز و خورده شوند.

حساسیت به رنگ مو

حساسیت ها بسته به نوع پوست فرق می کند و بر روی افراد مختلف واکنش بیشتر و کمتر ایجاد می نماید. در موارد شدیدتر که حساسیت افزایش پیدا می کند غدد لنفاوی گردن نیز با لمس دست مشخص می شود.

درمان خانگی حساسیت به رنگ مو

متاسفانه هیچ درمان خانگی به منظور رفع حساسیت ناشی از رنگ مو در منابع علمی معتبر معرفی نشده است. درمان ورم پیشانی بر اثر رنگ مو، ورم صورت، درمان حساسیت به دکلره، التهاب و قرمزی پوست و انواع حساسیت های ناشی از رنگ مو تنها باید زیر نظر پزشک معالجه شوند.

درمان حساسیت به دکلره

استفاده مداوم از دکلره می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی برای مو به ارمغان بیاورد؛ بویژه کسانی که پوست حساسی دارند. بنابراین تا حد امکان موهای خود را دکلره نکنید یا در غیر این صورت حداکثر به دو بار در سال اکتفا کنید.

حساسیت به رنگ مو

برخی از خانم ها که در مورد نحوه درمان ورم پیشانی بعد از رنگ مو و دکلره سوال دارند باید در پاسخ به آنها گفت؛ همیشه قبل از دکلره کردن مو برای جلوگیری از حساسیت و التهاب، ابتدا روی قسمتی از موها آن را آزمایش کنید.

بعد از دکلره کردن از شامپو های ملایم مانند شامپو بچه و نرم ‌کننده استفاده نمایید و حتما بعد از استحمام سطح مو را با یک لایه از لوسیون و روغن ‌‌های محافظ بپوشانید تا به تدریج مو بتواند به حالت اولیه خود بازگردد. همچنین تا حد امکان از اتو، سشوار و اسپری های مختلف به منظور حالت دادن چنین موهایی استفاده نکنید چراکه موجب آسیب و شکنندگی موهای شما خواهد شد.

۷- تست پچ (Patch tests)

از این تست برای مشاهده‌ آلرژی زا بودن یک ماده‌ بخصوص که موجب تحریک ‌پذیری پوست (درماتیت پوستی) گردیده استفاده می کنند. برای تست پچ از سوزن استفاده نمی کنند بلکه آلرژن به پچ زده شده و روی پوست قرار می گیرد. در طول انجام این تست، پوست در معرض ۲۰ تا ۳۰ ماده قرار می‌ گیرد که می ‌توانند درماتیت تماسی ایجاد کنند.

شما باید پچ را به مدت ۴۸ ساعت روی پوست خود نگه دارید و در این مدت زمان از رفتن به حمام و فعالیت هایی که موجب تعریق می شود بپرهیزد. پس از بازگشت شما به مطب پزشک این پچ ها برداشته می ‌شوند. پوست تحریک شده در محل پچ ممکن است نشانگر آلرژی باشد.

تست پچ

نکته: کلام آخر اینکه خانم ها در رنگ کردن موهای خود فاصله ۳ تا ۴ ماه را رعایت کنند و از تغییر رنگ های شدید جدا بپرهیزند. همچنین قبل از اقدام به رنگ کردن موها حتما تست آلرژی را روی قسمت کوچکی از پوست دست یا موهای خود امتحان کنند.

توصیه می کنیم در پایان این مطلب، نگاهی هم به آموزش تصویری و گام به گام آمبره کردن مو مشکی یا بلوند در خانه و آموزش ثابت نگه داشتن رنگ مو تیره بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد علائم و راه های درمان حساسیت به رنگ مو با شما صحبت کردیم. در صورت داشتن انتقاد یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی