How to Replace a Thermo Coupling on a Stove

آموزش مرحله به مرحله تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز در خانه

۴
آموزش مرحله به مرحله تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز در خانه
نمره 3.4 از 14 رای

تعمیرات وسایل خانگی گاهی اوقات بسیار پیچیده است و نیاز به یک متخصص دارد اما گاهی اوقات می توان برخی لوازم خانگی را بسیار راحت و با کمی دقت و دستورالعمل های ساده تعمیر کرد. بنابراین امروز در آی آر میکس ما در مورد تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز و اجاق گاز رومیزی  مطالبی را به شما ارائه می دهیم.

نحوه عیب یابی و رفع خرابی ترموکوپل اجاق گاز

How to Replace a Thermo Coupling on a Stove

ترموکوپل وسیله ای کوچک است که یک سمت آن به فندک یا شعله گاز ( یا بخاری ) وصل می شود و سمت دیگر آن به ورودی جریان گاز متصل است. هنگامی که سیم ترموکوپل متصل به شمعک یا شعله گاز حضور شعله را احساس نکند سمت دیگر به طور خودکار جریان گاز را قطع می کند. اهمیت این ویژگی باعث شده تا از ترموکوپل در انواع وسایل گاز سوز از بخاری گرفته تا آبگرمکن و اجاق گاز استفاده شود تا در صورت خاموش شدن شعله آتش جریان گاز نیز قطع شود. با این حال ترموکوپل هم مانند سایر وسایل خانگی و صنعتی عمر محدودی دارند و در صورت خرابی باید تعویض شوند به همین دلیل ما امروز در آی آر میکس در مورد نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز  و  نحوه تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز  نکاتی را برای شما آماده کرده ایم.

گام اول: رعایت اصول ایمنی

فارغ از این که مشکل ترموکوپل اجاق گاز  شما چیست در گام اول شرط امنیت را رعایت کنید. برای این کار باید ورودی اصلی گاز به وسیله گازسوز را ببندید و سپس  کار خود را آغاز کنید. شبر گاز  ها عموما اهرمی هستند و برای بستن آن ها کافیست آن ها را در مسیر ساعتگرد بچرخانید.

شما می توانید آموزش تعمیر آبگرمکن ایستاده برقی و گازی را در مقاله مربوط به آن یاد بگیرید.

گام دوم: آماده کرن اجاق گاز برای تعمیر

درب یا رویه اجاق گاز را بردارید و سپس پایه ظروف و شعله پخش کن و سایر اقلام غیر ضروری را از آن جدا کنید. برای تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز  باید درب فر را باز کنید اما جریان گاز از بالا می گذرد پس لازم است که قسمت بالای آن هم باز شود.

تعمیر گاز

گام سوم: باز کردن اجاق گاز

مرحله بعدی کار باز کردن پیچ های اجاق گاز است. این پیچ ها عموما روی اجاق گاز و در برخی موارد در کنار و پهلوها وجود دارد اگر هدف شما تعویض ترموکوپل اجاق گاز رومیزی است پیچ ها در این مدل روی صفح گاز قرار دارند همه پیچ ها را در یک ظرف کوچک نگه دارید تا گم نشود عموما پیچ های گازی چهار سو هستند اما برخی از آن ها نیز دو سو هستند. آن ها را با پیچ گوشتی باز کنید و سپس لایه بالای اجاق گاز را به آرامی بردارید.

تعویض ترموکوپل

گام چهارم: پیدا کردن ترموکوپل

مسیر ورود گاز و تقسیم شدن مسیر به سمت شعله پخش کن ها را دنبال کنید و ببینید که ترموکوپل در کجای این مسیر قرار داد عموما به تعداد شعله پخش کن ها ترمو کوپل داریم که یعنی یک اجاق ۴ شعله ۴ ترموکوپل دارد. مسیر ترموکوپل از ورودی گاز تا شعله پخش کن را پیدا کنید.

تعویض ترموکوپل

گام پنجم: تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز

روش تعویض ترموکوپل اجاق گاز به این صورت است که ، هر دو طرف ترموکوپل را با کمک آچار یا آچار فرانسه باز کنید و از قسمت جریان ورودی گاز و همینطور بخش شعله پخش کن جدا کنید. برای این کار باید آچار را روی سر ترموکوپل قرار داده و چند بار خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا کاملا جدا شود.

گام ششم: سرهم اجاق گاز

در قسمت نهایی تعویض ترموکوپل اجاق گاز شما باید ترموکوپل جدید را برداشته و با کمک آچار فرانسه در جهت عقربه های ساعت به ورودی گاز وصل کنید و سر دیگر آن را هم به شعله پخش کن متصل کنید.

دقت کنید که شما می توانید از آار معمولی یا آچار فرانسه استفاده کنید و اگر در دسترس نبودند حتی یک دم باریک یا انبردستی  هم می تواند کار شما را راه بیاندازد. سپس لایه بالایی اجاق گاز را روی آن قرار داده و پیچ ها را با کمک پیچ گوشتی سفت کنید و شعله پخش کن را نیز بر روی جای خودش قرار دهید.

تست و تشخیص خرابی ترموکوپل

تقریبا با نگاه کردن به شکل ظاهری ترموکوپل می توان سالم بودن و یا خراب بودن آن را تشخیص داد. اگر محل اتصال دو فلز ترموکوپل سوخته شده باشد و در حقیقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زیاد ترموکوپل خراب است.

برای تست اینکه ترموکوپل کار می کند یا نه گاز را روشن کنید و سپس بعد چند دقیقه با باد زدن به وسیله یک بادبزن شعله را خاموش کنید اگر ترموکوپل عمل کرد و جریان گاز را قطع کرد یعنی سالم و در غیر این صورت خراب است. درصورتی که ترموکوپل مدام جریان گاز را قطع می کند نشان دهنده این است که به خوبی سر دیگر آن گرم نمی شود پس بهتر است که سر آن را به شعله بیشتر نزدیک کنید.

آموزش ویدیویی تعویض ترموکوپل اجاق گاز

در پایان اگر فندک اجاق گاز شما مشکل دارد توصیه می کنم مقاله ما در این مورد با موضوع علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز و آموزش تعمیر آن در خانه + ویدیو را مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز را با شما علاقه مندان در میان گذاشتیم. در صورت داشتن انتقاد یا پیشنهادی در مورد تعویض ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    -3

    دم شما گرم عالی یود

  2. مریم محمدی گفت:
    6

    سلام. مطلب مفیدی بود. اگه ممکنه روش نزدیک کردن ترموکوبل به شعله را هم آموزش دهید. فر من گاهی خاموش میشه و فاصله ی ترموکوبل از مشعل زیاده. نمیدونم چه جوری نزدیکش کنم. با تشکر

  3. نیلو گفت:
    20

    سلام ترموکوپل فر گاز ما همین که دست را از روی دگمه روشن کردن فر بر نیداری خاموش میشود . چند دقیقه دست روی گاز باشد هم باز خانوش میشود خواهشا راهنمایی کنید غذای فر دار نمیتونم بپزم

  4. داود گفت:
    0

    سلام
    با تشکر از اطلاعات علمی شما ، واقعاً کمک خیلی بزرگی به خانواده ها می باشد در جهت تعمیر اقتصادی اجاق گاز های خرابشان .
    مجدداً از راهنمایی وآموزش شما کمال تشکر را دارم.

تبلیغات متنی