How to Drive Uphill

آموزش تصویری رانندگی با دنده اتوماتیک و معمولی در سربالایی

۰
آموزش تصویری رانندگی با دنده اتوماتیک و معمولی در سربالایی
نمره 5 از 1 رای

رانندگی در سربالایی چندان دشوار نیست اما به کمی دقت و مهارت نیاز دارد. خودروهای دنده ای پیچیدگی بیشتری برای کنترل سربالایی ها دارند اما بهتر است در خودروهای اتوماتیک هم از گزینه دستی برای سربالایی ها و سرپایینی های خطرناک استفاده کرد. در هر صورت دانستن ترفندهای دنده اتومات برای رانندگی در سربالایی ها و سرپایینی ها حائز اهمیت است و قصد داریم در این مطلب آی آر میکس درباره این موضوع با هم صحبت کنیم.

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک در سربالایی رانندگی کنیم؟

How to Drive Uphill

برای رانندگی در سربالایی باید تمرین کافی داشته باشید و حوصله زیادی به خرج دهید. همانطور که گفته شد، این نوع رانندگی هم اصلا سخت نیست و فقط به تمرکز نیاز دارد. در ادامه به شما نکات ساده ای را نشان می دهیم تا آموزش رانندگی در سربالایی را به سادگی فرا بگیرید و از تصادف های ساده در این نوع مسیرها جلوگیری کنید.

رانندگی با دنده دستی در سربالایی

برای کنترل و هدایت ماشین های دنده دستی در سربالایی یا سرپایینی، توصیه می شود که سرعت مناسب خود را حفظ کنید. در ذهن داشته باشید که برای بالا رفتن از سربالایی باید از یک دنده پایین تر استفاده کنید؛ مثلا اگر در دنده سه هستید و به سربالایی می رسید، بهتر است از دنده دو برای بالا رفتن استفاده کرده و مرتبا سرعت خودرو را بررسی کنید.

رانندگی با دنده دستی در سربالایی

توصیه می کنیم پیش از رسیدن به سربالایی، دنده خود را کاهش دهید تا قدرت ماشین برای بالا رفتن بیش از قبل شود. این مسئله برای بالا رفتن از سربالایی با پراید یا دیگر خودروها با قدرت موتوری پایینتر ضروری خواهد بود اما در هر صورت راننده از توان خودروی خود آگاهی بیشتری دارد.

دنده دستی و سربالایی

همیشه به سرعت خودرو توجه کنید و در سربالایی های با شیب تند، از دنده یک کمک بگیرید. توجه داشته باشید که استفاده از دنده نامناسب برای مسیرهای مختلف، به سادگی باعث فرسودگی هر چه بیشتر موتور ماشین می شود و عمر آن را کاهش می دهد. رعایت برخی نکات ساده می تواند عمر مفید خودرو را بالا ببرد و تجربه لذت بخش تری را برای شما به همراه داشته باشد.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

برای رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی باز هم شرایط مشابهی در پیش خواهید داشت. اگر هوا بارانی نیست و لغزندگی در جاده وجود ندارد، پیش از رسیدن به سربالایی یا تپه، سرعت بیشتری برای وسیله نقلیه خود ایجاد کنید. تغییر نوع دنده در خودروهای اتوماتیک معمولا ضروری نیست، مگر این که شیب بسیار زیادی در مسیر وجود داشته باشد. توصیه می کنیم فیلم آموزش رانندگی در سربالایی را در قسمت پایین تر همین مطلب مشاهده کنید تا ابهامات ذهنی خود را از این طریق برطرف سازید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

اگر دور موتور خودروی اتوماتیک شما هنگام رانندگی در ترافیک سربالایی بیش از حد پایین آمد (زیر ۳ هزار دور در دقیقه)، باید تغییر نوع دنده را صورت دهید. خودروهای با دنده اتوماتیک، انواع متعددی دارند و نامگذاری دنده ها در آن ها متفاوت خواهد بود. ممکن است در خودروی خود با حرف D2 مواجه باشید، در این صورت باید از آن استفاده کنید. ممکن است حرف L کار مشابه با D2 را برای شما انجام دهد.

رانندگی در ترافیک سربالایی

نکته: کاربرد مختلف دکمه های دنده اتوماتیک و نحوه صحیح رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک را قبلا در آی آر میکس با هم بررسی کرده ایم. می توانید این دو مطلب را مطالعه کنید تا نکات بیشتری درباره این نوع خودروها به دست آورید.

نکات مهم در رانندگی در سربالایی

به طور کلی در هنگام بالا رفتن از تپه یا سربالایی های مشابه با آن، باید نکات امنیتی خاصی را رعایت کرد. با رعایت این نکات می توانید امنیت بیشتری را برای خود و سرنشینان فراهم کنید و نگران سفر خود نباشید:

  • با خودروی مقابل خود، فاصله ۴ تا ۱۰ ثانیه ای داشته باشید و از نزدیک شدن بیش از حد به آن دوری کنید. برای محاسبه این زمان می توانید از شمارش هزار و یک، هزار و دو … استفاده کنید و در ذهن خود نقطه خاصی را علامتگذاری کنید.

نکات مهم در رانندگی در سربالایی

  • در سربالایی ها تا حد امکان از سبقت گرفتن اجتناب کنید زیرا این مسئله خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.
  • هنگام پایین آمدن از روی تپه یا سربالایی، مراقب سرعت خود باشید و شتاب خود را کاهش دهید. رعایت این نکته ساده در جلوگیری از بسیاری از تصادفات رانندگی مفید عمل می کند.
  • تا حد امکان از کولر در سربالایی ها استفاده نکنید زیرا این کار باعث داغ کردن موتور و کاهش توان خودرو می شود.

 کولر در سربالایی ها

روش پارک کردن در سربالایی

اگر قصد پارک کردن خودرو در سربالایی را دارید، باید بیش از مراحل قبلی دقت و تمرکز داشته باشید. برای پارک کردن در سربالایی ها می توانید از ترمز دستی کمک بگیرید اما مهم تر از آن، استفاده صحیح از کلاچ خواهد بود. درگیر کردن نیم کلاچ در سربالایی به مدت کوتاه شدیدا حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شد.

روش پارک کردن در سربالایی

البته استفاده از نیم کلاچ برای توقف پشت چراغ قرمز و موارد طولانی مدت توصیه نمی شود زیرا که احتمال وقوع آسیب به گیربکس وجود دارد. برای رانندگی با دنده اتوماتیک در ترافیک هم باید دقت لازم را داشته باشید و سرعت خود را در محدوده مجاز حفظ کنید. رانندگی با این نوع خودروها آسان بوده اما اغلب حوادث رانندگی به واسطه بی احتیاطی رانندگان و نه نوع خودروها رخ می دهد.

روش اصولی پارک

نکته: هنگام پارک کردن در سربالایی، سه اصل کلی و همیشگی پارک را رعایت کنید:

  • جهت فرمان را به سمت جدول کنار جاده بگیرید و در این حالت خودرو را خاموش کنید.
  • دستی را حتما بالا بکشید و این نکته بدیهی را فراموش نکنید.
  • دنده را در خلاف جهت قرار گرفتن ماشین رها کنید؛ اگر در سربالایی هستید از دنده یک یا دو و اگر در سرپایینی هستید از دنده عقب استفاده کنید و در این حالت ماشین را خاموش نمایید.

پارک کردن در سربالایی

پیش از این در آی آر میکس درباره روش های بیرون آوردن ماشین از گل، شن و ماسه با هم صحبت کرده بودیم و می توانید این آموزش کاربردی را هم مطالعه کنید.

فیلم آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره رانندگی در سربالایی با هم صحبت کردیم و آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و دنده دستی را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها برای ما به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی