آموزش تصویری تعویض لنت جلو و عقب پراید در خانه

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز جلو و عقب ۲۰۶ و دیگر ماشین ها در خانه

۰
آموزش تصویری تعویض لنت ترمز جلو و عقب ۲۰۶ و دیگر ماشین ها در خانه
نمره 3 از 1 رای

لنت ترمز از مهم ترین بخش های ماشین است که هنگام فشرده شده پدال ترمز توسط راننده از طریق ایجاد اصطکاک با دیسک های چرخ موجب کاهش سرعت آن ها و در نهایت توقف خودرو می شود. مثل هر دستگاه دیگری، تعویض لنت ترمز هم هر چند وقت یک بار توصیه میشود. در این مطلب آی آر میکس به آموزش انجام این کار در خانه خواهیم پرداخت.

چگونه لنت ترمز قدیمی ماشین را تعویض کنیم؟

How to Change The Brake Pads in Your Car

زمان تعویض لنت ترمز معولا از طریق علائمی چون چراغ هشدار یا ایجاد صدای سوت در سیستم ترمز مشخص می شود. عوض کردن لنت ترمز توسط خودتان مطمئنا ارزان تر از این خواهد بود که ان را به تعمیرگاه ببرید. قبلا به آموزش تصویری تعویض کمک فنر انواع ماشین پرداخته بودیم. اما در این مطلب آی آر میکس به شما کمک خواهیم کرد که به راحتی لنت ترمز ماشین خود را در خانه تعویض کنید.

آموزش تعویض لنت ترمز: تهیه و باز کردن جعبه لنت ترمز

برای تعویض کردن لنت ترمز باید مراحل زیر را به دقت و با ترتیب انجام دهید:

۱- لنت ترمز را می توانید از هر فروشگاه لوازم خودرویی تهیه کنید. برای این کار فقط باید مدل و سال تولید ماشین را بدایند تا بتوانید لنت ترمز متناسب با آن را خربداری نمایید. قیمت انواع مختلف لنت ترمز می تواند متفاوت باشد. به طور کلی گران تر بودن لنت ترمز به معنی پایداری و طول عمر بیشتر آن نیز خواهد بود.

تعویض لنت جلو 206

البته در این میان فقط بحث قیمت مطرح نیست. برای مثال برخی از لنت های ترمز مخصوص ماشین های مسابقه هستند. این لنت ها به دلیلی جنسی که دارند می توانند موجب فرسایش و خرابی زود هنگام چرخانه یا همان روتور ماشین شود. بنابراین حتما دقت کنید که لنت ترمز متناسب با مدل ماشین خود را تهیه نمایید.

۲- به طور مثال برای اینکه لنت ترمز پراید را تعویض کنید باید ماشین را خاموش کرده باشید. اگر به تازگی آن را خاموش کرده اید اجازه دهید چند دقیقه ای بگذرد تا دمای کلی خودرو نیز کاهش پیدا کند.

تعویض لنت جلو سمند

۳- پیچ های لاستیک خودرو را با استفاده از آچار مخصوص از آن جدا کنید. به خاطر داشته باشید که در هر بار تعویض لنت ترمز، معمولا این کار یا برای لاستیک های جلویی انجام می شود یا برای لاستیک های عقبی. بنابراین لازم نیست که همه لاستیک ها را به یکباره از ماشین جدا کنید.

تعویض لنت عقب پراید

۴- با استفاده از یک جک، ارتفاع ماشین را اندکی بالاتر ببرید تا بتوانید به راحتی لاستیک ها را از آن جدا کنید. بهتر است از یک قلوه سنگ یا شی دیگر برای قرار دادن پشت لاستیک های دیگر استفاده کنید تا از حرکت ناگهانی خودرو جلوگیری شود.

تعویض لنت ترمز

۵- حالا با در آوردن کامل پیچ های لاستیک و کشیدن آن  به سمت خود، لاستیک را کاملا از خودرو جدا نمایید.

تعویض لنت عقب دیسکی

۶- در این مرحله از تعویض لنت جلو ۲۰۶ باید کالیپر ترمز را با استفاده از آچار رینگ مناسب جدا کنید. کالیپر در واقع قطعه ای است که روی روتور که همراه چرخ خای ماشین در حال گردش است قرار می گیرد تا در هنگام فشردن پدال ترمز توسط راننده با ایجاد اصطکاک با روتور باعث کاهش سرعت آن و در نهایت توقف کامل خودرو شود.

کیلومتر تعویض لنت ترمز

این قطعه معمولا توسط دو تا چهار پیچ و مهره مراقبت می شود که حالا باید با استفاده از یک آچار رینگی مناسب، آن ها را جدا نمایید.

  • فشار کالیپر را تست کنید. کالیپر باید در هنگام ایستادن ماشینکمی به عقب برگشته و اندکی نیرو وارد کند. در غیر این صورت ممکن است کالیپر تحت فشار باشد و در هنگام جدا کردن پیچ و  مهره ها به شکل خطرناکی از جای خود کنده شود. بنابراین در هنگام جدا کردن آن، احتیاط بیشتری خرج کنید.
  • اگر واشر یا شیم در کالیپر به کار رفته است آن را با دقت در آورده و جایشان را نیز به خاطر بسپارید. چون باید در هنگام جا زدن مجدد کالیپر، این قطعات دقیقا در جای خود قرار گیرند تا عملکرد صحیح آن را تضمین کنند.
  •  در برخی از خودروها از نوع کالیپر کشویی استفاده می شود که برای برداشتن آن فقط باید دو پیچ را از آن جدا نمود و نیازی به جدا کردن کل دستگاه کالیپر نخواهد بود.

۷- کالیپر به صورت کامل از ماشین جدا نخواهد شد. بلکه با یک سیم همچنان به آن متصل خواهد ماند. بنابراین آن را در گوشه ای آویزان کنید و مواظب باشید که ضربه ای به آن وارد نشود.

زمان تعویض لنت ترمز

آموزش تعویض روغن گیربکس ماشین را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

تعویض لنت ترمز قدیمی ماشین

۱- در این مرحله از تعویض لنت عقب دیسکی باید لنت قبلی را از جای خود جدا کنید. در این هنگام با کمی مقاومت روبرو خواهید شد و باید اندکی نیرو وارد کنید. پس حواستان باشد که به لنت یا کالیپر آسیبی نرسانید. به روتورها دقت کنید و بررسی نمایید که آیا دارای پیچ خوردگی، شکستگی یا ترک بر روی سطحشان هستند یا خیر تا رد صورت نیاز آن را نیز تعویض نمایید. به طور معمول با تعویض لنت ترمز، روتور هم تعویض می شود.

زمان تعویض لنت ترمز

۲- حالا باید لنت جدید را جا بزنید. در این هنگام می توانید از روان کننده های ضد زنگ بر روی لبه های فلزی و نیز پشت لنت استفاده کنید. بدین ترتیب می توانید باعث روان تر شدن حرکت لنت و عدم سر و صدای آن شوید. البته مراقب باشید که این روان کننده درون لنت ترمز ریخته نشود. لنت جدید را درست مثل لنت قبلی که جدایش کردید در مکان مخصوص خود قرار دهید.

کیلومتر تعویض لنت ترمز

۳- سطح روغن ترمز را چک کنید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید.

مدت زمان تعویض لنت ترمز

۴- حالا نوبت این است که کالیپر را دوباره در جای خود قرار دهید. مراقب باشید که در این حین به آن آسیبی وارد نکنید. پیچ و مهره ها را درست در همان جای قبلی خود دوباره به کالیپر وصل کنید.

تعویض لنت جلو 206

۵- در نهایت لاستیک های ماشین را نیز دوباره نصب کنید و پیچ ها را نیز در جای خود قرار دهید.

تعویض لنت عقب دیسکی

۶- حالا ماشین را از جک جدا کنید تا دوباره روی سطح صاف قرار گیرد. سپس پیچ ها را با استفاده از آچار و با استفاده از الگوی ستاره ای (چرخاندن پیچ ها به صورت یک در میان) کاملا محکم نمایید.

تعویض لنت عقب پراید

۷- حالا نوبت آن است که لنت جدید را امتحان کنید. ماشین را روشن کنید و در حالی که هنوز حرکت نکرده اید بین ۱۵ تا ۲۰ بار پدال ترمز را بفشارید تا از جا خوردن صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

تعویض لنت جلو سمند

۸- حالا شروع به حرکت کرده و با سرعتی آرم و البته در مکانی خلوت به آزمایش لنت ترمز جدید بپردازید. کم کم و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید و در این میان ترمز ماشین را نیز بفشارید تا از توقف آن به شکلی که انتظار دارید مطمئن شوید.

تعویض لنت پراید

به صدای لنت دقت کنید. اندکی صدا از سوی لنت ترمز ایرادی ندارد. ولی اگر این صدا به شکلی بود که انگار بر اثر برخورد دو فلز ایجاد شده است یا صدای بسیار ناهنجاری شکل می گیرد شاید در نصب آن دچار اشتباه شده اید و باید دوباره ان را باز کرده و این بار به درستی در جای خود نصب کنید.

هواگیری سیستم ترمز پس از تعویض لنت

۱- روغن ترمز می تواند به دلایل بسیاری کثیف شود. یکی از این دلایل می تواند ترکیب شدن آن با هوا باشد. تشکیل حباب هوا درون روغن ترمز می تواند خاصیت آن را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت موجب اختلال در عملکرد آن شود. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یک بار به تعویض روغن پرداخته و در صورت نیاز به هواگیری سیستم ترمز هم بپردازید. اگر این کار در هنگام تعویض لنت ترمز انجام گیرد هم بسیار بهتر خواهد بود.

تعویض لنت جلو سمند

همیشه سطح روغن ترمز ماشین را چک کنید تا در صورت نیاز آن را به مقدار قابل قبول برسانید. در اینجا چون می خواهیم هواگیری انجام دهیم باید سطح روغن ترمز را به بالاترین حد آن رسانده و کاملا پرش کنیم.

۲- ابتدا باید ترتیب هواگیری سیستم ترمز را مشخص کنید. معمولا برای این کار باید از سیلندری شروع کرد که دورتر از سیلندر اصلی قرار گرفته است. آخرین سیلندری که باید هواگیری شود سیلندر اصلی است. برای مشخص شدن ترتیب این سیلندرها می توانید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید. زیرا این قضیه می تواند برای هر خودرو متفاوت باشد.

تعویض لنت ترمز

۳- یک شیلنگ پلاستیکی تهیه کنید. معمولا شیلنگ هایی که در آکواریوم استفاده می شوند نیز به کار شما خواهند آمد. یک سر این شیلنگ را به سوراخ پیچ هواگیری وصل کرده و سر دیگر را داخل یک ظرف یا بطری بگذارید. برای اینکه از برگشت هوا به داخل سیستم ترمز جلوگیری کنید این بطری را بالاتر از کالیپر در دستان خود نگه دارید.

مدت زمان تعویض لنت ترمز

۴- در این هنگام یک نفر باید پشت فرمان نشسته و پس از روشن کردن ماشین، پدال ترمز را چند بار فشار دهد. این کار تا جایی ادامه می یابد که پدال ترمز به حدی از مقاومت برسد که دیگر پایین نرود. این حالت نشان دهنده این است که سیستم ترمز برای هواگیری آماده است. حالا ضمن نگه داشتن پدال، باید پیچ هواگیری شل شود تا به همراه روغن، هوای داخل سیستم نیز تخلیه گردد.

تعویض لنت جلو سمند

در همین حین پدال ترمز نیز کم کم باید به سمت پایین برود (یادتان باشد نفری که پشت فرمان نشسته است همچنان در حال فشار دادن پدال ترمز است). پس از پر شدن بطری، پیچ هواگیر باید دوباره بسته شود و پدال ترمز نیز دوباره فشار اده شود تا دوباره با مقاومت روبرو شوید.

۵- مرحله قبلی باید دو الی سه مرتبه دیگر تکرار شود تا روغن ترمز و هوای داخل سیستم کاملا تخلیه شود. توجه کنید که در پایان نباید هیچ حبابی درون شیلنگ مورد نظر مشاهده کنید.

تعویض لنت جلو 206

اگرمی خواهید فیلتر بنزین را عوض کنید به مطلب آموزش تعویض فیلتر بنزین ماشین در خانه مراجعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره آموزش تصویری تعویض لنت جلو و عقب پراید در خانه صحبت کردیم و چند مرحله ساده و کلی تعویض را به شما نشان دادیم. اگر تجربه کار در مکانیکی را دارید یا این کار را شخصا انجام داده اید، از آن برای ما و دیگر کاربران بگویید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی