How to Avoid Odometer Fraud

چگونه بفهمیم کیلومتر ماشین دستکاری شده است؟

۰
چگونه بفهمیم کیلومتر ماشین دستکاری شده است؟
نمره 1 از 1 رای

مسافتی را که یک خودرو حرکت کرده ‌است از طریق کیلومتر شمار یا اودومتر مشخص می شود. این وسیله ممکن است مکانیکی، الکتریکی یا ترکیبی از هر دو باشد. متاسفانه در خودرو های دست دوم با پدیده ای به نام دستکاری کیلومتر شمار خودرو روبرو هستیم. بنگاه های معاملاتی برای اینکه به مشتری نشان دهند یک خودرو مسافتی کم در حد صفر کیلومتر را کار کرده است کیلومتر ماشین را دستکاری کرده و از این طریق قصد بالا بردن قیمت خودرو را دارند.

جلوگیری از تقلب در کیلومتر شمار در هنگام خرید ماشین دست دوم

How to Avoid Odometer Fraud

در زمان قدیم اکثر کیلومتر شمارها مکانیکی بوده اند در صورتی که خودرو های امروزی به صورت الکتریکی کار می کنند. حداکثر عدد نشان داده شده روی کیلومتر شمار خودرو های ابتدایی ۹۹۹۹۹ بود که پس از ظهور این عدد، اودومتر دوباره از صفر شروع به کار می کرد. و اما تقلب رایجی که درحین خرید ماشین دست دوم در مورد کیلومتر ماشین وجود دارد تغییر عدد نشان داده شده به منظور کمتر نشان دادن مسافت طی شده به‌ وسیله اتومبیل است. اگرچه کیلومتر شمار خودرو های امروزی دیجیتالی است و میزان تقلب را به صفر رسانده اما باز هم برای مواجه نشدن با این مشکل در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین را طی چند مرحله با شما در میان بگذاریم.

چگونه کیلومتر واقعی ماشین را بفهمیم؟

مرحله ۱: میتوانید برای فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین عدد نشان داده شده روی کیلومتر شمار را بررسی کنید.

جلوگیری از تقلب در کیلومتر شمار

  • در زمان خرید خودرو دست دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است. به همین دلیل در زمان فروش خودروی دست دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می کنند. متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به طور میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر کار می کند. بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است.
  • از نزدیک به صفحه کیلومتر شمار نگاه کنید. برخی از کیلومتر شمارهای دیجیتالی خودکار در صورت دستکاری، علامتی به شکل ستاره نشان می دهند.
  • کیلومتر شمارهای مکانیکی معمولا بین اعداد یک فضای سیاه دارند. در صورتیکه این محدوده سیاه به سفید یا نقره ای تغییر رنگ داده باشد احتمال دستکاری آن وجود داشته است. حتی گاها تشخیص کیلومتر با دیاگ هم کار سخت و غیر ممکنی است.

میزان کارکرد خودرو

مرحله ۲: سوابق نمایندگی و گارانتی خودرو را از فروشنده خودرو بخواهید. به فروشنده تاکید کنید که اصل دفترچه اتومبیل را برای شما بیاورد نه نسخه کپی یا المثنی.

میزان کارکرد خودرو

البته این مورد بیشتر برای اتومبیل های خارجی صدق می کند. زیرا زمانی که خودرو برای سرویس های دوره ای به نمایندگی مراجعه می کند، کیلومتر کارکرد خودرو به همراه تاریخ مراجعه در فاکتور های نمایندگی ذکر می‌ شود. متاسفانه در ایران به این موضوع توجه کمتری می شود.

مرحله ۳: بررسی تاریخچه‌ سرویس خودرو (سوابق تعمیر و سرویس) یکی از ساده‌ ترین راه ‌های مطمئن شدن از سالم بودم کیلومتر ماشین است.

به منظور فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین برچسب های معاینه فنی خودرو، تعمیر و تعویض روغن را از فروشنده بخواهید. اعداد و ارقامی که در دفترچه و برچسب ها درج شده است را با کیلومتر نشان داده شده روی اودومتر مطابقت دهید.

فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین

اما متاسفانه اطلاعات سرویس خودرو همیشه در دسترس نیست یا حتی امکان جعل آنها وجود دارد. علاوه بر این خیلی از مالکان، سرویس دوره ‌ای خودرو را در تعمیرگاه‌ های رسمی شرکت انجام نمی ‌دهند. بنابراین ممکن است هیچ اطلاعاتی از تعداد سرویس‌ های کلی خودرو ثبت نشده باشد.

مرحله ۴: به پیچ های گم شده روی داشبورد یا پنل فرمان بیشتر دقت کنید. یا اگر در اطراف پنل فرمان خط و خش های فراوان و انواع لکه و اثر انگشت دیدید، در مورد تعویض کیلومتر شمار خودرو مطمئن شوید.

کیلومتر ماشین

البته حتما در مورد تعویض کیلومتر شمار سوال کنید؛ چرا که دلایل زیادی برای باز کردن پنل فرمان وجود دارد. زود قضاوت نکنید و برای چک کردن این موارد از یک کارشناس و متخصص خودرو کمک بگیرید. در صورتیکه پس از خرید خودرو به تعویض و دست‌ کاری کیلومتر شمار خودرو پی برده ‌اید حتما باید از راه قانونی وارد شوید.

مرحله ۵: بدنه، رنگ، صندلی های ماشین، پدال گاز، ترمز، کلاچ و … همگی از کارکرد خودرو اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می ‌دهند.

کارکرد خودرو

در واقع کارکرد خودرو موجب اثر گذاشتن روی دنده، دور فرمان، پدال ها و … می‌شود که البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض است. اما با وجود این باز هم قبل از خرید ماشین دست دوم با متخصص و کارشناسان این امر مشورت کنید.

مرحله ۶: برخی از افراد قبل از خرید ماشین دست دوم به نحوه خواندن کیلومتر ماشین اکتفا می کنند؛ در صورتیکه حتی این کار به ظاهر ساده را باید به متخصص مربوطه سپرد و حتما قبل از خرید، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا فرد مکانیک در مورد آن نظر کارشناسی بدهد.

نحوه خواندن کیلومتر ماشین

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می ‌دهد. بنابراین در صورتیکه فردی بی تجربه در امر خرید و فروش ماشین هستید، بررسی و معاینه خودرو را به فرد کارشناس در این امر بسپارید.

فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین

مرحله ۷: اندازه گیری عاج تایرهای خودرو روش دیگر جهت فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین است. یکی از روش های اندازه گیری عاج لاستیک استفاده از سکه است. این روش به هیچ تخصص یا هزینه ای احتیاج ندارد و کافی است تنها یک سکه داشته باشید. دقت این روش بستگی به دقت شخصی دارد که اندازه‌گیری را انجام می‌ دهد.

فهمیدن دستکاری کیلومتر ماشین

یک سکه بردارید و آن را بصورت برعکس طوری که طرف تصویر سکه رو به خودتان باشد، در مرکز عاج (ضخیم ترین قسمت تایر) قرار دهید. به راحتی می‌ توانید با اندازه گیری میزان فرو رفتن سکه در داخل شیار، تخمین بزنید که آیا به لاستیک جدید نیاز دارید یا خیر.

کلام آخر اینکه در تمامی مواردی که برای نحوه فهمیدن کارکرد ماشین گفته شد، تخصص و تجربه حرف اول را می زند. اینجا هم همانند خرید خودروی دسته دوم و تشخیص ماشین تصادفی از سالم، باید به کارشناس مراجعه کرد. در این گونه موارد پرداخت هزینه کارشناسی که بسیاری از افراد آن را غیر ضروری می دانند، جلوی ضررهای مالی و حتی جانی بعدی را خواهد گرفت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس محاسبه کیلومتر ماشین به منظور جلوگیری از دستکاری کیلومتر شمار را طی چند مرحله به شما آموزش دادیم. در صورت داشتن انتقاد یا پیشنهادی آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی