How to Make a Pool Cue

آموزش تصویری نحوه ساخت چوب بیلیارد چوبی در خانه

۰
آموزش تصویری نحوه ساخت چوب بیلیارد چوبی در خانه
نمره 5 از 1 رای

چوب اسنوکر و بیلیارد ابزاری است که در بازی های روی میزی مثل بیلیارد و اسنوکر به کار می رود. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم نحوه ساخت چوب بیلیارد را به شما نشان دهیم تا بتوانید هنگام انجام این بازی هیجان انگیز، از دست ساز خود استفاده کنید و عملکرد بهتری داشته باشید؛ با ما همراه باشید!

آموزش کار با چوب: طریقه ساخت چوب بیلیارد چوبی

How to Make a Pool Cue

پیش از آن که چوب اسنوکر یا بیلیارد طراحی شود، برای انجام بازی های شبیه به بیلیارد، از وسیله ای شبیه به چماق یا گرز با انتهای فلزی یا چوبی استفاده می شد. این وسیله توپ ها را به سمت جلو حرکت می داد اما کنترل آن کمی دشوارتر از چوب های اسنوکر فعلی بود. با استفاده از چماق نمی شد ضربات دقیق و مناسبی به توپ زد و این مسئله نیاز به یک وسیله بهتر را ایجاد می کرد. به همین خاطر امروزه برای انجام بازی هایی مثل اسنوکر و بیلیارد، از چوب استفاده می شود که گاهی به جز چوب، جنس فایبرگلس، کربن و گرافیت دارد.

ابعاد چوب بیلیارد

برای ساخت چوب های بیلیارد ابتدا باید ابعاد مورد نظر را در اختیار داشت و با توجه به این ابعاد مراحل ساخت آن را ادامه داد. به صورت کلی طول استاندارد چوب های بیلیارد ۱۴۷ سانتی متر می باشد و بخش اعظم آن را قسمت نوک تشکیل داده است. به جز نوک، بدنه و دسته هم دیگر بخش های تمام چوب های بیلیارد هستند و روی هم رفته چوب های بیلیارد مرسوم را می سازند. قسمت جلوی نوک معمولا از جنس کائوچو است و قسمت کم پهنا و بلند میانی را بدنه می نامند؛ قسمت بدن معمولا صاف و صیقلی است و می توانید بخش های مختلف چوب های بیلیارد را در تصویر زیر مشاهده کنید.

ابعاد چوب بیلیارد

در نهایت به بخش دسته چوب های بیلیارد می رسیم که معمولا مخروطی بوده و به سمت میانه و نوک ادامه می یابد. وزن اغلب چوب های بیلیارد چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم می باشد اما بیشتر و کمتر از آن هم وجود دارد. توصیه می کنیم پیش از مطالعه نحوه ساخت انواع چوب های بیلیارد، نگاهی به مراحل ساخت میز بیلیارد و البته آموزش کامل بازی بیلیارد بیاندازید و اطلاعات خود از این رشته ورزشی را کمی بالا ببرید.

انواع مختلف چوب بیلیارد

برای ساخت چوب بیلیارد باید نوع چوب را هم انتخاب کرد و گزینه های زیادی در این قسمت وجود دارند. مثلا چوب آبنوس یا روزوود (بلسان بنفش) گزینه های مناسبی برای ساخت انواع چوب اسنوکر و بیلیارد هستند. محدودیتی در انتخاب چوب وجود ندارد و با انتخاب نوع چوب، قدرت و استحکام متفاوتی را خواهید داشت. در این زمینه می توانید با نجارها مشورت کنید و بهترین و مناسب ترین چوب برای خود را به دست آورید.

انواع مختلف چوب های بیلیارد

روش ساخت چوب اسنوکر در خانه

اگرچه به طور کلی ما انواع مختلفی را برای چوب های بیلیارد در نظر می گیریم، در این آموزش روی چند نوع خاص صحبت خواهیم کرد. ساخت چوب اسنوکر ما چند مرحله خواهد داشت و به اختصار به این مراحل می پردازیم. توصیف نحوه ساخت چوب های اسنوکر کمی سخت بوده و نیازمند تجهیزات پیشرفته می باشد. بنابراین پیش از آغاز این هنر دستی، حتما با افراد حرفه ای مشورت کرده و وسایل کافی نجاری را گردآوری کنید.

روش ساخت چوب بیلیارد در خانه

ساخت چوب بیلیارد به صورت صنعتی

برای ساخت بخش انتهایی چوب های بیلیارد از چوب گران قیمت افرا استفاده می شود. برای ساخت انواع مختلف چوب های بیلیارد، باید شکل استوانه ای آن را ایجاد کرد. به صورت صنعتی این کار را با کمک دستگاه های اختصاصی انجام می دهند و اجرای آن به صورت دستی کمی سخت می باشد. برای این کار شما هم حداقل به دستگاه هایی مشابه چرخ کوزه گری نیاز دارید و باید چوب را به آرامی صیقل دهید.

ساخت چوب بیلیارد به صورت صنعتی

در ادامه باید شیاری در قسمت دسته چوب اسنوکر ایجاد کنید و با کمک یک حلقه پلاستیکی، ناحیه را محدود کنید. این حلقه را بر روی شیار قرار می دهید تا استحکام بیشتری در چوب ایجاد شود. البته این حلقه به جز ثبات بیشتر در چوب های بیلیارد، جنبه زیبایی هم دارد و ظاهر بهتری به چوب شما خواهد داد. سپس از حلقه دومی استفاده می شود که جنس نیکل یا نقره دارد و استحکام بیشتری به چوب خواهد داد. در ادامه با کمک دستگاه هایی پیشرفته، روی چوب را برش می دهند و طرح هایی برای زیبایی بیشتر به آن اضافه می کنند.

چوب بیلیارد

ساخت چوب بیلیارد خانگی

ابتدا ابعاد مورد نظر چوب که بالاتر توضیح داده شد را انتخاب می کنیم و با کمک جک پلین، آن را سوهان می زنیم. ابزار پلین به ما کمک می کند تا شکل مدور چوب اسنوکر را ایجاد کنیم و به اندازه مورد نظر خود برسیم. سپس با کمک دریل وسط چوب اسنوکر را خالی می کنیم و تا عمق حدود ۱۰ سانتی متری پیش می رویم. سپس درون این سوراخ را با چسب چوب پر می کنیم و درون آن را با پیچ مخصوص کاملا می پوشانیم.

ساخت خانگی چوب بیلیارد

حالا باید قسمت انتهایی چوب اسنوکر خود را بسازیم. بعد از علامت گذاری های مناسب در بخش انتهایی چوب، بار دیگر این بخش را هم خالی می کنیم و از مهره های مناسب و هم اندازه کمک می گیریم. سپس به سوهان، چند مهره فلزی، چسب، دریل و چندین و چند وسیله نجاری دیگر نیاز داریم. از آنجایی که باقی مراحل آماده سازی چوب بیلیارد نیازمند توضیح تصویری و ویدئویی می باشد، توصیه می کنیم فیلم آموزشی آن را در بخش زیر مشاهده کنید.

فیلم آموزشی ساخت چوب اسنوکر و بیلیارد در خانه

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره ساخت چوب اسنوکر و بیلیارد و روش های ساده آن با هم صحبت کردیم و یک روش ساده در این زمینه را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی