آموزش جلوگیری از رد سوختگی و درمان آن با روش های خانگی

آموزش جلوگیری از رد سوختگی و درمان آن با روش های خانگی

۰
آموزش جلوگیری از رد سوختگی و درمان آن با روش های خانگی
امتیاز دهی به نوشته

سوختگی های مختصر پوست می تواند بر اثر عوامل مختلفی رخ داده باشد. چه بی احتیاطی در آشپزخانه باشد و چه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا حتی ریختن یک نوشیدنی داغ بر روی دستان خود. در هر صورت حتی این سوختگی های خفیف نیز می توانند آزار دهنده و در مواردی دردناک باشند. در این مطلب آی آر میکس قصد داریم شما را با روش های درمان رد سوختگی آشنا کنیم.

چگونه جای سوختگی تازه و کهنه را از بین ببریم؟

Home Remedies for Burns

ممکن است روش های زیادی برای از بین بردن جای سوختگی تازه یا قدیمی شنیده باشید. ولی باید توجه کنید که عدم احتیاط در به کارگیری این روش ها می تواند وضع پوست را بدتر از آن چیزی که در حال حاضر است کند. از این رو در این مطلب بر آن شدیم که بهترین روش های درمان خانگی سوختگی های خفیف را به شما آموزش داده و در کنار آن به کارهایی که نباید در این مواقع انجام داد نیز اشاره ای  داشته باشیم.

روش های درمان خانگی رد سوختگی قدیمی

سوختگی های مختصر معمولا برای درمان شدن فقط بین یک تا دو هفته زمان می برند. در خلال این مدن شما می توانید با استفاده از روش های زیر به جلوگیری از رد سوختگی یا تسکین درد حاصل از آن بپردازید:

استفاده از آب خنک برای درمان رد سوختگی

اولین کاری که باید برای جلوگیری از رد سوختگی انجام دهید این است که  محل سوختگی خود را خنک کنید. برای این کار آب خنک (و نه سرد) را بر روی محل سوختگی بپاشید. به مدت ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. در نهایت محل سوختگی را با آب و صابون بشویید.

درمان رد سوختگی با اتو از طریق  کمپرس سرد

برای از بین بردن از بین بردن جای سوختگی تازه یک کمپرس سرد یا در صورت نداشتن آن، تکه ای از یک لباس که خیس شده است را روی محل سوختگی قرار دهید. این کار باعث تسکین درد و کاهش سوزش می شود. می توانید هر باز به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه از این کمپرس یا تکه لباس استفاده کنید و سپس آن را عوض نمایید. یا دتان باشد که سرمای کمپرس نباید بیش از حد باشد. زیرا می تواند باعث بدتر شدن جای سوختگی شود.

استفاده از پماد انتی بیوتیک برای درمان رد سوختگی

پماد برای برطرف شدن جای سوختگی: کرم ها و پمادهای آنتی بیوتیک از بروز عفونت جلوگیری می کنند. استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک باکیتراسین و نئوسپورین در هنگام بروز علائم سوختگی توصیه شده است. پس از اینکه این پمادها را روی محل سوختگی زدید با یک استریل آن را ببندید.

پماد برای برطرف شدن رد سوختگی

آلوئه ورا به عنوان گیاهی برای درمان جای سوختگی معروف است. مطالعات نشان داده است که این گیاه قادر است بین یک تا دو درجه از شدت سوزش بر اثر سوختگی را کم کند.این گیاه علاوه بر خواص ضد التهاب به گردش جریان خون و مهار رشد باکتری ها نیز کمک می کند.

کرم رژودرم برای جای سوختگی

همین خواص باعث شده است که انواع ژل ها و پمادهای آلوئه ورا به بازار عرضه شوند. شما حتی می توانید از برگ این گیاه نیز به صورت طبیعی استفاده نمایید. کافی است لایه ای از مایع ژل مانند ان را به سطح پوست دارای سوختگی بمالید.

درمان جای لک سوختگی کهنه با عسل

عسل علاوه دبر طعم بسیار شیرینی که دارد می تواند در کاهش اثرات سوختگی به صورت موقت هم موثر باشد. این ماده طبیعی علاوه بر خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی خود می تواند از رشد قارچ بر روی پوست نیز جلوگیری نماید.

کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید

تا جایی که می توانید ناحیه سوخته شده را کمتر از همیشه در معرض نور مستقیم افتاب قرار دهید. پوستی که سوخته است بسیار نسبت به خورشبد حساس است. پس سعی کنید با پوشیدن لباس مناسب، آن را بپوشانید.

با تاول ها کاری نداشته باشید

درست است که این مورد شاید کمی وسوسه انگیز باشد ولی بهتر است تا جایی که می توانید با تاول های حاصل از سوختگی کاری نداشته باشید و بگذارید که روند بهبود پوست به صورت طبیعی طی شود. این تاول ها می توانند باعث عفونت شوند. بنابراین هرگز سرخود و بدون مشورت پزشک به درمان آن ها نپردازید.

یک مسکن تهیه کنید

اگر درد دارید می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه نظیر ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. نحوه استفاده از این داروها را حتما از برچسب های روی جعبه آن مطالعه نمایید.

درمان خانگی جای سوختگی قدیمی

روش های متفاوت درمان جوش را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

در هنگام سوختگی چه کارهایی نباید کرد؟

همانطور که می دانید درمان های خانگی آمیخته با انواع تصورات و شایعات هستند که خیلی از ان ها می تواند نا درست یا حتی خطرناک باشند. در ادامه به برخی از روش هایی که به هیچوجه در هنگام بروز سوختگی های سطحی نباید از آن ها استفاده کنید اشاره کرده ایم:

عدم استفاده از کره برای درمان جای سوختگی

هیچوقت از کره برای درمان سوختگی استفاده نکنید. هیچ مدرکی برای ثابت کردن موثر بودن این روش به دست نیامده است. علاوه براین، این کار ممکن است حتی وضعیت سوختگی پوست را بدتر هم کند. کره می توانند گرما را حفظ کند و این یعنی افزایش امکان رشد باکتری ها در مکان سوختگی که می تواند در نهایت تبدیل به عفونت شود.

عدم استفاده از روغن جهت درمان جای لک سوختگی کهنه

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، روغن نارگیل نمی تواند هر چیزی را درمان کند! به همان دلیلی که نباید از کره برای درمان سوختگی استفاده کنید، استفاده از انواع روغن ها نیز می تواند برای پوست شما مضر باشد. روغن هایی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل ، روغن سرخ کردنی و دیگر انواع روغن ها می توانند گرما را حفظ کنند که این نکته می تواند در نهایت باعث بدتر شدن وضعیت محل سوختگی روی پوست شود.

چگونه جای سوختگی تازه و کهنه را از بین ببریم؟

عدم استفاده از سفیده تخم مرغ برای از بین بردن رد سوختگی

یک روش نادرست دیگر برای درمان سوختگی ها، استفاده از سفیدعه تخم مرغ به صورت خام است. در حالی که استفاده از این روش می تواند موجب رشد باکتری ها و احتمال افزایش بروز عفونت شود. تخم مرغ همچنین می تواند موجب بروز حساسیت های آلرژیک شود.

عدم استفاده از خمیر دندان در درمان خانگی جای سوختگی قدیمی

هیچوقت لایه ای از خمیر دندان را روی سطح سوخته شده قرار ندهید. هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن این روش به دست نیامده است. ضمنا خمر دندان به دلیل موادی که از آن تشکیل شده است می تواند موجب افزایش شدت سوزش و بروز عفونت هم شود. بر خلاف خیلی از تفکرات، خمیر دندان استریل نیست.

از بین بردن جای سوختگی تازه

برای درمان خانگی لک سوختگی از یخ استفاده نکنید

ما در بخش قبلی گفته شد که استفاده از آب خنک برای درمان سوختگی بسیار مفید است. ولی حواستان باشد که از آب خیلی سرد یا قالب یخ برای این کار استفاده نکنید. زیرا علاوه بر اینکه می تواند باعث تحریک پوست شود ممکن است موجب سوختگی سرد که بر اثر استفاده نادرست و بیش از حد از یخ بر روی پوست پیش می آید نیز شود.

چگونه جای سوختگی تازه و کهنه را از بین ببریم؟

ویدیوی آموزش درمان جای لک سوختگی کهنه

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کنید؟

روش هایی که در پایان مطلب گفته شد برای درمان سوختگی های مختصر مفید می باشند. ولی در مواردی حتی این سوختگی ها نیز بر اثر عوامل مختلف می توانند باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی فرد شوند. بنابراین در صورت بروز هر یک از موارد زیر بهتر است که از مشورت یک پزشک برای حل مکشل خود کمک بگیرید:

  • قطر سطح سوختگی بیش از سه اینچ باشد.
  • اگر سوختگی در نواحی صورت، دستان، باسن یا ناحیه کشاله ران صورت گرفته باشد.
  • درد حاصل از سوختگی بیش از حد معمول باشد.
  • افزایش دمای بدن
  • سوختگی درجه سه: اگر فکر می کنید میزان سوختگی از حداقل درجه سه یا پایین تر از ان است حتما به پزشک مراجعه کنید. این درجه از سوختگی می تواند شما را مستعد بروز انواع عفونت ها، حساسیت ها، شوک و خونریزی در نواحی داخلی بدن کند.
  • سوختگی بر اثر کار با ابزار الکتریکی: اگر سوختگی ایجاد شده بر اثر شوک الکتریکی باشد پس حتما از درمان خانگی آن اجتناب کنید. زیرا این نوع سوختگی بیش از ان که اثرات ظاهری داشته باشد می تواند موجب بروز مشکل در نواحی داخلی بدن شما شده باشد.

پیش از این در آی آر میکس به آموزش درمان زخم کهنه روی دست، پا و صورت نیز پرداخته شده است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره از بین بردن رد سوختگی صحبت کردیم و چند راه ساده برای درمان آن را به شما نشان دادیم. اگر شما هم سابقه مواجهه با این نوع از سوختگی ها را دارید، نحوه درمان و بهبود خود را در بخش دیدگاه ها برای ما توضیح دهید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی