آموزش راه های جلوگیری از سبز شدن و جوانه زدن پیاز و سیر

آموزش راه های جلوگیری از سبز شدن و جوانه زدن پیاز و سیر

۱
آموزش راه های جلوگیری از سبز شدن و جوانه زدن پیاز و سیر
نمره 4.4 از 8 رای

پیاز یکی از محبوب ترین سبزیجات جهت استفاده در انواع غذاها است. طعم و مزه ای که این گیاه بسیار پر خاصیت ایجاد می کند در هر چه خوشمزه تر کردن غذاها نقش به سزایی دارد. به همین دلیل استفاده و نگهداری از آن ها در خانه برای دسترسی به پیاز در طول سال امری متداول است. با این حال گاهی اوقات مشاهده می کنیم که مشکلاتی نظیر جوانه زدن پیاز رخ می دهد که استفاده از آن را مشکل یا حتی غیر ممکن می کند. در این مطلب به روش هایی برای جلوگیری از این اتفاق اشاره خواهیم کرد.

چه کار کنیم پیاز سبز نشود؟ چگونه پیاز را نگهداری کنیم؟

How to Store Onions to Avoid Sprouting or Softening

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که چکار کنیم پیاز جوانه نزند! جوانه زدن پیاز باعث تفییر رنگ و مزه آن می شود. به گونه ای که حتی در برخی موارد استفاده از پیازی که به این مشکل مبتلا شده است برای سلامتی مضر هم خواهد بود. از این رو در این مطلب آی آر میکس ضمن برسی دلیل بروز این مساله به روش های جلوگیری از آن نیز خواهیم پرداخت.

پیاز سبز شده چیست؟

پیاز در بسیاری از غذاها و به شکل های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. فرقی نمی کند که از آن ها در سوپ استفاده کنید یا به صورت کباب شده، جوشانده یا خام میل کنید، در هر صورت طعم و فواید پیاز باعث می شود که نتوانیم از آن صرف نظر کنیم. یکی از خوبی های پیاز این است که برای رشد فقط به مقداری خاک با مقدار زیادی مواد آلی نیاز دارد که به راحتی در هر منطقه ای قابل تهیه است و حتی می توان در آپارتمان هم به کاشت آن پرداخت.

روش جلوگیری از جوانه زدن پیاز

ضمن اینکه می توان آن را برای ماه ها به خوبی حفظ و ذخیره کرد. با این حال یکی از معدود نقاط ضعف این سبزیجات محبوب، جوانه زدن آن است. پس در اینجا این سوال پیش می آید که چه کار کنیم پیاز سبز نشود؟ در ابتدا باید این نکته را بدانید اگر یک پیاز در جعبه شروع به جوانه زدن کند به راحتی و به سرعت، دیگر پیازهای موجود در آن جعبه را نیز مبتلا می کند. بنابراین یک پیاز که شروع به جوانه زدن کزده است می تواند موجب خراب شدن یک انبار پیاز هم شود. این قضیه به این دلیل است که این جوانه ها در واقعع نوعی قارچ هستند.

این قارچ ها معمولا به دلیل برداشت نامناسب پیازها (مثلا ضربه زدن به آن ها) به وجود می آیند و می توانند مقدمه ای برای خراب شدن کل محصول باشند. معمولا پیازهایی که در مکانی مرطوب و بدون پوشش مناسب نگهداری می شوند به راحتی به این مشکل دچار می گردند. زیرا رطوبت بیش از حد می تواند شرایط را برای رشد قارچ ها فراهم کند.

روش تشخیص پیاز سبز شده

اولین نشانه های سبز شدن پیاز به این مشکل در پوست آن به شکل نرم شدن لایه های پیاز پدیدار می شود. در پیاز های سفید یا زرد، این لایه ها به رنگ تیره تری در خواهند آمد. پیازهای بنفش نیز در اثر مبتلا شدن به این قارچ به رنگ بنفش خیلی تیره در خواهند آمد.

نگهداری پیاز در یخچال

در اثر گذشت زمان، بوی بسیار بدی بر اثر رشد این قارچ ها از پیازها به مشام خواهد رسید. بویی که به شدت تحریک آمیز و تند است. وقتی چنین بویی را حس کردید مطمئن باشید که پیازها به این جوانه ها مبتلا شده اند. به محض دیدن چنین پیازهایی که داری این علائم هستند آن ها را کاملا جدا کرده و دیگر پیازها را به خوبی شسو شو دهید. سپس ان ها را در جایی پهن کنید تا خشک شوند یا دوباره به بسته بندی و تقسیم آن ها در جعبه مشغول شوید. با این کار به احتمال زیاد موفق به جلوگیری از شیوع بیشتر این مشکل در بین دیگر پیازها خواهید شد.

روش جلوگیری از جوانه زدن پیاز

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. حقیقت این است که وقتی تعدادی از پیازهای یک جعبه به مشکل جوانه زدن مبلا شده باشند خیلی سخت است که تصور کنیم بقیه پیازهای درون آن جعبه به زودی دچار همین مساله نخواهند شد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا به فکر راهی برای برای جلوگیری از سبز شدن سیر یا پیاز باشیم.

روش جلوگیری از سبز شدن سیر

بهترین کار در این مواقع این است که روش نگهداری از پیازها را به شکلی استاندارد و اصولی پیاده کنید. به همین منظور در ادامه به مواردی که باید در هنگام ذخیره و انبار کردن پیازها به آن ها توجه کنید را مورد بررسی قرار داده ایم (در ضمن شما میتوانید از این موارد برای جلوگیری از سبز شدن سیر نیز استفاده کنید ):

  • مقدار دما: به طور معمول بهتر است مقدار دمای محیطط نگهداری پیازها بین ۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس باشد. یعنی کمی بیشتر از دمای یخچال و اندکی کمتر از دمای یک اتاق. دمای خیلی زیاد هم می تواند موجب جوانه زدن پیاز شود. همچنان که دمای خیلی پایین هم می تواند موجب نرم شدن آن و تغییر مزه اش گردد. بنابراین از نگهداری پیاز در یخچال جدا خودداری کنید. یک اتاق نسبتا خنک یا جایی در گاراژ خانه می تواند مکان خوبی برای نگهداری از پیازها باشد.
  • تاریک کردن فضا: تغییرات در مقدار روشنایی می تواند موجب نوسانات دمایی نیز شود. چیزی که اصلا باب میل پیازها نیست. بنابراین بهتر است محیط نگهداری آن ها همواره تاریک باشد.
  • تهویه: پیازها را در یک کیسه مش یا در لایه ای نازک قرار دهید تا از جریان داشن هوا در میان آن ها مطمئن باشید. هیچ وقت پیازها را در کیسه ای پلاستیکی نگه داری نکنید. حتی نگهداری از آن ها در یک جوراب شلواری هم گزینه بهتری از پلاستیک خواهد بود.
  • ایزوله کردن: از پیازها گازی خارج می شود که می تواند طعم و مزه غذاهای اطراف آن را تغییر دهد. بنابراین بهتر است که فضایی کاملا جدا برای نگهداری آن ها اختصاص دهید. برای مثال هیچوقت آن ها را در کنار گوجه ها نگذارید.

شما می توانید مطلب آموزشی پرورش قارچ خوراکی در گلدان را نیز در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آی آر میکس سعی داشتیم تا به این نکته بپردازیم که چه کار کنیم پیاز سبز نشود. همچنین به طور خلاصه دلایل بروز این مساله را نیز توضیح دادیم.اگر در این زمینه تجربه یا سوالی دارید حتما آن را با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی