How to Dry Flowers

آموزش تصویری خشک کردن گل در فر و روش های خانگی دیگر

۰
آموزش تصویری خشک کردن گل در فر و روش های خانگی دیگر
نمره 5 از 1 رای

گل هدیه ای با ارزش و خاطره انگیز است اما متاسفانه عمر کوتاهی دارد و زود پژمرده می شود. در حال حاضر نیز بسیاری از افراد به ویژه خانم ها به خشک کردن گل هایی همچون دسته گل عروسی، شب خواستگاری و اولین گلی که در زندگی شان به آنها تقدیم شده علاقه مند هستند.

چگونه گل های طبیعی را خشک کنیم؟ آموزش طریقه خشک کردن سبد گل طبیعی

How to Dry Flowers

خشک کردن گل ‌ها می‌تواند روشی سرگرم کننده و نیز راهی برای تزئین کردن دیوار خانه باشد. اگر شما هم قصد دارید در زمستان خانه خود را پر از شکوفه های بهاری کنید در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا طریقه خشک کردن سبد گل طبیعی را طی ۴ روش به شما آموزش دهیم.

روش اول: خشک کردن گل با هوا

۱- ابتدا برای خشک کردن گل به روش طبیعی گل هایی که قصد خشک کردن آنها را دارید انتخاب نمایید. استفاده از این روش برای گل هایی که تازه شروع به باز شدن می کنند بهتر جواب می دهد. همچنین برای گل هایی با گلبرگ های کوچک و غنچه های محکم مناسب تر است.

گل های سفید و بنفش

۲- ساقه گل ها را کوتاه کرده و برگ ها را تا حد امکان از ساقه جدا کنید. هر گل را بسته به نوع آن در دسته خودش قرار دهید.

کندن برگ ها

گل هایی همچون گل داوودی که دارای ساقه ضعیف هستند پس از خشک شدن ممکن است ساقه آنها جدا شود؛ در چنین مواقعی می توانید با پیچاندن یک سیم فولادی به دور ساقه از شکسته شدن آن پس از خشک شدن جلوگیری کنید.

۳- سپس در این مرحله از روش نگهداری دسته گل طبیعی انتهای هر دسته گل را به کمک کش پلاستیکی ببندید. کش را چندین بار به دور ساقه بپیچانید تا به خوبی محکم شود.

کش بستن

۴- به کمک قلابی که به کش پلاستیکی متصل کرده اید، دسته گل را به صورت سر و ته در مکانی گرم، خشک و تاریک قرار دهید. گردش هوا به خشک شدن گل ها کمک کرده و از کپک زدن و پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

سر و ته کردن دسته گل

۵- به مدت ۲ تا ۴ هفته دسته گل را به حال خود رها کنید تا به طور کامل فرایند خشک کردن گل انجام گیرد. زمانی که خشکی گلبرگ ها را زیر انگشتان خود لمس کردید، دسته گل شما آماده است.

برای خشک کردن گل هایی همچون رز که دارای گل برگ های ضخیم تری است، ممکن است به مدت زمان بیشتری (بیشتر از ۴ هفته) نیاز باشد. آموزش خشک کردن گل رز طبق این روش جز بهترین ها است. حتما امتحان کنید.

۶- در این مرحله می توانید جهت حفظ شکل گل برگ ها و جلوگیری از شکستن آنها پس از خشک شدن از اسپری مو استفاده نمایید.

تافت زدن به گل

روش خشک کردن گل طبیعی با تافت مو موجب خواهد شد که گل ها پس از خشک شدن کمتر در معرض شکستن قرار گیرند و شکل اولیه خود را بهتر حفظ کنند.

روش دوم: خشک کردن گل با مایکروویو

۱- گل های خود را انتخاب کنید. استفاده از مایکروویو معمولا برای خشک کردن گل هایی با گلبرگهای زیاد که بدون پرز یا سطح چسبندگی هستند گزینه مناسبی است.

خشک کردن گل با مایکروویو

بنابراین در پاسخ به سوال چگونه غنچه گل رز را خشک کنیم؟ باید گفت استفاده از این روش می تواند بسیار مناسب باشد؛ به شرطی که پیش از آنکه گلبرگ های گل رز به طور کامل باز شوند و شروع به افتادن کنند اقدام به خشک کردن آنها توسط مایکروویو نمایید.

۲- در صورت تمایل می توانید از یک سیم فلزی جهت پیچاندن به دور ساقه استفاده نمایید. زیرا پس از اینکه فرایند خشک شدن به طور کامل انجام گرفت، ساقه ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند.

پیچاندن سیم به دور ساقه

در صورتیکه قصد دارید گل ها را طبق سلیقه خود آرایش دهید و خم کنید یک سیم فلزی بسیار نازک را به دور ساقه بپیچانید. اگرچه بهتر است از فلز در مایکروویو استفاده نکنید.

۳- در این مرحله از خشک کردن گل طبیعی می توانید از ژل سیلیکا که یک رطوبت گیر خوب به حساب می آید جهت خشک کردن گل های خود استفاده نمایید. به این صورت که به اندازه ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر ظرف را پر از ژل سیلیکا کنید.

 ریختن نمک در ظرف

۴- گل ها را درون ظرف پر از ژل سیلیکا قرار دهید و مجدد روی آنها را از این ژل پر کنید. سعی کنید مابین گل های داخل ظرف را ۲ سانتیمتر فاصله دهید.

گذاشتن گل ها داخل نمک

۵- یک فنجان آب را به همراه ظرف داخل مایکروویو قرار دهید. فنجان آب مقداری از انرژی مایکروویو را جذب کرده و مانع از سوزاندن یا خشک شدن بیش از حد آن می شود.

مایکروویو

۶- پس از گذاشتن لیوان آب و ظرف گل، مایکروویو را روشن کرده و زمان آن را روی ۲ دقیقه تنظیم نمایید. برای دیدن اینکه آیا گل ها خشک شده اند یا نه از خلال دندان استفاده کنید.

خشک کردن گل با ماکروفر

در صورتیکه هنوز خشک نشده بودند، آنها را برای فواصل ۱ دقیقه ای حرارت دهید تا زمانی که به طور کامل خشک شوند. البته این روش بسته به نوع گل شما دارد. برای مثال اگر گل های شما دارای گلبرگهای ضخیم هستند این زمان می تواند تا ۸ دقیقه هم افزایش پیدا کند.

۷- در این مرحله از خشک کردن گل با مایکروویو ظرف را از مایکروویو خارج کرده و درب ظرف را به صورت نیمه باز روی آن قرار دهید. اجازه دهید گل ها یک روز کامل در فضای باز و در معرض هوای آزاد بمانند تا به طور کامل خنک شوند. به ویژه ژل سیلیکا که مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارد.

گل و نمک

۸- در پایان ژل سیلیکا را به کمک برس نرم از روی گل ها بردارید. در صورت تمایل می توانید روی آنها تافت بزنید.

برس و گل

روش سوم: خشک کردن گل با پرس کردن

۱- روش نگهداری دسته گل طبیعی به طرق مختلف انجام می گیرد. یکی از این روش ها فشرده سازی گلها به روش زیر است.

خشک کردن گل با پرس کردن

روش فشرده سازی یا پرس برای گل هایی با گلبرگ های کوچک و تخت همچون یاس و بنفشه مناسب تر است. گل هایی که دارای گلبرگ یا ساقه های گوشتی و بزرگ هستند برای این روش مناسب نخواهند بود.

۲- گل های خود را روی یک تکه کاغذ مات و غیر براق همچون روزنامه یا دستمال کاغذی قرار دهید. سپس یک کاغذ دیگر را روی آنها بگذارید.

گذاشتن گل روی کاغذ

۳- سپس با قرار دادن یک جسم سنگین همچون کتابی قطور روی آنها به خشک کردن گل ها بپردازید.

قرار دادن کتاب

۴- ۱ تا ۳ هفته به گل های زیر کتاب اجازه دهید تا به طور کامل خشک شوند.

۵- پس از گذشت چند هفته اکنون می توانید جسم سنگین را از روی گل ها برداشته و گل های خود را بیرون بکشید.

برداشتن کتاب

روش چهارم: خشک کردن گل در فر

۱- گل های خود را روی قطعه سیمی مشبک قرار داده و داخل فر بگذارید. به طوریکه ساقه های گل را از داخل سوراخ رد کرده و تنها غنچه یا گلبرگ ها روی صفحه مشبک قرار داشته باشند.

 خشک کردن گل در فر

۲- فر خود را تا ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) گرم کرده و گل ها را درون فر قرار دهید. گرما به آرامی گل را خشک خواهد کرد. زمان خشک شدن گل ها در فر بسته به نوع و تعداد گل هایی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود.

گذاشتن گلها در فر

۳- هنگامی که گل ها به طور کامل خشک شدند می توانید آنها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. قبل از دست زدن به گلها از خنک شدن آنها مطمئن شوید. در صورت تمایل می توانید روی گلها تافت بزنید.

دراوردن از فر

روش خشک کردن گل رز در جعبه

گل های رز را از جعبه بیرون بیاورید یا آنها را بعد از چیده شدن توسط یک نخ ببندید و به صورت آویزان به مدت دو هفته در هوای خشک اتاق (یا فضای تاریک داخل کمد) رها کنید. بعد از حدود دو هفته گل ها به طور کامل خشک شده و اگر در جای خشک و خنک و دور از دسترس حشرات نگهداری شوند تا مدتها می توانید گل های خشک زیبایی داشته باشید.

آموزش ویدیویی خشک کردن گل

پیش از این در آی آر میکس درباره خشک کردن انجیر و خشک کردن گردو با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این مطلب را هم مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس نحوه خشک کردن جعبه گل طبیعی را طی ۴ روش مختلف به صورت تصویری به شما آموزش دادیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی